REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: wymiana filtru paliwa i powietrza

Robert Kuśpiel
BMW serii 3. Fot.Newspress
BMW serii 3. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana filtrów paliwa i powietrza w BMW E36 ma istotny wpływ na kondycję silnika. W poradniku tym opisaliśmy wymianę filtrów - paliwa i powietrza w BMW serii 3 (E36).

Zaczniemy od opisu wymiany filtra powietrza w BMW E36, a następnie opiszemy wymianę filtra paliwa. W pierwszych akapitach opiszemy prace na przykładzie silnika benzynowego, w kolejnych na przykładzie silnika wysokoprężnego.
Wymianę filtra powietrza producent zaleca dokonać co dwa lata. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykonywać to częściej np. co roku. Jeżeli zdecydujemy się na wymianę co dwa lata to warto przeczyścić samą wkładkę w połowie tego okresu (1 rok). Koszt zakupu zamiennika dobrej firmy to wydatek około 30 złotych.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36 obsługa pasków klinowych

REKLAMA

Przystępujemy do wymiany. Warto wiedzieć, że w zależności od wersji silnikowej BMW E36, zostały zastosowane różne wkładki powietrza. W silniku 316i, 318i, 318is, 318ti w celu demontażu musimy otworzyć klamry mocujące. Dokładnie są cztery. Teraz zdejmujemy górną pokrywę filtru i wyjmujemy wkład. Wnętrze obudowy zalecamy przetrzeć wilgotną a następnie suchą szmatką.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. W modelach 320i, 323i, 323ti, 325i i 328i wymiana przebiega w trochę inny sposób. Na początku należy wcisnąć lewy i prawy zatrzask specjalnego korytka z wkładem filtry powietrza. Wyjmujemy je a razem z nim wkład. W tym przypadku też zalecamy przeczyszczenie go za pomocą wilgotnej i suchej szmatki. Jeżeli wykonujemy czyszczenie to należy go solidnie wytrzepać. Można używać sprężone powietrze jeśli jest pod niskim ciśnieniem. W innym przypadku może dojść do uszkodzenia.

Przechodzimy do wymiany filtra paliwa w BMW E36. Zaczniemy od silnika benzynowego. Tutaj wymiana przewidziana jest co 80 000 kilometrów. Nie musimy czekać do tego okresu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wymieniać filtr paliwa co roku, jest to na pewno zdrowe dla naszego silnika. Do przeprowadzenia wymiany będzie nam potrzebny podnośnik samochodowy oraz dwie podstawki. Bardzo przydatne okazują się zaciski do przewodów paliwa.  Do montażu będą nam potrzebne dwie opaski zaciskowe na przewody paliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Filtr zamontowany jest w przedziale silnika, na dole po lewej stronie. Pomimo tego, że znajduje się pod maską dostęp jest tylko od dołu auta. Całą operację przeprowadzamy w pomieszczeniu dobrze wentylowanym. Niedopuszczalne jest przeprowadzanie wymiany w pobliżu źródeł ognia. Pierwszy krok to uniesienie przodu auta. Robimy to za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy samochód na „kobyłkach”.

Teraz zaciskamy przewód elastyczny biegnący z pompy paliwa do filtru. Luzujemy opaskę mocującą i zaciskamy ją drugim zaciskiem. Następnie zdejmujemy przewód elastyczny prowadzący od filtru do rozdzielacza paliwa. W tym momencie odginamy delikatnie opaskę mocującą filtr i wyjmujemy go razem z przewodem. Pozostaje nam wypiąć zacisk i zdjąć przewód z filtru paliwa. Paliwo, które wydostaje się z przewodu zlewamy do pustego naczynia.

Przechodzimy do montażu. Na początku zakładamy na filtr przewód prowadzący do rozdzielacza paliwa. Zaciskamy go dokładnie za pomocą opaski. Teraz wkładamy filtr w opaskę i dokręcamy ją. Należy pamiętać, żeby zachować kierunek przepływu paliwa. Zakładamy drugi przewód na filtr i również zaciskamy go za pomocą opaski. Pozostało nam odpiąć zacisk z przewodu paliwa i uruchomić silnik. Zaciągamy hamulec ręczny, ustawiamy lewarek zmiany biegów na luz i uruchamiamy silnik. Sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków i opuszczamy samochód.

Przechodzimy do silnika wysokoprężnego modelu E36. Tutaj wymianę przeprowadza się co 40 000 kilometrów natomiast odwadnianie co 10 000 km. Filtr umiejscowiony jest pod maską po lewej stornie. Przed rozpoczęciem pracy należy zapewnić sobie puste naczynie do zlania wody. Jeżeli rozlejemy olej na któryś z elementów to należy jak najszybciej wytrzeć takie miejsce do sucha.

Zakładamy na króciec wylotowy przewód elastyczny o średnicy 8 mm i wsadzamy jego koniec do pustego naczynia. Teraz luzujemy śrubę na dole filtru. Zlewamy około 0.2L wody. Musi być widoczne czyste paliwo. Zakręcamy śrubę odwadniającą i uruchamiamy silnik. Wciskamy kilka razy pedał gazu w celu odpowietrzenia całego układu. Sprawdzamy czy nie ma wycieków i zamykamy maskę.

Teraz przedstawimy proces wymiany. Koszt zakupu filtru to wydatek około 60 – 70 złotych. Początek jest taki sam jak w przypadku odwadniania. Najpierw spuszczamy wodą z filtru paliwa sposobem opisanym powyżej. Teraz odkręcamy filtr od  kołnierza. Jeżeli jest zbyt mocno dokręcony możemy się wspomóc kluczem taśmowym do filtrów. W przypadku braku dostępu do takiego narzędzie możemy to wykonać inaczej.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu wydechowego

Odkręcamy dwie śruby w górnej części filtru i wyjmujemy je razem z kołnierzem. Teraz ściskamy zatrzaski mocujące i zdejmujemy z filtru przewody doprowadzajże i odprowadzające paliwo. Wyjmujemy złącza elektryczne, ściskamy kołnierz w imadle i odkręcamy filtr. Nowy napełniamy olejem napędowym i przykręcamy do kołnierza. Jeżeli uszczelka się dociśnie to dokręcamy go jeszcze o 1/4 obrotu.

Montujemy filtr razem z kołnierzem i podłączamy przewody paliwowe oraz wpinamy wtyczki elektryczne. Uruchamiamy silnik i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie sprawdzamy szczelność.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA