REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana alternatora

Robert Kuśpiel
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
Wymiana alternatora w Skodzie Octavii I.
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora może doprowadzić do nieplanowanego postoju. W poradniku tym pokażemy jak samemu sprawdzić i wymienić alternator.

Pierwszy krok to sprawdzenie alternatora. W tym celu będzie nam potrzebny woltomierz lub miernik uniwersalny. Teraz uruchamiamy silnik, podczas wykonywania tej czynności napięcie może spaść nawet do 8V. Ustalamy obroty silnika na 3000 obr/min i sprawdzamy wskazanie miernika. Jeśli jest w zakresie od 13.5 do 14V to znak, że alternator jak i regulator napięcia działa prawidłowo.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

Taki sam test przeprowadzamy przy włączonych światłach. Napięcie nie powinno wzrosnąć o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli wyniki pomiarów są inne to należy wymienić alternator (nie ma konieczności od razu) lub mieć na uwadze, że są z nim pewne problemy.

W tym momencie zaczynamy demontować alternator. Wyłączamy zapłon i odłączamy masowy przewód od akumulatora. Kolejny krok to zdjęcie paska wieloklinowego. W tym celu należy unieść samochód. Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. W silniku Diesla należy odpiąć opaski i wymontować przewód łączący chłodnicę powietrza doładowującego (intercoolera) z turbosprężarką.

REKLAMA

Następnie zwalniamy naciąg paska. W tym celu należy obrócić napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza płaskiego. Teraz możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejny krok to demontaż napinacza paska wieloklinowego. Zamocowany jest za pomocą trzech śrub. Następnie odkręcamy dwa przewody elektryczne i odpinamy złącze wtykowe. Na końcu pozostaje nam odkręcić śruby mocujące alternator do wspornika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: obsługa sprzęgła Haldex

Po wymontowaniu należy zastanowić się jak przeprowadzić naprawę. Do wyboru mamy: oddanie naszego alternatora do regeneracji, kupno nowego lub używanego. Warto poznać wady i zalety poszczególnych rozwiązań. Decydując się na regenerację warto wybrać sprawdzony zakład, który oferuję minimum roczną gwarancję. Zazwyczaj alternatory po takim zabiegu sprawują się bez zarzutów. W przypadku nowego wygląda to bardzo różnie.

Często zdarza się, że te nowe oryginalne rozruszniki są tanimi zamiennikami o wątpliwej jakości. Za nowy oryginalny rozrusznik trzeba zapłacić wysoką cenę. W przypadku używanych bywa różnie. Jeżeli mamy dostęp do pewnych, sprawdzonych części to można dokonać takiego zakupu. Zaletą tego rozwiązania jest zachowanie oryginalnej jakości produktu. Montujemy identyczny alternator jaki mieliśmy. Zdarzają się przypadki, że można trafić w dobrym stanie za mniejszą kwotę niż regeneracja.

Zobacz też: Skoda Octavia II FL: wymiana kierownicy

Kiedy podjęliśmy odpowiednią decyzję i mamy już gotowy alternator, przystępujemy do montażu. Zanim zamontujemy alternator wbijamy na około 1mm tulejki gwintowane śrub mocujących. Teraz osadzamy alternator na wsporniku i wkręcamy śruby mocujące. Podłączamy przewody elektryczne oraz wpinamy złącze wtykowe. Kolejny krok to zamontowanie paska wieloklinowego. Zalecamy kupno nowego paska.

Nakładamy go na koła pasowe zwracając szczególną uwagę na jego ułożenie. Obracamy napinacz zgodnie z ruchem wskazówek zegara i nakładamy pasek wieloklinowy. Delikatnie go opuszczamy, kontrolując ułożenie. Regulacja paska odbywa się w sposób automatyczny. W silnikach wysokoprężnych montujemy i zabezpieczamy za pomocą opasek, przewód łączący intercoolera z turbosprężarką. Na końcu przykręcamy dolną osłonę silnika. Pozostaje podłączyć przewód masowy akumulatora i uruchomić samochód.

Właściciele aut z klimatyzacją mają dodatkowo o jedną czynność więcej. Należy odkręcić śrubę mocującą sprężarkę klimatyzacji. Samą sprężarkę podwieszamy do nadwozia za pomocą drutu. Wszystkie przewody od klimatyzacji pozostawiamy podłączone. Pamiętajmy, że nie wolno rozszczelniać obiegu czynnika chłodzącego.

Zobacz też: Jak wymienić mechanizm opuszczania szyb w Skodzie Octavii?

Osoby mające pewne doświadczenie w naprawach mogą spróbować zregenerować alternator samemu. Po wyjęciu alternatora zdejmujemy jego pokrywę. Następnie demontujemy osłonę regulatora napięcia i wykręcamy śruby mocujące regulator. Odlutowywujemy przewody plecione szczotek węglowych jeśli są krótsze niż 5mm. Kontrolujemy pierścienie ślizgowe, jeśli jest taka potrzeba to szlifujemy je i polerujemy. Pamiętamy również o oczyszczeniu wszystkich powierzchni prowadzących.

Przechodzimy do złożenia alternatora. Wkładamy nowe szczotki węglowe oraz sprężyny w szczotkotrzymacze i przylutowujemy przewody. Kontrolujemy czy szczotki mogą się swobodnie przesuwać w szczotko trzymaczach. Instalujemy regulator napięcia, a na końcu dokręcamy obudowę alternatora.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA