REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymontowanie przełączników przy kierownicy

Robert Kuśpiel
Pamiętajmy, aby na końcu odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.
Pamiętajmy, aby na końcu odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując się wymontowania przełączników przy kierownicy należy być bardzo ostrożnym. Poniżej znajduje się poradnik jak wymontować manetki kierunkowskazów i wycieraczek w Skodzie Octavii I.

Manetki kierunkowskazów i wycieraczek znajdują się w kolumnie kierownicy. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Następnie musimy wymontować poduszkę powietrzną kierowcy. Czekamy około minuty zanim wymontujemy poduszkę powietrzną. Przez ten czas rozładowuje się kondensator w zespole poduszki powietrznej. Radzimy zaizolować ujemny biegun akumulatora, żeby nie dopuścić do przypadkowego połączenia.

REKLAMA

Teraz ustawiamy koła do jazdy na wprost i demontujemy dolną obudowę przełączników. Następnie obracamy kierownicę o ¼ obrotu do momentu aż jeden z otworów z tyłu koła kierownicy znajdzie się na dole. Odblokowujemy poduszkę powietrzna poprzez odczepienie sprężyny ustalającej. Najlepiej wykonać to za pomocą małego śrubokręta. Teraz odciągamy delikatnie poduszkę powietrzną od kierownicy po odblokowanej stronie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż zegarów

REKLAMA

Obracamy kierownicę o ½ obrotu w przeciwnym kierunku i odblokowujemy dwa zaczepy ustalające. Ustawiamy kierownicę w położeniu środkowym i przystępujemy do zdjęcia poduszki powietrznej. Najpierw musi pozbyć się ładunku elektrostatycznego. W tym celu wystarczy dotknąć nadwozia. Teraz wyjmujemy i przechylamy poduszkę powietrzną. Odpinamy złącze wtykowe od poduszki i zdejmujemy ją.

Kolejny krok to demontaż kierownicy. Zaznaczamy na początku jej położenie w stosunku do trzpienia mocującego. Odkręcamy śrubę mocującą i zdejmujemy kierownicę. Teraz odkręcamy uchwyt mechanizmu odpowiedzialnego za regulację położenia kierownicy. Odkręcamy 4 śruby Torx z obudowy i zdejmujemy górną i dolną część. Następnie musimy zabezpieczyć zwijaną taśmę. Najlepiej zrobić to za pomocą taśmy klejącej. Nie można dopuścić do obracania się taśmy rozwijalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpinamy wszystkie złącza wtykowe od manetek i luzujemy śrubę przy obejmie zaciskowej tak, żeby było możliwe swobodne przesuwanie się zespołu przełączników (zdejmujemy).

Przechodzimy do montażu. Osadzamy zespół włączników na kolumnie kierownicy. Zakładamy kierownicę i przykręcamy ją śrubą mocującą. Teraz ustawiamy poziomo zespół włączników i regulujemy jego odległość od kierownicy tak, żeby wynosiła 3mm. Następnie przykręcamy zespół włączników za pomocą śruby mocującej. Zwracamy uwagę, żeby nie zmieniać położenia przełączników.

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

REKLAMA

Zdejmujemy ponownie kierownicę i podłączamy wszystkie złącza elektryczne do zespołu manetek. Montujemy uchwyt mechanizmu odpowiedzialnego za regulację położenia kolumny kierownicy. Kolejny krok to montaż kierownicy. Osadzamy ją na wielowypuście wału tak, żeby naniesione wcześniej oznaczenia pokrywały się ze sobą. Podczas wykonywania tej czynności, koła powinny być ustawione do jazdy na wprost.

Dokręcamy kierownicę za pomocą nowej śruby. Oczywiście nie jest to konieczne, jednak zalecamy ten krok ze względów bezpieczeństwa. Teraz przechodzimy do montażu poduszki powietrznej. Podłączamy złącze poduszki powietrznej i montujemy zespół poduszki w kole kierownicy w taki sposób, żeby zaczepy znalazły się nad otworami ustalającymi. Wciskamy delikatnie poduszkę powietrzną w odpowiednim położeniu.

Przekręcamy na kluczyk w pozycję zapłonu (bez podłączonego akumulatora) i podłączamy akumulator. Podczas wykonywania tej czynności nie powinno być nikogo wewnątrz samochodu.

Zdarzają się przypadki, że jest konieczność wymiany zespołu włączników. W takim przypadku należy wymontować zwijany przewód taśmowy. Cały proces przebiega w przedstawiony powyżej sposób. Jest kilka czynności dodatkowych, które należy wykonać w samochodach bez ESP. Przede wszystkim odpinamy zaczepy ustalające i demontujemy przewód taśmowy z zespołu przełączników. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Wsuwamy przewód taśmowy w ustalonym położeniu w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

W samochodach z systemem ESP należy ustawić obudowę czujnika kąta skrętu w położeniu środkowym. W otworze w prawym górnym roku powinien być widoczny żółty punkt a dodatkowo strzałki powinny się pokrywać. Zabezpieczmy taśmę zwijalną za pomocą taśmy klejącej. Nie można dopuścić do przypadkowego obrotu. Odłączamy złącze od obudowy i odpinamy delikatnie zaczepy ustalające, po czym demontujemy obudowę z czujnikiem kąta skrętu i taśmą rozwijalną.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wsuwamy obudowę z czujnikiem kąta skrętu i taśmą na kolumnę kierownicy i mocujemy do zespołu przełączników. Na końcu zalecamy odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA