Porysowana szyba – polerować czy wymienić?
REKLAMA
REKLAMA
W sytuacji gdy szyba jest jedynie lekko porysowana i nie widać na niej sporych zagłębień lub pęknięć właściciele aut nie chcą ich wymieniać. Jest to spowodowane w głównie kosztami. Wymiana szyby w średniej klasy samochodzie to koszt ok. 400-500 zł razem z robocizną. Innym powodem jest chęć pozostawienia w pojeździe oryginalnej szyby z datą produkcji (w razie odsprzedaży potencjalny kupujący będzie dociekał, dlaczego ją wymieniano i może nie uwierzyć, że były to względy estetyczne). Jeszcze innym mała dostępność na rynku lub długie oczekiwanie na sprowadzenie. Właściciele aut zabytkowych nie zwracają uwagi na same daty, lecz zależy im na oryginalności pojazdu. W momencie gdy danego elementu już się nie produkuje samochód może stracić na wartości.
REKLAMA
Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014
Wszystkie te powody sprawiają, że użytkownicy aut pytają w warsztatach samochodowych o inne rozwiązanie niż wymiana szyby. Istnieje taka możliwość, ale trzeba zaznaczyć, że jest to ryzykowne i nie zawsze możliwe do zrealizowania - chodzi o polerowanie. Taką usługę proponują klientom niektóre zakłady zajmujące się naprawą i wymianą szyb. Aby pracownik warsztatu mógł przeprowadzić całą operację musi wcześniej obejrzeć powierzchnię do polerki. Pamiętajmy, że głębokie rysy (wyczuwalne po przejechaniu po nich palcem), pęknięcia i odpryski dyskwalifikują szybę. Jedynie zarysowania spowodowane skrobaczką lub wycieraczkami można próbować likwidować. Jeśli koniecznie będziemy chcieli wykonać usługę na szybie z odpryskami, wygeneruje nam to jedynie dodatkowe koszty i stratę czasu.
Zobacz też: Jak pozbyć się problemu parujących szyb?
Warsztaty samochodowe używają specjalnych narzędzi i past polerskich (np. tlenek ceru) do polerowania szyb. Koszt usługi jest ustalany indywidualnie na podstawie wielkości szyby i rozmiarów uszkodzenia. Jednak średnia cena waha się w granicach od 100 do 200 zł (czas do tego potrzebny to kilka godzin). Osoby chcące wydać jeszcze mniej próbują polerować szyby we własnym zakresie. Na aukcjach internetowych i w specjalistycznych sklepach są dostępne całe zestawy do samodzielnej pracy. Ale jak wynika z opisów na forach, takie patenty są wątpliwej skuteczności przy często wysokich cenach. Robiąc to samemu trzeba też posiadać chociaż minimalne doświadczenie. Polerowanie ręczne nawet z najlepszymi produktami nic nie da. A nieumiejętna praca z maszyną polerską zniszczy szybę. Istnieje prawdopodobieństwo, że w niektórych miejscach spolerujemy zbyt wiele szkła i cała szyba będzie mniej odporna na naprężenia i mróz w zimie (używanie zwykłej wiertarki z nakładką jest zabronione ze względu na zbyt wysokie obroty!).
Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?
Aby mieć pewność, że polerowanie będzie skuteczne i nie spowoduje żadnych uszkodzeń dobrze wybierzmy warsztat. Jest wiele miejsc, w których mechanik podejmie się usługi ale może to być fatalne w skutkach. Nieprofesjonalne polerowanie prowadzi do stworzenia z szyby soczewki. Podczas polerki warstwa szkła się ściera i bardzo trudno jest uzyskać równą powierzchnię. Gdy w jakimś miejscu powstanie zgłębienie to obraz zostanie zniekształcony. Jadąc w dużym słońcu będziemy oślepiani. Taki sam efekt dadzą reflektory innych samochodów w deszczową noc. Gdy trafimy na kiepskiego „fachowca” oprócz kosztów samego polerowania dojdzie jeszcze kupno nowej szyby.
Zobacz też: Czy wiesz jak zwiększyć widoczność auta na drodze?
W warsztatach najczęściej padają pytania o polerowanie szyby przedniej. Niestety, ona nadaje się do tego najmniej. Lepszy efekt i mniejsze ryzyko to poprawianie widoczności szyb bocznych. Oprócz faktu, że mają lepszy kształt (nie są wyginane ani profilowane jak szyba przednia) dochodzi jeszcze brak ewentualnego ogrzewania. Czy to szyba z przodu czy z tyłu może mieć instalację ogrzewającą ją. Jest to sieć cieniutkich drucików przebiegających na całej jej powierzchni. Chowa się ją między warstwy szkła, lecz podczas polerowania może zostać uszkodzona.
Zobacz też: Zardzewiały, zaśniedziały odbłyśnik reflektora. Czy warto regenerować?
Polerowanie szyb w samochodzie może zastąpić ich wymianę. Ale trzeba do tego podchodzić z dystansem. Dobrze się zastanówmy czy dołożenie 100 czy 200 zł do nowej szyby nie będzie lepszym rozwiązaniem. Zlecając polerkę kiepskiemu warsztatowi narazimy się na spore koszty.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.