REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Łożysko kolumny McPhersona: objawy awarii, opis, wymiana
Łożysko kolumny McPhersona: objawy awarii, opis, wymiana
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Podczas skręcania kołami słyszysz charakterystyczne puknięcie? To może oznaczać uszkodzenie mocowania kolumny McPhersona. Na szczęście usterka nie jest droga w usunięciu.

Kolumna McPhersona jest jednym z popularniejszych sposobów budowy przedniego zawieszenia w samochodach segmentu A, B, C, D, a nawet E. W jej przypadku amortyzator pełni dwie role. Po pierwsze tłumi wszelkie nierówności, które samochód napotka na swojej drodze. Po drugie ustawia w odpowiedni sposób koło na jezdni. Drugie z zastosowań sprawia, że kolumna musi być częściowo skrętna. A żeby to stało się możliwe, konieczne jest uzupełnienie mocowania górnego łożyskiem umożliwiającym ruch. Kompletna poduszka amortyzatora oprócz łożyska zawiera też gumową uszczelkę oraz elementy montażowe.

REKLAMA

REKLAMA

Łożysko kolumny McPhersona, identycznie jak sama kolumna zresztą, podlega dużym przeciążeniom podczas jazdy. W efekcie staje się częścią eksploatacyjną, która z czasem ulegnie uszkodzeniu i będzie wymagać wymiany. Jakie są objawy zużycia łożyska kolumny McPhersona? Jest kilka charakterystycznych symptomów, które kierowca może rozpoznać bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy. Pierwszym jest puknięcie występujące podczas skrętu kół. To początkowo jest bardzo ciche. Z czasem i wraz ze zużywaniem się elementu nabiera jednak na sile.

REKLAMA

Usterka łożyska kolumny McPhersona - objawy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza tym objawem uszkodzenia mocowania kolumny McPhersona może być skrzypienie, dźwięki przypominające rozprężanie sprężyny lub opór występujący podczas kręcenia kierownicą. W ostatnim przypadku warto jednak zrobić pewne obostrzenie. Opór może być w końcu symptomem mówiącym o występowaniu również innych usterek. Przed zaplanowaniem wymiany łożyska, warto ich obecność wykluczyć. Mowa w tym przypadku nie tylko o awariach związanych z układem wspomagania układu kierowniczego, ale również przekładni kierowniczej czy nawet zbyt niskim ciśnieniu powietrza w kołach.

Zobacz również: Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Łożysko kolumny McPhersona nie jest elementem nadmiernie drogim. Dla przykładu kompletna poduszka amortyzatora w przypadku Volkswagena Golfa V 1.9 TDI kosztuje już 150 złotych, a Peugeota 207 tylko 78 złotych. Jego wymiana jest jednak stosunkowo problematyczna i wcale nie taka tania. Ceny robocizny zazwyczaj oscylują w granicy 100 złotych. Warto w tym momencie zaznaczyć, że koszt tak naprawdę jest podwójny. Poduszki kolumny McPhersona należy zawsze wymieniać parami! Procedura wymiany łożyska polega na wymontowaniu całej kolumny. W pierwszej kolejności należy ją zatem odpiąć od zwrotnicy i pamiętać o odłączeniu stosunkowo delikatnego przewodu hamulcowego.

Wymiana łożyska kolumny McPhersona - uwaga na sprężynę!

Górna część kolumny na ogół jest przykręcona na trzy śruby. Te można znaleźć pod maską w okolicy nadkola. Jako że są umieszczone w górnej części, z ich odkręceniem nie powinno być większego problemu. Zazwyczaj nie są mocno skorodowane. Kluczem do sukcesu jest też rozmontowanie kolumny. Bardzo ważne jest jednak pamiętanie o tym, że aby odkręcić mocowanie sprężyny trzeba ją najpierw zabezpieczyć. W przeciwnym razie rozpręży się z ogromną siłą i może stanowić zagrożenie dla wymieniającego.

Zobacz również: O czym pamiętać wymieniając amortyzatory w aucie?

Duży zakres prac i raczej rozsądna cena samego łożyska sprawiają, że mechanicy zalecają profilaktyczną wymianę poduszek wraz z wymianą amortyzatorów. To pomysł o tyle dobry, że zużycie tłumika drgań z pewnością oznacza duży przebieg, a duży przebieg wiąże się z tym że całkiem niedługo awarii może ulec również mocowanie kolumny McPhersona. Szczególnie że producenci motoryzacyjni zalecają ich bezwzględną wymianę po 100 tysiącach kilometrów. Połączenie tych czynności przyniesie właścicielowi samochodu oszczędności. Wymianę amortyzatora i łożyska uda się bowiem zamknąć w jednej cenie robocizny.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA