BMW seria 3 E36: demontaż półosi
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy krok jaki musimy wykonać podczas demontażu półosi w BMW E36 to odkręcenie nakrętki piasty koła. Robimy to przed zdjęciem tylnego koła. W innym przypadku może być problemy gdyż na ogół te nakrętki bywają bardzo mocno dokręcone. W wersji compact znajduje się specjalna podkładka zabezpieczająca, którą należy odgiąć przed wykręcaniem nakrętki. Kiedy uda nam się ją poluzować to odkręcamy śruby kół i podnosimy samochód.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: sprawdzenie ciśnienia sprężania
REKLAMA
Wykorzystamy do tego tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Zdejmujemy koło i demontujemy tylny tłumik. Tutaj mogą się pojawić problemy z odkręceniem i rozłączeniem skorodowanych elementów. W takim przypadku należy spryskać dane miejsca za pomocą odrdzewiacza. Jeżeli dalej nie będzie żadnego efektu to próbujemy uderzać delikatnie młotkiem w połączenia.
Jeśli śruba nadal stawia opór to najlepiej ją ukręcić i zamontować nową. Po poluzowaniu połączeń zdejmujemy tłumik końcowy z haczyków i odkładamy na bok. Teraz odkręcamy kluczem nasadowym typu Torx śruby mocujące półoś bezpośrednio do mechanizmu różnicowego. Po tym zabiegu podwieszamy półoś. Nie dopuszczalne jest jej swobodne zwisanie do dołu. Spowoduje to uszkodzenia na przegubie. Oczywiście jest tam pewien zakres ruchu jednak nie tak duży.
Teraz odkręcamy stabilizator od belki zawieszenia i odchylamy go do dołu. Czynność ta dotyczy wszystkich wersji silnikowych poza modelami typu compact. W tej odmianie należy podeprzeć wahacz za pomocą podnośnika i odkręcić amortyzator od wahacza. Kolejne kroki są takie same dla wszystkich wersji. W przypadku kiedy występuje czujnik BAS to należy go odkręcić od zwrotnicy.
Następnie wyciskamy półoś piasty koła. Przewidziane są do tego specjalne narzędzia. Można je kupić na serwisach aukcyjnych lub sklepach motoryzacyjnych. Można próbować wybić półoś ręcznie. Zazwyczaj robi się to uderzając w nią za pomocą młotka poprzez kawałek drewna. Jednak nie jest to rozwiązanie zalecane. Można bardzo łatwo uszkodzić któryś z elementów. Zakup ściągacza będzie tańszym rozwiązaniem niż kupno półosi (jeśli jej nie wymieniamy).
Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu
Przechodzimy do montażu. Odbywa się on w odwrotnej kolejności co demontaż. Przy montażu tłumika należy pamiętać o zastosowaniu nowych nakrętek. Warto powlec śruby specjalnym smarem do tego typu połączeń. Ułatwi nam to w przyszłości demontaż tłumika końcowego.
REKLAMA
REKLAMA