REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. II

Robert Kuśpiel
Skoda Octavia Family Plus
Skoda Octavia Family Plus
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Silniki 1.9TDI są najbardziej popularne na naszych drogach. Wyeksploatowana turbina może odebrać przyjemność z jazdy turbo dieslem. Poniżej druga część poradnika, w którym opisujemy jak samemu przeprowadzić regenerację turbiny w 1.9TDI.

Przystępujemy do ostatniego etapu, czyli demontażu kolektora, przykręconego na sześć śrub kluczem nasadowym 12mm. Dobry sposób na zlokalizowanie ich to wyczucie z tyłu silnika i wykręcanie jedna po drugiej. Najwięcej problemu stwarza ostatnia śruba znajdująca się najbliżej filtra powietrza ze względu na sąsiedztwo innych elementów.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli został już wyjęty kolektor ssący to mamy dostęp do kolektora wydechowego i turbosprężarki, która jest z nim połączona. Turbo będziemy wyjmować z samochodu razem z kolektorem, najlepiej zrobić to od góry. Nie ma konieczności odłączania plastikowej rury idącej od filtra powietrza do turbosprężarki, można ją wyjąć razem z turbo. Jednak zanim to zrobimy należy odkręcić kilka mocowań.

Przechodzimy do odkręcenia kolektora wydechowego. Pierwszy krok to dokładne polanie 8 śrub mocujących za pomocą WD40. Należy odczekać około 5 minut i ponownie polać śruby WD40. Śruby kolektora są bardzo zapieczone z uwagi na temperaturę, jaka tam panuje. Odkręcamy je i zostawiamy dwie nakrętki delikatnie poluzowane, żeby kolektor trzymał się delikatnie głowicy.

W narożu kolektora znajduje się nakrętka trzymająca blaszkę mocującą przewód olejowy do smarowania turbosprężarki. W tym momencie należy uważać szczególnie. Istnieje bardzo duże ryzyko ukręcenia tego przewodu. Próba odkręcenia jego najczęściej kończy się uszkodzeniem. Koszt nowego to wydatek ok. 200zł. Można też użyć zamiennika.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny krok to demontaż osłony przegubu. Wchodzimy pod samochód i odkręcamy dwie śrubki mocujące osłonę przegubu. Zdejmujemy ją po czym odkręcamy trzy nakrętki mocujące rurę wydechową. Przed wykonaniem tej czynności zalecamy popsikać śruby WD40. Może być problem z wykręceniem skorodowanych śrub. Po wykręceniu wszystkich śrub mocujących odchylamy rurę od kolektora.

Następnie odkręcamy powrotny przewód olejowy z bloku silnika. W tym celu należy delikatnie odchylić mocowanie turbo przy bloku silnika. Wystarczy Odkręcić śrubę mocującą łapę do bloku. Teraz luzujemy śrubę łapy przy turbo i mamy dostęp do przewodu olejowego. Podczas wyjmowania tej śruby zalecamy podłożyć drugą rękę w celu złapania miedzianych uszczelek.

Pozostaje nam zdjąć oring gumowej rury biegnącej od turbosprężarki do intercoolera. Pamiętajmy, że demontujemy ją tylko od strony intercoolera. W tym momencie możemy wyjąć turbinę z samochodu i przejść do jej czyszczenia – regeneracji.

Regeneracja – czyszczenie turbiny

Pierwszy krok po wymontowaniu turbosprężarki to odkręcenia siłownika sterującego kierownicami. Dodatkowo nie zapominamy o zdjęciu zawleczki blokującej sztangę. Nie należy regulować długości dźwigni, jest to definitywnie zabronione. Farba, która znajduje się na nakrętce mówi nam o fabrycznym wyregulowaniu długości tej sztangi. Przechodzimy do zdjęcia korpusu turbiny.

Dobrym rozwiązaniem jest wykonywanie zdjęć wnętrza turbiny przy każdym z etapów demontażu. Mamy w ów czas pewność, jak fabrycznie były złożone wszystkie elementy.

Zalecamy oznaczyć punkty na części powietrznej i spalinowej, żeby uniknąć nieprawidłowego złożenia. Odkręcamy korpus i zdejmujemy go delikatnie tak, żeby nie uszkodzić łopatek powietrza zasysanego so silnika. Teraz odkręcamy śruby mocujące korpus części wylotowej.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. III

Następnie musimy dostać się do kierownic turbiny. W tym celu odkręcamy trzy śruby Torx T20. Zazwyczaj są one tak zapieczone, że nie dają się swobodnie wykręcić. Zalecamy poleć je dobrym penetratorem np. WD40 i odczekać kilka minut. Po wykręceniu śrub mamy już rozebraną całą turbinę. Przystępujemy do dokładnego czyszczenia. Wszystkie elementy myjemy dokładnie w nafcie i czyścimy papierem ściernym o gradacji 400 i 600.

Każda część musi być dokładnie umyta i wyczyszczona. Każde zabrudzenie, jakie pozostawimy na powierzchni turbiny przełoży się na jej nieodpowiednią pracę. Jeżeli wykonujemy tą czynność po raz pierwszy to może zająć to nam kilka godzin. Pamiętajmy, że dokładność wykonania jest bardzo ważna.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA