REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa lamp LED: czy zawsze oznacza duże koszty?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak działają reflektory LED?
Jak działają reflektory LED?
Lexus

REKLAMA

REKLAMA

Nowoczesne zdobycze techniki zaczynają zalewać rynek motoryzacyjny. Temu ciężko się jednak dziwić. Za ich sprawą auta stają się wygodniejsze i bezpieczniejsze. Jednym z ciekawszych wynalazków ostatnich lat są reflektory typu LED. Snop światła tworzony w nich jest wyjątkowo jasny i daje dobry kontrast. Szerokie pole widzenia ma jednak swoją cenę. Diodowe oświetlenie może się psuć. Czy naprawa lamp LED jest w ogóle możliwa? Sprawdziliśmy.

Producenci wprowadzając na rynek nowy typ oświetlenia oparty o diody LED zapewniali, że lampy tego typu powinny starczyć na całe życie pojazdu. Jak jest w rzeczywistości? Niestety zdarza się, że przewidywania marek motoryzacyjnych nie sprawdzają się podczas eksploatacji. Taki przykład daje chociażby Audi A6 C7, w którym dość szybko wypalały się systemy diodowe stosowane w tylnych światłach. Co w takiej sytuacji? Gdy pojazd jest wyposażony w reflektory halogenowe, wystarczy po prostu wymienić żarówki. Ten przypadek jest dużo bardziej skomplikowany. Diody są bowiem lutowane na stałe.

REKLAMA

Specyfikacja producencka jest nieubłagana. W razie uszkodzenia reflektora - a w tym wypalenia jednej lub kilku diod - konieczna jest jego wymiana na nowy. Z samą wymianą dużego problemu nie ma. Wystarczy odkręcić kilka śrub i zdjąć połączenia elektryczne. Wykonanie procedury może jednak oznaczać dla właściciela samochodu niestrawność. Szczególnie w sytuacji, w której zobaczy on rachunek wystawiony przez mechanika. W przypadku lamp tylnych kwota naprawy potrafi się zamknąć w tysiącu złotych. Jeżeli chodzi o reflektory przednie, cena może być nawet kilkukrotnie wyższa.

Naprawa lamp LED jest możliwa. To dobra informacja

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wysokie koszty oświetlenia LED do samochodów sprawiły, że mechanicy - a właściwie elektronicy z rynku moto - z miejsca zaczęli się zastanawiać czy kierowcom nie można w jakiś sposób pomóc. Tak, reflektory są często np. klejone, a diody lutowane do płytek zasilających. To jednak jeszcze nie oznacza, że specjalistyczny warsztat nie poradzi sobie z rozebraniem obudowy, ewentualnie jej rozcięciem, wymianą pojedynczego elementu świetlnego i ponownym montażem całości. Skutek? Dziś - w czasach, w którym światła diodowe zyskują ogromną popularność - w Polsce pojawiła się cała sieć specjalistycznych warsztatów, w których możliwa jest naprawa lamp LED.

Elektronik zajmujący się oświetleniem samochodowym będzie miał dla kierowcy dwie informacje. Zła jest taka, że sama robocizna wymaga specjalistycznej wiedzy i z pewnością nie jest tania. Równoważy ją jednak dobra wiadomość. W końcu części zamienne, a w tym chociażby same diody LED, często mają ceny wręcz symboliczne. W efekcie w przypadku wypalenia się małej ilości elementów świetlnych i stosunkowo prostej konstrukcji samego reflektora, cenę ingerencji mechanika można spokojnie zamknąć w kwocie oscylującej między 100 a 200 złotych. W ten sposób ciężko powiedzieć, aby naprawa lamp LED była nadmiernym wydatkiem.

Naprawa lamp LED - od razu zmień kolor światła!

Naprawa lamp LED to też sprzyjająca okazja m.in. do delikatnego stuningowania reflektorów. Przykład? Wyobraźcie sobie, że chcielibyście aby diodowe kierunkowskazy zastosowane w waszym samochodzie zaczęły błyskać na zasadzie fali - tak, jak pracują np. w modelach Audi czy Volkswagena lub po sprowadzeniu pojazdu ze Stanów Zjednoczonych chcecie zmienić ich kolor. Na waszą prośbę warsztat serwisujący LED-owe oświetlenie przeprojektuje program sterujący pracą reflektorów i sprawi, że możliwości lamp zostaną zwiększone.

O czym jeszcze powinien pamiętać kierowca? Przede wszystkim o wyborze specjalistycznego warsztatu. W końcu mechanik ingeruje w oświetlenie pojazdu. Błędy popełnione przez warsztat mogą sprawić, że lampy będą oślepiać innych użytkowników dróg podczas jazdy nocą, ewentualnie przestaną efektywnie oświetlać drogę. Aby znaleźć dobry warsztat zajmujący się naprawą lamp LED, najlepiej poszukać opinii o punktach funkcjonujących w okolicy miejsca zamieszkania kierowcy. Te z powodzeniem można znaleźć m.in. w sieci.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA