BMW seria 3 E36: wymiana wahacza przedniego
REKLAMA
REKLAMA
Koszt zakupu wahaczy do BMW E36 jest dosyć zróżnicowany. Wszystko zależy od tego na jaką firmę się zdecydujemy. Można zapłacić za komplet 200 złotych jak i również 400. Luzy na wahaczach objawiają się najczęściej ściąganiem podczas jazdy. Wszelkie nieprawidłowości można skontrolować na specjalnych szarpakach na stacji diagnostycznej.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana amortyzatorów przednich
REKLAMA
Należy wiedzieć, że wahacze zamontowane w BMW E36 nie są rozbieralne. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia przegubu lub wygięcia wahacza to wówczas musimy wymienić całość. Przystępujemy do wymiany. Przed uniesieniem samochodu luzujemy śruby koła. Podnosimy auto i zdejmujemy koło. Teraz podkładamy drewniany klocek pod piastę. Robimy to po to, żeby nie opadła po odkręceniu śrub.
Teraz wykręcamy śrubę z przegubu kulistego. Następnie odkręcamy mocowania dolnej części kolumny zawieszenia. Kolejny krok to wykręcenie śruby pasowanej na dole kolumny. Zalecamy zapamiętać położenie podkładek, które znajdują się po każdej stronie. W tym momencie wyjmujemy przegub kulowy ze zwrotnicy. Robimy to specjalnym ściągaczem lub za pomocą młotka. W tym drugim wariancie trzeba to robić z odpowiednim wyczuciem.
Odkręcamy od góry nakrętkę na przegubie kulowym. Znajduje się ona od strony belki zawieszenia. Następnie wybijamy do góry przegub i możemy wyjąć cały wahacz. Wszelkie operacje za pomocą młotka należy wykonywać bardzo ostrożnie. Przechodzimy do montaży nowego wahacza. Na początku czyścimy dokładnie czopy przegubów kulowych razem z gniazdami. Najlepszy do tego jest rozpuszczalnik.
REKLAMA
Wsadzamy wahacz na swoje miejsce i podpieramy go od dołu lewarkiem. W momencie kiedy będzie dopasowany w odpowiednie miejsca montażowe należy zacząć przykręcać śruby. Zalecamy używanie tylko i wyłączenie nowych śrub. Wszystkie elementy składamy w odwrotnej kolejności. Muszą być solidnie dokręcone.
W tym momencie warto zadać sobie pytanie czy wymieniać jeden wahacz czy dwa? Wszystko zależy od nas i naszego zasobu finansowego. Najrozsądniejszą opcją jest wymiana po każdej ze stron. Współpraca nowego elementu z używanym może być bardzo wyczuwalna. Decydując się na wymianę po obydwu stronach redukujemy sobie koszty wykonania geometrii zawieszenia.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana tylnych klocków, szczęk oraz tarcz lub bębnów
Po wymianie i ustawieniu geometrii powinniśmy od razu wyczuć różnicę w prowadzeniu naszej E36.
REKLAMA
REKLAMA