Skoda Octavia I: wymiana krok po kroku przednich tarcz i klocków hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
Zaczynamy od zakupu nowych tarcz i klocków. Tutaj mamy szerokie pole manewru. Wszystko zależy od zasobności naszego portfela. My sugerujemy kupić materiały lepszych producentów. Poniekąd, hamulce są bardzo ważne w naszym samochodzie.
REKLAMA
Zobacz też: Jak wymienić mechanizm opuszczania szyb w Skodzie Octavii?
Co będzie nam potrzebne?
• Klucz nasadowy 18
• Klucz imbusowy 7
• Klucz do kół
• Lewarek
• Szczotka druciana
• 2 młotki
• Kombinerki
Zaczynamy od poluzowania śrub koła. Unosimy samochód do góry i odkręcamy do końca śruby mocujące koło. Zdejmujemy koło i mamy już swobodny dostęp. Najlepiej przygotować jakiś drewniany klocek i opuścić na niego samochód. Da nam to większą pewność, że samochód nie spadnie z podnośnika. Możemy również podłożyć kilka cegieł i na nie położyć deskę i wtedy opuścić samochód.
Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?
REKLAMA
Teraz zabieramy się za demontaż zacisku hamulcowego. Zaczynamy od zdjęcia widocznej sprężyny. Najlepiej wykorzystać kombinerki. Możemy wykorzystać do tego również płaski śrubokręt. Zacisk, przykręcony jest za pomocą klucza 7. Śruby znajdują się w gumowych kapturkach, które są zaślepione plastikową zaślepką. Dokładnie mamy do odkręcenia dwie śruby, górną i dolną.
Zdejmujemy zacisk i wyjmujemy klocki. Jeżeli będą opornie nam wychodziły, należy wcisnąć tłoczki. Przed tą operacją warto odkręcić nakrętkę zbiorniczka z płynem hamulcowym. Teraz przechodzimy do odkręcenia jarzma. W tym celu będziemy potrzebowali klucza 18. Jarzmo zamocowane jest za pomocą 2 śrub. Kiedy je wykręcimy, odkręcamy śrubkę centrującą i możemy zdjąć tarczę.
Kolejny krok, to wyczyszczenie piasty, w miejscach przylegania nowej tarczy. Najlepiej robić to szczotką drucianą. Tutaj, nie możemy pozwolić sobie na zostawienie jakiegokolwiek zabrudzenia. Może to wpłynąć na złe osadzenie tarczy na piaście. W zależności od tego, jaką tarcze kupiliśmy, musimy ją odtłuścić. Wszystko jest dokładnie opisane na opakowaniu, nie każda tarcza wymaga odtłuszczenia. Robimy to za pomocą benzyny ekstrakcyjnej.
Zobacz również: Jak działa hamulec bębnowy i tarczowy?
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Zakładamy tarczę i przykręcamy śrubkę centrującą. Przykręcamy jarzmo, następnie zacisk. Wciskamy tłoczek do oporu i zakładamy wewnętrzny klocek. Zewnętrzny klocek zakładamy na jarzmo i dociskamy lekko do tarczy. Przykręcamy zacisk, zakładamy sprężynkę i podpinamy czujnik zużycia, jeżeli występuje. Zakładamy koło i przechodzimy do drugiej strony, tam postępujemy analogicznie.
REKLAMA
REKLAMA