BMW seria 3 E36: sprawdzenie ciśnienia sprężania
REKLAMA
REKLAMA
Przeprowadzając test możemy stwierdzić, w jakim stanie są tłoki, czy zawory silnika BMW E36. W zależności od tego jaki pomiar uzyskamy możemy podjąć decyzję o naprawie lub wymianie silnika. Jeżeli nie wykryjemy żadnych nieprawidłowości to nie podejmujemy żadnych kroków. W innym przypadku czeka nas wymiana lub naprawa silnika. Do wykonania pomiaru będzie nam potrzebne urządzenie do sprawdzania ciśnienia sprężania. Jest do zakupienia w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych. Koszt od około 100 do 400 złotych. Pamiętajmy żeby miał odpowiednio dużą skalę (Diesel).
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu
REKLAMA
W wykonywanym pomiarze powinniśmy skupić uwagę na różnicy ciśnienia pomiędzy poszczególnymi cylindrami w modelu E36 powinna być 0.15MPa. Wartość maksymalna może być dodatkową informacją. W przypadku przekroczenia wartości tej różnicy jednym lub kilku cylindrach oznacza to uszkodzenie zaworów, zużycie pierścieni tłoków lub gładzi cylindrów. W silniku benzynowym do przeprowadzenia pomiaru musimy wykręcić świece zapłonowe. W Dieslu wykręcamy świece żarowe.
W silnikach benzynowych wartość ciśnienia sprężania powinna wynosić minimum 1 MPa, w jednostkach wysokoprężnych wartość ta powinna być dwukrotnie wyższa - 2 MPa. Zanim podejmiemy próbę sprawdzenia musimy się upewnić, że mamy dobrze naładowany akumulator. Silnik benzynowy powinien być rozgrzany do nominalnej temperatury pracy. Zaczynamy od silnika benzynowego.
Wyłączamy zapłon i zdejmujemy pokrywę skrzynki bezpieczników. Znajduje się ona po lewej stronie obok pompy hamulcowej. Teraz wyjmujemy główny przekaźnik oraz przekaźnik pompy paliwa. Znajdują się one w lewym górnym rogu skrzynki. Licząc od góry jest to drugi i trzeci przekaźnik. Kolejnym krokiem jest wymontowanie świec zapłonowych. Stosowany opis znajduje się w innym poradniku.
Przekręcamy kilka razy rozrusznikiem w celu wydmuchania sadzy i wciskamy miernik w otwór po świecy. Teraz będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby. Wciska ona pedał gazu i zaczyna kręcić rozrusznikiem. Wykonuje tą czynność do momentu osiągnięcia maksymalnej wartości. Podobnie postępujemy w pozostałych cylindrach.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana oleju silnikowego
W silniku Diesla operacja wygląda podobnie. Jednak tutaj musimy wymontować przekaźnik świec żarowych. W tym celu na początku musimy wymontować osłonę urządzenia sterującego. Umiejscowione jest po lewej stronie pod przednią szybą (stoimy przodem do maski). Odblokowujemy zaczepy i wyjmujemy go. Pamiętajmy, żeby nie łapać za przewody świec tylko za same końcówki.
REKLAMA
REKLAMA