BMW seria 3 E36: kontrola automatycznej skrzyni biegów
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę skrzyni biegów w BMW E36 zalecamy wykonać co roku. W przypadku automatu nie jest to czasochłonne zajęcie. Całą operację można wykonać z pozycji podnośnika warsztatowego, kanału lub tradycyjnego lewarka razem z podstawkami. Wybierając ostatni wariant zalecamy szczególną ostrożność.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola manualnej skrzyni biegów
REKLAMA
Unosimy samochód i zdejmujemy dolną osłonę jeśli występuje. Następnie oglądamy dokładnie obudowę skrzyni biegów i sprawdzamy czy nie ma wycieków. Jeżeli jest zabrudzona olejem i trudno nam namierzyć nieszczelność to zalecamy zrobić pewien test. Myjemy dokładnie obudowę środkiem do mycia na zimno. Jest on dostępny w sklepach motoryzacyjnych za około 10 – 20 złotych.
Myjemy dokładnie całą obudowę i ponownie oglądamy w celu znalezienia ewentualnego wycieku. Jeżeli na czystej powierzchni nie pojawi się żaden ślad to posypujemy kredą wszystkie miejsca podejrzane o nieszczelności np. łączenie skrzyni biegów z silnikiem. Opuszczamy samochód i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie unosimy auto i będziemy mieć ślad, w którym miejscy jest wyciek.
Stan oleju należy sprawdzać przez interfejs diagnostyczny. Jeżeli nie ma żadnych wycieków to stan powinien być na odpowiednim poziomie. Wymianę oleju można już przeprowadzić we własnym zakresie. Będzie nam do tego potrzebny podnośnik, klucze imbusowe (modele 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i. Dodatkowo będziemy potrzebować uszczelki aluminiowej 30x36 i 10x14 oraz 3 litry oleju ATF.
Przed wymianą musimy dobrze nagrzać silnik. Następnie unosimy samochód tak, żeby był równo ustawiony. Zaczynamy od modeli 316i, 318i, 318is, 318ti, 325td, 325tds. Odkręcamy korek na dole miski i zlewamy do pustego naczynia. Teraz odkręcamy korek wlewu z boku miski olejowej. Montujemy nową uszczelkę pod korek spustowy i dokręcamy go. Kolejny krok to wlanie oleju ATF do skrzyni BMW E36 do momentu aż będzie na poziomie górnej krawędzi. Wkręcamy korek wlewu używając nowej podkładki.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana oleju w mechanizmie różnicowym
W modelach 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i cała operacja wygląda identycznie z tą różnicą, że do tych modeli należy używać kluczy imbusowych. Po wymianie oleju ustawiamy dźwignie we wszystkie możliwe pozycje i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie warto sprawdzić czy nie ma żadnych wycieków.
Pamiętajmy, że regularne wymiany oleju wpływają na poprawność pracy przekładni automatycznej.
REKLAMA
REKLAMA