REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Skoda Octavia Family Plus
Skoda Octavia Family Plus
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Silniki 1.9TDI są najbardziej popularne na naszych drogach. Wyeksploatowana turbina może odebrać przyjemność z jazdy turbo dieslem. Poniżej druga część poradnika, w którym opisujemy jak samemu przeprowadzić regenerację turbiny w 1.9TDI.

Przystępujemy do ostatniego etapu, czyli demontażu kolektora, przykręconego na sześć śrub kluczem nasadowym 12mm. Dobry sposób na zlokalizowanie ich to wyczucie z tyłu silnika i wykręcanie jedna po drugiej. Najwięcej problemu stwarza ostatnia śruba znajdująca się najbliżej filtra powietrza ze względu na sąsiedztwo innych elementów.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli został już wyjęty kolektor ssący to mamy dostęp do kolektora wydechowego i turbosprężarki, która jest z nim połączona. Turbo będziemy wyjmować z samochodu razem z kolektorem, najlepiej zrobić to od góry. Nie ma konieczności odłączania plastikowej rury idącej od filtra powietrza do turbosprężarki, można ją wyjąć razem z turbo. Jednak zanim to zrobimy należy odkręcić kilka mocowań.

Przechodzimy do odkręcenia kolektora wydechowego. Pierwszy krok to dokładne polanie 8 śrub mocujących za pomocą WD40. Należy odczekać około 5 minut i ponownie polać śruby WD40. Śruby kolektora są bardzo zapieczone z uwagi na temperaturę, jaka tam panuje. Odkręcamy je i zostawiamy dwie nakrętki delikatnie poluzowane, żeby kolektor trzymał się delikatnie głowicy.

W narożu kolektora znajduje się nakrętka trzymająca blaszkę mocującą przewód olejowy do smarowania turbosprężarki. W tym momencie należy uważać szczególnie. Istnieje bardzo duże ryzyko ukręcenia tego przewodu. Próba odkręcenia jego najczęściej kończy się uszkodzeniem. Koszt nowego to wydatek ok. 200zł. Można też użyć zamiennika.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. I

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejny krok to demontaż osłony przegubu. Wchodzimy pod samochód i odkręcamy dwie śrubki mocujące osłonę przegubu. Zdejmujemy ją po czym odkręcamy trzy nakrętki mocujące rurę wydechową. Przed wykonaniem tej czynności zalecamy popsikać śruby WD40. Może być problem z wykręceniem skorodowanych śrub. Po wykręceniu wszystkich śrub mocujących odchylamy rurę od kolektora.

Następnie odkręcamy powrotny przewód olejowy z bloku silnika. W tym celu należy delikatnie odchylić mocowanie turbo przy bloku silnika. Wystarczy Odkręcić śrubę mocującą łapę do bloku. Teraz luzujemy śrubę łapy przy turbo i mamy dostęp do przewodu olejowego. Podczas wyjmowania tej śruby zalecamy podłożyć drugą rękę w celu złapania miedzianych uszczelek.

Pozostaje nam zdjąć oring gumowej rury biegnącej od turbosprężarki do intercoolera. Pamiętajmy, że demontujemy ją tylko od strony intercoolera. W tym momencie możemy wyjąć turbinę z samochodu i przejść do jej czyszczenia – regeneracji.

Regeneracja – czyszczenie turbiny

Pierwszy krok po wymontowaniu turbosprężarki to odkręcenia siłownika sterującego kierownicami. Dodatkowo nie zapominamy o zdjęciu zawleczki blokującej sztangę. Nie należy regulować długości dźwigni, jest to definitywnie zabronione. Farba, która znajduje się na nakrętce mówi nam o fabrycznym wyregulowaniu długości tej sztangi. Przechodzimy do zdjęcia korpusu turbiny.

Dobrym rozwiązaniem jest wykonywanie zdjęć wnętrza turbiny przy każdym z etapów demontażu. Mamy w ów czas pewność, jak fabrycznie były złożone wszystkie elementy.

Zalecamy oznaczyć punkty na części powietrznej i spalinowej, żeby uniknąć nieprawidłowego złożenia. Odkręcamy korpus i zdejmujemy go delikatnie tak, żeby nie uszkodzić łopatek powietrza zasysanego so silnika. Teraz odkręcamy śruby mocujące korpus części wylotowej.

Zobacz też: Jak zregenerować turbinę w 1.9 TDI? cz. III

Następnie musimy dostać się do kierownic turbiny. W tym celu odkręcamy trzy śruby Torx T20. Zazwyczaj są one tak zapieczone, że nie dają się swobodnie wykręcić. Zalecamy poleć je dobrym penetratorem np. WD40 i odczekać kilka minut. Po wykręceniu śrub mamy już rozebraną całą turbinę. Przystępujemy do dokładnego czyszczenia. Wszystkie elementy myjemy dokładnie w nafcie i czyścimy papierem ściernym o gradacji 400 i 600.

Każda część musi być dokładnie umyta i wyczyszczona. Każde zabrudzenie, jakie pozostawimy na powierzchni turbiny przełoży się na jej nieodpowiednią pracę. Jeżeli wykonujemy tą czynność po raz pierwszy to może zająć to nam kilka godzin. Pamiętajmy, że dokładność wykonania jest bardzo ważna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA