REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: demontaż przedniej kolumny zawieszenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Volkswagen Golf IV/Bora demontaż przedniej kolumny zawieszenia
Volkswagen Golf IV/Bora demontaż przedniej kolumny zawieszenia

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu przeprowadzić demontaż przedniej kolumny zawieszenia w modelu Golf IV i Bora.

Wiedza, jak zdemontować przednią kolumnę zawieszenia pozwoli nam na przeprowadzeniu wielu prac związanych z naprawą zawieszenia. Wymiana amortyzatorów, sprężyn czy całej kolumny nie jest trudna jeśli znamy poszczególne kroki oraz posiadamy odpowiednie narzędzia. Pracę zaczniemy od demontażu kolumny przedniej. Zanim przystąpimy do czynności powinniśmy zapewnić sobie odpowiednie stanowisko do pracy i podnieść auto. Można w tym celu użyć podnośnika warsztatowego lub tradycyjnego lewarka z podstawkami.

REKLAMA

Ta ostatnia opcja jest w wygodna, gdyż będziemy prowadzić wymianę po kolei z każdej strony samochodu. Zaczynamy od poluzowania śruby koła, uniesienia auta i zdjęcia koła. Następnie odkręcamy górne mocowanie śruby stabilizatora poprzecznego. W tym celu musimy odkręcić nakrętki. Teraz wyjmujemy zapinki trzymające przewód płynu hamulcowego i podwieszamy go. Następnie odpinamy od kolumny czujnik odpowiedzialny za pomiar prędkości obrotowej.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana przegubów drążków kierowniczych

REKLAMA

Kolejny krok to odkręcenie śrub mocujących obudowę zacisku hamulcowego. W tym momencie zdejmujemy zacisk i dodatkowo oddzielamy stabilizator od wahacza. Teraz kilka uwag odnośnie samego demontażu. W zależności od strony, po której wykonujemy naprawę jest kilka dodatkowych czynności. Po lewej stronie nie ma takiej potrzeby.

W przypadku prawej musimy wykonać kilka dodatkowych czynności. Na początku musimy zdjąć osłonę tłumiącą. Następnie wykręcamy śruby mocujące półoś do skrzyni biegów. Kolejne czynności odnoszą się do obydwu stron auta, czyli rozdzielamy połączenie zwrotnicy z kolumną. Teraz naciskamy na tarczę w kierunku kolumny. W innym przypadku może dojść do zablokowania się amortyzatora w otworze zwrotnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zbliżamy się ku końcowi. Wysuwamy do dołu zwrotnicę z amortyzatora. Pozostało nam odkręcić od góry nakrętkę mocującą amortyzator. Wystarczy do tego zwyczajny klucz nasadowy. Wyjmujemy całą kolumnę i zabieramy na warsztat. W tym momencie możemy dokonać podmiany całego zestawu na inny lub rozłożyć nasz na części. Jeśli sprężyna lub amortyzator wymaga wymiany to będzie nam potrzebny specjalny ściągacz do sprężyn.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: wymiana oleju silnikowego

Jest on do kupienia za około 30 złotych. Mocujemy ściągacz na sprężynie, skręcamy go co powoduje ściśnięcie sprężyny. Odkręcamy górne mocowanie, tam gdzie znajduje się odbój amortyzatora i wyjmujemy po kolei wszystkie elementy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Tyczy się to montażu elementów kolumny jak i jej samej w samochodzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA