REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porysowana szyba – polerować czy wymienić?

Daniel Kowieski
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szyby w kilku i kilkunastoletnich samochodach z reguły są porysowane. Często jest to wina kiepskich wycieraczek oraz nieostrożnego skrobania w zimie. Rysy mogą być również spowodowane przez uderzające w nasze auto kamyczki.

W sytuacji gdy szyba jest jedynie lekko porysowana i nie widać na niej sporych zagłębień lub pęknięć właściciele aut nie chcą ich wymieniać. Jest to spowodowane w głównie kosztami. Wymiana szyby w średniej klasy samochodzie to koszt ok. 400-500 zł razem z robocizną. Innym powodem jest chęć pozostawienia w pojeździe oryginalnej szyby z datą produkcji (w razie odsprzedaży potencjalny kupujący będzie dociekał, dlaczego ją wymieniano i może nie uwierzyć, że były to względy estetyczne). Jeszcze innym mała dostępność na rynku lub długie oczekiwanie na sprowadzenie. Właściciele aut zabytkowych nie zwracają uwagi na same daty, lecz zależy im na oryginalności pojazdu. W momencie gdy danego elementu już się nie produkuje samochód może stracić na wartości.

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Wszystkie te powody sprawiają, że użytkownicy aut pytają w warsztatach samochodowych o inne rozwiązanie niż wymiana szyby. Istnieje taka możliwość, ale trzeba zaznaczyć, że jest to ryzykowne i nie zawsze możliwe do zrealizowania - chodzi o polerowanie. Taką usługę proponują klientom niektóre zakłady zajmujące się naprawą i wymianą szyb. Aby pracownik warsztatu mógł przeprowadzić całą operację musi wcześniej obejrzeć powierzchnię do polerki. Pamiętajmy, że głębokie rysy (wyczuwalne po przejechaniu po nich palcem), pęknięcia i odpryski dyskwalifikują szybę. Jedynie zarysowania spowodowane skrobaczką lub wycieraczkami można próbować likwidować. Jeśli koniecznie będziemy chcieli wykonać usługę na szybie z odpryskami, wygeneruje nam to jedynie dodatkowe koszty i stratę czasu.

Zobacz też: Jak pozbyć się problemu parujących szyb?

Warsztaty samochodowe używają specjalnych narzędzi i past polerskich (np. tlenek ceru) do polerowania szyb. Koszt usługi jest ustalany indywidualnie na podstawie wielkości szyby i rozmiarów uszkodzenia. Jednak średnia cena waha się w granicach od 100 do 200 zł (czas do tego potrzebny to kilka godzin). Osoby chcące wydać jeszcze mniej próbują polerować szyby we własnym zakresie. Na aukcjach internetowych i w specjalistycznych sklepach są dostępne całe zestawy do samodzielnej pracy. Ale jak wynika z opisów na forach, takie patenty są wątpliwej skuteczności przy często wysokich cenach. Robiąc to samemu trzeba też posiadać chociaż minimalne doświadczenie. Polerowanie ręczne nawet z najlepszymi produktami nic nie da. A nieumiejętna praca z maszyną polerską zniszczy szybę. Istnieje prawdopodobieństwo, że w niektórych miejscach spolerujemy zbyt wiele szkła i cała szyba będzie mniej odporna na naprężenia i mróz w zimie (używanie zwykłej wiertarki z nakładką jest zabronione ze względu na zbyt wysokie obroty!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?

Aby mieć pewność, że polerowanie będzie skuteczne i nie spowoduje żadnych uszkodzeń dobrze wybierzmy warsztat. Jest wiele miejsc, w których mechanik podejmie się usługi ale może to być fatalne w skutkach. Nieprofesjonalne polerowanie prowadzi do stworzenia z szyby soczewki. Podczas polerki warstwa szkła się ściera i bardzo trudno jest uzyskać równą powierzchnię. Gdy w jakimś miejscu powstanie zgłębienie to obraz zostanie zniekształcony. Jadąc w dużym słońcu będziemy oślepiani. Taki sam efekt dadzą reflektory innych samochodów w deszczową noc. Gdy trafimy na kiepskiego „fachowca” oprócz kosztów samego polerowania dojdzie jeszcze kupno nowej szyby.

Zobacz też: Czy wiesz jak zwiększyć widoczność auta na drodze?

W warsztatach najczęściej padają pytania o polerowanie szyby przedniej. Niestety, ona nadaje się do tego najmniej. Lepszy efekt i mniejsze ryzyko to poprawianie widoczności szyb bocznych. Oprócz faktu, że mają lepszy kształt (nie są wyginane ani profilowane jak szyba przednia) dochodzi jeszcze brak ewentualnego ogrzewania. Czy to szyba z przodu czy z tyłu może mieć instalację ogrzewającą ją. Jest to sieć cieniutkich drucików przebiegających na całej jej powierzchni. Chowa się ją między warstwy szkła, lecz podczas polerowania może zostać uszkodzona.

Zobacz też: Zardzewiały, zaśniedziały odbłyśnik reflektora. Czy warto regenerować?

Polerowanie szyb w samochodzie może zastąpić ich wymianę. Ale trzeba do tego podchodzić z dystansem. Dobrze się zastanówmy czy dołożenie 100 czy 200 zł do nowej szyby nie będzie lepszym rozwiązaniem. Zlecając polerkę kiepskiemu warsztatowi narazimy się na spore koszty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA