REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa samochodu na własną rękę, czy z ubezpieczenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Liberty Direct
Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.
lakiernik, naprawa, rysy Fot. Fotolia
lakiernik, naprawa, rysy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naprawiać samochód na własną rękę czy skorzystać z ubezpieczenia, ryzykując utratę zniżek? Jak pokazują badania przeprowadzone przez firmę Liberty Direct i Polską Izbę Motoryzacji, zdecydowana większość ankietowanych wykorzystuje swoje polisy OC i AC do sfinansowania naprawy powstałej szkody.

Aż 70% kierowców decyduje się na naprawę auta w ramach ubezpieczenia OC lub AC, podczas gdy 28,2% klientów serwisów dokonuje napraw powypadkowych na własny rachunek. Rodzi się więc pytanie, dlaczego Polacy tak niechętnie wyciągają pieniądze z własnej kieszeni? Odpowiedzi może być wiele – albo nie stać nas w danym momencie na poniesienie jakiegokolwiek dodatkowego kosztu (ponad 50% kosztów napraw warsztatowych wynosi od 2 do 5 tys. zł, a 20,5% to koszty przekraczające 5 tys. zł), albo posiadane auto jest jeszcze na gwarancji, albo w końcu dlatego, że po prostu bardziej nam się to opłaca. Zdarza się, że po dokonaniu kalkulacji wychodzi nam, że taniej wyjdzie skorzystać z ubezpieczenia, niż dalej obniżać składki „niewykorzystanymi zniżkami”.

REKLAMA

Zobacz też: Jak usunąć ślady po gradobiciu?

REKLAMA

Badanie PIM i Liberty Direct pokazuje, że blisko 30% kierowców decydujących się na naprawę samochodu na własną rękę zgłasza się do warsztatów z drobnymi uszkodzeniami. Na prywatne reparacje klienci warsztatów decydują się najczęściej w przypadku uszkodzeń blacharskich. Na naprawę takiego uszkodzenia auta przeciętny kierowca wydaje do 1 tys. zł. W ten sposób naprawiana jest 1/3 tego typu zniszczeń. Taka sama część uszkodzeń pokrywana jest z tytułu ubezpieczenia OC, najrzadziej usterki blacharskie pokrywane są z polisy AC.

Z punktu widzenia warsztatów w samochodach najczęściej uszkadzane są błotniki i zderzaki, stanowiące aż 38,4% wszystkich naprawianych przez warsztaty szkód. Zniszczenia karoserii to 19,5%, układów zawieszeń –  12,6%, szyb – 11,6%, układów chłodzenia i klimatyzacji –  9,2% łącznej ilości zgłaszanych do naprawy szkód. Stosunkowo rzadko uszkadzane są lusterka boczne (7,6%). Najwięcej aut w warsztatach pojawia się tam po kolizji lub wypadku drogowym (82,5%). Niecałe 14% serwisowanych samochodów uległo szkodzie na parkingu z winy nieznanego sprawcy. Najrzadziej zdarzają się uszkodzenia spowodowane siłami natury, takimi jak np. gradobicie.

Zobacz też: Pęknięty zderzak - naprawić, czy wymienić element?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z badania przeprowadzonego na ponad 400 warsztatach na terenie całej Polski wynika, że najczęstszymi gośćmi u mechanika są mężczyźni (72%) oraz osoby w przedziale wiekowym 31 – 40 lat (60,8%). Ku zdziwieniu wielu mężczyzn, kobiety stanowią zaledwie 28% odwiedzających warsztaty osób. Najrzadziej swoje auta naprawiają kierowcy powyżej 51 roku życia (2,4%) oraz najmłodsi użytkownicy dróg – osoby przed ukończeniem 20 roku życia (1,2%).

Właściciele warsztatów utrzymują, że ponad 70% ich klientów przy naprawach z ubezpieczenia wybiera wariant bezgotówkowy. Kierowcy zlecają naprawę, a koszt naprawy finansowany jest przez ubezpieczyciela w ramach polisy ubezpieczeniowej na podstawie faktur przedstawionych przez serwis. Na metodę kosztorysową, czyli bezpośrednie podjęcie gotówki od zakładu ubezpieczeń i samodzielne rozliczanie się z warsztatem, decyduje się średnio co trzecia osoba. W przeciwieństwie do bezgotówkowego rozliczenia z tytułu OC lub AC, przy rozliczeniach prywatnych kierowcy najczęściej płacą gotówką (74,7%). Na płatność przelewem decyduje się 14,5% respondentów, a kartą płatniczą zaledwie 10,8% badanych.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

Dowiedz się, przed czym dokładnie chroni Cię ubezpieczenie AC i OC  na stronie Liberty Direct.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA