REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymontowanie przełączników przy kierownicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Pamiętajmy, aby na końcu odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.
Pamiętajmy, aby na końcu odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując się wymontowania przełączników przy kierownicy należy być bardzo ostrożnym. Poniżej znajduje się poradnik jak wymontować manetki kierunkowskazów i wycieraczek w Skodzie Octavii I.

Manetki kierunkowskazów i wycieraczek znajdują się w kolumnie kierownicy. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Następnie musimy wymontować poduszkę powietrzną kierowcy. Czekamy około minuty zanim wymontujemy poduszkę powietrzną. Przez ten czas rozładowuje się kondensator w zespole poduszki powietrznej. Radzimy zaizolować ujemny biegun akumulatora, żeby nie dopuścić do przypadkowego połączenia.

REKLAMA

Teraz ustawiamy koła do jazdy na wprost i demontujemy dolną obudowę przełączników. Następnie obracamy kierownicę o ¼ obrotu do momentu aż jeden z otworów z tyłu koła kierownicy znajdzie się na dole. Odblokowujemy poduszkę powietrzna poprzez odczepienie sprężyny ustalającej. Najlepiej wykonać to za pomocą małego śrubokręta. Teraz odciągamy delikatnie poduszkę powietrzną od kierownicy po odblokowanej stronie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż zegarów

REKLAMA

Obracamy kierownicę o ½ obrotu w przeciwnym kierunku i odblokowujemy dwa zaczepy ustalające. Ustawiamy kierownicę w położeniu środkowym i przystępujemy do zdjęcia poduszki powietrznej. Najpierw musi pozbyć się ładunku elektrostatycznego. W tym celu wystarczy dotknąć nadwozia. Teraz wyjmujemy i przechylamy poduszkę powietrzną. Odpinamy złącze wtykowe od poduszki i zdejmujemy ją.

Kolejny krok to demontaż kierownicy. Zaznaczamy na początku jej położenie w stosunku do trzpienia mocującego. Odkręcamy śrubę mocującą i zdejmujemy kierownicę. Teraz odkręcamy uchwyt mechanizmu odpowiedzialnego za regulację położenia kierownicy. Odkręcamy 4 śruby Torx z obudowy i zdejmujemy górną i dolną część. Następnie musimy zabezpieczyć zwijaną taśmę. Najlepiej zrobić to za pomocą taśmy klejącej. Nie można dopuścić do obracania się taśmy rozwijalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpinamy wszystkie złącza wtykowe od manetek i luzujemy śrubę przy obejmie zaciskowej tak, żeby było możliwe swobodne przesuwanie się zespołu przełączników (zdejmujemy).

Przechodzimy do montażu. Osadzamy zespół włączników na kolumnie kierownicy. Zakładamy kierownicę i przykręcamy ją śrubą mocującą. Teraz ustawiamy poziomo zespół włączników i regulujemy jego odległość od kierownicy tak, żeby wynosiła 3mm. Następnie przykręcamy zespół włączników za pomocą śruby mocującej. Zwracamy uwagę, żeby nie zmieniać położenia przełączników.

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

REKLAMA

Zdejmujemy ponownie kierownicę i podłączamy wszystkie złącza elektryczne do zespołu manetek. Montujemy uchwyt mechanizmu odpowiedzialnego za regulację położenia kolumny kierownicy. Kolejny krok to montaż kierownicy. Osadzamy ją na wielowypuście wału tak, żeby naniesione wcześniej oznaczenia pokrywały się ze sobą. Podczas wykonywania tej czynności, koła powinny być ustawione do jazdy na wprost.

Dokręcamy kierownicę za pomocą nowej śruby. Oczywiście nie jest to konieczne, jednak zalecamy ten krok ze względów bezpieczeństwa. Teraz przechodzimy do montażu poduszki powietrznej. Podłączamy złącze poduszki powietrznej i montujemy zespół poduszki w kole kierownicy w taki sposób, żeby zaczepy znalazły się nad otworami ustalającymi. Wciskamy delikatnie poduszkę powietrzną w odpowiednim położeniu.

Przekręcamy na kluczyk w pozycję zapłonu (bez podłączonego akumulatora) i podłączamy akumulator. Podczas wykonywania tej czynności nie powinno być nikogo wewnątrz samochodu.

Zdarzają się przypadki, że jest konieczność wymiany zespołu włączników. W takim przypadku należy wymontować zwijany przewód taśmowy. Cały proces przebiega w przedstawiony powyżej sposób. Jest kilka czynności dodatkowych, które należy wykonać w samochodach bez ESP. Przede wszystkim odpinamy zaczepy ustalające i demontujemy przewód taśmowy z zespołu przełączników. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Wsuwamy przewód taśmowy w ustalonym położeniu w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

W samochodach z systemem ESP należy ustawić obudowę czujnika kąta skrętu w położeniu środkowym. W otworze w prawym górnym roku powinien być widoczny żółty punkt a dodatkowo strzałki powinny się pokrywać. Zabezpieczmy taśmę zwijalną za pomocą taśmy klejącej. Nie można dopuścić do przypadkowego obrotu. Odłączamy złącze od obudowy i odpinamy delikatnie zaczepy ustalające, po czym demontujemy obudowę z czujnikiem kąta skrętu i taśmą rozwijalną.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wsuwamy obudowę z czujnikiem kąta skrętu i taśmą na kolumnę kierownicy i mocujemy do zespołu przełączników. Na końcu zalecamy odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fałszywe prawo jazdy, cudze karty i ciężarówki w fatalnym stanie. Seria szokujących kontroli ITD na Dolnym Śląsku

Wyprzedził go radiowóz ITD. Zjechał na pobocze i… szybko wyjął cudzą kartę kierowcy. Fałszywe dokumenty, sądowe zakazy i ciężarówki z niesprawnymi hamulcami – inspektorzy z Wrocławia nie kryli zaskoczenia skalą nieprawidłowości. Sprawdzamy, co wykazały kontrole drogowe przeprowadzone w lipcu 2025 r.

Prawo jazdy 2025: kod 01 i mandat 500 zł. Ten błąd może Cię słono kosztować

Masz wpisany kod w prawie jazdy? Nawet jeśli widzisz dobrze i czujesz się pewnie za kierownicą, niewłaściwe użycie okularów lub soczewek może skutkować mandatem i to w wysokości 500 zł. Przepisy są w tej kwestii jednoznaczne. Wyjaśniamy, co oznaczają kody ograniczeń, jak je interpretować i kiedy grozi kara.

Nowy obowiązek dla dzieci na rowerach i hulajnogach – kaski już wkrótce wymagane!

Podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zapadła ważna decyzja dotycząca bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników dróg. Uchwała zakłada obowiązek noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do 16. roku życia podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną oraz urządzeniami transportu osobistego.

KGP: 112 965 interwencji, 419 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 965 interwencji. Byli wzywani do 419 wypadków drogowych.

REKLAMA

1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od 1 lipca 2025 jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin praktyczny z wynikiem negatywnym. Nie ma drugiej szansy, nie ma „do końca jazdy”. Sprawdź, które błędy kończą egzamin natychmiast, co się zmieniło i jak przygotować się, by nie oblać w 3 minuty. Zobacz pełną listę krytycznych pomyłek i zasady oceniania na nowych zasadach.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

REKLAMA