REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Peugeot 308 (2007 - 2013)- francuski Golf

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pasjonat motoryzacji, pracownik warsztatu mechanicznego
Peugeot 308. Jedni go kochają, inni nienawidzą. Kontrowersyjna stylistyka przysporzyła 308-ce tyle samo fanów co wrogów. Trwałość? Przeciętna.
Peugeot 308. Jedni go kochają, inni nienawidzą. Kontrowersyjna stylistyka przysporzyła 308-ce tyle samo fanów co wrogów. Trwałość? Przeciętna.
Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Peugeot 308 powoli ustępuje miejsca swojemu następcy. Zobacz czy warto się nim zainteresować, czy może lepiej poczekać na nowy model.

Peugeot 308 jest produkowany od 2007 roku. Wkrótce zastąpi go nowy model. To dobry moment żeby zainteresować się tym autem.

REKLAMA

Nadwozie

Zobacz też: Renault Megane II

O gustach się nie dyskutuje. Jedni design Peugeota uwielbiają i chwalą za oryginalność oraz odwagę, inni narzekają na ogromne reflektory i „lwią paszczę” charakterystyczną dla tego wozu. Karoserię dobrze zabezpieczono przed korozją, wykwity rdzy mogą się jednak pojawić w okolicach tylnej klapy.

Zobacz też: Saab 9-3

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wnętrze

Po zajęciu miejsca za kierownicą można poczuć się jak w aucie z segmentu premium. Materiały są bardzo dobrze spasowane i miłe w dotyku. Nawet po intensywnej eksploatacji wyglądają świeżo. Zegary są czytelne i eleganckie. Z 308-ki nie chce się wysiadać. Przynajmniej jeśli zajęło się miejsce z przodu. Tam przestrzeni mamy pod dostatkiem. Pasażerowie tylnej kanapy mogą narzekać na ciasnotę. Także bagażnik nie powala. Raptem 348 l pozwala na zabranie dużych zakupów z pod marketu, gorzej jeśli chcemy zapakować coś jeszcze. Lepiej wypada kombi, którego kufer jest jednym z większych w klasie i wynosi 508 litry. To jeden z najlepszych wyników w klasie.

Zobacz też: Subaru Impreza

Silniki

Silniki jakie Peugeot montował w tym modelu to nowoczesne jednostki. Niestety nie zawsze jest to zaleta. Duża część kłopotów związana z eksploatacją tych jednostek wynika z ich rozwiązań konstrukcyjnych, które dopracowywano dopiero na indywidualnych klientach.

Benzynowe

Zobacz też: Seat Toledo II

Spośród benzynowych motorów mamy do wyboru 1.4 VTi o mocy od 95 do 98KM (po liftingu) oraz jednostki 1.6 VTi (120KM) i 1.6 T (od 150 do 200KM) opracowane wspólnie z BMW. Ale po kolei. Najmniejszy silnik zapewnia dość spokojną eksploatację, ale jest po prostu za słaby. Powinien mało palić, ale chcąc jechać dynamicznie musimy zachęcać go do współpracy mocnymi „kopami” gazu w podłogę co bardzo pobudza jego apetyt na paliwo. W rezultacie średnie 6 l/100km to prawie tyle samo ile potrzebuje 1.6 VTi, w dodatku bardzo trudne do uzyskania. 120 koni wykrzesanych z tej pojemności i rodowód z Bawarii nie zapewniają sportowych wrażeń. Dopiero doładowane wersje 1.6 THP pozwalają się cieszyć płynnością jazdy. W zależności od wariantu mocy nasze gałki oczne wędrują mniej lub bardziej w głąb naszej czaszki, jednak przyznać trzeba, że nawet najsłabsza 150-konna odmiana napędza 308-kę bez trudu. Pomimo dobrych osiągów spalanie oscyluje w granicach 8 l/100KM. Wspólnym problemem wszystkich silników benzynowych jest wadliwy napinacz łańcucha rozrządu. Naprawa obejmuje kompleksową wymianę napędu rozrządu i może pochłonąć nawet 2 tys. złotych (koszt poza ASO). Wszystkie jednostki benzynowe zużywają sporo oleju, dlatego należy kontrolować regularnie jego poziom.

Silnik Moc [KM] Moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] Średnie spalanie [l]
(wersje po liftingu)
1.4 VTi 98 136 12,7 182 6
1.6 VTi 120 160 10,8 195 6,5
1.6 THP 156 240 9 215 7,2
1.6 THP 200 275 7,7 237 7

Diesle

Zobacz też: Używana Kia cee’d: kompakt za rozsądne pieniądze

Silniki wysokoprężne były najczęściej wybierane przy zakupie, dlatego na rynku aut używanych mamy ich największy wybór. Najpopularniejsze są 1.6 HDI. Występowały one w odmianach od 90 do 112 koni mechanicznych. Początkowo montowano w nich 16 zaworowe głowice, po 2010 - 8 zaworowe. Przyzwoite osiągi łączą z niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Nęka je kilka usterek, które z czasem starano się eliminować. Najtańsza w obsłudze jest wersja 90 konna(92 po liftingu). Nie ma ona koła dwumasowego, które często jest źródłem dużych wydatków, zastosowano także trwalszą turbinę ze stałą geometrią łopatek. Ta wersja rzadko występuje z filtrem cząstek stałych (FAP), co także jest atutem. W mocniejszej odmianie te wszystkie elementy, po większym przebiegu wygenerują ogromne wydatki. Innymi usterkami trapiącymi 1.6 HDI jest rozszczelnienie wtryskiwaczy, wyciąganie się łańcuszka łączącego wałki rozrządu (nie występuje w odmianie 8 zaworowej), zapychanie się przewodu smarującego turbinę, co prowadzi do jej zatarcia. Jak widać ewentualnych awarii jakie mogą nas zaskoczyć jest sporo. Wielu użytkowników, którzy wymieniają olej częściej niż zaleca producent uniknęło kłopotów. Podobnie rzecz ma się z wtryskiwaczami paliwa. Kontrolując je częściej niż tylko podczas przeglądu, zwiększamy szanse na wykrycie nieszczelności i naprawę mniejszym kosztem. Pamiętajmy, że rozrząd napędzany jest paskiem, z interwałem wymiany co 120 tys. kilometrów (wspomniany łańcuch zastosowano wyłącznie do obsługi zaworów wydechowych).

Zobacz też: Audi A3 I (1996-2003) kontra BMW serii 3 (1998-2005)

Dla osób dużo podróżujących zdecydowanie lepszym wyborem będzie diesel 2.0. Z dwulitrówką pod maską 308 to prawdziwy połykacz kilometrów. Wysoki moment obrotowy dostępny już od 2000 tys. obrotów pozwala na bardzo płynna jazdę i bezproblemowe przyspieszanie. Przyjemny ciąg, który czujemy wciskając gaz, nie powoduje wiru w zbiorniku paliwa i naszym portfelu. 7l/100km to górna granica jaką pokazuje komputer pokładowy. Co ważne, większy diesel w rodzinie HDI jest naprawdę trwały. Usterki podobne jak w 1.6 występują, ale po znacznie większych przebiegach. Niestety koszty ewentualnych napraw również będą odpowiednio wyższe. 

Silnik (po liftingu) Moc [KM] Moment obrotowy [Nm] 0-100 [s] v-max [km/h] Średnie spalanie [l]
1.6 HDI 92 230 12,4 181 4
1.6 HDI 112 270 11,4 193 4,1
2.0 HDI 163 340 8,6 206 5,6

Zawieszenie

Zobacz też: Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Peugeota zestrojono dość twardo jak na francuskie auto. Nie oznacza to, że źle się nim jeździ. Wręcz przeciwnie, wydaje się, że to idealny kompromis między pewnością prowadzenia, a komfortem podróżowania. Co do trwałości to jest naprawdę dobrze. Najczęściej do wymiany nadają się łącznik stabilizatora i elementy gumowe, czyli standardowy zestaw na naszych drogach. Bardziej zadbać trzeba o tylną belkę, ale i ona wytrzyma co najmniej 120 tys. kilometrów. Użytkownicy narzekają jednak na nadmierny hałas przedostający się do kabiny podczas pokonywania nierówności. Peugeot ma w zakresie prowadzenia jeden poważny problem. Trapią go awarie hydraulicznej pompy wspomagania kierownicy oraz luzy pojawiające się na samej przekładni. Bardzo niską trwałość mają hamulce. Zdarza się, że tarcze nie wytrzymują nawet 30 tys. przebiegu.

Elektronika

Zobacz też: Używany Ford Focus I: tania niespodzianka

Peugeot posiada dużo elektroniki niezależnie od wersji wyposażeniowej. Nie sprawia ona tak wiele problemów jak w modelu 307. Irytujące usterki wciąż się zdarzają, ale można je usunąć tanim kosztem, ponadto nie unieruchamiają wozu. Często przepalają się żarówki, zdarzają się problemy z radiem lub błędnymi komunikatami wyświetlanymi na desce rozdzielczej.

Skrzynia biegów

Zobacz też: Używany Opel Astra H: solidny i oszczędny

Biegi pracują bardzo lekko, czasami stawiając opór przed wskoczeniem na odpowiednie miejsce. Powód do narzekań daje długi skok lewarka. Silniki sprzężono z różnymi przekładniami. W zależności od silnika do wyboru mamy 5- i 6-biegową skrzynię manualną oraz 6-biegowe „automaty”.

Przykładowe ceny części do silnika 1.6 HDI

części cena w ASO [pln]
turbosprężarka 4935
przewód turbosprężarki 176
filtr FAP 2730

Podsumowanie

Peugeot 308 to dojrzałe i dopracowane auto. Długi czas produkcji sprawił, że większość usterek udało się wyeliminować. Ceny na rynku wtórnym są niższe w stosunku do klasowych rywali, a awaryjność kształtuje się na podobnym poziomie. Dlatego warto się nim zainteresować, zwłaszcza jeśli zależy nam na komforcie jazdy, lecz należy pamiętać, że egzemplarze z początku produkcji borykają się z wieloma niedomaganiami.

Peugeot 308 GTi - tył
Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308-wnętrze
Peugeot 308 SW
Peugeot 308 SW Fot. Moto.wieszjak.pl
Peugeot 308 GTI -przód/bok
Maciek Medyj
Peugeot 308 GTI -tył
Maciek Medyj
Peugeot 308 CC wersja kabriolet
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

R.Kubica: Le Mans to wyścig, który powinien zostać zakazany. Ludzie nie śpią przez dwa dni próbując się zdrzemnąć na krzesełku. Jak spalić 12 tys. kalorii w jedną noc

Robert Kubica uważa, że zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans było jego celem odkąd wystąpił w nim pierwszy raz w 2021 r. "Dało mi to mnóstwo pozytywnych emocji, mimo że był to jeden z trudniejszych momentów w mojej karierze" - powiedział podczas briefingu w Warszawie. Podkreślił wyczerpujący charakter tego wyścigu, a brak snu był jednym z poważniejszych wyzwań.

Do którego momentu dziecko musi jeździć w foteliku? Czy wiek dziecka ma znaczenie? Kto nie musi zapinać pasów bezpieczeństwa? {przepisy}

Nie każdy musi zapinać pasy bezpieczeństwa, ale warto pamiętać, że za nieprzestrzeganie przepisów grożą mandaty. Czy wiesz do którego momentu dziecko musi podróżować w foteliku? Kto jest zwolniony z obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa?

REKLAMA

Rząd otwiera drogi dla pojazdów autonomicznych [projekt przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy umożliwiający testowanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. Nowe regulacje mają wesprzeć innowacje i rozwój branży motoryzacyjnej, dostosowując przepisy do wyzwań współczesnego transportu.

Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

REKLAMA