REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: kontrola układu chłodzenia i wymiana płynu

Robert Kuśpiel
fot. BMW
fot. BMW

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd układu chłodzenia nie tylko w BMW E36 należy wykonywać minimum raz w roku. Poniżej znajduje się opis kontroli układu chłodzenia i wymiany płynu chłodniczego w BMW E36.

Kontrolę układu chłodzenia należy przeprowadzać co rok lub co 20 000km. Są to zazwyczaj czynności proste, które jest w stanie wykonać nawet niedoświadczony kierowca.

REKLAMA

REKLAMA

Zanim przystąpimy do wymiany płynu chłodniczego w BMW E36 powinniśmy sprawdzić szczelność całego układu chłodzenia. Kontrolujemy przewody elastyczne prowadzące do chłodnicy, silnika naszej „trójki”, wszystkie muszą być bezwzględnie szczelne. Stan poszczególnych przewodów można ocenić poprzez ściskanie ich.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana oleju silnikowego

  • Wyczuwalnie miękki przewód – świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę.
  • Stwardniały przewód – istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana.
  • Spuchnięty przewód – jeżeli mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Musimy pamiętać o sprawdzeniu czy końcówki przewodów są prawidłowo osadzone na króćcach. Pamiętajmy również o kontroli opasek zaciskowych. Muszą być dobrze zaciśnięte, jeżeli stan jednej z nich jest wątpliwy to należy wymienić ją na nową. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie śrubowej. Kolejnym krokiem jest wymiana płynu chłodniczego. Poniżej znajduje się potrzebna ilość do wymiany w BMW E36.

REKLAMA

  • 316i, 318i do sierpnia 1993 – 6.0L
  • 316i, 318i od września 1993, 318is, 318ti – 6.5L
  • 318tds – 7.5L
  • 320i, 323i, 323ti, 325ti, 328i – 10.5L
  • 325td, 325tds – 8.75L

Wymianę płynu należy przeprowadzić co 3 lata. Na początku ustawiamy ogrzewanie na maksymalny zakres i odkręcamy delikatnie korek zbiorniczka. Za pomocą podnośnika unosimy przód samochodu. W przypadku kiedy w naszym aucie występuje osłona silnika musimy ją zdemontować. Teraz podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy, który znajduje się na dole chłodnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana filtru paliwa i powietrza

Kolejnym krokiem jest podstawienie naczynia pod silnik i wykręcenie korka spustowego z kadłuba silnika. Mieści się on pod kolektorem wylotowym. Czekamy aż spłynie cały płyn i zakręcamy korki spustowe. Przechodzimy do napełniania układu. Nalewamy nowy płyn i odkręcamy odpowietrznik obok zbiorniczka wyrównawczego. Jeżeli będzie wolny od pęcherzyków powietrza to zakręcamy. W modelu BMW 316i i 318i jest dodatkowa śruba na obudowie termostatu.

Ustawiamy ogrzewanie na najniższą temperaturę i pozostawiamy pracujący silnik. Po osiągnięciu temperatury roboczej ponownie odkręcamy odpowietrzniki i obserwujemy czy ciecz jest bez pęcherzyków. Zakręcamy i kontrolujemy poziom płynu. Ewentualną różnicę uzupełniamy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA