REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Robert Kuśpiel
BMW seria 3 E36 przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
BMW seria 3 E36 przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego powinniśmy wykonywać co 20 tys. km lub co rok. Poniżej opisaliśmy, jakie czynności powinniśmy wykonać podczas takich przeglądów w BMW serii 3 E36.

Przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego w BMW E36 powinniśmy przeprowadzać co 20 000 kilometrów lub co roku. Przez ten czas mogą się pojawić mniejsze lub większe usterki, które trzeba będzie bezwzględnie usunąć. Na początku przedstawimy plan naszego działania. Będziemy kontrolować przeguby drążków kierowniczych. Sprawdzimy dokładnie ich luzy, osadzenie oraz osłony. Następnie zajmiemy się przegubami półosi. Tutaj również skontrolujemy osłony.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Kolejno przejdziemy do układu kierowniczego w którym sprawdzimy luzy oraz szczelność osłon przeciwpyłowych. Na końcu upewnimy się czy w przednich kołach nie ma luzu na łożyskach. Zaczynamy od sprawdzenia osłon przeciwpyłowych końcówek drążków kierowniczych. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik. Nie ma potrzeby korzystania z platformy. Wystarczy nam do tego zwyczajny lewarek z „kobyłkami”

Unosimy samochód i podpieramy go. Następnie z wykorzystaniem lampy oglądamy dokładnie całą osłonę. Sprawdzamy czy nie są widoczne ślady smaru lub pęknięcia. Może się wydawać, że jest to bardzo łatwa praca jednak małe uszkodzenia są naprawdę trudne do zlokalizowania. Jeżeli widzimy, że osłona jest uszkodzona to najlepiej wymienić całą końcówkę z czasem ulegnie uszkodzeniu. Nie wiemy również ile zanieczyszczeń zostało już wprowadzonych do wewnątrz.

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie luzu łożysk. W tym celu podnosimy przód samochodu. Do tego również można wykorzystać lewarek z podstawkami. Chwytamy oburącz za koło i staramy się nim poruszać. Jeżeli jest wyczuwalny duży luz to możemy być pewni, że łożyska koła kwalifikują się do wymiany. W przypadku braku pewności zalecamy powtórzyć tą czynność kilka razy. Po kontroli opuszczamy samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenia luzu w układzie kierowniczym. W tym celu ustawiamy koła do jazdy na wprost i zaczynamy poruszać kierownicą w obie strony. Najlepiej robić to poprzez otwarte okno. Dopuszczalne przesunięcie kierownicy w BMW E36 bez widocznego efektu na kołach to około 25mm. W przypadku większego ruchu po obwodzie należy sprawdzić drążki kierownicze, przekładnię kierowniczą i ewentualne luzy na łożyskach. Łapiemy za drążki i zaczynamy nimi silnie poruszać na boki. Przegub kulisty nie może mieć żadnych luzów.

Kolejnym punktem będzie sprawdzenie poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Do wykonania prawidłowej kontroli nie są potrzebne żadne specjalne narzędzia. Jeżeli będą potrzebne ewentualne dolewki to należy zakupić olej przekładniowy zalecany przez BMW. Najlepiej udać się do autoryzowanej stacji BMW. Poziom oleju należy kontrolować co 10 000 kilometrów

Nie ma szczególnych wytycznych co do kontroli oleju. Możemy przeprowadzać pracę przy zimnym jak i ciepłym oleju. Nominalna temperatura oleju to 80 stopni. Jeżeli zdecydujemy się na sprawdzenie przy rozgrzanym oleju to wyłączamy silnik i odkręcamy korek zbiorniczka płynu. Wyjmujemy wskaźnik i wycieramy go za pomocą czystej szmatki. Wkładamy ponownie korek i nie przykręcamy go. Wyjmujemy i sprawdzamy czy poziom znajduje się pomiędzy dwoma oznaczeniami.

W razie potrzeby uzupełniamy zbiorniczek płynem dopuszczonym przez BMW. Jest to ATF o oznaczeniu Dexron lub Dexron II. Pamiętajmy, że dolewamy tylko świeżego oleju. Jakiekolwiek zanieczyszczenia wpływają na pracę przekładni. Pojemność całego układu wynosi 1.2L. Teraz uruchamiamy silnik i zaczynamy obracać kierownicą w obie strony do wykonania pełnych obrotów.

Efektem tego jest odpowietrzenie całego układu. Po tej operacji wyłączamy silnik i sprawdzamy poziom płynu. Jeżeli stan podniesie się o około 5mm to nie ma powodów do obaw. Na końcu sprawdzamy czy pierścień uszczelniający nie ma żadnych uszkodzeń. Zakręcamy korek i dokonujemy ponownej kontroli za kilka dni. Przy zawieszeniu przednim warto sprawdzić stan amortyzatorów.

W tym celu należy wykonać łatwy test. Przyciskamy narożnik auta kilka razy i obserwujemy, jaka będzie reakcja. Jeżeli samochód wraca szybko do swojej nominalnej pozycji to znak, że nasze amortyzatory nie wymagają jeszcze wymiany. Może zdarzyć się tak, że samochód powróci tylko w pewnym stopniu do odpowiedniego położenia. W takim wypadku sprawdzamy amortyzator czy nie widać na nim śladów wycieku.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego

Takie zachowanie amortyzatora świadczy o jego zużyciu lub uszkodzeniu. Podczas wymiany należy wymieniać je parami. Dokładną sprawność amortyzatora można sprawdzić na stacji diagnostycznej. Decydując się na zakup zalecamy wybrać taki sam model, jaki był zamontowany wcześniej. Po wymianie zalecamy udać się na ustawienie geometrii zawieszenia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA