REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Porysowana szyba – polerować czy wymienić?

Daniel Kowieski
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia
Szyba może zostać porysowana przez wycieraczki lub nieumiejętne skrobanie w zimie. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Szyby w kilku i kilkunastoletnich samochodach z reguły są porysowane. Często jest to wina kiepskich wycieraczek oraz nieostrożnego skrobania w zimie. Rysy mogą być również spowodowane przez uderzające w nasze auto kamyczki.

W sytuacji gdy szyba jest jedynie lekko porysowana i nie widać na niej sporych zagłębień lub pęknięć właściciele aut nie chcą ich wymieniać. Jest to spowodowane w głównie kosztami. Wymiana szyby w średniej klasy samochodzie to koszt ok. 400-500 zł razem z robocizną. Innym powodem jest chęć pozostawienia w pojeździe oryginalnej szyby z datą produkcji (w razie odsprzedaży potencjalny kupujący będzie dociekał, dlaczego ją wymieniano i może nie uwierzyć, że były to względy estetyczne). Jeszcze innym mała dostępność na rynku lub długie oczekiwanie na sprowadzenie. Właściciele aut zabytkowych nie zwracają uwagi na same daty, lecz zależy im na oryginalności pojazdu. W momencie gdy danego elementu już się nie produkuje samochód może stracić na wartości.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Wszystkie te powody sprawiają, że użytkownicy aut pytają w warsztatach samochodowych o inne rozwiązanie niż wymiana szyby. Istnieje taka możliwość, ale trzeba zaznaczyć, że jest to ryzykowne i nie zawsze możliwe do zrealizowania - chodzi o polerowanie. Taką usługę proponują klientom niektóre zakłady zajmujące się naprawą i wymianą szyb. Aby pracownik warsztatu mógł przeprowadzić całą operację musi wcześniej obejrzeć powierzchnię do polerki. Pamiętajmy, że głębokie rysy (wyczuwalne po przejechaniu po nich palcem), pęknięcia i odpryski dyskwalifikują szybę. Jedynie zarysowania spowodowane skrobaczką lub wycieraczkami można próbować likwidować. Jeśli koniecznie będziemy chcieli wykonać usługę na szybie z odpryskami, wygeneruje nam to jedynie dodatkowe koszty i stratę czasu.

Zobacz też: Jak pozbyć się problemu parujących szyb?

REKLAMA

Warsztaty samochodowe używają specjalnych narzędzi i past polerskich (np. tlenek ceru) do polerowania szyb. Koszt usługi jest ustalany indywidualnie na podstawie wielkości szyby i rozmiarów uszkodzenia. Jednak średnia cena waha się w granicach od 100 do 200 zł (czas do tego potrzebny to kilka godzin). Osoby chcące wydać jeszcze mniej próbują polerować szyby we własnym zakresie. Na aukcjach internetowych i w specjalistycznych sklepach są dostępne całe zestawy do samodzielnej pracy. Ale jak wynika z opisów na forach, takie patenty są wątpliwej skuteczności przy często wysokich cenach. Robiąc to samemu trzeba też posiadać chociaż minimalne doświadczenie. Polerowanie ręczne nawet z najlepszymi produktami nic nie da. A nieumiejętna praca z maszyną polerską zniszczy szybę. Istnieje prawdopodobieństwo, że w niektórych miejscach spolerujemy zbyt wiele szkła i cała szyba będzie mniej odporna na naprężenia i mróz w zimie (używanie zwykłej wiertarki z nakładką jest zabronione ze względu na zbyt wysokie obroty!).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Szyby samochodowe, jak powstają?

Aby mieć pewność, że polerowanie będzie skuteczne i nie spowoduje żadnych uszkodzeń dobrze wybierzmy warsztat. Jest wiele miejsc, w których mechanik podejmie się usługi ale może to być fatalne w skutkach. Nieprofesjonalne polerowanie prowadzi do stworzenia z szyby soczewki. Podczas polerki warstwa szkła się ściera i bardzo trudno jest uzyskać równą powierzchnię. Gdy w jakimś miejscu powstanie zgłębienie to obraz zostanie zniekształcony. Jadąc w dużym słońcu będziemy oślepiani. Taki sam efekt dadzą reflektory innych samochodów w deszczową noc. Gdy trafimy na kiepskiego „fachowca” oprócz kosztów samego polerowania dojdzie jeszcze kupno nowej szyby.

Zobacz też: Czy wiesz jak zwiększyć widoczność auta na drodze?

W warsztatach najczęściej padają pytania o polerowanie szyby przedniej. Niestety, ona nadaje się do tego najmniej. Lepszy efekt i mniejsze ryzyko to poprawianie widoczności szyb bocznych. Oprócz faktu, że mają lepszy kształt (nie są wyginane ani profilowane jak szyba przednia) dochodzi jeszcze brak ewentualnego ogrzewania. Czy to szyba z przodu czy z tyłu może mieć instalację ogrzewającą ją. Jest to sieć cieniutkich drucików przebiegających na całej jej powierzchni. Chowa się ją między warstwy szkła, lecz podczas polerowania może zostać uszkodzona.

Zobacz też: Zardzewiały, zaśniedziały odbłyśnik reflektora. Czy warto regenerować?

Polerowanie szyb w samochodzie może zastąpić ich wymianę. Ale trzeba do tego podchodzić z dystansem. Dobrze się zastanówmy czy dołożenie 100 czy 200 zł do nowej szyby nie będzie lepszym rozwiązaniem. Zlecając polerkę kiepskiemu warsztatowi narazimy się na spore koszty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA