REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa samochodu na własną rękę, czy z ubezpieczenia?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Liberty Direct
Liberty Direct to firma ubezpieczeniowa należąca do międzynarodowej Grupy Liberty Mutual Insurance, oferująca usługi dla Klientów indywidualnych oraz małych przedsiębiorstw.
lakiernik, naprawa, rysy Fot. Fotolia
lakiernik, naprawa, rysy Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naprawiać samochód na własną rękę czy skorzystać z ubezpieczenia, ryzykując utratę zniżek? Jak pokazują badania przeprowadzone przez firmę Liberty Direct i Polską Izbę Motoryzacji, zdecydowana większość ankietowanych wykorzystuje swoje polisy OC i AC do sfinansowania naprawy powstałej szkody.

Aż 70% kierowców decyduje się na naprawę auta w ramach ubezpieczenia OC lub AC, podczas gdy 28,2% klientów serwisów dokonuje napraw powypadkowych na własny rachunek. Rodzi się więc pytanie, dlaczego Polacy tak niechętnie wyciągają pieniądze z własnej kieszeni? Odpowiedzi może być wiele – albo nie stać nas w danym momencie na poniesienie jakiegokolwiek dodatkowego kosztu (ponad 50% kosztów napraw warsztatowych wynosi od 2 do 5 tys. zł, a 20,5% to koszty przekraczające 5 tys. zł), albo posiadane auto jest jeszcze na gwarancji, albo w końcu dlatego, że po prostu bardziej nam się to opłaca. Zdarza się, że po dokonaniu kalkulacji wychodzi nam, że taniej wyjdzie skorzystać z ubezpieczenia, niż dalej obniżać składki „niewykorzystanymi zniżkami”.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak usunąć ślady po gradobiciu?

Badanie PIM i Liberty Direct pokazuje, że blisko 30% kierowców decydujących się na naprawę samochodu na własną rękę zgłasza się do warsztatów z drobnymi uszkodzeniami. Na prywatne reparacje klienci warsztatów decydują się najczęściej w przypadku uszkodzeń blacharskich. Na naprawę takiego uszkodzenia auta przeciętny kierowca wydaje do 1 tys. zł. W ten sposób naprawiana jest 1/3 tego typu zniszczeń. Taka sama część uszkodzeń pokrywana jest z tytułu ubezpieczenia OC, najrzadziej usterki blacharskie pokrywane są z polisy AC.

Z punktu widzenia warsztatów w samochodach najczęściej uszkadzane są błotniki i zderzaki, stanowiące aż 38,4% wszystkich naprawianych przez warsztaty szkód. Zniszczenia karoserii to 19,5%, układów zawieszeń –  12,6%, szyb – 11,6%, układów chłodzenia i klimatyzacji –  9,2% łącznej ilości zgłaszanych do naprawy szkód. Stosunkowo rzadko uszkadzane są lusterka boczne (7,6%). Najwięcej aut w warsztatach pojawia się tam po kolizji lub wypadku drogowym (82,5%). Niecałe 14% serwisowanych samochodów uległo szkodzie na parkingu z winy nieznanego sprawcy. Najrzadziej zdarzają się uszkodzenia spowodowane siłami natury, takimi jak np. gradobicie.

REKLAMA

Zobacz też: Pęknięty zderzak - naprawić, czy wymienić element?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z badania przeprowadzonego na ponad 400 warsztatach na terenie całej Polski wynika, że najczęstszymi gośćmi u mechanika są mężczyźni (72%) oraz osoby w przedziale wiekowym 31 – 40 lat (60,8%). Ku zdziwieniu wielu mężczyzn, kobiety stanowią zaledwie 28% odwiedzających warsztaty osób. Najrzadziej swoje auta naprawiają kierowcy powyżej 51 roku życia (2,4%) oraz najmłodsi użytkownicy dróg – osoby przed ukończeniem 20 roku życia (1,2%).

Właściciele warsztatów utrzymują, że ponad 70% ich klientów przy naprawach z ubezpieczenia wybiera wariant bezgotówkowy. Kierowcy zlecają naprawę, a koszt naprawy finansowany jest przez ubezpieczyciela w ramach polisy ubezpieczeniowej na podstawie faktur przedstawionych przez serwis. Na metodę kosztorysową, czyli bezpośrednie podjęcie gotówki od zakładu ubezpieczeń i samodzielne rozliczanie się z warsztatem, decyduje się średnio co trzecia osoba. W przeciwieństwie do bezgotówkowego rozliczenia z tytułu OC lub AC, przy rozliczeniach prywatnych kierowcy najczęściej płacą gotówką (74,7%). Na płatność przelewem decyduje się 14,5% respondentów, a kartą płatniczą zaledwie 10,8% badanych.

Zobacz też: Używana Skoda Octavia II (2004 - ) - pojemna "Czeszka"

Dowiedz się, przed czym dokładnie chroni Cię ubezpieczenie AC i OC  na stronie Liberty Direct.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA