REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu w Skodzie Octavii I.
Kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Od sprawnego układu kierowniczego zależy nasze bezpieczeństwo. W Poradniku tym pokażemy jak samemu wykonać kontrolę układu i wymienić płyn hamulcowy w samochodzie Skoda Octavia I.

Kontrolę należy przeprowadzać co roku o tej samej porze. W przypadku wymiany płynu hamulcowego, okres ten wydłuża się do dwóch lat. Na początku tego poradnika przedstawimy kolejne czynności serwisowe a na końcu przeprowadzimy wymianę płynu hamulcowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia poziomu płynu hamulcowego. Pierwszy krok to zlokalizowanie zbiorniczka z płynem hamulcowym. Jest on przezroczysty i znajduje się pod przednią maską. W przypadku modelu Octavia I kierowca ma pewną wygodę. W przypadku zbyt dużego obniżenia się poziomu płynu hamulcowego zapala się kontrolka na zegarach. Jednak najlepszym rozwiązaniem jest kontrola wzrokowa.

Zobacz też: Skoda Octavia I: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Poziom płynu powinien znajdować się pomiędzy znakiem MIN a MAX. W przypadku zbyt niskiego poziomu należy dolać świeżego płynu hamulcowego. Pamiętajmy, że wraz ze zużyciem klocków hamulcowych obniża się poziom płynu. W takiej sytuacji nie ma konieczności wykonywania dolewki. Jeżeli musimy wykonywać tą czynność w krótkich odcinkach czasu to znak, że w układzie jest nieszczelność, którą należy jak najszybciej znaleźć.

REKLAMA

Kolejnym krokiem jest kontrola klocków hamulcowych. Jeżeli nasz samochód jest wyposażony w alufelgi to nie ma konieczności zdejmowania koła w celu wykonania dokładnego pomiaru. Zazwyczaj nie ma problemów z wzrokową oceną zużycia klocków i tarcz. W przypadku aut na felgach stalowych konieczny jest demontaż koła. W tym celu wystarczy tradycyjny podnośnik.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za pomocą suwmiarki mierzymy dokładnie grubość klocka. W pomiarze uwzględniamy również metalową płytkę. Wymiar graniczny to 7mm. w przypadku tylnych hamulców tarczowych, wymiar graniczny również nie ulega zmianie. Jeśli chodzi o tarcze to można dokonać oceny poprzez dotykanie jej powierzchni. Jeśli wyczuwalny jest duży rant a do tego powierzchnia jest nierówna to warto pomyśleć o wymianie tarcz. W przypadku tylnych hamulców bębnowych nie ma konieczności zdejmowania bębna jeśli nie zależy nam na bardzo dokładnym pomiarze. Grubość okładzin kontrolujemy przez specjalne wzierniki w tarczy mocującej hamulca (zaglądamy od tyłu). Graniczny wymiar okładziny to 2mm.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana intercoolera

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie przewodów hamulcowych. Jeżeli są jakiekolwiek wycieki płynu hamulcowego to właśnie tutaj powinniśmy szukać przyczyny. Do wykonania tej pracy należy unieść samochód. Tutaj zalecamy skorzystanie z kanału lub podnośnika warsztatowego. Praca z tradycyjnym lewarkiem i podstawkami jest zbyt ryzykowna. Pierwszy krok jaki musimy wykonać to umycie przewodów hamulcowych.

Należy zwrócić uwagę, że są one pokryte specjalną warstwą tworzywa sztucznego, która chroni je przed korozją. W przypadku uszkodzenia jej może dojść do korozji przewodów. Dlatego przestrzegamy przed używaniem szczotki drucianej lub innych ostrych narzędzi. Po dokładnym wyczyszczeniu oświetlamy przewody za pomocą lampy. Sprawdzamy dokładnie każdy odcinek przewodów. Kontrolujemy je aż do samej pompy, która znajduje się pod zbiornikiem płynu hamulcowego.

Pamiętajmy, że przewody hamulcowe nie mogą być zgniecione lub powyginane. Wszelkie ślady korozji lub przetarć kwalifikują je do natychmiastowej wymiany. Wymianę prowadzimy do najbliższego miejsca łączenia. Sztywne przewody, które kontrolowaliśmy łączą się ze sztywnymi a te z cylinderkami. One również wymagają dokładnej kontroli. W tym celu należy przeginać ręcznie we wszystkie możliwe strony. Pod żadnym pozorem nie powinny być skręcone.

Zobacz też: Skoda – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Teraz obracamy kierownicą i sprawdzamy czy na skręconych kołach, przewody nie stykają się z elementami podwozia. Najczęściej wycieki występują w miejscu połączenia giętkich i sztywnych przewodów. Opuszczamy samochód i ponownie obracamy kierownicą sprawdzając czy w nie dochodzi do styku przewodów z elementami podwozia.

Pozostaje nam wymiana płynu hamulcowego. Czynność tą należy wykonywać co drugi okres serwisowy. Powodem tego jest wchłanianie wilgoci z powietrza poprzez giętkie przewody hamulcowe. Efektem tego jest powstawanie pęcherzyków pary powietrznej w przewodach. Doprowadza to do obniżenia skuteczności hamowania. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich narzędzi i materiałów eksploatacyjnych.

Co będzie nam potrzebne?

  • 2 litry płynu hamulcowego DOT4
  • Klucz oczkowy do odkręcenia odpowietrzników
  • Pusta butelka
  • Przezroczysty przewód

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana żarówek

W samochodach wyposażonych w system ABS należy zwracać uwagę na poziom płynu w zbiorniczku podczas wymiany. Zbyt duże obniżenie się poziomu płynu doprowadzi do zassania powietrza do pompy ABS. W takim przypadku czeka nas odpowietrzanie w specjalistycznym zakładzie. Jazda z zapowietrzonym układem hamulcowym jest bardzo niebezpieczna.

Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Kolejność odkręcania odpowietrzników jest następująca:

  • tylny prawy zacisk
  • tylny lewy zacisk
  • przedni prawy zacisk
  • przedni lewy zacisk

Teraz odkręcamy nakrętkę na zbiorniczku z płynem hamulcowym i wyjmujemy siatkowy filtr. Myjemy go dokładnie w płynie hamulcowym i odsysamy ze zbiorniczka jak najwięcej płynu po czym zlewamy go do pustego naczynia (w zbiorniczku zostawiamy płyn na wysokości 10mm). Teraz zaczynamy odkręcać kolejno odpowietrzniki. Zaczynamy od zacisku tylnego prawego koła. Podłączamy do zaworku przewód i podstawiamy naczynie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana rozrusznika

Druga osoba wciska kilkakrotnie pedał hamulca do momentu wytworzenia ciśnienia. Trzyma wciśnięty pedał a druga osoba otwiera zawór odpowietrzający. Zakręca go kiedy pedał dotknie podłogi. W trakcie całego procesu należy dolewać świeżego płynu do zbiorniczka, nie można doprowadzić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka. W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami, zachowując wyżej przedstawioną kolejność. Z każdego z zacisków należy zlać około 0.4L płynu hamulcowego.

Wkładamy filtr siatkowy w zbiorniczek i sprawdzamy jaki jest poziom. W przypadku konieczności dolewki uzupełniamy stan do oznaczenia MAX. Przed rozpoczęciem jazdy wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Zużyty płyn hamulcowy oddajemy do punktu utylizacji. Nie należy go wylewać w dowolne miejsce gdyż jest bardzo szkodliwy. Pamiętajmy również o tym, że płyn hamulcowy może uszkodzić lakier na naszej karoserii.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA