REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana przednich amortyzatorów Renault Laguna II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
amortyzator, zawieszenie
amortyzator, zawieszenie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Amortyzatory wpływają na jakość i bezpieczeństwo jazdy każdego pojazdu. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić przednie amortyzatory w Renault Laguna II

Zanim zaczniemy wymianę amortyzatorów w Renault Laguna II, musimy dobrać odpowiednie... amortyzatory do naszego auta. Nie jest to wcale takie proste, jak się wydaje. Zalecamy wybrać amortyzatory sprawdzonych producentów. Unikajmy tanich zamienników, które nie wytrzymują trudów eksploatacji na polskich drogach. Przy zakupie warto podać sprzedawcy numer nadwozia, wtedy będziemy mieli pewność, że zostaną dobrane odpowiednie elementy dla naszej wersji modelu Laguna.

REKLAMA

Zobacz też: Odpowietrzanie układu wspomagania. Poradnik

Całą operację najlepiej wykonać z pozycji tradycyjnego lewarka. Nie ma potrzeby najazdu na kanał warsztatowy. Pierwszy krok to zebranie odpowiednich narzędzi:

- klucz płaski: 13, 15, 16, 17, 21

- klucz imbusowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- klucz dynamometryczny (opcjonalnie)

- młotek

- duży śrubokręt

Zobacz też: Wymiana tylnych amortyzatorów: Renault Laguna II

REKLAMA

Prawdziwą zmorą w Lagunie II są pękające sprężyny. Należy zwrócić na to szczególną uwagę podczas wymiany. Pękniętą sprężynę należy natychmiast wymienić. Pamiętajmy, że sprężyny zawieszenia wymieniamy tylko i wyłącznie parami. Zalecamy zakup oryginalnych lub używanych. Zamienniki najczęściej mają inne parametry, przez co zawieszenie nie będzie prawidłowo pracować.

Pierwszy krok to demontaż łącznika stabilizatora. Przy tej czynności najczęściej pojawiają się pierwsze problemy. Polewamy łączenia śrubowe odrdzewiaczem, np. WD40 i czekamy kilka minut, ponownie polewamy połączenie i odkręcamy mocowanie za pomocą klucza 16 i imbusa 5. W przypadku wykręcenia śrub demontujemy również przewód hamulcowy.

Zobacz też: Jak odkręcić zapieczone bądź skorodowane śruby?

W przypadku niepowodzenia będzie nam potrzebny ściągacz do sworzni kulistych, może go kupić za około 20 – 30 złotych. Za pomocą ściągacza rozbieramy łącznik stabilizatora. Ostatnim rozwiązaniem jest odcięcie łącznika za pomocą szlifierki. Wystarczy dolne mocowanie, górne wyrzucimy ze starym amortyzatorem. Warto przeciąć łącznik na pół, co znacznie udostępni nam dostęp do mocowań.

Teraz podkładamy np. drewniany klocek pod wahacz tak, żeby całkowicie nie opadło dolne zawieszenie. Luzujemy śruby mocujące i powoli opuszczamy zawieszenie na kołek. Unosimy przednią maskę i demontujemy plastikowe osłony. Pod nią znajdują się trzy śruby, które musimy wykręcić, dwie na klucz 13 i jedna na 21. Odkręcając środkową śrubę należy jednocześnie przytrzymywać kolumnę, żeby nie wypadła.

Zobacz też: Kupić zamienniki czy części oryginalne?

REKLAMA

Po wyjęciu amortyzatora należy umocować go w imadle. Do demontażu sprężyn stosujemy tylko i wyłącznie ściągacz do sprężyn. Wszystkie domowe wynalazki mogą doprowadzić do poważnego wypadku. Ściągacze do sprężyn to koszt około 30 złotych. Po ściśnięciu sprężyn odkręcamy nakrętkę amortyzatora kluczem 17. Zdejmujemy również gumową osłonę, którą przełożymy do nowego amortyzatora.

Wkładamy nowy amortyzator i wkręcamy śrubę 17. Powoli odpuszczamy sprężynę i zdejmujemy ściągacz. Montujemy całą kolumnę w nadwoziu i przykręcamy górne mocowania. Przykręcamy wszystkie śruby w odwrotnej kolejności i przechodzimy do wymiany po drugiej stronie auta, gdzie postępujemy w taki sam sposób.

Zużyte amortyzatory oddajemy do punktu utylizacji.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA