BMW seria 3 E36: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu
REKLAMA
REKLAMA
Kontrolę układu chłodzenia należy przeprowadzać co rok lub co 20 000km. Są to zazwyczaj czynności proste, które jest w stanie wykonać nawet niedoświadczony kierowca.
REKLAMA
Zanim przystąpimy do wymiany płynu chłodniczego w BMW E36 powinniśmy sprawdzić szczelność całego układu chłodzenia. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika naszej „trójki”, wszystkie muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana oleju silnikowego
- Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
- Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
- Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.
Musimy pamiętać o sprawdzeniu czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Pamiętajmy również o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan jednej z nich jest wątpliwy to należy wymienić ją na nową. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie śrubowej. Kolejnym krokiem jest wymiana płynu chłodniczego. Poniżej znajduje się potrzebna ilość do wymiany w BMW E36.
- 316i, 318i do sierpnia 1993 – 6.0L
- 316i, 318i od września 1993, 318is, 318ti – 6.5L
- 318tds – 7.5L
- 320i, 323i, 323ti, 325ti, 328i – 10.5L
- 325td, 325tds – 8.75L
Wymianę płynu należy przeprowadzić co 3 lata. Na początku ustawiamy ogrzewanie na maksymalny zakres i odkręcamy delikatnie korek zbiorniczka. Za pomocą podnośnika unosimy przód samochodu. W przypadku kiedy w naszym aucie występuje osłona silnika musimy ją zdemontować. Teraz podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy, który znajduje się na dole chłodnicy.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana filtru paliwa i powietrza
REKLAMA
Kolejnym krokiem jest podstawienie naczynia pod silnik i wykręcenie korka spustowego z kadłuba silnika. Mieści się on pod kolektorem wylotowym. Czekamy aż spłynie cały płyn i zakręcamy korki spustowe. Przechodzimy do napełniania układu. Nalewamy nowy płyn i odkręcamy odpowietrznik obok zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli będzie wolny od pęcherzyków powietrza to zakręcamy. W modelu BMW 316i i 318i jest dodatkowa śruba na obudowie termostatu.
Ustawiamy ogrzewanie na najniższą temperaturę i pozostawiamy pracujący silnik. Po osiągnięciu temperatury roboczej ponownie odkręcamy odpowietrzniki i obserwujemy czy ciecz jest bez pęcherzyków. Zakręcamy i kontrolujemy poziom płynu. Ewentualną różnicę uzupełniamy.
REKLAMA
REKLAMA