REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reflektory samochodowe: rodzaje, budowa, konserwacja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard

REKLAMA

Reflektory w samochodzie należą do elementów, od których sprawności zależy w dużej mierze bezpieczna i mało męcząca jazda po zmroku.

Reflektory samochodowe pod względem przeznaczenia dzielą się na:

REKLAMA

REKLAMA

- główne (zasadnicze), których parametry muszą ściśle odpowiadać określonym w odpowiednich normach. Są to najczęściej reflektory uniwersalne, czyli takie, dzięki którym pojazd ma zarówno światła mijania, jak i światła drogowe.
- dodatkowe, których stosowanie nie jest obowiązkowe, natomiast jeżeli są użytkowane we właściwy sposób, w znacznym stopniu ułatwiają prowadzenie pojazdu i korzystnie wpływają na bezpieczeństwo na drodze. Zaliczają się do nich reflektory przeciwmgłowe i reflektory dalekiego zasięgu. Jedne i drugie mogą także stanowić fabryczne wyposażenie samochodu i wówczas są zamontowane pod jednym kloszem, razem z reflektorami głównymi.
- reflektory do jazdy dziennej. Od czasu wprowadzenia obowiązku jazdy z włączonymi światłami przez całą dobę niektórzy kierowcy wygłaszali nie mające żadnego uzasadnienia tezy, iż jazda z włączonymi światłami zwiększa zużycie paliwa. W rzeczywistości zużycie paliwa wzrasta niezauważalnie, zaledwie o niewielki ułamek procenta. Jednak pod naciskiem opinii społecznej zezwolono na stosowanie od świtu do zmierzchu dodatkowych reflektorów o znacznie mniejszej sile światła niż reflektory główne. Nazwano je „światłami do jazdy dziennej”.  

Pod względem zastosowanych źródeł światła reflektory dzielą się na tzw. zwykłe, czyli dostosowane do tradycyjnych, próżniowych żarówek typu R 2, reflektory halogenowe w których można stosować różnego rodzaju żarówki halogenowe, oraz ksenonowe, dostosowane do palników ksenonowych. W zasadzie nie powinno stosować się w reflektorach innych źródeł światła, niż te, do których są one fabrycznie dostosowane. Można jednak w reflektorach, dostosowanych do żarówek halogenowych H-4 stosować bez ryzyka żarówki R-2, natomiast zastosowanie halogenów w reflektorach przeznaczonych do żarówek R-2 może doprowadzić do zniszczenia ich odbłyśników, a co gorsza, reflektory te nie dadzą się poprawnie ustawić i będą oślepiały kierowców pojazdów, nadjeżdżających z przeciwka.

Reflektory przeznaczone do palników ksenonowych powinny być wyposażone w mechanizm samopoziomujący i w spryskiwacze do spłukiwania klosza reflektora. Automatyczne ustawianie reflektorów ksenonowych jest konieczne, ponieważ dysponują one znacznie większą siłą światłą niż najsilniejsze halogeny, a na dodatek linia odcinająca światło od cienia w światłach mijania jest bardzo ostro zarysowana. Wskutek tego nawet minimalny błąd w ich ustawieniu może powodować oślepianie kierowców w pojazdach nadjeżdżających z przeciwka. Reflektory ksenonowe muszą więc być ustawione niezwykle precyzyjnie.

Zobacz też: AFL

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA