REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak we własnym zakresie usunąć drobne wgniecenia i zarysowania karoserii?

Drobne wgniecenia możemy wykonać w swoim garażu fot. Newspress
Drobne wgniecenia możemy wykonać w swoim garażu fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Każdemu, kto chce i umie wykonać proste zabiegi naprawcze w obrębie własnego garażu, przedstawiamy krótki opis, jak zniwelować drobne usterki blacharsko-lakiernicze.

Koszt naprawy wgniecionego błotnika czy porysowanego zderzaka nie różni się od ceny usunięcia poważniejszych usterek blacharskich wywołanych kolizjami na parkingu czy garażu. 300, 400 czy nawet 500 złotych za pomalowanie zderzaka czy plastikowej listwy to stanowczo za dużo, biorąc pod uwagę potrzebne akcesoria oraz czas na to poświęcony przez mechanika. Na początek wymienimy materiały jakie powinniśmy zakupić. Są to:

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Wymiana progów w samochodzie. Jak wymienić? Za ile?

  • farba podkładowa,
  • farba dobrana numerem seryjnym (jeśli nie mamy kompresora, kupujemy farbę w sprayu, która niczym się nie różni od tej dedykowanej do malowania kompresorem, wymaga jedynie troszkę więcej dokładności i ostrożności),
  • masa szpachlowa,
  • lakier bezbarwny,
  • papier do szlifowania o gradacji od 150 do 2000,
  • pasta polerska [najlepiej TEMPO],
  • rozpuszczalnik nitro lub benzyna ekstrakcyjna,
  • krążek filcowy do polerowanie lakieru.

Przypuśćmy, że przedmiotem naprawy jest wgniecenie na drzwiach w kształcie rysy. Zaczynamy od przynajmniej dwukrotnego wyczyszczenia miejsca rozpuszczalnikiem nitro w celu odtłuszczenia i usunięcia wszelkich zanieczyszczeń z lakieru, które mogą spowodować uszkodzenia nowej powłoki. Następnie papierem o gradacji 400 i 800 należy dokładnie wyszlifować wgniecenie oraz jego okolice w celu usunięcia wszystkich zarysowań.Papierem 1000 zmoczonym w wodzie matujemy uszkodzoną powierzchnię. Potem czyścimy ją minimum dwa razy ręcznikami nasączonymi rozpuszczalnikiem nitro.

Zobacz również: Jak rozpoznać oryginalny lakier?

REKLAMA

Aby wygładzić nierówną powłokę masą szpachlową, musimy wcześniej pokryć uszkodzenie warstwą podkładu – chodzi o to, by wilgoć, którą trzyma masa, nie powodowała korozji. Czynność tę możemy powtórzyć dwa razy. Aplikując szpachlę, starajmy się nie nakładać zbyt grubej warstwy, abyśmy nie musieli później ścierać jej nadmiaru. Pamiętajmy, że nawet jeśli nałożymy jej trochę za mało, to można to poprawić. Po wyschnięciu ścieramy grubszą powłokę papierem 150-180. Potem, gdy miejsce jest już w miarę równe, zmieniamy papier na 500-600 i lekko je szlifujemy. Na koniec papierem 1000 z wodą wygładzamy materiał do osiągnięcia równej i gładkiej powierzchni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po wyschnięciu szpachli możemy rozpocząć nakładanie podkładu, aby farba dobrze się skleiła. Następnie po raz kolejny matujemy powłokę do uzyskania gładkiego i równego połączenia z nieuszkodzonym lakierem. Teraz za pomocą ręcznika i nitro jeszcze raz oczyszczamy miejsce matowania. Lakierowanie zaczynamy od nałożenia delikatnej, półprzezroczystej warstwy farby. Następnie poziomymi ruchami ręki, od strony lewej do prawej, nanosimy ją drugi raz.

Zobacz również: Jak przywrócić blask lakieru?

Musimy zrobić to w odpowiednim tempie, nie za wolno, aby uniknąć tzw. firanek ze spływającej farby – dość trudno usuwalnych. Po odczekaniu kilku minut możemy nałożyć kolejną warstwę. Lakierowany element powinien schnąć w suchym pomieszczeniu, aby nie było możliwości zabrudzenia go i przedłużenia procesu zasychania – mogłoby to spowodować delikatne zacieki w wyniku spływania farby. Gdy nasz element wyschnie, papierem 2000 zmoczonym w wodzie szlifujemy drobne zacieki i wyrównujemy powłokę. Na koniec nanosimy warstwę lakieru bezbarwnego w ten sam sposób, w jaki położyliśmy farbę. Pozostawiamy go tam, aż wyschnie i stwardnieje, by potem wypolerować całą naprawianą powierzchnię, pastą tempo dla nadania jednolitego połysku.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA