REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: wymiana alternatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
BMW seria 3 E36 wymiana alternatora
BMW seria 3 E36 wymiana alternatora

REKLAMA

REKLAMA

Z uszkodzonym alternatorem auto zatrzyma się po krótkim czasie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić alternator w BMW serii 3 E36.

Na początku wykonamy test, który pozwoli nam sprawdzić, czy alternator w BMW E36 jest uszkodzony. W tym celu wykonamy sprawdzenie napięcia alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Najlepiej kupić miernik uniwersalny. Jest on dostępny w hipermarketach już za kilka złotych. Ma on znacznie więcej funkcji i jest bardzo przydatny podczas pracy z samochodem.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Podłączamy go pod akumulator i prosimy o pomoc drugą osobę. Obserwujemy wskazania miernika podczas gdy nasz pomocnik uruchamia samochód. Napięcie jakie powinno panować przy rozruchu nie może być niższe jak 9.5V. Po uruchomieniu silnika i włączeniu świateł napięcie powinno wynosić od 13.5 do 14.5V. Teraz osoba będąca w samochodzie naciska pedał gazu i utrzymuje obroty silnika na poziomie 3000 obr/min.

Wartość nie powinna się różnić o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli tak jest to alternator i regulator napięcia nie mają żadnej awarii. Jeżeli jest inaczej to musimy podjąć się wymiany alternatora w naszym BMW E36. Najpierw przedstawimy silniki benzynowe 4 cylindrowe. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Teraz demontujemy górną cześć filtru powietrza razem z przepływomierzem powietrza.

Zakładamy klucz na napinacz paska klinowego, przekręcamy go, przez co można swobodnie zdjąć pasek klinowy. Następnie demontujemy osłonę ochronną od złącza prądowego alternatora. Kolejnym krokiem jest odkręcenie przewodu od zacisku 30 (złącze B+) oraz zacisku 61 (złącze D+). Jeżeli jest przewód masowy, czyli zacisk 31 to również należy go odkręcić.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W wersjach 316i i 318i wyprodukowanych od września 1993 roku należy zdemontować specjalną rolkę, która jest odpowiedzialna za zmianę kierunku. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go. W późniejszych modelach należy odkręcić tylko jedną śrubę alternatora po czym wyjmujemy go. Przechodzimy do zamontowania alternatora. Na początku sprawdzamy tulejki odpowiedzialne za zawieszenie alternatora. Jeżeli są uszkodzone należy je wymienić.

Teraz montujemy alternator na swoje miejsce i przykręcamy go za pomocą śrub. Podpinamy przewody elektryczne do alternatora i dokręcamy rolkę zmiany kierunku jeśli występuję. Zakładamy pasek klinowy i montujemy górną obudowę filtra powietrza. Podłączamy akumulator i uruchamiamy samochód. W celu kontroli można podłączyć miernik jak to miało miejsce na początku artykułu i sprawdzić jakie napięcie podaje.

Przechodzimy do silników benzynowych 6 cylindrowych. Na początku odpinamy dodatni zacisk pod maską. Osoby, które nie robiły tego wcześniej mogą mieć problemy z lokalizacją akumulatora. Znajduje się on w bagażniku. Jeśli zdecydujemy się na odłączenie klemy akumulatora to wówczas odpinamy ujemną. Teraz demontujemy cały filtr powietrza razem z przepływomierzem. Kolejny krok to demontaż wentylatora chłodnicy.

W modelu: 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i musimy wyjąć element, który pozwala na ruch powietrza opływającego alternator. Następnie demontujemy zatrzaski osłony wentylatora. Znajdują się one po lewej i prawej stronie.

Wykonujemy to poprzez podważenie śrubokrętem kołków rozporowych. Teraz odkręcamy wirnik wentylatora od piasty pompy cieczy chłodzącej. Do tego będzie nam potrzebny płaski klucz 32. Tutaj warto wiedzieć, że nakrętka ma lewy gwint, czyli należy odkręcać ją w prawo. W czasie jej wykręcania zalecamy naciskać na pasek klinowy pompy cieczy chłodzące. Pozwoli to na unieruchomienie piasty, co znacznie ułatwi odkręcanie.

Może być tak, że będzie duży problem z wykręceniem wówczas należy uderzyć młotkiem w klucz. Kiedy ją poluzujemy możemy odkręcić ją poprzez obracanie wentylatora. Stosując takie rozwiązanie należy uważać, żeby wentylator nie upadł na ziemię. Następnie luzujemy opaskę zaciskową i wyjmujemy przewód powietrza z alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy tak, żeby móc zdjąć pasek klinowy

Demontujemy osłonę ochronną złącza prądowego alternatora i przechodzimy do wypięcia przewodów elektrycznych od niego. Jeżeli jest zamocowany przewód masowy to również go demontujemy. Pozostało nam odkręcić śruby mocujące alternatora i możemy go wyjąć z auta. Montaż w BMW E36 z silnikiem 6 cylindrowym benzynowym jest podobny do wersji z 4 cylindrami.

Na początku również sprawdzamy tuleje zawieszenia alternatora. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń co do ich stanu to umieszczamy alternator na swoim miejscu i dokręcamy śruby mocujące. Następnie podpinamy złącza elektryczne i zakładamy pasek klinowy. W tym miejscu należy zainstalować przewód doprowadzający powietrze do alternatora. Kolejnym krokiem jest montaż wentylatora co robimy w kolejności odwrotnej do demontażu. Montujemy filtr powietrza razem z przepływomierzem i podłączamy zacisk dodatni pod maską lub ujemną klemę akumulatora jeśli zdecydowaliśmy się na zdjęcie klemy.

Na końcu zostawiamy silniki Diesla. Dokładnie mamy tutaj na myśli jednostki wysokoprężne 6 cylindrowe. Zaczynamy tradycyjnie od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. W tym typie silnika będzie konieczne uniesienie samochodu. W tym celu warto wykorzystać tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Oczywiście należy zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania tej pracy.

Teraz demontujemy osłonę pod silnikiem. Po tej operacji przechodzimy do poluzowania paska alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy go. W ten sposób możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejnym krokiem jest wykręcenie obudowy filtru oleju i wyjęcie wkładu. Odkładamy go w czyste miejsce tak, żeby można było go zamontować ponownie. Następnie odkręcamy od alternatora uchwyt przewodów oleju po czym odkręcamy przewód oleju od dolnej części filtru oleju.

Należy mieć przy sobie kilka czystych szmat gdyż istnieje ryzyko wycieków oleju. Kolejnym krokiem jest wymontowanie zbiornika wyrównawczego oleju od wspomagania kierowniczego. Odkładamy go na bok. Nie ma potrzeby odczepiania przewodów oleju. Podobnie postępujemy ze zbiorniczkiem wyrównawczym płynu chłodniczego. Wykręcamy go i dokładamy na bok, nie ma konieczności odłączania przewodów.

Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące czujnik ciśnienia doładowania oraz zaworu pierwotnego spalin. Jak da się zauważyć bez wymontowania tych elementów będzie utrudniony dostęp do alternatora. W tym momencie możemy wyjąć osłonę przewodów elektrycznych po czym wypinamy złącza. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go.

Przechodzimy do montażu. Początek taki sam jak w każdej wersji, czyli sprawdzenie tulejek zawieszenia alternatora. Jeżeli są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić. Teraz montujemy go na swoje miejsce i przykręcamy śrubami mocującymi. Podpinamy przewody elektryczne i mocujemy osłonę. Zakładamy pasek klinowy i montujemy wkład oleju i dokładnie go przykręcamy.

Zobhttp:// https://mojafirma.infor.pl/moto/naprawa-auta/elektronika-i-elektryka/253983,Jak-samodzielnie-naprawic-alternator--Wymiana-szczotek.htmlacz też: BMW seria 3 E36: wymiana amortyzatorów przednich

Instalujemy do alternatora uchwyt przewodów oleju i dokręcamy przewód oleju u dołu filtru. Sprawdzamy stan oleju silnikowego i jak jest taka potrzeba dolewamy brakującą ilość. Montujemy zbiorniczek wyrównawczy układu wspomagania i cieczy chłodzącej. Dokręcamy czujnik ciśnienia doładowania oraz czujnik zaworu powrotnego spalin. Teraz montujemy osłonę pod silnikiem i podłączamy przewód masy do akumulatora.

Jeśli chodzi o zakup alternatora najlepiej zdecydować się na regenerację lub wybrać używane. Wszelkie nowe alternatory w niskich cenach są najczęściej tanimi chińskimi podróbkami, które nie posłużą zbyt długo.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA