REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reflektory samochodowe: rodzaje, budowa, konserwacja

Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Reflektory w samochodzie należą do elementów, od których sprawności zależy w dużej mierze bezpieczna i mało męcząca jazda po zmroku.

Reflektory samochodowe pod względem przeznaczenia dzielą się na:

REKLAMA

REKLAMA

- główne (zasadnicze), których parametry muszą ściśle odpowiadać określonym w odpowiednich normach. Są to najczęściej reflektory uniwersalne, czyli takie, dzięki którym pojazd ma zarówno światła mijania, jak i światła drogowe.
- dodatkowe, których stosowanie nie jest obowiązkowe, natomiast jeżeli są użytkowane we właściwy sposób, w znacznym stopniu ułatwiają prowadzenie pojazdu i korzystnie wpływają na bezpieczeństwo na drodze. Zaliczają się do nich reflektory przeciwmgłowe i reflektory dalekiego zasięgu. Jedne i drugie mogą także stanowić fabryczne wyposażenie samochodu i wówczas są zamontowane pod jednym kloszem, razem z reflektorami głównymi.
- reflektory do jazdy dziennej. Od czasu wprowadzenia obowiązku jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę niektórzy kierowcy wygłaszali nie mające żadnego uzasadnienia tezy, iż jazda z włączonymi światłami zwiększa zużycie paliwa. W rzeczywistości zużycie paliwa wzrasta niezauważalnie, zaledwie o niewielki ułamek procenta. Jednak pod naciskiem opinii społecznej zezwolono na stosowanie od świtu do zmierzchu dodatkowych reflektorów o znacznie mniejszej sile światła niż reflektory główne. Nazwano je „światłami do jazdy dziennej”.  

Pod względem zastosowanych źródeł światła reflektory dzielą się na tzw. zwykłe, czyli dostosowane do tradycyjnych, próżniowych żarówek typu R 2, reflektory halogenowe w których można stosować różnego rodzaju żarówki halogenowe, oraz ksenonowe, dostosowane do palników ksenonowych. W zasadzie nie powinno stosować się w reflektorach innych źródeł światła, niż te, do których są one fabrycznie dostosowane. Można jednak w reflektorach, dostosowanych do żarówek halogenowych H-4 stosować bez ryzyka żarówki R-2, natomiast zastosowanie halogenów w reflektorach przeznaczonych do żarówek R-2 może doprowadzić do zniszczenia ich odbłyśników, a co gorsza, reflektory te nie dadzą się poprawnie ustawić i będą oślepiały kierowców pojazdów, nadjeżdżających z przeciwka.

Reflektory przeznaczone do palników ksenonowych powinny być wyposażone w mechanizm samopoziomujący i w spryskiwacze do spłukiwania klosza reflektora. Automatyczne ustawianie reflektorów ksenonowych jest konieczne, ponieważ dysponują one znacznie większą siłą światłą niż najsilniejsze halogeny, a na dodatek linia odcinająca światło od cienia w światłach mijania jest bardzo ostro zarysowana. Wskutek tego nawet minimalny błąd w ich ustawieniu może powodować oślepianie kierowców w pojazdach nadjeżdżających z przeciwka. Reflektory ksenonowe muszą więc być ustawione niezwykle precyzyjnie.

REKLAMA

Zobacz też: AFL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA