REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

BMW seria 3 E36: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
BMW seria 3 E36 wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych
BMW seria 3 E36 wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku opisaliśmy jak wymienić przednie klocki oraz tarcze hamulcowe w BMW E36.

Jeżeli podczas kontroli układu hamulcowego zobaczymy, że stan tarcz lub klocków hamulcowych nie jest prawidłowy to należy je wymienić. Dodatkowo o niskim stanie klocków w przypadku BMW E36 informuje nas kontrolka na desce rozdzielczej. Zaczniemy od wymiany klocków. Do wykonania tej operacji będzie nam potrzebny podnośnik razem z podstawkami. Oczywiście można to wykonać z pozycji platformy warsztatowej jednak nie ma takiej konieczności.

REKLAMA

Zobacz też: BMW seria 3 E36: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Unosimy samochód podkładamy „kobyłki” i zdejmujemy koła. Pamiętajmy, że nie należy zamieniać wkładek miejscami. Tym bardziej niedopuszczalne jest dokonanie wymiany tylko po jednej stronie. Takie postępowanie może doprowadzić do wypadku. Po zdjęciu koła odłączamy wtyczkę od czujnika zużycia klocków hamulcowych. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewód.

Teraz podważamy śrubokrętem kapturki ze śrub mocujących zaciski. Następnie uwalniamy z uchwytu przewód hamulcowy. Nie należy go odkręcać gdyż będziemy musieli odpowietrzyć cały układ. W tym momencie możemy odkręcić kluczem nasadowym 7 dwie śruby, które znajdują się pod wcześniej zdjętymi kapturkami. Wciskamy klamry zabezpieczające i wyjmujemy do przodu zacisk hamulcowy.

Wyjmujemy zewnętrzny klocek a następnie wewnętrzny. Ten drugi zamocowany jest do tłoczka za pomocą sprężyny. Pozostało nam odczepić od wewnętrznej wkładki czujnik zużycia klocków. Jeżeli został on uszkodzony i izolacja została przerwana to należy kupić nowy. Przechodzimy do zamontowania nowych klocków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Należy uważać, żeby nie naciskać na pedał hamulca kiedy klocki są zdemontowane. Doprowadzi to wypchnięcia całego tłoczka z korpusu. Na początku musimy dokładnie oczyścić powierzchnie przylegania klocków razem z powierzchniami prowadzącymi. Najlepiej zrobić to szczotką drucianą lub szmatką zamoczoną w spirytusie. Nie należy zbyt mocno pocierać szczotką, żeby nie uszkodzić żadnego elementu.

W tym momencie sprawdzamy tarcze hamulcowe. Jeżeli nadaje się do wymiany to nie należy czekać. Warto wymienić cały komplet klocki z tarczami. Opis wymiany znajduje się w dalszej części poradnika. Teraz sprawdzamy w jakim stanie są osłony przeciwpyłowe tłoczków hamulcowych.  Jeżeli widzimy, że któraś osłona jest uszkodzona to musimy ją wymienić. Wszelkie zanieczyszczenia mogą doprowadzą do powstania nieszczelności.

Teraz wciskamy tłoczek. Serwisy stosują do tego specjalne narzędzia. My wykorzystamy drewniany trzonek młotka. Należy robić to bardzo ostrożnie i z odpowiednim wyczuciem gdyż może dojść do uszkodzenia powierzchni tłoczka. Podczas tej całej operacji należy uważać na płyn hamulcowy. W czasie wciskania tłoczka jest on pompowany do zbiorniczka płynu hamulcowego.

Należy kontrolować jego stan. Kiedy zobaczymy, że unosi się prawie pod korek to odciągamy nadmiar za pomocą strzykawki i zlewamy do czystego naczynia. Wiele osób zapomina o tej czynności zapominając, że wypływający płyn może doprowadzić do uszkodzenia lakieru. Powoduje również znacznie szybszą korozję. Zalecamy nasmarować delikatnie boki i grzbiet klocków hamulcowych. W ten sposób wyeliminujemy piski podczas hamowania. Do tego typu zabiegów są specjalne smary. Pamiętajmy, że nie może dostać się na powierzchnię styku z tarczą. Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji to czyścimy powierzchnię spirytusem.

Teraz montujemy sprężynę w tłoczku i wsadzamy czujnik zużycia w tym samym miejscu gdzie był zamocowany na zużytej wkładce. Następnie montujemy w zacisku zewnętrzną wkładkę i osadzamy go na tarczy hamulcowej. Wkręcamy śruby mocujące zacisk i zabezpieczamy je kapturkami ochronnymi. Zapinamy przewód hamulcowy w uchwycie i podłączamy złącze od czujnika klocków hamulcowych.

Wciskamy sprężynę zabezpieczającą zacisk hamulca i zakładamy koło. Identycznie postępujemy po drugiej stronie auta. Po wymianie wciskamy klika razy pedał hamulca. Otwieramy maskę i kontrolujemy stan płynu hamulcowego. Jeżeli jest zbyt niski to dolewamy z naczynia, do którego wcześniej zlaliśmy płyn. Należy unikać gwałtownego hamowania do momentu ułożenia się klocków hamulcowych. Zazwyczaj jest to dystans do 500 kilometrów.

Przechodzimy do wymiany tarcz. Zasada postępowania jest podobna do wymiany klocków hamulcowych. Po wymontowaniu zacisku podwieszamy go tak, żeby nie wisiał na przewodzie hamulcowym. Odkręcamy śrubę imbusową 5 i zdejmujemy tarcze. Teraz dokładnie czyścimy powierzchnię przylegania tarczy. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Wszelkie nierówności mogą przełożyć się na złą pracę tarczy.

Zobacz też: BMW seria 3 E36: przegląd układu zapłonowego

Przed zamontowaniem nowej tarczy wycieramy dokładnie powierzchnię roboczą z preparatu konserwującego. Najlepiej użyć do tego rozpuszczalnik nitro. Montaż wykonujemy w odwrotnej kolejności. Pamiętajmy, że na nowe tarcze stosujemy tylko i wyłącznie nowe klocki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA