Test Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 140 KM LPGTEC
REKLAMA
REKLAMA
Niewątpliwie jednym z minusów montowania instalacji LPG w samochodzie jest konieczność montażu dodatkowych wskaźników i przełączników w okolicach deski rozdzielczej.
REKLAMA
Niestety, takie zabiegi są stosowane także w przypadku, gdy montujemy instalację do nowo zakupionego samochodu w salonie sprzedaży. Szkopuł w tym, że w przypadku większości tego typu ofert, wciąż nie jest to instalacja montowana w fabryce, lecz przez serwis działający przy salonie sprzedaży.
Tymczasem Opel, przygotował ofertę dla nabywców Astry Sports Tourer (czyli kombi) napędzanej przez turbodoładowany silnik 1,4 l o mocy 140 KM, w ramach której za dopłatą 2000 zł, można wyposażyć auto w sekwencyjną instalację LPG montowaną w fabryce.
Taki zabieg pociąga za sobą głównie konsekwencje estetyczne.
Spoglądając na sylwetkę Opla Astry Sports Tourer 1.4 100 KM LPGTEC nie sposób dostrzec jakichkolwiek detali świadczących o tym, że w auto jest zasilane LPG.
Wlew gazu, został sprytnie zainstalowany pod klapką, tuż obok wlewu paliwa i zasłonięty zaślepką.
Zobacz też: Test Opel Astra Tourer: wielkość nie jest najważniejsza
A we wnętrzu?
O tym, że mamy do czynienia z egzemplarzem zasilanym LPG informuje przycisk umieszczony na konsoli centralnej. Poza tym, tablica przyrządów jest identyczna z tą z tradycyjnie zasilanych wersji modelu.
Nie zmieniły się również przestronność kabiny, jakość wykończenia przedziału pasażerskiego oraz pojemność bagażnika (500 l). W Astrze LPGTEC, zbiornik z gazem (o pojemności 47 l) został umieszczony we wnęce na koło zapasowe, pod podłogą bagażnika dlatego przedział bagażowy nie został zmniejszony w stosunku do odmiany zasilanej benzyną.
A jak fabryczna instalacja LPG sprawuje się w praktyce?
Według danych producenta 140-konna Astra Sports Tourer zasilana benzyną, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,4 s. Z kolei zasilana LPG o 0,4 s dłużej.
Jednak subiektywne odczucie podczas prowadzenia każde przypuszczać, że straty dynamiki są większe.
To, co cieszy, to świetne wyciszenie przedziału pasażerskiego i brak jakichkolwiek symptomów podczas przełączania zasilania.
REKLAMA
Odbywa się to tak, że po uruchomieniu jednostki napędowej na benzynie (system zawsze uruchamia silnik na benzynie), dioda w przycisku LPG zacznie migać. Komputer sterujący automatycznie włączy zasilanie LPG, gdy jednostka rozgrzeje się do temperatury 67 stopni Celcjusza. O fakcie, że silnik zmienił zasilanie informuje nas to, że dioda zamiast migać, zaczyna świecić ciągłym światłem. Poza tym, nie jest odczuwalne jakiekolwiek szarpnięcie, czy nierówność w pracy silnika.
Nie można mieć wątpliwości, że opisywana wersja Opla Astry to propozycja dla kierowców, dla których priorytetem są niskie koszty eksploatacji, a nie silne wrażenia związane z dynamiczną jazdą.
Podróżując Oplem po autostradzie, z czterema osobami na pokładzie i załadowanym bagażnikiem, warto mieć na uwadze zasadę „szanuj prędkość”, bo rozpędzanie się do 140 km/h chwilę trwa.
Niemniej, zasięg jaki Opel może pokonać wykorzystując jeden zbiornik LPG to około 400 km. Dokładając do tego zasięg z wykorzystaniem benzyny, uzyskujemy wynik ok. 1300 km. To znacznie obniża koszty dojazdu na wakacje!
Zobacz też: Test Opel Astra Tourer: wielkość nie jest najważniejsza
Według regularnego cennika, najtańsza wersja wyposażeniowa Opla Astry Sports Tourer 1.4 100 KM LPGTEC kosztuje 82 300 zł. To o około 6000 zł drożej od wersji zasilanej tylko benzyną. Od dłuższego czasu trwa promocja na model, w wyniku której opisywanego Opla można kupić za 71 300 zł, to o 3400 zł drożej od promocyjnej ceny wersji zasilanej benzyną.
Za wspomnianą kwotę otrzymamy auto wyposażone m.in. w radioodtwarzacz CD z MP3, manualną klimatyzację, czy elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka boczne.
Ponadto, w standardzie dostaniemy bardzo przestronne wnętrze i przepastny bagażnik. A przejazd za 100 zł około 400 km z pewnością pozwala przymknąć oko na niedostatki w dynamice jazdy i konieczność robienia przeglądów co rok (mimo, że kupujemy nowe auto).
Zobacz też: Test Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 163 KM 4x4
Opel Astra 1.4 140 KM LPGTEC – dane techniczne
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 140 KM LPGTEC | |
Typ silnika | benzynowy/LPG, turbo |
Pojemność | 1364 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16V |
Maksymalna moc | 140 KM/4900 obr./min. |
Maksymalny moment obrotowy | 200 Nm/1850-4900 obr./min. |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man. 6-bieg. |
Pojemność bagażnika | 500/1550 l |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 469,8/181,4/153,5 cm |
Rozstaw osi | 268,5 cm |
V-max | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s |
Zużycie paliwa* | 8,1/5,0/6,1 l/100 km |
Zużycie paliwa* (LPG) | 10.8/6,6/8,1 l/100 km |
Cena od | 73 100 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany |
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.