REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wymienić łożysko kolumny McPhersona?

Kalinowski Marcin
Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, może to być wina łożyska kolumny zawieszenia fot. Fiat
Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, może to być wina łożyska kolumny zawieszenia fot. Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli zauważymy, że kierownica w naszym aucie obraca się z podejrzanym oporem, a układ wspomagania jest sprawny, konieczna może być wówczas wymiana łożyska kolumny zawieszenia. Podpowiadamy, jak to zrobić.

We współczesnych autach przednie zawieszenie najczęściej opiera się na tzw. kolumnie McPhersona. W rozwiązaniu tego typu amortyzator nie tylko wytłumia wstrząsy przenoszone z drogi na nadwozie, ale również odpowiada za prawidłowe ustawienie koła. Kolumna McPhersona jest elementem skrętnym - wraz ze skrętem kół obraca się również część kolumny. Jej górna część jest jednocześnie przymocowana na stałe do nadwozia. Z tego powodu w górnej części każdej kolumny znajduje się specjalne łożysko, które umożliwia jej swobodny skręt. Część ta, jak każda inna, z czasem zużywa się. Jeśli zauważymy, że kierownica chodzi ciężko, mimo sprawnego wspomagania, zapewne nadszedł czas na wymianę łożyska, choć przyczyn ciężkiej pracy układu kierowniczego może być wiele (od uszkodzonej przekładni po zbyt niskie ciśnienie w oponach).

REKLAMA

Zobacz również: Co powinniśmy wiedzieć o zawieszeniu?

Wymiana łożyska kolumny McPhersona nie jest skomplikowaną czynnością, choć musimy w tym celu wymontować ją z samochodu. Na początek stawiamy samochód na podnośniku, podkładamy pod tylne koła kołki, zaciągamy hamulec ręczny i wrzucamy bieg. Teraz możemy zdjąć koło (pamiętajmy o poluzowaniu śrub zanim podniesiemy auto). Na dole kolumna przymocowana jest do tzw. zwrotnicy (czyli elementu, do którego przymocowane są tarcze hamulcowe i w rezultacie całe koło) dwoma dużymi śrubami. Podkładamy pod dolny wahacz np. kawałek drewna, aby zwrotnica z zaciskiem nie upadła na ziemię. Do kolumny przyczepiony jest też przewód hamulcowy - wypnijmy go delikatnie

Zobacz galerię: samochody miejskie za 3000 zł

Od góry kolumna najczęściej przykręcona jest trzema  śrubami do górnej części nadkola. Śruby łatwo znajdziemy – są umieszczone pod maską tuż nad kołem. I tym razem należy podłożyć coś pod dolny wahacz, a następni odkręcić śruby. Uwaga, aby przy odkręcaniu kolumna nie spadła na ziemię.

Zobacz również: Jak wyeliminować trzeszczenie zawieszenia?

Po zdjęciu kolumny połowę pracy mamy już za sobą. Czeka nas teraz zdjęcie sprężyny. Od góry utrzymuje ją specjalna nakładka przytwierdzona śrubą do trzpienia amortyzatora. Pod żadnym pozorem nie wolno jej odkręcać na tym etapie. Sprężyna jest bardzo mocno ściśnięta i rozmontowanie kolumny bez jej zabezpieczenia może skończyć się tragedią. Sprężynę należy równomiernie ścisnąć dwoma lub trzema specjalnymi zaciskami (do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i narzędziowych). Kiedy poczujemy, że jest luźna, odkręcamy ostatnią śrubę na trzpieniu i zdejmujemy poduszkę. Łożysko jest przymocowane do poduszki. Zanim je wymienimy, oczyśćmy dobrze wszystkie powierzchnie. Sprawdźmy też poduszkę amortyzatora. Jeśli zauważymy uszkodzenia, należy ją wymienić.

Montaż jest identyczny jak demontaż, tylko należy odwrócić kolejność czynności. W większości aut po demontażu kolumny ustawienie geometrii zawieszenia nie jest konieczne.

Zobacz też: Dlaczego warto wymieniać łożysko pilotujące?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA