REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
BMW seria 3 E36 przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego
BMW seria 3 E36 przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego powinniśmy wykonywać co 20 tys. km lub co rok. Poniżej opisaliśmy, jakie czynności powinniśmy wykonać podczas takich przeglądów w BMW serii 3 E36.

Przegląd układu kierowniczego i zawieszenia przedniego w BMW E36 powinniśmy przeprowadzać co 20 000 kilometrów lub co roku. Przez ten czas mogą się pojawić mniejsze lub większe usterki, które trzeba będzie bezwzględnie usunąć. Na początku przedstawimy plan naszego działania. Będziemy kontrolować przeguby drążków kierowniczych. Sprawdzimy dokładnie ich luzy, osadzenie oraz osłony. Następnie zajmiemy się przegubami półosi. Tutaj również skontrolujemy osłony.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Kolejno przejdziemy do układu kierowniczego w którym sprawdzimy luzy oraz szczelność osłon przeciwpyłowych. Na końcu upewnimy się czy w przednich kołach nie ma luzu na łożyskach. Zaczynamy od sprawdzenia osłon przeciwpyłowych końcówek drążków kierowniczych. Do wykonania tej pracy będzie nam potrzebny podnośnik. Nie ma potrzeby korzystania z platformy. Wystarczy nam do tego zwyczajny lewarek z „kobyłkami”

Unosimy samochód i podpieramy go. Następnie z wykorzystaniem lampy oglądamy dokładnie całą osłonę. Sprawdzamy czy nie są widoczne ślady smaru lub pęknięcia. Może się wydawać, że jest to bardzo łatwa praca jednak małe uszkodzenia są naprawdę trudne do zlokalizowania. Jeżeli widzimy, że osłona jest uszkodzona to najlepiej wymienić całą końcówkę z czasem ulegnie uszkodzeniu. Nie wiemy również ile zanieczyszczeń zostało już wprowadzonych do wewnątrz.

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie luzu łożysk. W tym celu podnosimy przód samochodu. Do tego również można wykorzystać lewarek z podstawkami. Chwytamy oburącz za koło i staramy się nim poruszać. Jeżeli jest wyczuwalny duży luz to możemy być pewni, że łożyska koła kwalifikują się do wymiany. W przypadku braku pewności zalecamy powtórzyć tą czynność kilka razy. Po kontroli opuszczamy samochód.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przechodzimy do sprawdzenia luzu w układzie kierowniczym. W tym celu ustawiamy koła do jazdy na wprost i zaczynamy poruszać kierownicą w obie strony. Najlepiej robić to poprzez otwarte okno. Dopuszczalne przesunięcie kierownicy w BMW E36 bez widocznego efektu na kołach to około 25mm. W przypadku większego ruchu po obwodzie należy sprawdzić drążki kierownicze, przekładnię kierowniczą i ewentualne luzy na łożyskach. Łapiemy za drążki i zaczynamy nimi silnie poruszać na boki. Przegub kulisty nie może mieć żadnych luzów.

Kolejnym punktem będzie sprawdzenie poziomu oleju w układzie wspomagania kierowniczego. Do wykonania prawidłowej kontroli nie są potrzebne żadne specjalne narzędzia. Jeżeli będą potrzebne ewentualne dolewki to należy zakupić olej przekładniowy zalecany przez BMW. Najlepiej udać się do autoryzowanej stacji BMW. Poziom oleju należy kontrolować co 10 000 kilometrów

Nie ma szczególnych wytycznych co do kontroli oleju. Możemy przeprowadzać pracę przy zimnym jak i ciepłym oleju. Nominalna temperatura oleju to 80 stopni. Jeżeli zdecydujemy się na sprawdzenie przy rozgrzanym oleju to wyłączamy silnik i odkręcamy korek zbiorniczka płynu. Wyjmujemy wskaźnik i wycieramy go za pomocą czystej szmatki. Wkładamy ponownie korek i nie przykręcamy go. Wyjmujemy i sprawdzamy czy poziom znajduje się pomiędzy dwoma oznaczeniami.

W razie potrzeby uzupełniamy zbiorniczek płynem dopuszczonym przez BMW. Jest to ATF o oznaczeniu Dexron lub Dexron II. Pamiętajmy, że dolewamy tylko świeżego oleju. Jakiekolwiek zanieczyszczenia wpływają na pracę przekładni. Pojemność całego układu wynosi 1.2L. Teraz uruchamiamy silnik i zaczynamy obracać kierownicą w obie strony do wykonania pełnych obrotów.

Efektem tego jest odpowietrzenie całego układu. Po tej operacji wyłączamy silnik i sprawdzamy poziom płynu. Jeżeli stan podniesie się o około 5mm to nie ma powodów do obaw. Na końcu sprawdzamy czy pierścień uszczelniający nie ma żadnych uszkodzeń. Zakręcamy korek i dokonujemy ponownej kontroli za kilka dni. Przy zawieszeniu przednim warto sprawdzić stan amortyzatorów.

W tym celu należy wykonać łatwy test. Przyciskamy narożnik auta kilka razy i obserwujemy, jaka będzie reakcja. Jeżeli samochód wraca szybko do swojej nominalnej pozycji to znak, że nasze amortyzatory nie wymagają jeszcze wymiany. Może zdarzyć się tak, że samochód powróci tylko w pewnym stopniu do odpowiedniego położenia. W takim wypadku sprawdzamy amortyzator czy nie widać na nim śladów wycieku.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego

Takie zachowanie amortyzatora świadczy o jego zużyciu lub uszkodzeniu. Podczas wymiany należy wymieniać je parami. Dokładną sprawność amortyzatora można sprawdzić na stacji diagnostycznej. Decydując się na zakup zalecamy wybrać taki sam model, jaki był zamontowany wcześniej. Po wymianie zalecamy udać się na ustawienie geometrii zawieszenia.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

REKLAMA

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA