BMW seria 3 E36: wymontowanie chłodnicy
REKLAMA
REKLAMA
Awarie chłodnicy dotyczą przede wszystkim starszych egzemplarzy E36 oraz tych z dużymi przebiegami. W wyeksploatowanych autach wąskie kanaliki chłodnicy bywają zapchane lub uszkodzone. Dodatkowo wewnątrz chłodnicy osadzają się zanieczyszczenia razem z kamieniem kotłowym. Powyższe czynniki sprawiają, że taka chłodnica kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Przechodzimy do demontażu. Na początku musimy zdemontować wentylator. W modelu: 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i musimy wyjąć element, który pozwala na ruch powietrza opływającego alternator. Następnie demontujemy zatrzaski osłony wentylatora. Znajdują się one po lewej i prawej stronie.
Wykonujemy to poprzez podważenie śrubokrętem kołków rozporowych. Teraz odkręcamy wirnik wentylatora od piasty pompy cieczy chłodzącej. Do tego będzie nam potrzebny płaski klucz 32. Tutaj warto wiedzieć, że nakrętka ma lewy gwint, czyli należy odkręcać ją w prawo. W czasie jej wykręcania zalecamy naciskać na pasek klinowy pompy cieczy chłodzące. Pozwoli to na unieruchomienie piasty, co znacznie ułatwi odkręcanie.
Może być tak, że będzie duży problem z wykręceniem wówczas należy uderzyć młotkiem w klucz. Kiedy ją poluzujemy możemy odkręcić ją poprzez obracanie wentylatora. Stosując takie rozwiązanie należy uważać, żeby wentylator nie upadł na ziemię. Teraz będziemy zlewać płyn chłodzący. Podkładamy puste naczynie pod chłodnicę i odkręcamy korek spustowy. Kolejnym krokiem jest odłączenie od chłodnicy przewodów cieczy chłodzącej.
REKLAMA
Znajdują się one na górze i dole chłodnicy. Po odpięciu opasek zaciskowych możemy je swobodnie zdjąć. W modelu 325i odpinamy wtyczkę elektryczną od czujnika poziomu płynu chłodzącego. Znajduje się on na dole chłodnicy po lewej stronie. Jeżeli w naszym aucie jest klimatyzacja to należy również odpiąć złącze od czujnika temperatury. Auta z automatyczną skrzynią biegów wymagają odłączenia przewodów od chłodnicy oleju skrzyni biegów.
Należy mieć obok puste naczynie do zebrania spływającego oleju. Zatykamy przewody tak, żeby nie dostały się do nich żadne zanieczyszczenia. Następnie demontujemy dwa zatrzaski chłodnicy. Wykonujemy to za pomocą śrubokręta wykonując ruchy do dołu i do góry do momentu aż wyjdą z metalowego uchwytu. W tym momencie możemy wyjąć chłodnicę do góry. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana żarówek
Podczas napełniania układu płynem stosujemy się do zaleceń odnośnie wymiany płynu chłodzącego.
REKLAMA
REKLAMA