Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu kierowniczego
REKLAMA
REKLAMA
Układ kierowniczy pełni bardzo ważną rolę w każdym aucie. Jego nienaganny stan ma bardzo duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W poradniku tym będziemy przechodzić przez szereg punktów kontrolnych, które należy sprawdzić. Zalecamy przeprowadzić taką kontrolę co roku. Większość kierowców decyduje się na taki ruch dopiero gdy ich auto zachowuje się nieprawidłowo na drodze.
REKLAMA
Zaczynamy od sprawdzenia luzu w układzie kierowniczym. Test jaki przeprowadzimy jest bardzo łatwy. Ustawiamy samochód na równej powierzchni z kołami skierowanym na wprost do jazdy. Otwieramy szybę i zaczynamy poruszać kierownicą w każdą stronę. Efekt takiego działania powinien być taki, że koła muszą się od razu poruszać. Należy się dokładnie przyglądać, gdyż opona maskuje delikatne ruchy poprzez swoją elastyczność.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi
REKLAMA
Może być tak, że nie ma żadnego luzu jednak występuje zacinanie się całej przekładni przy wykonywaniu mocniejszych skrętów. W takim wypadku należy wymienić całą przekładnię. Pozostajemy dalej w temacie przekładni i przystępujemy do sprawdzania osłon zębatki. Jak się dokładnie przyjrzymy zobaczymy, że z obudowy wystaje zębatka. Ma ona osłony gumowe z każdej strony. Chronią one przed zanieczyszczeniami i wilgocią. Smar wraz z zanieczyszczeniami jest bardzo szkodliwy dla przekładni.
Do przeprowadzenia kontroli będzie nam potrzebna latarka. Na początku musimy oświetlić dokładnie każdą część osłony. Pofałdowana guma sprawia, że łatwo jest ominąć nawet najmniejsze uszkodzenie. Najlepiej poprosić o pomoc drugą osobę, która będzie obracać kierownicę raz w lewo raz w prawo. Osłona rozciągnie się wtedy dokładnie i mamy większe szanse na nie ominięcie ewentualnych pęknięć. Opaski zaciskowe powinny być dobrze zaciśnięte.
Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola manualnej skrzyni biegów
Kolejny krok to sprawdzenie przegubów drążków kierowniczych wraz z osłonami. Łączą one drążki kierownicze do ramion zwrotnicy. Pamiętajmy, że luz w przegubach drążków kierowniczych lub uszkodzenie osłony powoduje natychmiastową wymianę danego elementu. Na początku sprawdzamy czy osłony przegubów nie są popękane lub uszkodzone. Teraz musimy sprawdzić czy nie ma żadnych luzów. Tutaj również przyda nam się pomoc drugiej osoby. Wjeżdżamy autem na kanał i druga osoba obraca kierownicą w lewo i prawo. Łapiąc ręką za przegub możemy wyczuć ewentualny luz.
Na końcu sprawdzamy łożyska. Unosimy samochód i staramy się poruszać kołem na boki. Jeżeli jest wyczuwalny luz to oznacza uszkodzenie łożyska. Można również zakręcić kołem, powinno być słychać specyficzne huczenie.
REKLAMA
REKLAMA