REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa samochodu na własną rękę, czy z ubezpieczenia?

Liberty Direct
Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.
lakiernik, naprawa, rysy Fot. Fotolia
lakiernik, naprawa, rysy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naprawiać samochód na własną rękę czy skorzystać z ubezpieczenia, ryzykując utratę zniżek? Jak pokazują badania przeprowadzone przez firmę Liberty Direct i Polską Izbę Motoryzacji, zdecydowana większość ankietowanych wykorzystuje swoje polisy OC i AC do sfinansowania naprawy powstałej szkody.

Aż 70% kierowców decyduje się na naprawę auta w ramach ubezpieczenia OC lub AC, podczas gdy 28,2% klientów serwisów dokonuje napraw powypadkowych na własny rachunek. Rodzi się więc pytanie, dlaczego Polacy tak niechętnie wyciągają pieniądze z własnej kieszeni? Odpowiedzi może być wiele – albo nie stać nas w danym momencie na poniesienie jakiegokolwiek dodatkowego kosztu (ponad 50% kosztów napraw warsztatowych wynosi od 2 do 5 tys. zł, a 20,5% to koszty przekraczające 5 tys. zł), albo posiadane auto jest jeszcze na gwarancji, albo w końcu dlatego, że po prostu bardziej nam się to opłaca. Zdarza się, że po dokonaniu kalkulacji wychodzi nam, że taniej wyjdzie skorzystać z ubezpieczenia, niż dalej obniżać składki „niewykorzystanymi zniżkami”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak usunąć ślady po gradobiciu?

Badanie PIM i Liberty Direct pokazuje, że blisko 30% kierowców decydujących się na naprawę samochodu na własną rękę zgłasza się do warsztatów z drobnymi uszkodzeniami. Na prywatne reparacje klienci warsztatów decydują się najczęściej w przypadku uszkodzeń blacharskich. Na naprawę takiego uszkodzenia auta przeciętny kierowca wydaje do 1 tys. zł. W ten sposób naprawiana jest 1/3 tego typu zniszczeń. Taka sama część uszkodzeń pokrywana jest z tytułu ubezpieczenia OC, najrzadziej usterki blacharskie pokrywane są z polisy AC.

Z punktu widzenia warsztatów w samochodach najczęściej uszkadzane są błotniki i zderzaki, stanowiące aż 38,4% wszystkich naprawianych przez warsztaty szkód. Zniszczenia karoserii to 19,5%, układów zawieszeń –  12,6%, szyb – 11,6%, układów chłodzenia i klimatyzacji –  9,2% łącznej ilości zgłaszanych do naprawy szkód. Stosunkowo rzadko uszkadzane są lusterka boczne (7,6%). Najwięcej aut w warsztatach pojawia się tam po kolizji lub wypadku drogowym (82,5%). Niecałe 14% serwisowanych samochodów uległo szkodzie na parkingu z winy nieznanego sprawcy. Najrzadziej zdarzają się uszkodzenia spowodowane siłami natury, takimi jak np. gradobicie.

REKLAMA

Zobacz też: Pęknięty zderzak - naprawić, czy wymienić element?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z badania przeprowadzonego na ponad 400 warsztatach na terenie całej Polski wynika, że najczęstszymi gośćmi u mechanika są mężczyźni (72%) oraz osoby w przedziale wiekowym 31 – 40 lat (60,8%). Ku zdziwieniu wielu mężczyzn, kobiety stanowią zaledwie 28% odwiedzających warsztaty osób. Najrzadziej swoje auta naprawiają kierowcy powyżej 51 roku życia (2,4%) oraz najmłodsi użytkownicy dróg – osoby przed ukończeniem 20 roku życia (1,2%).

Właściciele warsztatów utrzymują, że ponad 70% ich klientów przy naprawach z ubezpieczenia wybiera wariant bezgotówkowy. Kierowcy zlecają naprawę, a koszt naprawy finansowany jest przez ubezpieczyciela w ramach polisy ubezpieczeniowej na podstawie faktur przedstawionych przez serwis. Na metodę kosztorysową, czyli bezpośrednie podjęcie gotówki od zakładu ubezpieczeń i samodzielne rozliczanie się z warsztatem, decyduje się średnio co trzecia osoba. W przeciwieństwie do bezgotówkowego rozliczenia z tytułu OC lub AC, przy rozliczeniach prywatnych kierowcy najczęściej płacą gotówką (74,7%). Na płatność przelewem decyduje się 14,5% respondentów, a kartą płatniczą zaledwie 10,8% badanych.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

Dowiedz się, przed czym dokładnie chroni Cię ubezpieczenie AC i OC  na stronie Liberty Direct.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA