Skoda Octavia I: wymiana sprzęgła.
REKLAMA
REKLAMA
Wymiana sprzęgła po przejechaniu pewnego dystansu nie ominie żadnego samochodu. Najczęściej jego trwałość wynosi ponad 100 000 kilometrów. Niestety, nie ma możliwości podania dokładnego przebiegu. Wszystko uzależnione jest od stylu jazdy i warunków eksploatacji samochodu. Okazuje się, że przebiegi rzędu 250 000 kilometrów na jednym sprzęgle są do osiągnięcia.
REKLAMA
W samochodach z turbosprężarką występuje koło dwumasowe. Wyjątkiem jest silnik o mocy 90 KM. Jest ono odpowiedzialne za tłumienie drgań wytwarzanych przez silnik. Jednocześnie redukowany jest poziom hałasu w dolnym zakresie obrotów.
Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż półosi
Cała operację można podzielić na dwie grupy: na silniki o pojemności 1.6 i silniki od pojemności 1.8. Na początku zostanie przedstawiona grupa silników zaczynająca się od pojemności 1.8.
Pierwszy krok to demontaż skrzyni biegów. Opis tej czynności znajduje się w osobnym poradniku. Po wymontowaniu przekładni należy zablokować koło zamachowe. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny przyrząd. My posłużymy się tradycyjnym śrubokrętem i trzpieniem. Za pomocą tych dwóch narzędzi zblokujemy koło, żeby nie obracało się podczas odkręcania śrub.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana żarówek
REKLAMA
Teraz luzujemy śruby mocujące cały zespół dociskowy. Robimy to naprzemiennie, luzując je o około 1 obrót do momentu, aż zlikwidujemy naprężenie tarczy. Nie należy odkręcać śrub od razu do końca. Może to doprowadzić do uszkodzenia sprężyny tarczowej. Wykręcamy je całkowicie dopiero po poluzowaniu. Wyjmujemy zespół dociskowy oraz tarczę sprzęgła. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie upadł żaden z tych elementów.
Kolejny krok to sprawdzenie wszystkich elementów. Pozwoli nam to na wyselekcjonowanie dobrych podzespołów. W ten sposób obniżymy koszty naprawy. Na początku sprawdzamy czy na tarczy dociskowej sprzęgła nie ma pęknięć i wyżłobień. Następnie kontrolujemy sprężynę tarczową pod kątem zużycia - nie powinno być większe niż połowa grubości sprężyny. Sprawdzamy połączenie sprężyny między tarczą dociskową a pokrywą pod względem pęknięć i czy nity nie są poluzowane.
Zobacz też: Skoda Octavia I: odpowietrzenie sprzęgła
Oglądamy tarcze dociskową pod kątem pęknięć i śladów przegrzania oraz czy nie ma widocznych znaków zużycia. Jeżeli tarcza jest wygięta do wewnątrz, to nie można jej ponownie zamontować. Kontrolujemy również koło zamachowe pod względem pęknięć i wyżłobień. Sprawdzamy łożysko oporowe poprzez lekkie ściśnięcie i jednoczesny obrót. Łożysko powinno się obracać bez jakichkolwiek oporów.
Przystępujemy do montażu. Jeżeli montujemy nowe podzespoły to należy się upewnić, że są dedykowane do naszego auta. Zanim zamontujemy tarczę dociskową, należy wyczyścić ją ze smaru antykorozyjnego z powierzchni współpracującej z tarczą sprzęgła. Nie należy wycierać innych miejsc. Kontrolujmy, czy kołki ustalające są solidnie osadzone w kole zamachowym. Teraz czyścimy dokładnie wielowypust tarczy sprzęgła.
Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów
REKLAMA
Nakładamy na niego cienką warstwę smaru na bazie dwusiarczku Molibdenu. Tarczę przesuwamy w obie strony na wałku sprzęgłowym, do momentu aż piasta zacznie się lekko poruszać na wałku. Nadmiar smaru należy usunąć. W czasie montażu tarczy sprzęgła należy uważać, żeby sprężyny tłumiące pozostały skierowane w stronę zespołu dociskowego. Pamiętajmy, że nie dotyczy to aut z kołem dwumasowym. W tych modelach montujemy sprzęgło tak, żeby okładziny cierne przylegały do koła zamachowego. Piasta nie powinna przylegać do koła zamachowego.
Teraz ustawiamy współśrodkowo tarczę sprzęgła. W warsztatach stosuje się specjalny trzpień. W naszym przypadku wykorzystamy zużyty wałek sprzęgłowy. Pamiętajmy, że jeśli tarcza sprzęgła nie jest ustawiona współśrodkowo, to włożenie wałka sprzęgłowego może być kłopotliwe. Następnie osadzamy cały zespół dociskowy na odpowiednich kołkach ustalających.
Tarcza dociskowa powinna dotykać całą powierzchnią do koła zamachowego i nie powinna być ustawiona ukośnie. W takiej konfiguracji zostaną uszkodzone kołki ustalające oraz otwory centrujące. Śruby mocujące wkręcamy po odpowiednim ustawieniu tarczy dociskowej. Nie należy dosuwać tarczy dociskowej do koła zamachowego za pomocą śrub. W ten sposób uszkodzimy otwory tarczy i kołki ustalające koła zamachowego.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów
Kolejny krok to wkręcenie śrub mocujących zespół dociskowy. Robimy to naprzemiennie o 1 obrót. Moment dokręcania to 20NM, dla aut z kołem dwumasowym – 13Nm. Wyjmujemy trzpień centrujący i montujemy skrzynię biegów.
Silniki 1.6
W drugiej części poradnika zaprezentujemy wymianę sprzęgła w silniku 1.6. Pierwszy krok pozostaje taki sam jak w pierwszej grupie aut - demontujemy skrzynię biegów (zgodnie z opisem z innego poradnika). Teraz odkręcamy koło zamachowe. Przed tym blokujemy je za pomocą śrubokręta i trzpienia, żeby nie obracało się podczas odkręcania śruby mocującej.
Następnie luzujemy śruby mocujące cały zespół dociskowy. Robimy to naprzemiennie, luzując je o około 1 obrót do momentu, aż zlikwidujemy naprężenie tarczy. Nie należy odkręcać śrub od razu do końca. Może to doprowadzić do uszkodzenia sprężyny tarczowej. Wykręcamy je całkowicie dopiero po poluzowaniu. Wyjmujemy zespół dociskowy oraz tarczę sprzęgła. Podczas wykonywania tej czynności należy uważać, żeby nie upadł żaden z tych elementów.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana linki hamulca ręcznego
Za pomocą śrubokręta podważamy z otworów pierścień mocujący tarczy wyciskowej i wyjmujemy go. Teraz demontujemy tarczę wyciskową i odkręcamy zespół dociskowy od wału korbowego. W tym celu musimy przytrzymać cały zespół dociskowy za pomocą śrubokręta i trzpienia. Sprawdzanie wszystkich elementów odbywa się w taki sam sposób, jaki został opisany powyżej.
Przystępujemy do montażu. Jeżeli montujemy nowe podzespoły to należy się upewnić, że są dedykowane do naszego auta. Zanim zamontujemy tarczę dociskową, należy wyczyścić ją ze smaru antykorozyjnego z powierzchni współpracującej z tarczą sprzęgła. Nie należy wycierać innych miejsc. Instalujemy zespół dociskowy oraz przekładkę z blachy na wale korbowym. Należy zwrócić uwagę na położenie przekładki po zamontowaniu. Zgrubienie powinno być odwrócone od zespołu dociskowego. Wkręcamy nowe śruby mocujące i blokujemy zespół w taki sam sposób jak podczas wymontowania.
Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana tylnych hamulców
Dokręcamy zespół dociskowy za pomocą klucza dynamometrycznego momentem 60Nm i na koniec obracamy śruby za pomocą tradycyjnego klucza o ¼ obrotu. Montujemy tarczę wyciskową i ustalamy ją w zespole dociskowym pierścieniem mocującym. Obydwa końce pierścienia wsuwamy w otwory zespołu dociskowego. Teraz czyścimy dokładnie wielowypust tarczy sprzęgła.
Nakładamy na niego cienką warstwę smaru na bazie dwusiarczku Molibdenu. Tarczę przesuwamy w obie strony na wałku sprzęgłowym do momentu aż piasta zacznie się lekko poruszać na wałku. Nadmiar smaru należy usunąć. Sprawdzamy czy kołki ustalające są mocno osadzone w kole zamachowym i w razie potrzeby wymieniamy luźne kołki. Montujemy tarczę sprzęgła i koło zamachowe w zespole dociskowym. Koło zamachowe wkładamy kołkami ustalającymi w odpowiednie otwory.
Wkręcamy śruby mocujące koło zamachowe i dokręcamy je naprzemiennie o 1 obrót. Na końcu pozostaje nam zamontować skrzynię biegów. Czynność tą wykonujemy zgodnie z opisem przedstawionym w oddzielnym poradniku.
REKLAMA
REKLAMA