REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Robert Kuśpiel
Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Skodzie Octavii I.
Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona sprężyna lub amortyzator wymaga konieczności zdemontowania kolumny zawieszenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić przednie sprężyny i amortyzatory w Skodzie Octavii I.

Podejmując się wymiany amortyzatora lub sprężyny należy mieć pewność, że dany element jest uszkodzony. Jeżeli zależy nam na dokładnej diagnozie, która wyrazi sprawność naszych amortyzatorów w procentach to musimy udać się do stacji diagnostycznej. W niektórych punktach jest możliwość pomiaru sprężyn co pozwala na ich ocenę. Podstawowy przegląd możemy wykonać we własnym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana rozrusznika

Na początku kontrolujemy amortyzatory. Dociskamy narożnik samochodu i puszczamy. Auto powinno powrócić do pierwotnej pozycji. Jeśli tak się nie dzieje to możemy być pewni, że czeka nas wymiana. Dodatkowo można unieść samochód i obejrzeć czy nie ma żadnych wycieków. Po uniesieniu będziemy mogli również ocenić sprężyny, jeśli jest pęknięta to kwalifikuje się do wymiany.

W obydwu przypadkach należy zdemontować kolumnę zawieszenia. Pierwszy krok to poluzowanie nakrętki mocującej piastę koła do półosi. Jeżeli mamy felgi stalowe to w tym celu należy zdjąć kołpak. W przypadku alufelg musimy zdemontować dekielek ochronny. Podczas wykonywania tej czynności samochód musi stać na kołach. Nakrętka dokręcona jest bardzo mocno.

REKLAMA

Teraz podnosimy przód auta. Do wykonania tej czynności wystarczy tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Następnie demontujemy koło po jednej ze stron. Pamiętajmy, że wymiana amortyzatorów jak i sprężyn musi przebiegać parami. Nie zaleca się wymiany tylko i wyłącznie po jednej stronie. Następny krok to oznaczenie położenia śrub przegubu wahacza. Wszystko po to by wkręcić je w tym samym miejscu. Niestety w większości przypadków i tak konieczna jest wizyta w zakładzie zajmującym się geometrią zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana alternatora

Odkręcamy trzy śruby przegubu wahacza a następnie wyjmujemy półoś z piasty. Zazwyczaj nie ma problemów z demontażem. W przypadku problemów będzie nam potrzebny specjalny ściągacz. Pamiętajmy, żeby nie odłączać przewodu hamulcowego od zacisku. W zależności od modelu Octavii były stosowane dwa typy zacisków. W przypadku FS-II należy zdjąć zaślepki ochronne i odkręcić zacisk po czym podwiesić go do nadwozia za pomocą druta lub sznurka.

W przypadku zacisku FN-3 odkręcamy śruby od korpusu. Należy pamiętać, że przy montażu stosujemy tylko i wyłącznie nowe śruby. Następnie odkręcamy śrubę ustalającą tarczę i zdejmujemy ją. W przypadku problemów nie należy uderzać w nią młotkiem. Polewamy miejsce łączenia odrdzewiaczem i czekamy chwilę. Mocne uderzenia młotkiem doprowadzą do uszkodzenia tarczy.

Teraz luzujemy nakrętkę mocującą drążka kierowniczego i wykręcamy ją aż do końca gwintu. Następnie wybijamy ze zwrotnicy czop przegubu drążka kierowniczego i odpinamy złącze wtykowe od czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Wyjmujemy z zamocowania przewód czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Odkręcamy górne mocowanie amortyzatora za pomocą wygiętego klucza oczkowego jednocześnie przytrzymując tłoczysko kluczem imbusowym 7.

Wyjmujemy do dołu kolumnę zawieszenia i zwrotnicę poprzez nadkole. Rozpinamy zwrotnice i kolumnę zawieszenia. Wykonujemy to poprzez odkręcenie śruby zaciskającej kolumnę zawieszenia na zwrotnicy. Wyjmujemy kolumnę zawieszenia ze zwrotnicy i przechodzimy do wymiany amortyzatora i sprężyny.

Zobacz też: Skoda Octavia I: montaż modułu komfortu kierunkowskazów

Do tego będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn. Można go kupić za około 30 złotych. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać amortyzatora. Montujemy ściągacz w imadle i osadzamy dokładnie całą kolumnę tak, żeby zwoje sprężyny znalazły się w uchwytach ściągacza. Skręcamy go powoli do momentu, aż powstanie luz umożliwiający rozkręcenie kolumny.

Odkręcamy nakrętkę kolumny zawieszenia przytrzymując jednocześnie tłoczysko za pomocą klucza imbusowego 7. Jeżeli wymieniamy również sprężynę należy poluzować ściągacz. Robimy to bardzo powoli. Zdejmujemy wszystkie elementy kolumny i wymieniamy amortyzator. Jeżeli wymienialiśmy sprężynę to montujemy ją w zaciskach ściągacza i skręcamy go.

Instalujemy wszystkie elementy kolumny w odwrotnej kolejności i osadzamy sprężynę (zamontowana w ściągaczu). Dokręcamy górną nakrętkę blokującą i powoli rozprężamy sprężynę. W przypadku drugiej kolumny postępujemy w taki sam sposób. Przechodzimy do zamontowania kolumny w samochodzie.

Wsuwamy zwrotnicę na kolumnę zawieszenia. Następnie dokręcamy śruby mocujące w taki sposób aby łby skierowane były do kierunku jazdy. Osadzamy kolumnę zawieszenia i dokręcamy górne mocowanie. Czyścimy za pomocą szczotki drucianej wielowypusty i gwinty półosi oraz piasty koła. Nawilżamy wielowypusty olejem silnikowym i wsuwamy jak najdalej przegub zewnętrzny w wielowypust piasty koła.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Dokręcamy przegub do wahacza, oraz montujemy tarczę hamulcową. Podłączamy złącze wtykowe czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Montujemy drążek kierowniczy w dźwigni zwrotnicy i dokręcamy nakrętkę blokującą. Wkręcamy nakrętkę półosi i dokręcamy koła. Opuszczamy samochód i dokręcamy nakrętkę.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA