REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Skoda Octavia I: wymontowanie przełączników przy kierownicy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Pamiętajmy, aby na końcu odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.
Pamiętajmy, aby na końcu odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.
Skoda

REKLAMA

REKLAMA

Podejmując się wymontowania przełączników przy kierownicy należy być bardzo ostrożnym. Poniżej znajduje się poradnik jak wymontować manetki kierunkowskazów i wycieraczek w Skodzie Octavii I.

Manetki kierunkowskazów i wycieraczek znajdują się w kolumnie kierownicy. Pierwszy krok to odłączenie ujemnej klemy akumulatora. Następnie musimy wymontować poduszkę powietrzną kierowcy. Czekamy około minuty zanim wymontujemy poduszkę powietrzną. Przez ten czas rozładowuje się kondensator w zespole poduszki powietrznej. Radzimy zaizolować ujemny biegun akumulatora, żeby nie dopuścić do przypadkowego połączenia.

REKLAMA

REKLAMA

Teraz ustawiamy koła do jazdy na wprost i demontujemy dolną obudowę przełączników. Następnie obracamy kierownicę o ¼ obrotu do momentu aż jeden z otworów z tyłu koła kierownicy znajdzie się na dole. Odblokowujemy poduszkę powietrzna poprzez odczepienie sprężyny ustalającej. Najlepiej wykonać to za pomocą małego śrubokręta. Teraz odciągamy delikatnie poduszkę powietrzną od kierownicy po odblokowanej stronie.

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż zegarów

Obracamy kierownicę o ½ obrotu w przeciwnym kierunku i odblokowujemy dwa zaczepy ustalające. Ustawiamy kierownicę w położeniu środkowym i przystępujemy do zdjęcia poduszki powietrznej. Najpierw musi pozbyć się ładunku elektrostatycznego. W tym celu wystarczy dotknąć nadwozia. Teraz wyjmujemy i przechylamy poduszkę powietrzną. Odpinamy złącze wtykowe od poduszki i zdejmujemy ją.

REKLAMA

Kolejny krok to demontaż kierownicy. Zaznaczamy na początku jej położenie w stosunku do trzpienia mocującego. Odkręcamy śrubę mocującą i zdejmujemy kierownicę. Teraz odkręcamy uchwyt mechanizmu odpowiedzialnego za regulację położenia kierownicy. Odkręcamy 4 śruby Torx z obudowy i zdejmujemy górną i dolną część. Następnie musimy zabezpieczyć zwijaną taśmę. Najlepiej zrobić to za pomocą taśmy klejącej. Nie można dopuścić do obracania się taśmy rozwijalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpinamy wszystkie złącza wtykowe od manetek i luzujemy śrubę przy obejmie zaciskowej tak, żeby było możliwe swobodne przesuwanie się zespołu przełączników (zdejmujemy).

Przechodzimy do montażu. Osadzamy zespół włączników na kolumnie kierownicy. Zakładamy kierownicę i przykręcamy ją śrubą mocującą. Teraz ustawiamy poziomo zespół włączników i regulujemy jego odległość od kierownicy tak, żeby wynosiła 3mm. Następnie przykręcamy zespół włączników za pomocą śruby mocującej. Zwracamy uwagę, żeby nie zmieniać położenia przełączników.

Zobacz też: Skoda Octavia I: demontaż tylnych sprężyn i amortyzatorów

Zdejmujemy ponownie kierownicę i podłączamy wszystkie złącza elektryczne do zespołu manetek. Montujemy uchwyt mechanizmu odpowiedzialnego za regulację położenia kolumny kierownicy. Kolejny krok to montaż kierownicy. Osadzamy ją na wielowypuście wału tak, żeby naniesione wcześniej oznaczenia pokrywały się ze sobą. Podczas wykonywania tej czynności, koła powinny być ustawione do jazdy na wprost.

Dokręcamy kierownicę za pomocą nowej śruby. Oczywiście nie jest to konieczne, jednak zalecamy ten krok ze względów bezpieczeństwa. Teraz przechodzimy do montażu poduszki powietrznej. Podłączamy złącze poduszki powietrznej i montujemy zespół poduszki w kole kierownicy w taki sposób, żeby zaczepy znalazły się nad otworami ustalającymi. Wciskamy delikatnie poduszkę powietrzną w odpowiednim położeniu.

Przekręcamy na kluczyk w pozycję zapłonu (bez podłączonego akumulatora) i podłączamy akumulator. Podczas wykonywania tej czynności nie powinno być nikogo wewnątrz samochodu.

Zdarzają się przypadki, że jest konieczność wymiany zespołu włączników. W takim przypadku należy wymontować zwijany przewód taśmowy. Cały proces przebiega w przedstawiony powyżej sposób. Jest kilka czynności dodatkowych, które należy wykonać w samochodach bez ESP. Przede wszystkim odpinamy zaczepy ustalające i demontujemy przewód taśmowy z zespołu przełączników. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności. Wsuwamy przewód taśmowy w ustalonym położeniu w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Skoda Octavia I: wymiana przednich sprężyn i amortyzatorów

W samochodach z systemem ESP należy ustawić obudowę czujnika kąta skrętu w położeniu środkowym. W otworze w prawym górnym roku powinien być widoczny żółty punkt a dodatkowo strzałki powinny się pokrywać. Zabezpieczmy taśmę zwijalną za pomocą taśmy klejącej. Nie można dopuścić do przypadkowego obrotu. Odłączamy złącze od obudowy i odpinamy delikatnie zaczepy ustalające, po czym demontujemy obudowę z czujnikiem kąta skrętu i taśmą rozwijalną.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Wsuwamy obudowę z czujnikiem kąta skrętu i taśmą na kolumnę kierownicy i mocujemy do zespołu przełączników. Na końcu zalecamy odczytać i skasować błędy z pamięci diagnostycznej.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA