BMW seria 3 E36: kontrola manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Skrzynia biegów w BMW E36, podobnie do innych układy wymagają regularnej kontroli. W tym przypadku proponujemy wykonać taki przegląd co roku. Często właściciele aut z manualną skrzynią biegów zapominają o jej kontroli. Wbrew pozorom jest ona również narażona na uszkodzenia. Pierwszy krok jaki wykonamy to sprawdzenie szczelności skrzynki. To od tego zależy nasze dalsze działanie.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana oleju w mechanizmie różnicowym
REKLAMA
Jak w większości przypadków wycieki bywają trudne do zlokalizowania z racji lokalizacji przekładni. W celu dokładnej kontroli warto skorzystać z podnośnika warsztatowego lub kanału. Jeżeli nie mamy dostępu do takich rozwiązań musimy użyć tradycyjnego lewarka razem z podstawkami. Nie jest to do końca bezpieczne, jednak zachowując szczególną ostrożność możliwe do wykonania.
Wjeżdżamy na kanał lub unosimy samochód i przystępujemy do oględzin. Pierwsze miejsce to połączenie kadłuba silnika ze skrzynią biegów. Kolejne miejsca to korek wlewowo - kontrolny oleju oraz miejsce połączenia półosi ze skrzynią biegów. W celu dokładnego sprawdzenia musimy umyć obudowę skrzynki środkiem do mycia na zimno. Wszystkie połączenia należy posypać kredą i udać się na jazdę próbną.
Kontynuujemy ją do momentu aż silnik nie osiągnie temperatury roboczej. Wracamy i oglądamy dokładnie wszystkie miejsca. Po namierzeniu nieszczelności trzeba jak najszybciej naprawić taką usterkę.
Przechodzimy do wymiany oleju i kontroli poziomu. W BMW E36 zaleca się wymianę co 80 000 kilometrów. Zalecamy zakup oleju w ASO, mamy pewność, że będzie odpowiedni dla naszej skrzyni. Prawidłowy stan oleju sięga dolnej krawędzi korka wlewowego.
Odkręcamy go i sprawdzamy stan. Jeżeli jest poniżej to dolewamy do momentu aż zacznie się wylewać (osiągnie dolną krawędź). Odkręcamy korek spustowy na dole przekładni i zlewamy do pustego naczynia. Wkręcamy go ponownie i przechodzimy do zalewania skrzyni biegów. Poniżej znajduje się zestawienie pojemności dla danych modeli
Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu hamulcowego
- Wszystkie modele – 1.0L
- 318tds, 325td, 325tds, 328i – 1.2L
Po uzupełnieniu zakręcamy korek wlewowy i opuszczamy samochód. Udajemy się na jazdę próbną starając się wykonać przełożenia w każdą pozycję. Po powrocie ponownie unosimy samochód sprawdzając czy nie ma ewentualnych wycieków.
REKLAMA
REKLAMA