REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. II

Robert Kuśpiel
Skoda Octavia Family Plus
Skoda Octavia Family Plus
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Silniki 1.9TDI są najbardziej popularne na naszych drogach. Wyeksploatowana turbina może odebrać przyjemność z jazdy turbo dieslem. Poniżej druga część poradnika, w którym opisujemy jak samemu przeprowadzić regenerację turbiny w 1.9TDI.

Przystępujemy do ostatniego etapu, czyli demontażu kolektora, przykręconego na sześć śrub kluczem nasadowym 12mm. Dobry sposób na zlokalizowanie ich to wyczucie z tyłu silnika i wykręcanie jedna po drugiej. Najwięcej problemu stwarza ostatnia śruba znajdująca się najbliżej filtra powietrza ze względu na sąsiedztwo innych elementów.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli został już wyjęty kolektor ssący to mamy dostęp do kolektora wydechowego i turbosprężarki, która jest z nim połączona. Turbo będziemy wyjmować z samochodu razem z kolektorem, najlepiej zrobić to od góry. Nie ma konieczności odłączania plastikowej rury idącej od filtra powietrza do turbosprężarki, można ją wyjąć razem z turbo. Jednak zanim to zrobimy należy odkręcić kilka mocowań.

Przechodzimy do odkręcenia kolektora wydechowego. Pierwszy krok to dokładne polanie 8 śrub mocujących za pomocą WD40. Należy odczekać około 5 minut i ponownie polać śruby WD40. Śruby kolektora są bardzo zapieczone z uwagi na temperaturę, jaka tam panuje. Odkręcamy je i zostawiamy dwie nakrętki delikatnie poluzowane, żeby kolektor trzymał się delikatnie głowicy.

W narożu kolektora znajduje się nakrętka trzymająca blaszkę mocującą przewód olejowy do smarowania turbosprężarki. W tym momencie należy uważać szczególnie. Istnieje bardzo duże ryzyko ukręcenia tego przewodu. Próba odkręcenia jego najczęściej kończy się uszkodzeniem. Koszt nowego to wydatek ok. 200zł. Można też użyć zamiennika.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejny krok to demontaż osłony przegubu. Wchodzimy pod samochód i odkręcamy dwie śrubki mocujące osłonę przegubu. Zdejmujemy ją po czym odkręcamy trzy nakrętki mocujące rurę wydechową. Przed wykonaniem tej czynności zalecamy popsikać śruby WD40. Może być problem z wykręceniem skorodowanych śrub. Po wykręceniu wszystkich śrub mocujących odchylamy rurę od kolektora.

Następnie odkręcamy powrotny przewód olejowy z bloku silnika. W tym celu należy delikatnie odchylić mocowanie turbo przy bloku silnika. Wystarczy Odkręcić śrubę mocującą łapę do bloku. Teraz luzujemy śrubę łapy przy turbo i mamy dostęp do przewodu olejowego. Podczas wyjmowania tej śruby zalecamy podłożyć drugą rękę w celu złapania miedzianych uszczelek.

Pozostaje nam zdjąć oring gumowej rury biegnącej od turbosprężarki do intercoolera. Pamiętajmy, że demontujemy ją tylko od strony intercoolera. W tym momencie możemy wyjąć turbinę z samochodu i przejść do jej czyszczenia – regeneracji.

Regeneracja – czyszczenie turbiny

Pierwszy krok po wymontowaniu turbosprężarki to odkręcenia siłownika sterującego kierownicami. Dodatkowo nie zapominamy o zdjęciu zawleczki blokującej sztangę. Nie należy regulować długości dźwigni, jest to definitywnie zabronione. Farba, która znajduje się na nakrętce mówi nam o fabrycznym wyregulowaniu długości tej sztangi. Przechodzimy do zdjęcia korpusu turbiny.

Dobrym rozwiązaniem jest wykonywanie zdjęć wnętrza turbiny przy każdym z etapów demontażu. Mamy w ów czas pewność, jak fabrycznie były złożone wszystkie elementy.

Zalecamy oznaczyć punkty na części powietrznej i spalinowej, żeby uniknąć nieprawidłowego złożenia. Odkręcamy korpus i zdejmujemy go delikatnie tak, żeby nie uszkodzić łopatek powietrza zasysanego so silnika. Teraz odkręcamy śruby mocujące korpus części wylotowej.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. III

Następnie musimy dostać się do kierownic turbiny. W tym celu odkręcamy trzy śruby Torx T20. Zazwyczaj są one tak zapieczone, że nie dają się swobodnie wykręcić. Zalecamy poleć je dobrym penetratorem np. WD40 i odczekać kilka minut. Po wykręceniu śrub mamy już rozebraną całą turbinę. Przystępujemy do dokładnego czyszczenia. Wszystkie elementy myjemy dokładnie w nafcie i czyścimy papierem ściernym o gradacji 400 i 600.

Każda część musi być dokładnie umyta i wyczyszczona. Każde zabrudzenie, jakie pozostawimy na powierzchni turbiny przełoży się na jej nieodpowiednią pracę. Jeżeli wykonujemy tą czynność po raz pierwszy to może zająć to nam kilka godzin. Pamiętajmy, że dokładność wykonania jest bardzo ważna.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

REKLAMA

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

REKLAMA