Jak wymienić klapę bagażnika?
REKLAMA
REKLAMA
Tylna klapa nie ulega uszkodzeniu sama z siebie, zazwyczaj powodem wymiany jest stłuczka lub wypadek.
REKLAMA
Wymiana nie musi być kosztowna
Jeśli dobierzemy element o tym samym kolorze i uda nam się dokupić klapę z tego samego rocznika, w tym samym odcieniu, to właściwie mamy problem z głowy. Problematyczność wymiany będzie zależeć od kilku czynników:
-od rodzaju nadwozia,
-od instalacji elektrycznej klapy,
-od tego czy mamy światła w klapie (np. światło stopu).
Przed rozpoczęciem wymiany, warto dla bezpieczeństwa odłączyć akumulator.
Sedan
W tym przypadku mamy najmniej pracy, ponieważ klapa nie jest połączona z szybą. Dzięki temu ewentualne malowanie, lub dokupienie nowej klapy nie będzie tak drogie, jak klapa do nadwozia typu hatchback lub kombi.
Zobacz również: Jak wymontować uszkodzony zbiornik paliwa?
Jeśli mamy lampy stopu lub inne, szukamy wiązki instalacji elektrycznej. Jest ona połączona kostką z klapą bagażnika. Zazwyczaj ciężko ją wypiąć i trzeba pomóc sobie dwoma małymi śrubokrętami. Po wypięciu kostki, możemy wykręcić siłowniki klapy. Końcówki przegubu, zazwyczaj te przy klapie są zamocowane na przegubie kulowym. W tym momencie musimy zapewnić sobie pomoc drugiej osoby. Podobnie, jak z przednią maską, każda osoba odkręca śruby po swojej stronie do momentu, kiedy będzie można odkręcić je palcami. Po zakończeniu tej czynności, ostrożnie wyjmujemy klapę bagażnika.
Niezależnie, w jakim nadwoziu demontujemy klapę należy pamiętać o wymianie wkładki zamka.
Kombi, hatchback
Zobacz również: Jak ratować zerwane gwinty?
REKLAMA
W przypadku pozostałych typów aut, wymiana wygląda podobnie jednak, tutaj mamy szybę. Problem wydaje się nie duży, jeśli zależy nam na tym, by nasza stara szyba została przełożona, musimy wyciąć ją ze starej klapy i wkleić do nowej. Waga klapy może się znacząco różnić w porównaniu z sedanem, co więcej dostęp do niej może być utrudniony. Podobnie jak w sedanie przy wykręcaniu śrub musimy nam ktoś pomóc. Po wyjęciu, podmieniamy wkładki zamków.
Przy montażu pamiętajmy, by zamontować klapę w miejsce, gdzie został ślad po śrubach. Wtedy mamy pewność, że rozstaw szczelin po obu stronach będzie taki sam jak przed demontażem.
Po przykręceniu śrubek, montujemy siłowniki, następnie podpinamy wiązkę elektryczną do klapy. Podłączamy akumulator i sprawdzamy działanie wszystkich świateł i zamka klapy.
REKLAMA
REKLAMA