REKLAMA

Kategorie

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?
Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?, które według inżynierów Opla, zmniejszają ryzyko wypadków z udziałem dzikich zwierząt.

Matrycowe reflektory IntelliLux LED zmniejszają ryzyko kolizji z dzikimi zwierzętami?

Według statystyk w Niemczech co 2,5 minuty samochód zderza się z sarną, jeleniem lub dzikiem1. W okresie, kiedy szybciej robi się ciemno, wzrasta prawdopodobieństwo wypadku, szczególnie na terenach zalesionych. Podczas najdłuższych nocy w roku, tuż przed świętami Bożego Narodzenia, od zachodu słońca (16.16 CET) do świtu (8.25 CET) mija ponad 16 godzin; dzikie zwierzęta mogą wtedy poruszać się niezauważone. Są to także godziny największego natężenia ruchu drogowego, co oznacza, że drogi zwierząt i samochodów będą krzyżować się częściej. Wydłużenie pola widzenia i wcześniejsza identyfikacja zagrożeń dają kierowcy znaczną przewagę. Adaptacyjne reflektory z matrycami diodowymi w nowym Oplu Astra umożliwiają jazdę w trybie świateł drogowych, gdyż nie oślepiają innych uczestników ruchu drogowego. Dzięki temu oświetleniu możliwe jest dostrzeżenie przechodzących przez jezdnię zwierząt, zanim pojawiłyby się one w stożku światła emitowanym przez tradycyjne światła przednie. Inteligentna technologia wykrywa pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka oraz znajdujące się przed samochodem i przygasza oświetlenie. Reflektory są dostępne w nowej Astrze za 5 500 zł (sugerowana cena detaliczna z podatkiem VAT w Polsce).

REKLAMA

Zobacz też: Nowy Opel Astra: lżejszy, szybszy, nowocześniejszy

„Upowszechniamy technologię, sprawiając, że innowacyjne rozwiązania stają się łatwiej dostępne i trafiają do masowo produkowanych modeli. Doskonałym tego przykładem są nasze nowe matrycowe reflektory LED IntelliLux. Wprowadzając tę technologię oświetlenia do samochodów klasy kompaktowej, firma Opel jako pierwszy producent samochodów zaoferuje wysoce skuteczny i wydajny system oświetlenia w tym segmencie. Nasza technologia oświetlenia diodowego charakteryzuje się znakomitymi parametrami zwiększającymi bezpieczeństwo kierowcy i innych użytkowników dróg podczas jazdy nocą” — mówi Charlie Klein, wiceprezes ds. inżynierii w firmie Opel.

Zobacz też: Test Opel Karl 1.0 75 KM Cosmo: mieszczuch z aspiracjami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?

Nowy system matrycowy składający się z 16 segmentów diodowych — po 8 z każdej strony pojazdu — włącza światła drogowe zaraz po opuszczeniu obszaru zabudowanego, a następnie automatycznie nieustannie dostosowuje długość i kształt wiązki świetlnej do sytuacji na drodze. Na podstawie informacji z kamery Opel Eye, zamontowanej z przodu pojazdu, system IntelliLux rozpoznaje światła samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka lub znajdujących się przed pojazdem i automatycznie wyłącza poszczególne moduły diodowe, które mogłyby oślepiać innych kierowców. Według producenta takie rozwiązanie pozwala na istotne zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Potwierdzają to wyniki badania przeprowadzonego przez Politechnikę w Darmstadt w ramach europejskiej inicjatywy LightSightSafety. Przy prędkości 80 km/h kierowcy korzystający z systemu opartego na matrycy diodowej dostrzegają obiekty znajdujące się na poboczu drogi z odległości o 30–40 metrów większej niż kierowcy w pojazdach wyposażonych w tradycyjne reflektory halogenowe lub ksenonowe. Dzięki temu zyskują dodatkowe 1,5 sekundy na zareagowanie, na przykład na przechodzące przez jezdnię zwierzęta. Z zalet oświetlenia IntelliLux LED® korzystają nie tylko kierowcy Astry. Kiedy system wykryje światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka lub światła samochodu jadącego z przodu, poszczególne diody w odpowiednich strefach są wyłączane, tak, aby światło „omijało” przestrzeń wokół tych pojazdów. Pozostała część drogi i jej otoczenie nadal są jasno oświetlone.

Zobacz też: Test Opel Corsa 5d 1.4 90 KM

Dodatkowo, inteligentny system reflektorów diodowych IntelliLux LED® sama rozpozna, czy samochód znajduje się w obszarze zabudowanym, czy też poza nim. IntelliLux jest zatem pierwszym systemem oświetlenia matrycowego przeznaczonym do samochodów seryjnych, w którym funkcja ciągłej optymalizacji trybu działania nie wymaga połączenia z systemem nawigacji. Oprócz wielu automatycznych ustawień świateł mijania i świateł drogowych, IntelliLux LED® oferuje także tryb autostradowy, który dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy nocą. Specjalna funkcja oświetlenia powitalnego podnosi natomiast komfort wsiadania do Astry i wysiadania z niej w ciemnościach.

1 Źródło: Niemiecki Związek Łowiecki (djv).

Źródło: Materiały prasowe Opla

Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?
Opel
Jak działają matrycowe reflektory IntelliLux LED?
Opel
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA