REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Skodzie Octavii I.
Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona sprężyna lub amortyzator wymaga konieczności zdemontowania kolumny zawieszenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić przednie sprężyny i amortyzatory w Skodzie Octavii I.

Podejmując się wymiany amortyzatora lub sprężyny należy mieć pewność, że dany element jest uszkodzony. Jeżeli zależy nam na dokładnej diagnozie, która wyrazi sprawność naszych amortyzatorów w procentach to musimy udać się do stacji diagnostycznej. W niektórych punktach jest możliwość pomiaru sprężyn co pozwala na ich ocenę. Podstawowy przegląd możemy wykonać we własnym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana rozrusznika

Na początku kontrolujemy amortyzatory. Dociskamy narożnik samochodu i puszczamy. Auto powinno powrócić do pierwotnej pozycji. Jeśli tak się nie dzieje to możemy być pewni, że czeka nas wymiana. Dodatkowo można unieść samochód i obejrzeć czy nie ma żadnych wycieków. Po uniesieniu będziemy mogli również ocenić sprężyny, jeśli jest pęknięta to kwalifikuje się do wymiany.

W obydwu przypadkach należy zdemontować kolumnę zawieszenia. Pierwszy krok to poluzowanie nakrętki mocującej piastę koła do półosi. Jeżeli mamy felgi stalowe to w tym celu należy zdjąć kołpak. W przypadku alufelg musimy zdemontować dekielek ochronny. Podczas wykonywania tej czynności samochód musi stać na kołach. Nakrętka dokręcona jest bardzo mocno.

REKLAMA

Teraz podnosimy przód auta. Do wykonania tej czynności wystarczy tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Następnie demontujemy koło po jednej ze stron. Pamiętajmy, że wymiana amortyzatorów jak i sprężyn musi przebiegać parami. Nie zaleca się wymiany tylko i wyłącznie po jednej stronie. Następny krok to oznaczenie położenia śrub przegubu wahacza. Wszystko po to by wkręcić je w tym samym miejscu. Niestety w większości przypadków i tak konieczna jest wizyta w zakładzie zajmującym się geometrią zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana alternatora

Odkręcamy trzy śruby przegubu wahacza a następnie wyjmujemy półoś z piasty. Zazwyczaj nie ma problemów z demontażem. W przypadku problemów będzie nam potrzebny specjalny ściągacz. Pamiętajmy, żeby nie odłączać przewodu hamulcowego od zacisku. W zależności od modelu Octavii były stosowane dwa typy zacisków. W przypadku FS-II należy zdjąć zaślepki ochronne i odkręcić zacisk po czym podwiesić go do nadwozia za pomocą druta lub sznurka.

W przypadku zacisku FN-3 odkręcamy śruby od korpusu. Należy pamiętać, że przy montażu stosujemy tylko i wyłącznie nowe śruby. Następnie odkręcamy śrubę ustalającą tarczę i zdejmujemy ją. W przypadku problemów nie należy uderzać w nią młotkiem. Polewamy miejsce łączenia odrdzewiaczem i czekamy chwilę. Mocne uderzenia młotkiem doprowadzą do uszkodzenia tarczy.

Teraz luzujemy nakrętkę mocującą drążka kierowniczego i wykręcamy ją aż do końca gwintu. Następnie wybijamy ze zwrotnicy czop przegubu drążka kierowniczego i odpinamy złącze wtykowe od czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Wyjmujemy z zamocowania przewód czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Odkręcamy górne mocowanie amortyzatora za pomocą wygiętego klucza oczkowego jednocześnie przytrzymując tłoczysko kluczem imbusowym 7.

Wyjmujemy do dołu kolumnę zawieszenia i zwrotnicę poprzez nadkole. Rozpinamy zwrotnice i kolumnę zawieszenia. Wykonujemy to poprzez odkręcenie śruby zaciskającej kolumnę zawieszenia na zwrotnicy. Wyjmujemy kolumnę zawieszenia ze zwrotnicy i przechodzimy do wymiany amortyzatora i sprężyny.

Zobacz też: Skoda Octavia I: montaż modułu komfortu kierunkowskazów

Do tego będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn. Można go kupić za około 30 złotych. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać amortyzatora. Montujemy ściągacz w imadle i osadzamy dokładnie całą kolumnę tak, żeby zwoje sprężyny znalazły się w uchwytach ściągacza. Skręcamy go powoli do momentu, aż powstanie luz umożliwiający rozkręcenie kolumny.

Odkręcamy nakrętkę kolumny zawieszenia przytrzymując jednocześnie tłoczysko za pomocą klucza imbusowego 7. Jeżeli wymieniamy również sprężynę należy poluzować ściągacz. Robimy to bardzo powoli. Zdejmujemy wszystkie elementy kolumny i wymieniamy amortyzator. Jeżeli wymienialiśmy sprężynę to montujemy ją w zaciskach ściągacza i skręcamy go.

Instalujemy wszystkie elementy kolumny w odwrotnej kolejności i osadzamy sprężynę (zamontowana w ściągaczu). Dokręcamy górną nakrętkę blokującą i powoli rozprężamy sprężynę. W przypadku drugiej kolumny postępujemy w taki sam sposób. Przechodzimy do zamontowania kolumny w samochodzie.

Wsuwamy zwrotnicę na kolumnę zawieszenia. Następnie dokręcamy śruby mocujące w taki sposób aby łby skierowane były do kierunku jazdy. Osadzamy kolumnę zawieszenia i dokręcamy górne mocowanie. Czyścimy za pomocą szczotki drucianej wielowypusty i gwinty półosi oraz piasty koła. Nawilżamy wielowypusty olejem silnikowym i wsuwamy jak najdalej przegub zewnętrzny w wielowypust piasty koła.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Dokręcamy przegub do wahacza, oraz montujemy tarczę hamulcową. Podłączamy złącze wtykowe czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Montujemy drążek kierowniczy w dźwigni zwrotnicy i dokręcamy nakrętkę blokującą. Wkręcamy nakrętkę półosi i dokręcamy koła. Opuszczamy samochód i dokręcamy nakrętkę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA