REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kalinowski Marcin
Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, może to być wina łożyska kolumny zawieszenia fot. Fiat
Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, może to być wina łożyska kolumny zawieszenia fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, a układ wspomagania jest sprawny, konieczna może być wówczas wymiana łożyska kolumny zawieszenia. Podpowiadamy, jak to zrobić.

We współczesnych autach przednie zawieszenie najczęściej opiera się na tzw. kolumnie McPhersona. W rozwiązaniu tego typu amortyzator nie tylko wytłumia wstrząsy przenoszone z drogi na nadwozie, ale również odpowiada za prawidłowe ustawienie koła. Kolumna McPhersona jest elementem skrętnym - wraz ze skrętem kół obraca się również część kolumny. Jej górna część jest jednocześnie przymocowana na stałe do nadwozia. Z tego powodu w górnej części każdej kolumny znajduje się specjalne łożysko, które umożliwia jej swobodny skręt. Część ta, jak każda inna, z czasem zużywa się. Jeśli zauważymy, że kierownica chodzi ciężko, mimo sprawnego wspomagania, zapewne nadszedł czas na wymianę łożyska, choć przyczyn ciężkiej pracy układu kierowniczego może być wiele (od uszkodzonej przekładni po zbyt niskie ciśnienie w oponach).

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Wymiana łożyska kolumny McPhersona nie jest skomplikowaną czynnością, choć musimy w tym celu wymontować ją z samochodu. Na początek stawiamy samochód na podnośniku, podkładamy pod tylne koła kołki, zaciągamy hamulec ręczny i wrzucamy bieg. Teraz możemy zdjąć koło (pamiętajmy o poluzowaniu śrub zanim podniesiemy auto). Na dole kolumna przymocowana jest do tzw. zwrotnicy (czyli elementu, do którego przymocowane są tarcze hamulcowe i w rezultacie całe koło) dwoma dużymi śrubami. Podkładamy pod dolny wahacz np. kawałek drewna, aby zwrotnica z zaciskiem nie upadła na ziemię. Do kolumny przyczepiony jest też przewód hamulcowy - wypnijmy go delikatnie

Zobacz galerię: samochody miejskie za 3000 zł

Od góry kolumna najczęściej przykręcona jest trzema  śrubami do górnej części nadkola. Śruby łatwo znajdziemy – są umieszczone pod maską tuż nad kołem. I tym razem należy podłożyć coś pod dolny wahacz, a następni odkręcić śruby. Uwaga, aby przy odkręcaniu kolumna nie spadła na ziemię.

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po zdjęciu kolumny połowę pracy mamy już za sobą. Czeka nas teraz zdjęcie sprężyny. Od góry utrzymuje ją specjalna nakładka przytwierdzona śrubą do trzpienia amortyzatora. Pod żadnym pozorem nie wolno jej odkręcać na tym etapie. Sprężyna jest bardzo mocno ściśnięta i rozmontowanie kolumny bez jej zabezpieczenia może skończyć się tragedią. Sprężynę należy równomiernie ścisnąć dwoma lub trzema specjalnymi zaciskami (do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i narzędziowych). Kiedy poczujemy, że jest luźna, odkręcamy ostatnią śrubę na trzpieniu i zdejmujemy poduszkę. Łożysko jest przymocowane do poduszki. Zanim je wymienimy, oczyśćmy dobrze wszystkie powierzchnie. Sprawdźmy też poduszkę amortyzatora. Jeśli zauważymy uszkodzenia, należy ją wymienić.

Montaż jest identyczny jak demontaż, tylko należy odwrócić kolejność czynności. W większości aut po demontażu kolumny ustawienie geometrii zawieszenia nie jest konieczne.

Zobacz też: Dlaczego warto wymieniać łożysko pilotujące?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA