REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Naprawy blacharskie: jakie uszkodzenia karoserii i lakieru naprawić w pierwszej kolejności?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych fot. moto.wieszjak.pl
Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Maj i czerwiec to najlepszy moment żeby zabrać się za naprawy blacharskie auta. Sprzyjają temu warunki atmosferyczne - jest ciepło, ale nie upalnie - i sytuacja na rynku - po sutych miesiącach końca zimy i początku wiosny blacharze zaczynają narzekać na brak klientów i chętniej negocjują ceny.

Naprawa blacharska. Dlaczego akurat w maju i czerwcu?

Współczesne warsztaty blacharskie są na tyle dobrze wyposażone, że pogoda za oknem właściwie nie wpływa na jakość ich pracy. Jeśli jednak nasze auto ma pewne defekty, uszkodzenia lakieru i karoserii które nie uniemożliwiają jazdy to warto z pracami zaczekać do maja.... Dlaczego?

REKLAMA

Zobacz też: Jak usunąć owady z nadwozia?

Chodzi głównie o warunki dla końcowego utwardzenia lakieru. Jeśli świeżo z lakierni wyjedziemy na zasolone drogi może się on zmatowić, ostre letnie słońce może natomiast powodować szybsze płowienia. Sucha wiosna (a przełom maja i czerwca jest w Polsce okresem najmniejszych opadów) eliminuje te zagrożenia. Lakier dostanie w ten sposób 2 tygodnie na „dojrzewanie” - a my będziemy mogli dłużej cieszyć się jego blaskiem.

Decyzja zapadła: jedziemy do blacharza... Gdzie szukać rdzy?

Spód nadwozia, wnęki kół oraz powierzchnie otworów drzwiowych to miejsca, gdzie może być sporo niepotrzebnych pamiątek po zimie i różnych innych drogowych "przygodach". Pamiętajmy również, że najlepiej – przed oceną stanu auta - zdemontować większość osłon. Tam zazwyczaj natrafia się na najmniej przyjemne niespodzianki.

Co naprawiać w pierwszej kolejności, co może zaczekać?

REKLAMA

W pierwszej kolejności szukamy ognisk korozji, które jak najszybciej trzeba przynajmniej zabezpieczyć, a najlepiej w fachowy sposób usunąć i naprawić. Jeśli tego nie zrobimy, to za kilka miesięcy rdza przeżre blachę na wylot. Oprócz wyraźnych rdzawych wykwitów, natychmiastowej reakcji wymagają też miejsca, w których zewnętrzna warstwa lakieru uległa spęcznieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

We wnętrzu takich purchli proces korozyjny jest już zwykle mocno zaawansowany. Nie należy również lekceważyć rys, zwłaszcza gdy zniszczeniu uległa już warstwa podkładu. Pozbawioną osłony blachę szybko zaatakuje rdza. Najmniej szkodliwe są niewielkie wgniecenia blach nadwozia. Wyklepanie, a potem polakierowanie tych miejsc to ostateczność. Warto najpierw poszukać warsztatów, które potrafią wyprostować małe wgniecenia bez użycia młotka, a jedynie wyciągając lub wypychając zdeformowaną blachę za pomocą specjalnych przyrządów.

Ślady na kołach - to nie robota dla blacharza

Wiele osób przy okazji wizyty w zakładzie blacharskim wspomina również o uszkodzeniach lakieru na felgach aluminiowych... Oczywiście można je naprawić, ale nie w ten sam sposób co nadwozie. Renowacja alufelgi polega na jej kompletnym odarciu ze starej warstwy lakieru, a następnie położeniu powłoki naładowanego elektrostatycznie lakieru proszkowego.

Zobacz też: Jak usunąć z auta ślady po naklejkach i emblematach?

Większość warsztatów blacharskich zajmujących się nadwoziem korzysta tylko z lakierów utwardzanych światłem UV. Taka powłoka nie wytrzyma długo na felgach, a jeśli zostanie położona zbyt gruba warstwa lakieru felga może dodatkowo przepuszczać powietrze w miejscu styku z oponą! Dlatego lakierowanie felg – zamiast robić „przy okazji” - najlepiej od razu powierzyć wyspecjalizowanym zakładom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA