REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora może doprowadzić do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy jak samemu sprawdzić i wymienić alternator.

Pierwszy krok to sprawdzenie alternatora. W tym celu będzie nam potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny. Teraz uruchamiamy silnik, podczas wykonywania tej czynności napięcie może spaść nawet do 8V. Ustalamy obroty silnika na 3000 obr/min i sprawdzamy wskazanie miernika. Jeśli jest w zakresie od 13.5 do 14V to znak, że alternator jak i regulator napięcia działa prawidłowo.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

Taki sam test przeprowadzamy przy włączonych światłach. Napięcie nie powinno wzrosnąć o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli wyniki pomiarów są inne to należy wymienić alternator (nie ma konieczności od razu) lub mieć na uwadze, że są z nim pewne problemy.

W tym momencie zaczynamy demontować alternator. Wyłączamy zapłon i odłączamy masowy przewód od akumulatora. Kolejny krok to zdjęcie paska wieloklinowego. W tym celu należy unieść samochód. Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. W silniku Diesla należy odpiąć opaski i wymontować przewód łączący chłodnicę powietrza doładowującego (intercoolera) z turbosprężarką.

REKLAMA

Następnie zwalniamy naciąg paska. W tym celu należy obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza płaskiego. Teraz możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejny krok to demontaż napinacza paska wieloklinowego. Zamocowany jest za pomocą trzech śrub. Następnie odkręcamy dwa przewody elektryczne i odpinamy złącze wtykowe. Na końcu pozostaje nam odkręcić śruby mocujące alternator do wspornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Po wymontowaniu należy zastanowić się jak przeprowadzić naprawę. Do wyboru mamy: oddanie naszego alternatora do regeneracji, kupno nowego lub używanego. Warto poznać wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie.

Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę. W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jaki mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.

Zobacz też: Skoda Octavia II FL: wymiana kierownicy

Kiedy podjęliśmy odpowiednią decyzję i mamy już gotowy alternator, przystępujemy do montażu. Zanim zamontujemy alternator wbijamy na około 1mm tulejki gwintowane śrub mocujących. Teraz osadzamy alternator na wsporniku i wkręcamy śruby mocujące. Podłączamy przewody elektryczne oraz wpinamy złącze wtykowe. Kolejny krok to zamontowanie paska wieloklinowego. Zalecamy kupno nowego paska.

Nakładamy go na koła pasowe zwracając szczególną uwagę na jego ułożenie. Obracamy napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara i nakładamy pasek wieloklinowy. Delikatnie go opuszczamy, kontrolując ułożenie. Regulacja paska odbywa się w sposób automatyczny. W silnikach wysokoprężnych montujemy i zabezpieczamy za pomocą opasek, przewód łączący intercoolera z turbosprężarką. Na końcu przykręcamy dolną osłonę silnika. Pozostaje podłączyć przewód masowy akumulatora i uruchomić samochód.

Właściciele aut z klimatyzacją mają dodatkowo o jedną czynność więcej. Należy odkręcić śrubę mocującą sprężarkę klimatyzacji. Samą sprężarkę podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Wszystkie przewody od klimatyzacji pozostawiamy podłączone. Pamiętajmy, że nie wolno rozszczelniać obiegu czynnika chłodzącego.

Zobacz też: Jak wymienić mechanizm opuszczania szyb w Skodzie Octavii?

Osoby mające pewne doświadczenie w naprawach mogą spróbować zregenerować alternator samemu. Po wyjęciu alternatora zdejmujemy jego pokrywę. Następnie demontujemy osłonę regulatora napięcia i wykręcamy śruby mocujące regulator. Odlutowywujemy przewody plecione szczotek węglowych jeśli są krótsze niż 5mm. Kontrolujemy pierścienie ślizgowe, jeśli jest taka potrzeba to szlifujemy je i polerujemy. Pamiętamy również o oczyszczeniu wszystkich powierzchni prowadzących.

Przechodzimy do złożenia alternatora. Wkładamy nowe szczotki węglowe oraz sprężyny w szczotkotrzymacze i przylutowujemy przewody. Kontrolujemy czy szczotki mogą się swobodnie przesuwać w szczotko trzymaczach. Instalujemy regulator napięcia, a na końcu dokręcamy obudowę alternatora.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

REKLAMA

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

REKLAMA

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA