REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Volkswagen Golf IV/Bora: przegląd układu kierowniczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Przegląd układu kierowniczego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress
Przegląd układu kierowniczego w Volkswagenie Bora. Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Przegląd układu kierowniczego to jedna z większych i ważniejszych kontroli w modelu Golf IV i Bora. W poradniku tym pokażemy poszczególne kroki takiego przeglądu.

Układ kierowniczy pełni bardzo ważną rolę w każdym aucie. Jego nienaganny stan ma bardzo duże znaczenie dla naszego bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W poradniku tym będziemy przechodzić przez szereg punktów kontrolnych, które należy sprawdzić. Zalecamy przeprowadzić taką kontrolę co roku. Większość kierowców decyduje się na taki ruch dopiero gdy ich auto zachowuje się nieprawidłowo na drodze.

REKLAMA

REKLAMA

Zaczynamy od sprawdzenia luzu w układzie kierowniczym. Test jaki przeprowadzimy jest bardzo łatwy. Ustawiamy samochód na równej powierzchni z kołami skierowanym na wprost do jazdy. Otwieramy szybę i zaczynamy poruszać kierownicą w każdą stronę. Efekt takiego działania powinien być taki, że koła muszą się od razu poruszać. Należy się dokładnie przyglądać, gdyż opona maskuje delikatne ruchy poprzez swoją elastyczność.

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola i demontaż półosi

Może być tak, że nie ma żadnego luzu jednak występuje zacinanie się całej przekładni przy wykonywaniu mocniejszych skrętów. W takim wypadku należy wymienić całą przekładnię. Pozostajemy dalej w temacie przekładni i przystępujemy do sprawdzania osłon zębatki. Jak się dokładnie przyjrzymy zobaczymy, że z obudowy wystaje zębatka. Ma ona osłony gumowe z każdej strony. Chronią one przed zanieczyszczeniami i wilgocią. Smar wraz z zanieczyszczeniami jest bardzo szkodliwy dla przekładni.

REKLAMA

Do przeprowadzenia kontroli będzie nam potrzebna latarka. Na początku musimy oświetlić dokładnie każdą część osłony. Pofałdowana guma sprawia, że łatwo jest ominąć nawet najmniejsze uszkodzenie. Najlepiej poprosić o pomoc drugą osobę, która będzie obracać kierownicę raz w lewo raz w prawo. Osłona rozciągnie się wtedy dokładnie i mamy większe szanse na nie ominięcie ewentualnych pęknięć. Opaski zaciskowe powinny być dobrze zaciśnięte.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Volkswagen Golf IV/Bora: kontrola manualnej skrzyni biegów

Kolejny krok to sprawdzenie przegubów drążków kierowniczych wraz z osłonami. Łączą one drążki kierownicze do ramion zwrotnicy. Pamiętajmy, że luz w przegubach drążków kierowniczych lub uszkodzenie osłony powoduje natychmiastową wymianę danego elementu. Na początku sprawdzamy czy osłony przegubów nie są popękane lub uszkodzone. Teraz musimy sprawdzić czy nie ma żadnych luzów. Tutaj również przyda nam się pomoc drugiej osoby. Wjeżdżamy autem na kanał i druga osoba obraca kierownicą w lewo i prawo. Łapiąc ręką za przegub możemy wyczuć ewentualny luz.

Na końcu sprawdzamy łożyska. Unosimy samochód i staramy się poruszać kołem na boki. Jeżeli jest wyczuwalny luz to oznacza uszkodzenie łożyska. Można również zakręcić kołem, powinno być słychać specyficzne huczenie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA