BMW seria 3 E36: wymiana alternatora
REKLAMA
REKLAMA
Na początku wykonamy test, który pozwoli nam sprawdzić, czy alternator w BMW E36 jest uszkodzony. W tym celu wykonamy sprawdzenie napięcia alternatora. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Najlepiej kupić miernik uniwersalny. Jest on dostępny w hipermarketach już za kilka złotych. Ma on znacznie więcej funkcji i jest bardzo przydatny podczas pracy z samochodem.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana rozrusznika
REKLAMA
Podłączamy go pod akumulator i prosimy o pomoc drugą osobę. Obserwujemy wskazania miernika podczas gdy nasz pomocnik uruchamia samochód. Napięcie jakie powinno panować przy rozruchu nie może być niższe jak 9.5V. Po uruchomieniu silnika i włączeniu świateł napięcie powinno wynosić od 13.5 do 14.5V. Teraz osoba będąca w samochodzie naciska pedał gazu i utrzymuje obroty silnika na poziomie 3000 obr/min.
Wartość nie powinna się różnić o więcej jak 0.4V w porównaniu z pierwszym pomiarem. Jeżeli tak jest to alternator i regulator napięcia nie mają żadnej awarii. Jeżeli jest inaczej to musimy podjąć się wymiany alternatora w naszym BMW E36. Najpierw przedstawimy silniki benzynowe 4 cylindrowe. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Teraz demontujemy górną cześć filtru powietrza razem z przepływomierzem powietrza.
Zakładamy klucz na napinacz paska klinowego, przekręcamy go, przez co można swobodnie zdjąć pasek klinowy. Następnie demontujemy osłonę ochronną od złącza prądowego alternatora. Kolejnym krokiem jest odkręcenie przewodu od zacisku 30 (złącze B+) oraz zacisku 61 (złącze D+). Jeżeli jest przewód masowy, czyli zacisk 31 to również należy go odkręcić.
REKLAMA
W wersjach 316i i 318i wyprodukowanych od września 1993 roku należy zdemontować specjalną rolkę, która jest odpowiedzialna za zmianę kierunku. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go. W późniejszych modelach należy odkręcić tylko jedną śrubę alternatora po czym wyjmujemy go. Przechodzimy do zamontowania alternatora. Na początku sprawdzamy tulejki odpowiedzialne za zawieszenie alternatora. Jeżeli są uszkodzone należy je wymienić.
Teraz montujemy alternator na swoje miejsce i przykręcamy go za pomocą śrub. Podpinamy przewody elektryczne do alternatora i dokręcamy rolkę zmiany kierunku jeśli występuję. Zakładamy pasek klinowy i montujemy górną obudowę filtra powietrza. Podłączamy akumulator i uruchamiamy samochód. W celu kontroli można podłączyć miernik jak to miało miejsce na początku artykułu i sprawdzić jakie napięcie podaje.
Przechodzimy do silników benzynowych 6 cylindrowych. Na początku odpinamy dodatni zacisk pod maską. Osoby, które nie robiły tego wcześniej mogą mieć problemy z lokalizacją akumulatora. Znajduje się on w bagażniku. Jeśli zdecydujemy się na odłączenie klemy akumulatora to wówczas odpinamy ujemną. Teraz demontujemy cały filtr powietrza razem z przepływomierzem. Kolejny krok to demontaż wentylatora chłodnicy.
W modelu: 320i, 323i, 323ti, 325i, 328i musimy wyjąć element, który pozwala na ruch powietrza opływającego alternator. Następnie demontujemy zatrzaski osłony wentylatora. Znajdują się one po lewej i prawej stronie.
Wykonujemy to poprzez podważenie śrubokrętem kołków rozporowych. Teraz odkręcamy wirnik wentylatora od piasty pompy cieczy chłodzącej. Do tego będzie nam potrzebny płaski klucz 32. Tutaj warto wiedzieć, że nakrętka ma lewy gwint, czyli należy odkręcać ją w prawo. W czasie jej wykręcania zalecamy naciskać na pasek klinowy pompy cieczy chłodzące. Pozwoli to na unieruchomienie piasty, co znacznie ułatwi odkręcanie.
Może być tak, że będzie duży problem z wykręceniem wówczas należy uderzyć młotkiem w klucz. Kiedy ją poluzujemy możemy odkręcić ją poprzez obracanie wentylatora. Stosując takie rozwiązanie należy uważać, żeby wentylator nie upadł na ziemię. Następnie luzujemy opaskę zaciskową i wyjmujemy przewód powietrza z alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy tak, żeby móc zdjąć pasek klinowy
Demontujemy osłonę ochronną złącza prądowego alternatora i przechodzimy do wypięcia przewodów elektrycznych od niego. Jeżeli jest zamocowany przewód masowy to również go demontujemy. Pozostało nam odkręcić śruby mocujące alternatora i możemy go wyjąć z auta. Montaż w BMW E36 z silnikiem 6 cylindrowym benzynowym jest podobny do wersji z 4 cylindrami.
Na początku również sprawdzamy tuleje zawieszenia alternatora. Jeżeli nie mamy zastrzeżeń co do ich stanu to umieszczamy alternator na swoim miejscu i dokręcamy śruby mocujące. Następnie podpinamy złącza elektryczne i zakładamy pasek klinowy. W tym miejscu należy zainstalować przewód doprowadzający powietrze do alternatora. Kolejnym krokiem jest montaż wentylatora co robimy w kolejności odwrotnej do demontażu. Montujemy filtr powietrza razem z przepływomierzem i podłączamy zacisk dodatni pod maską lub ujemną klemę akumulatora jeśli zdecydowaliśmy się na zdjęcie klemy.
Na końcu zostawiamy silniki Diesla. Dokładnie mamy tutaj na myśli jednostki wysokoprężne 6 cylindrowe. Zaczynamy tradycyjnie od odłączenia ujemnej klemy akumulatora. W tym typie silnika będzie konieczne uniesienie samochodu. W tym celu warto wykorzystać tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Oczywiście należy zachować szczególną ostrożność podczas wykonywania tej pracy.
Teraz demontujemy osłonę pod silnikiem. Po tej operacji przechodzimy do poluzowania paska alternatora. Zakładamy klucz na napinacz i obracamy go. W ten sposób możemy swobodnie zdjąć pasek. Kolejnym krokiem jest wykręcenie obudowy filtru oleju i wyjęcie wkładu. Odkładamy go w czyste miejsce tak, żeby można było go zamontować ponownie. Następnie odkręcamy od alternatora uchwyt przewodów oleju po czym odkręcamy przewód oleju od dolnej części filtru oleju.
Należy mieć przy sobie kilka czystych szmat gdyż istnieje ryzyko wycieków oleju. Kolejnym krokiem jest wymontowanie zbiornika wyrównawczego oleju od wspomagania kierowniczego. Odkładamy go na bok. Nie ma potrzeby odczepiania przewodów oleju. Podobnie postępujemy ze zbiorniczkiem wyrównawczym płynu chłodniczego. Wykręcamy go i dokładamy na bok, nie ma konieczności odłączania przewodów.
Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące czujnik ciśnienia doładowania oraz zaworu pierwotnego spalin. Jak da się zauważyć bez wymontowania tych elementów będzie utrudniony dostęp do alternatora. W tym momencie możemy wyjąć osłonę przewodów elektrycznych po czym wypinamy złącza. Odkręcamy śruby mocujące alternator i wyjmujemy go.
Przechodzimy do montażu. Początek taki sam jak w każdej wersji, czyli sprawdzenie tulejek zawieszenia alternatora. Jeżeli są uszkodzone lub popękane to należy je wymienić. Teraz montujemy go na swoje miejsce i przykręcamy śrubami mocującymi. Podpinamy przewody elektryczne i mocujemy osłonę. Zakładamy pasek klinowy i montujemy wkład oleju i dokładnie go przykręcamy.
Zobhttp:// https://mojafirma.infor.pl/moto/naprawa-auta/elektronika-i-elektryka/253983,Jak-samodzielnie-naprawic-alternator--Wymiana-szczotek.htmlacz też: BMW seria 3 E36: wymiana amortyzatorów przednich
Instalujemy do alternatora uchwyt przewodów oleju i dokręcamy przewód oleju u dołu filtru. Sprawdzamy stan oleju silnikowego i jak jest taka potrzeba dolewamy brakującą ilość. Montujemy zbiorniczek wyrównawczy układu wspomagania i cieczy chłodzącej. Dokręcamy czujnik ciśnienia doładowania oraz czujnik zaworu powrotnego spalin. Teraz montujemy osłonę pod silnikiem i podłączamy przewód masy do akumulatora.
Jeśli chodzi o zakup alternatora najlepiej zdecydować się na regenerację lub wybrać używane. Wszelkie nowe alternatory w niskich cenach są najczęściej tanimi chińskimi podróbkami, które nie posłużą zbyt długo.
REKLAMA
REKLAMA