REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Naprawy blacharskie: jakie uszkodzenia karoserii i lakieru naprawić w pierwszej kolejności?

Max Trela
Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych fot. moto.wieszjak.pl
Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Maj i czerwiec to najlepszy moment żeby zabrać się za naprawy blacharskie auta. Sprzyjają temu warunki atmosferyczne - jest ciepło, ale nie upalnie - i sytuacja na rynku - po sutych miesiącach końca zimy i początku wiosny blacharze zaczynają narzekać na brak klientów i chętniej negocjują ceny.

Naprawa blacharska. Dlaczego akurat w maju i czerwcu?

Współczesne warsztaty blacharskie są na tyle dobrze wyposażone, że pogoda za oknem właściwie nie wpływa na jakość ich pracy. Jeśli jednak nasze auto ma pewne defekty, uszkodzenia lakieru i karoserii które nie uniemożliwiają jazdy to warto z pracami zaczekać do maja.... Dlaczego?

REKLAMA

Zobacz też: Jak usunąć owady z nadwozia?

Chodzi głównie o warunki dla końcowego utwardzenia lakieru. Jeśli świeżo z lakierni wyjedziemy na zasolone drogi może się on zmatowić, ostre letnie słońce może natomiast powodować szybsze płowienia. Sucha wiosna (a przełom maja i czerwca jest w Polsce okresem najmniejszych opadów) eliminuje te zagrożenia. Lakier dostanie w ten sposób 2 tygodnie na „dojrzewanie” - a my będziemy mogli dłużej cieszyć się jego blaskiem.

Decyzja zapadła: jedziemy do blacharza... Gdzie szukać rdzy?

Spód nadwozia, wnęki kół oraz powierzchnie otworów drzwiowych to miejsca, gdzie może być sporo niepotrzebnych pamiątek po zimie i różnych innych drogowych "przygodach". Pamiętajmy również, że najlepiej – przed oceną stanu auta - zdemontować większość osłon. Tam zazwyczaj natrafia się na najmniej przyjemne niespodzianki.

Co naprawiać w pierwszej kolejności, co może zaczekać?

REKLAMA

W pierwszej kolejności szukamy ognisk korozji, które jak najszybciej trzeba przynajmniej zabezpieczyć, a najlepiej w fachowy sposób usunąć i naprawić. Jeśli tego nie zrobimy, to za kilka miesięcy rdza przeżre blachę na wylot. Oprócz wyraźnych rdzawych wykwitów, natychmiastowej reakcji wymagają też miejsca, w których zewnętrzna warstwa lakieru uległa spęcznieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wnętrzu takich purchli proces korozyjny jest już zwykle mocno zaawansowany. Nie należy również lekceważyć rys, zwłaszcza gdy zniszczeniu uległa już warstwa podkładu. Pozbawioną osłony blachę szybko zaatakuje rdza. Najmniej szkodliwe są niewielkie wgniecenia blach nadwozia. Wyklepanie, a potem polakierowanie tych miejsc to ostateczność. Warto najpierw poszukać warsztatów, które potrafią wyprostować małe wgniecenia bez użycia młotka, a jedynie wyciągając lub wypychając zdeformowaną blachę za pomocą specjalnych przyrządów.

Ślady na kołach - to nie robota dla blacharza

Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych... Oczywiście można je naprawić, ale nie w ten sam sposób co nadwozie. Renowacja alufelgi polega na jej kompletnym odarciu ze starej warstwy lakieru, a następnie położeniu powłoki naładowanego elektrostatycznie lakieru proszkowego.

Zobacz też: Jak usunąć z auta ślady po naklejkach i emblematach?

Większość warsztatów blacharskich zajmujących się nadwoziem korzysta tylko z lakierów utwardzanych światłem UV. Taka powłoka nie wytrzyma długo na felgach, a jeśli zostanie położona zbyt gruba warstwa lakieru felga może dodatkowo przepuszczać powietrze w miejscu styku z oponą! Dlatego lakierowanie felg – zamiast robić „przy okazji” - najlepiej od razu powierzyć wyspecjalizowanym zakładom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA