REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porysowana szyba – polerować czy wymienić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daniel Kowieski
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szyby w kilku i kilkunastoletnich samochodach z reguły są porysowane. Często jest to wina kiepskich wycieraczek oraz nieostrożnego skrobania w zimie. Rysy mogą być również spowodowane przez uderzające w nasze auto kamyczki.

W sytuacji gdy szyba jest jedynie lekko porysowana i nie widać na niej sporych zagłębień lub pęknięć właściciele aut nie chcą ich wymieniać. Jest to spowodowane w głównie kosztami. Wymiana szyby w średniej klasy samochodzie to koszt ok. 400-500 zł razem z robocizną. Innym powodem jest chęć pozostawienia w pojeździe oryginalnej szyby z datą produkcji (w razie odsprzedaży potencjalny kupujący będzie dociekał, dlaczego ją wymieniano i może nie uwierzyć, że były to względy estetyczne). Jeszcze innym mała dostępność na rynku lub długie oczekiwanie na sprowadzenie. Właściciele aut zabytkowych nie zwracają uwagi na same daty, lecz zależy im na oryginalności pojazdu. W momencie gdy danego elementu już się nie produkuje samochód może stracić na wartości.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Wszystkie te powody sprawiają, że użytkownicy aut pytają w warsztatach samochodowych o inne rozwiązanie niż wymiana szyby. Istnieje taka możliwość, ale trzeba zaznaczyć, że jest to ryzykowne i nie zawsze możliwe do zrealizowania - chodzi o polerowanie. Taką usługę proponują klientom niektóre zakłady zajmujące się naprawą i wymianą szyb. Aby pracownik warsztatu mógł przeprowadzić całą operację musi wcześniej obejrzeć powierzchnię do polerki. Pamiętajmy, że głębokie rysy (wyczuwalne po przejechaniu po nich palcem), pęknięcia i odpryski dyskwalifikują szybę. Jedynie zarysowania spowodowane skrobaczką lub wycieraczkami można próbować likwidować. Jeśli koniecznie będziemy chcieli wykonać usługę na szybie z odpryskami, wygeneruje nam to jedynie dodatkowe koszty i stratę czasu.

Zobacz też: Jak pozbyć się problemu parujących szyb?

Warsztaty samochodowe używają specjalnych narzędzi i past polerskich (np. tlenek ceru) do polerowania szyb. Koszt usługi jest ustalany indywidualnie na podstawie wielkości szyby i rozmiarów uszkodzenia. Jednak średnia cena waha się w granicach od 100 do 200 zł (czas do tego potrzebny to kilka godzin). Osoby chcące wydać jeszcze mniej próbują polerować szyby we własnym zakresie. Na aukcjach internetowych i w specjalistycznych sklepach są dostępne całe zestawy do samodzielnej pracy. Ale jak wynika z opisów na forach, takie patenty są wątpliwej skuteczności przy często wysokich cenach. Robiąc to samemu trzeba też posiadać chociaż minimalne doświadczenie. Polerowanie ręczne nawet z najlepszymi produktami nic nie da. A nieumiejętna praca z maszyną polerską zniszczy szybę. Istnieje prawdopodobieństwo, że w niektórych miejscach spolerujemy zbyt wiele szkła i cała szyba będzie mniej odporna na naprężenia i mróz w zimie (używanie zwykłej wiertarki z nakładką jest zabronione ze względu na zbyt wysokie obroty!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?

Aby mieć pewność, że polerowanie będzie skuteczne i nie spowoduje żadnych uszkodzeń dobrze wybierzmy warsztat. Jest wiele miejsc, w których mechanik podejmie się usługi ale może to być fatalne w skutkach. Nieprofesjonalne polerowanie prowadzi do stworzenia z szyby soczewki. Podczas polerki warstwa szkła się ściera i bardzo trudno jest uzyskać równą powierzchnię. Gdy w jakimś miejscu powstanie zgłębienie to obraz zostanie zniekształcony. Jadąc w dużym słońcu będziemy oślepiani. Taki sam efekt dadzą reflektory innych samochodów w deszczową noc. Gdy trafimy na kiepskiego „fachowca” oprócz kosztów samego polerowania dojdzie jeszcze kupno nowej szyby.

Zobacz też: Czy wiesz jak zwiększyć widoczność auta na drodze?

W warsztatach najczęściej padają pytania o polerowanie szyby przedniej. Niestety, ona nadaje się do tego najmniej. Lepszy efekt i mniejsze ryzyko to poprawianie widoczności szyb bocznych. Oprócz faktu, że mają lepszy kształt (nie są wyginane ani profilowane jak szyba przednia) dochodzi jeszcze brak ewentualnego ogrzewania. Czy to szyba z przodu czy z tyłu może mieć instalację ogrzewającą ją. Jest to sieć cieniutkich drucików przebiegających na całej jej powierzchni. Chowa się ją między warstwy szkła, lecz podczas polerowania może zostać uszkodzona.

Zobacz też: Zardzewiały, zaśniedziały odbłyśnik reflektora. Czy warto regenerować?

Polerowanie szyb w samochodzie może zastąpić ich wymianę. Ale trzeba do tego podchodzić z dystansem. Dobrze się zastanówmy czy dołożenie 100 czy 200 zł do nowej szyby nie będzie lepszym rozwiązaniem. Zlecając polerkę kiepskiemu warsztatowi narazimy się na spore koszty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

REKLAMA

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA