BMW seria 3 E36 obsługa pasków klinowych
REKLAMA
REKLAMA
Regularna kontrola oraz wymiana pasków klinowych jest bardzo ważna w BMW E36. Niespodziewana usterka może unieruchomić nasze auto. Kontrolę pasków należy przeprowadzić co roku. W zależności od jego stanu podejmujemy decyzję o ewentualnej wymianie. Wał korbowy napędza pompę cieczy chłodzącej oraz alternator. W przypadku kiedy mamy szerszy pasek to w takim przypadku napędzana jest również pompa wspomagania układu kierowniczego.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu wydechowego
REKLAMA
Należy pamiętać, że w modelach produkowanych do sierpnia 1993 roku do napędzania pompy wspomagania był zastosowany dodatkowy pasek. Jeżeli mamy model z klimatyzacją to do napędzania sprężarki również stosowany jest dodatkowy pasek. Montowane są one na sobie dlatego wymiana jednego z nich zmusza nas do demontażu paska zamontowanego wcześniej.
Przechodzimy do wymontowania paska klinowego. Na początku musimy podnieść samochód. Wystarczy nam do tego tradycyjny lewarek razem z „kobyłkami”. Jeżeli w naszym modelu występuje dolna osłona silnika to również ją musimy wymontować. Zaczniemy od wymiany paska klinowego odpowiedzialnego za napędzanie sprężarki klimatyzacji. Jest to szeroki pasek, którego naciąg jest regulowany automatycznie.
Pierwszy krok to założenie klucza nasadowego na rolkę napinacza. Następnie obracamy ramię klucza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Dociskamy napinacz i zdejmujemy pasek. Zalecamy narysować sobie mały schemat jak dokładnie biegnie pasek, unikniemy problemów z założeniem drugiego. Teraz możemy założyć nowy pasek, dociskamy rolkę napinacza i nakładamy na niego pasek i popuszczamy go powoli zwracając uwagę na odpowiednie ułożenie paska.
Przechodzimy do wymiany i regulacji naciągu paska klinowego od pompy wspomagania układu kierowniczego w modelach 316i, 318i, 318is wyprodukowanych do sierpnia 1993. Pierwszy krok to wykręceniu śruby od mocowania pompy wspomagania. Teraz możemy poluzować śrubę i nakrętkę napinacza. Obracamy ją w prawo czego efektem jest poluzowanie paska odpowiedzialnego na napęd pompy. Zdejmujemy go i instalujemy nowy upewniając się, że jest dobrze ułożony.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola automatycznej skrzyni biegów
Przechodzimy do wymiany i regulacji paska klinowego alternatora, który był w modelach 316i, 318i, 318is, 318ti produkowanych do sierpnia 1993. Na początku luzujemy śruby na górze i na dole alternatora. Następnie odkręcamy śrubę odpowiedzialną za naciąg paska. Obracamy ją w kierunku wskazówek zegara i zdejmujemy pasek. Montaż odbywa się w odwrotnej kolejności.
REKLAMA
REKLAMA