BMW seria 3 E36: wymiana płynu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
Operację wymiany płynu hamulcowego w BMW E36 należy wykonywać co 2 lata. Oczywiście jeżeli tego nie zrobimy nasze auto będzie nadal hamować jednak skuteczność będzie znacznie niższa. Do przeprowadzenia tej czynności będzie nam potrzebny klucz oczkowy 10 oraz płyn hamulcowy DOT 4 oraz puste naczynie. Powszechnie wiadomo że płyn hamulcowy wchłania wilgoć z powietrza poprzez elastyczne przewody i otwór odpowietrzający. Efektem tego jest obniżenie temperatury wrzenia takiego płynu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że powstawanie pęcherzyków powietrza może znacząco obniżyć siłę hamowania.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
REKLAMA
Przystępujemy do wymiany. Cała operację najlepiej przeprowadzić przy pomocy drugiej osoby, ułatwi nam to pracę. Najpierw odkręcamy zbiorniczek z płynem hamulcowym i za pomocą strzykawki odsysamy go, tak żeby została widoczna ilość. Nie zalecamy całkowitego odessania, może to doprowadzić do zapowietrzenia całego układu co może doprowadzić do wizyty w serwisie. Napełniamy zbiorniczek świeżym płynem aż do znaku „max” Podłączamy czysty przewód elastyczny do śruby odpowietrzającej prawego zacisku tylnego koła.
Podstawiamy puste naczynie i odkręcamy odpowietrznik. Pompuje pedałem hamulca ok. 10 razy i zakręcamy go. W identyczny sposób robimy z pozostałymi zaciskami. Wypływający płyn powinien być przezroczysty, wolny od zabrudzeń i pęcherzyków.
Kolejność jest następująca
- Tylny prawy zacisk
- Tylny lewy zacisk
- Przedni prawy zacisk
- Przedni lewy zacisk
Podczas całej operacji należy kontrolować poziom płynu w zbiorniczku. Należy prowadzić regularną dolewkę. Jeżeli z odpowietrzników nadal wypływa płyn z pęcherzykami to kontynuujemy tą operację. Teraz uzupełniamy stan płynu na „MAX” sprawdzamy wszystkie odpowietrzniki i udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie warto sprawdzić czy nie ma żadnych wycieków.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego
Zużyty płyn należy oddać do punktu utylizacji. Nie należy wylewać go w przypadkowe miejsce. Do całej operacji najlepiej kupić dwie butelki płynu (zazwyczaj litrowe opakowania). Podczas wykonywania całej pracy warto przyjrzeć się przewodom elastycznym jak i sztywnym. Jeżeli nie wykonywaliśmy przeglądu układu hamulcowego to jest to bardzo ważny punkt. Wszelkie nieszczelności doprowadzą do natychmiastowego ubytku płynu.
REKLAMA
REKLAMA