REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Skodzie Octavii I.
Wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów w Skodzie Octavii I.

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzona sprężyna lub amortyzator wymaga konieczności zdemontowania kolumny zawieszenia. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić przednie sprężyny i amortyzatory w Skodzie Octavii I.

Podejmując się wymiany amortyzatora lub sprężyny należy mieć pewność, że dany element jest uszkodzony. Jeżeli zależy nam na dokładnej diagnozie, która wyrazi sprawność naszych amortyzatorów w procentach to musimy udać się do stacji diagnostycznej. W niektórych punktach jest możliwość pomiaru sprężyn co pozwala na ich ocenę. Podstawowy przegląd możemy wykonać we własnym zakresie.

REKLAMA

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Na początku kontrolujemy amortyzatory. Dociskamy narożnik samochodu i puszczamy. Auto powinno powrócić do pierwotnej pozycji. Jeśli tak się nie dzieje to możemy być pewni, że czeka nas wymiana. Dodatkowo można unieść samochód i obejrzeć czy nie ma żadnych wycieków. Po uniesieniu będziemy mogli również ocenić sprężyny, jeśli jest pęknięta to kwalifikuje się do wymiany.

W obydwu przypadkach należy zdemontować kolumnę zawieszenia. Pierwszy krok to poluzowanie nakrętki mocującej piastę koła do półosi. Jeżeli mamy felgi stalowe to w tym celu należy zdjąć kołpak. W przypadku alufelg musimy zdemontować dekielek ochronny. Podczas wykonywania tej czynności samochód musi stać na kołach. Nakrętka dokręcona jest bardzo mocno.

Teraz podnosimy przód auta. Do wykonania tej czynności wystarczy tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Następnie demontujemy koło po jednej ze stron. Pamiętajmy, że wymiana amortyzatorów jak i sprężyn musi przebiegać parami. Nie zaleca się wymiany tylko i wyłącznie po jednej stronie. Następny krok to oznaczenie położenia śrub przegubu wahacza. Wszystko po to by wkręcić je w tym samym miejscu. Niestety w większości przypadków i tak konieczna jest wizyta w zakładzie zajmującym się geometrią zawieszenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana alternatora

REKLAMA

Odkręcamy trzy śruby przegubu wahacza a następnie wyjmujemy półoś z piasty. Zazwyczaj nie ma problemów z demontażem. W przypadku problemów będzie nam potrzebny specjalny ściągacz. Pamiętajmy, żeby nie odłączać przewodu hamulcowego od zacisku. W zależności od modelu Octavii były stosowane dwa typy zacisków. W przypadku FS-II należy zdjąć zaślepki ochronne i odkręcić zacisk po czym podwiesić go do nadwozia za pomocą druta lub sznurka.

W przypadku zacisku FN-3 odkręcamy śruby od korpusu. Należy pamiętać, że przy montażu stosujemy tylko i wyłącznie nowe śruby. Następnie odkręcamy śrubę ustalającą tarczę i zdejmujemy ją. W przypadku problemów nie należy uderzać w nią młotkiem. Polewamy miejsce łączenia odrdzewiaczem i czekamy chwilę. Mocne uderzenia młotkiem doprowadzą do uszkodzenia tarczy.

Teraz luzujemy nakrętkę mocującą drążka kierowniczego i wykręcamy ją aż do końca gwintu. Następnie wybijamy ze zwrotnicy czop przegubu drążka kierowniczego i odpinamy złącze wtykowe od czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Wyjmujemy z zamocowania przewód czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Odkręcamy górne mocowanie amortyzatora za pomocą wygiętego klucza oczkowego jednocześnie przytrzymując tłoczysko kluczem imbusowym 7.

Wyjmujemy do dołu kolumnę zawieszenia i zwrotnicę poprzez nadkole. Rozpinamy zwrotnice i kolumnę zawieszenia. Wykonujemy to poprzez odkręcenie śruby zaciskającej kolumnę zawieszenia na zwrotnicy. Wyjmujemy kolumnę zawieszenia ze zwrotnicy i przechodzimy do wymiany amortyzatora i sprężyny.

Zobacz też: Skoda Octavia I: montaż modułu komfortu kierunkowskazów

Do tego będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn. Można go kupić za około 30 złotych. Pod żadnym pozorem nie można odkręcać amortyzatora. Montujemy ściągacz w imadle i osadzamy dokładnie całą kolumnę tak, żeby zwoje sprężyny znalazły się w uchwytach ściągacza. Skręcamy go powoli do momentu, aż powstanie luz umożliwiający rozkręcenie kolumny.

Odkręcamy nakrętkę kolumny zawieszenia przytrzymując jednocześnie tłoczysko za pomocą klucza imbusowego 7. Jeżeli wymieniamy również sprężynę należy poluzować ściągacz. Robimy to bardzo powoli. Zdejmujemy wszystkie elementy kolumny i wymieniamy amortyzator. Jeżeli wymienialiśmy sprężynę to montujemy ją w zaciskach ściągacza i skręcamy go.

Instalujemy wszystkie elementy kolumny w odwrotnej kolejności i osadzamy sprężynę (zamontowana w ściągaczu). Dokręcamy górną nakrętkę blokującą i powoli rozprężamy sprężynę. W przypadku drugiej kolumny postępujemy w taki sam sposób. Przechodzimy do zamontowania kolumny w samochodzie.

Wsuwamy zwrotnicę na kolumnę zawieszenia. Następnie dokręcamy śruby mocujące w taki sposób aby łby skierowane były do kierunku jazdy. Osadzamy kolumnę zawieszenia i dokręcamy górne mocowanie. Czyścimy za pomocą szczotki drucianej wielowypusty i gwinty półosi oraz piasty koła. Nawilżamy wielowypusty olejem silnikowym i wsuwamy jak najdalej przegub zewnętrzny w wielowypust piasty koła.

Zobacz też: Skoda Octavia I: kontrola układu hamulcowego i wymiana płynu

Dokręcamy przegub do wahacza, oraz montujemy tarczę hamulcową. Podłączamy złącze wtykowe czujnika prędkości obrotowej układu ABS. Montujemy drążek kierowniczy w dźwigni zwrotnicy i dokręcamy nakrętkę blokującą. Wkręcamy nakrętkę półosi i dokręcamy koła. Opuszczamy samochód i dokręcamy nakrętkę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA