Reflektory dodatkowe
REKLAMA
REKLAMA
Fabryczne wyposażenie pojazdów w oświetlenie zewnętrzne jest dostosowane do jazdy w normalnych warunkach, po drogach z twardą nawierzchnią. Dodatkowo wytwórnie montują wewnątrz standardowych kloszy lub w osobnych lampach na stałe połączonych z karoserią, światła przeciwmgłowe o specjalnej charakterystyce. Taki zestaw świateł w zupełności wystarczy dla normalnej eksploatacji, przy jeździe z prędkością poniżej maksymalnej dopuszczalnej. Jest jednak o wiele za mały dla jazdy sportowej, podczas której pokonywane są zarówno drogi najwyższej kategorii, jak i bezdroża, w bardzo różnych warunkach, często nocami przy padającym deszczu lub śniegu. Prędkości, rozwijane przez sportowe samochody w czasie zawodów lub treningów, zwłaszcza na zamkniętych odcinkach specjalnych, znacznie przewyższają dozwolone. W takich sytuacjach dodatkowe światła, oświetlające drogę i pobocza, zwłaszcza reflektory dalekiego zasięgu, są niezbędne dla bezpiecznej jazdy.
REKLAMA
Typowymi światłami dodatkowymi, montowanymi w samochodach użytkowanych nie w celach sportowych, są reflektory przeciwmgłowe i dalekiego zasięgu, a od niedawna ogromną popularność zyskują światła do jazdy dziennej, zwłaszcza takie, w których żarówki zastąpiono diodami elektroluminescencyjnymi o dużej sile światła przy niewielkim zapotrzebowaniu na moc zasilającego je prądu. Przepisy dopuszczają także stosowanie dodatkowych ruchomych reflektorów dla oświetlania przydrożnych przedmiotów, ale muszą one być tak podłączone, aby ich uruchomienie nie było możliwe podczas jazdy.
Zobacz też: AFL
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.