Łożysko kolumny McPhersona: objawy awarii, opis, wymiana
REKLAMA
REKLAMA
Kolumna McPhersona jest jednym z popularniejszych sposobów budowy przedniego zawieszenia w samochodach segmentu A, B, C, D, a nawet E. W jej przypadku amortyzator pełni dwie role. Po pierwsze tłumi wszelkie nierówności, które samochód napotka na swojej drodze. Po drugie ustawia w odpowiedni sposób koło na jezdni. Drugie z zastosowań sprawia, że kolumna musi być częściowo skrętna. A żeby to stało się możliwe, konieczne jest uzupełnienie mocowania górnego łożyskiem umożliwiającym ruch. Kompletna poduszka amortyzatora oprócz łożyska zawiera też gumową uszczelkę oraz elementy montażowe.
REKLAMA
Łożysko kolumny McPhersona, identycznie jak sama kolumna zresztą, podlega dużym przeciążeniom podczas jazdy. W efekcie staje się częścią eksploatacyjną, która z czasem ulegnie uszkodzeniu i będzie wymagać wymiany. Jakie są objawy zużycia łożyska kolumny McPhersona? Jest kilka charakterystycznych symptomów, które kierowca może rozpoznać bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy. Pierwszym jest puknięcie występujące podczas skrętu kół. To początkowo jest bardzo ciche. Z czasem i wraz ze zużywaniem się elementu nabiera jednak na sile.
Usterka łożyska kolumny McPhersona - objawy?
Poza tym objawem uszkodzenia mocowania kolumny McPhersona może być skrzypienie, dźwięki przypominające rozprężanie sprężyny lub opór występujący podczas kręcenia kierownicą. W ostatnim przypadku warto jednak zrobić pewne obostrzenie. Opór może być w końcu symptomem mówiącym o występowaniu również innych usterek. Przed zaplanowaniem wymiany łożyska, warto ich obecność wykluczyć. Mowa w tym przypadku nie tylko o awariach związanych z układem wspomagania układu kierowniczego, ale również przekładni kierowniczej czy nawet zbyt niskim ciśnieniu powietrza w kołach.
Zobacz również: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?
Łożysko kolumny McPhersona nie jest elementem nadmiernie drogim. Dla przykładu kompletna poduszka amortyzatora w przypadku Volkswagena Golfa V 1.9 TDI kosztuje już 150 złotych, a Peugeota 207 tylko 78 złotych. Jego wymiana jest jednak stosunkowo problematyczna i wcale nie taka tania. Ceny robocizny zazwyczaj oscylują w granicy 100 złotych. Warto w tym momencie zaznaczyć, że koszt tak naprawdę jest podwójny. Poduszki kolumny McPhersona należy zawsze wymieniać parami! Procedura wymiany łożyska polega na wymontowaniu całej kolumny. W pierwszej kolejności należy ją zatem odpiąć od zwrotnicy i pamiętać o odłączeniu stosunkowo delikatnego przewodu hamulcowego.
Wymiana łożyska kolumny McPhersona - uwaga na sprężynę!
Górna część kolumny na ogół jest przykręcona na trzy śruby. Te można znaleźć pod maską w okolicy nadkola. Jako że są umieszczone w górnej części, z ich odkręceniem nie powinno być większego problemu. Zazwyczaj nie są mocno skorodowane. Kluczem do sukcesu jest też rozmontowanie kolumny. Bardzo ważne jest jednak pamiętanie o tym, że aby odkręcić mocowanie sprężyny trzeba ją najpierw zabezpieczyć. W przeciwnym razie rozpręży się z ogromną siłą i może stanowić zagrożenie dla wymieniającego.
Zobacz również: O czym pamiętać wymieniając amortyzatory w aucie?
Duży zakres prac i raczej rozsądna cena samego łożyska sprawiają, że mechanicy zalecają profilaktyczną wymianę poduszek wraz z wymianą amortyzatorów. To pomysł o tyle dobry, że zużycie tłumika drgań z pewnością oznacza duży przebieg, a duży przebieg wiąże się z tym że całkiem niedługo awarii może ulec również mocowanie kolumny McPhersona. Szczególnie że producenci motoryzacyjni zalecają ich bezwzględną wymianę po 100 tysiącach kilometrów. Połączenie tych czynności przyniesie właścicielowi samochodu oszczędności. Wymianę amortyzatora i łożyska uda się bowiem zamknąć w jednej cenie robocizny.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.