BMW seria 3 E36: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli podczas kontroli układu hamulcowego zobaczymy, że stan tarcz lub klocków hamulcowych nie jest prawidłowy to należy je wymienić. Dodatkowo o niskim stanie klocków w przypadku BMW E36 informuje nas kontrolka na desce rozdzielczej. Zaczniemy od wymiany klocków. Do wykonania tej operacji będzie nam potrzebny podnośnik razem z podstawkami. Oczywiście można to wykonać z pozycji platformy warsztatowej jednak nie ma takiej konieczności.
REKLAMA
Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Unosimy samochód podkładamy „kobyłki” i zdejmujemy koła. Pamiętajmy, że nie należy zamieniać wkładek miejscami. Tym bardziej niedopuszczalne jest dokonanie wymiany tylko po jednej stronie. Takie postępowanie może doprowadzić do wypadku. Po zdjęciu koła odłączamy wtyczkę od czujnika zużycia klocków hamulcowych. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewód.
Teraz podważamy śrubokrętem kapturki ze śrub mocujących zaciski. Następnie uwalniamy z uchwytu przewód hamulcowy. Nie należy go odkręcać gdyż będziemy musieli odpowietrzyć cały układ. W tym momencie możemy odkręcić kluczem nasadowym 7 dwie śruby, które znajdują się pod wcześniej zdjętymi kapturkami. Wciskamy klamry zabezpieczające i wyjmujemy do przodu zacisk hamulcowy.
Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny. Ten drugi zamocowany jest do tłoczka za pomocą sprężyny. Pozostało nam odczepić od wewnętrznej wkładki czujnik zużycia klocków. Jeżeli został on uszkodzony i izolacja została przerwana to należy kupić nowy. Przechodzimy do zamontowania nowych klocków.
REKLAMA
Należy uważać, żeby nie naciskać na pedał hamulca kiedy klocki są zdemontowane. Doprowadzi to wypchnięcia całego tłoczka z korpusu. Na początku musimy dokładnie oczyścić powierzchnie przylegania klocków razem z powierzchniami prowadzącymi. Najlepiej zrobić to szczotką drucianą lub szmatką zamoczoną w spirytusie. Nie należy zbyt mocno pocierać szczotką, żeby nie uszkodzić żadnego elementu.
W tym momencie sprawdzamy tarcze hamulcowe. Jeżeli nadaje się do wymiany to nie należy czekać. Warto wymienić cały komplet klocki z tarczami. Opis wymiany znajduje się w dalszej części poradnika. Teraz sprawdzamy w jakim stanie są osłony przeciwpyłowe tłoczków hamulcowych. Jeżeli widzimy, że któraś osłona jest uszkodzona to musimy ją wymienić. Wszelkie zanieczyszczenia mogą doprowadzą do powstania nieszczelności.
Teraz wciskamy tłoczek. Serwisy stosują do tego specjalne narzędzia. My wykorzystamy drewniany trzonek młotka. Należy robić to bardzo ostrożnie i z odpowiednim wyczuciem gdyż może dojść do uszkodzenia powierzchni tłoczka. Podczas tej całej operacji należy uważać na płyn hamulcowy. W czasie wciskania tłoczka jest on pompowany do zbiorniczka płynu hamulcowego.
Należy kontrolować jego stan. Kiedy zobaczymy, że unosi się prawie pod korek to odciągamy nadmiar za pomocą strzykawki i zlewamy do czystego naczynia. Wiele osób zapomina o tej czynności zapominając, że wypływający płyn może doprowadzić do uszkodzenia lakieru. Powoduje również znacznie szybszą korozję. Zalecamy nasmarować delikatnie boki i grzbiet klocków hamulcowych. W ten sposób wyeliminujemy piski podczas hamowania. Do tego typu zabiegów są specjalne smary. Pamiętajmy, że nie może dostać się na powierzchnię styku z tarczą. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji to czyścimy powierzchnię spirytusem.
Teraz montujemy sprężynę w tłoczku i wsadzamy czujnik zużycia w tym samym miejscu gdzie był zamocowany na zużytej wkładce. Następnie montujemy w zacisku zewnętrzną wkładkę i osadzamy go na tarczy hamulcowej. Wkręcamy śruby mocujące zacisk i zabezpieczamy je kapturkami ochronnymi. Zapinamy przewód hamulcowy w uchwycie i podłączamy złącze od czujnika klocków hamulcowych.
Wciskamy sprężynę zabezpieczającą zacisk hamulca i zakładamy koło. Identycznie postępujemy po drugiej stronie auta. Po wymianie wciskamy klika razy pedał hamulca. Otwieramy maskę i kontrolujemy stan płynu hamulcowego. Jeżeli jest zbyt niski to dolewamy z naczynia, do którego wcześniej zlaliśmy płyn. Należy unikać gwałtownego hamowania do momentu ułożenia się klocków hamulcowych. Zazwyczaj jest to dystans do 500 kilometrów.
Przechodzimy do wymiany tarcz. Zasada postępowania jest podobna do wymiany klocków hamulcowych. Po wymontowaniu zacisku podwieszamy go tak, żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym. Odkręcamy śrubę imbusową 5 i zdejmujemy tarcze. Teraz dokładnie czyścimy powierzchnię przylegania tarczy. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Wszelkie nierówności mogą przełożyć się na złą pracę tarczy.
Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego
Przed zamontowaniem nowej tarczy wycieramy dokładnie powierzchnię roboczą z preparatu konserwującego. Najlepiej użyć do tego rozpuszczalnik nitro. Montaż wykonujemy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, że na nowe tarcze stosujemy tylko i wyłącznie nowe klocki.
REKLAMA
REKLAMA