REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora może doprowadzić do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy jak samemu sprawdzić i wymienić alternator.

Pierwszy krok to sprawdzenie alternatora. W tym celu będzie nam potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny. Teraz uruchamiamy silnik, podczas wykonywania tej czynności napięcie może spaść nawet do 8V. Ustalamy obroty silnika na 3000 obr/min i sprawdzamy wskazanie miernika. Jeśli jest w zakresie od 13.5 do 14V to znak, że alternator jak i regulator napięcia działa prawidłowo.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

REKLAMA

Taki sam test przeprowadzamy przy włączonych światłach. Napięcie nie powinno wzrosnąć o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli wyniki pomiarów są inne to należy wymienić alternator (nie ma konieczności od razu) lub mieć na uwadze, że są z nim pewne problemy.

W tym momencie zaczynamy demontować alternator. Wyłączamy zapłon i odłączamy masowy przewód od akumulatora. Kolejny krok to zdjęcie paska wieloklinowego. W tym celu należy unieść samochód. Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. W silniku Diesla należy odpiąć opaski i wymontować przewód łączący chłodnicę powietrza doładowującego (intercoolera) z turbosprężarką.

Następnie zwalniamy naciąg paska. W tym celu należy obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza płaskiego. Teraz możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejny krok to demontaż napinacza paska wieloklinowego. Zamocowany jest za pomocą trzech śrub. Następnie odkręcamy dwa przewody elektryczne i odpinamy złącze wtykowe. Na końcu pozostaje nam odkręcić śruby mocujące alternator do wspornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

REKLAMA

Po wymontowaniu należy zastanowić się jak przeprowadzić naprawę. Do wyboru mamy: oddanie naszego alternatora do regeneracji, kupno nowego lub używanego. Warto poznać wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie.

Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę. W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jaki mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.

Zobacz też: Skoda Octavia II FL: wymiana kierownicy

Kiedy podjęliśmy odpowiednią decyzję i mamy już gotowy alternator, przystępujemy do montażu. Zanim zamontujemy alternator wbijamy na około 1mm tulejki gwintowane śrub mocujących. Teraz osadzamy alternator na wsporniku i wkręcamy śruby mocujące. Podłączamy przewody elektryczne oraz wpinamy złącze wtykowe. Kolejny krok to zamontowanie paska wieloklinowego. Zalecamy kupno nowego paska.

Nakładamy go na koła pasowe zwracając szczególną uwagę na jego ułożenie. Obracamy napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara i nakładamy pasek wieloklinowy. Delikatnie go opuszczamy, kontrolując ułożenie. Regulacja paska odbywa się w sposób automatyczny. W silnikach wysokoprężnych montujemy i zabezpieczamy za pomocą opasek, przewód łączący intercoolera z turbosprężarką. Na końcu przykręcamy dolną osłonę silnika. Pozostaje podłączyć przewód masowy akumulatora i uruchomić samochód.

Właściciele aut z klimatyzacją mają dodatkowo o jedną czynność więcej. Należy odkręcić śrubę mocującą sprężarkę klimatyzacji. Samą sprężarkę podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Wszystkie przewody od klimatyzacji pozostawiamy podłączone. Pamiętajmy, że nie wolno rozszczelniać obiegu czynnika chłodzącego.

Zobacz też: Jak wymienić mechanizm opuszczania szyb w Skodzie Octavii?

Osoby mające pewne doświadczenie w naprawach mogą spróbować zregenerować alternator samemu. Po wyjęciu alternatora zdejmujemy jego pokrywę. Następnie demontujemy osłonę regulatora napięcia i wykręcamy śruby mocujące regulator. Odlutowywujemy przewody plecione szczotek węglowych jeśli są krótsze niż 5mm. Kontrolujemy pierścienie ślizgowe, jeśli jest taka potrzeba to szlifujemy je i polerujemy. Pamiętamy również o oczyszczeniu wszystkich powierzchni prowadzących.

Przechodzimy do złożenia alternatora. Wkładamy nowe szczotki węglowe oraz sprężyny w szczotkotrzymacze i przylutowujemy przewody. Kontrolujemy czy szczotki mogą się swobodnie przesuwać w szczotko trzymaczach. Instalujemy regulator napięcia, a na końcu dokręcamy obudowę alternatora.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA