REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wymiana klocków hamulcowych - krok po kroku

Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Fot. Fotolia
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków hamulcowych to operacja, którą jest w stanie przeprowadzić większość właścicieli samochodów. Podpowiadamy, jak wymienić klocki hamulcowe krok po kroku.

Wymiana klocków hamulcowych - krok po kroku - wybór odpowiednich klocków hamulcowych

Klocki hamulcowe zużywają się szybciej niż tarcze i dlatego nie zawsze jest konieczność wymiany obu tych elementów jednocześnie. Jednak z racji tego, że ściśle ze sobą współpracują ich wybór nie może być przypadkowy” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointgrator.pl. „Na rynku części zamiennych jest bardzo duży wybór klocków, ale ze względu na ważne zadania jakie spełniają nie powinno się nadto na nich oszczędzać” – dodaje Szydłowski.
Tanie produkty bez stosownych certyfikatów nie będą zapewniały pożądanej skuteczność hamowania ani żywotności. Zgodnie z prawem wszystkie klocki powinny obecnie posiadać homologację ECE R90 określającą standardy jakościowe. Oznaczenie o certyfikacji powinno znajdować się na opakowaniu oraz na tylnej części klocka. Norma ta nie jest jednak zbyt surowa i jeśli jeździmy pojazdem z mocnym silnikiem i często podróżujemy autostradami powinniśmy w pierwszej kolejności wybierać produkty renomowanych marek z grupy Premium.

REKLAMA

Zobacz też: Jak naprawić niedziałający hamulec ręczny?

REKLAMA

Innym istotnym kryterium wyboru klocków jest dopasowanie do tarcz hamulcowych. Zbyt miękkie klocki zamontowane do tarcz wyprodukowanych z twardych stopów może w efekcie spowodować znaczne obniżenie efektywności hamowania oraz ich szybsze zużycie. Złe dopasowanie może również wywoływać nieprzyjemne piski. Te różnice jeszcze bardziej dają o sobie znać, gdy tarcze wykonane są z niestandardowych materiałów np. przeznaczone do jazdy sportowej i wyczynowej. Aby uniknąć takich zjawisk najlepiej montować oba elementy układu jednej marki. Dobrej jakości klocki posiadają specjalną warstwę pomiędzy płytką nośną a materiałem ciernym, która tłumi drgania (prawie wszystkie produkty Premium mają takie rozwiązanie) oraz wzmacnia dodatkowo połączenia pomiędzy płytką a okładziną.

Przy trafnym zakupie części zamiennych najczęściej z pomocą przychodzi nam siedemnastoznakowy numer VIN producenta pojazdu. W przypadku klocków hamulcowym nieodzowna może się także okazać informacja jaki konkretnie system hamulcowy zastosowany jest w naszym samochodzie. Może być bowiem tak, że w obrębie jednego modelu występują różne systemy do których pasują zupełnie różne klocki.

Zobacz też: Wymiana szczęk hamulcowych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana klocków hamulcowych = wymiana tarcz hamulcowych?

Każdorazowo podczas wymiany klocków należy się przyjrzeć w jakim stanie są tarcze hamulcowe. Dopuszczalne są niewielkie rowki obwodowe, ale już różne jej grubości na jednej średnicy powinny być wyrównane oczywiście w wyspecjalizowanym w takich czynnościach serwisie. Tarcze powinny być również przeszlifowane, gdy skorodują na powierzchni ciernej. Absolutnie niedopuszczalne są uszkodzenia w postaci pęknięć, wyszczerbień czy wybrzuszeń. Należy pamiętać, że faktyczny stan techniczny tarczy powinien być oceniony przez doświadczonego mechanika, który zadecyduje o jej wymianie bądź możliwości dalszego używania. Tak rzetelnego sprawdzania można dokonać w punktach serwisowych np.: sieci Motointegrator.pl. Zużyte i uszkodzone tarcze nigdy nie będą dobrze współpracowały z klockami. Z pewnością bezpieczniej jest wymienić elementy układu hamulcowego o jeden raz za dużo, niż stracić możliwość wyhamowania samochodu w przypadku tej jednej decydującej o naszym zdrowi i życiu najważniejszej sytuacji.

Zobacz też: Odpowietrzanie układu hamulcowego

Wymiana klocków hamulcowych - Kiedy i jak wymieniać klocki hamulcowe

REKLAMA

W niektórych samochodach informacja o konieczności wymiany klocków na nowe sygnalizowana jest odpowiednią kontrolką bądź informacją wyświetlaną przez komputer pokładowy. Są też klocki wyposażone w czujniki zużycia oraz dodatkowo w specjalne blaszki, które przy minimalnej grubości oklein ciernych ocierają o tarcze hamulcowe i wydają charakterystyczny dźwięk. Trudno jednoznacznie określić po jakim przebiegu klocki i tarcze będą musiały być wymienione. Zależy to od ich jakości, specyfikacji i od indywidualnego stylu jazdy kierowcy. Niemniej jednak stan układu hamulcowego powinien być sprawdzany każdorazowo podczas standardowych przeglądów technicznych pojazdu. Bezpieczeństwa nie da się przecenić.

Wymianie klocków muszą towarzyszyć inne czynności serwisowe. Poza dokładnym oczyszczeniem elementów należy sprawdzić m. in. stan zacisku, tłoczka cylindra hamulcowego, szczęk oraz  działanie rozpieraków i cylinderków hamulcowych, stan elementów gumowych, odpowietrzenie układu oraz poziom i właściwości płynu hamulcowego” – mówi Artur Szydłowski, ekspert Motointgrator.pl. „Większość płynów produkowanych jest na bazie glikolu, substancji silnie higroskopijnej pobierającej wodę z otoczenia, która znacznie obniża temperaturę wrzenia płynu. Minimalna dopuszczalna temperatura wynosi 180 °C. Podczas częstego hamowania zużyty płyn ulega przedwczesnemu zagotowaniu, co prowadzi do znacznego spadku jego wydajności, dlatego nie dochodzi do przekazywania odpowiedniego ciśnienia hydraulicznego. W efekcie skuteczność hamowania może drastycznie spaść” – dodaje Artur Szydłowski.

W nowych kompletach dobrych klocków hamulcowych pochodzących od renomowanych producentów mogą znajdować się także specjalne zestawy montażowe zawierające, w zależności od budowy konkretnego systemu, sprężyny, jednorazowe śruby, trzpienie i kołki mocujące czy też wskaźniki zużycia.  Doświadczeni mechanicy wiedzą, że nawet jeśli stare elementy wyglądają na niezniszczone, to z powodu korozji, przegrzania, zmęczenia materiału mogą być niesprawne i dlatego powinno się je bezwzględnie wymienić. Na koniec montażu mechanizm zabezpiecza się specjalnym smarem miedzianym. Bardzo ważną zasadą jest również konieczność wymieniania klocków i tarcz parami na jednej osi, co pozwala na równomierne ich zużywanie się i rozkład sił hamowania.

Zobacz też: Jak walczyć z rdzą na tarczach hamulcowych?

Dotarcie po wymianie klocków hamulcowych

Każdorazowo bezpośrednio po wymianie klocków czy tarcz nie wolno szarżować samochodem. Elementy te muszą się ze sobą dotrzeć i optymalnie dopasować, aby uzyskały wymaganą efektywność działania. Dlatego po wyjeździe z serwisu przez kilkadziesiąt kilometrów należy jeździć wolniej i delikatnie hamować, aby nie okazało się, że zabrakło nam kawałka drogi do bezpiecznego zatrzymania samochodu.

Źródło: Materiały prasowe Motointegrator.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Uszkodzenie samochodu służbowego. Jak firma może oszczędzić na likwidacji małej szkody?

    Oszczędności. To w dobie inflacji i rosnących kosztów ulubione słowo przedsiębiorców. Odmieńmy je zatem przez kilka przypadków i powiedzmy, jak właściciele firm mogą oszczędzać na likwidacji małej szkody komunikacyjnej. Jest pewien ciekawy sposób.

    Nowa Dacia Spring 2024. Najtańszy elektryk nie tylko z nową "twarzą"

    Tanio, taniej, elektryczna Dacia? To hasło powraca do oferty rumuńskiej marki. Spring 2024 otrzymał nowy wygląd, ale i technologię. Teraz stanie się mocniejszy i... zdecydowanie bardziej efektowny.

    Niepełnosprawni wkrótce stracą karty parkingowe. Te wygasną we wrześniu 2024 r.

    Wkrótce wygasną karty parkingowe dla niepełnosprawnych przedłużane w związku z pandemicznymi i popandemicznymi perturbacjami. Ostateczny termin to 30 września 2024 r. Ważność, których kart została przedłużona? I jak wyrobić nową kartę?

    Twój e-PIT 2024. Roczne rozliczenie podatku a ulga lub podatek za samochód. Gdzie wpisać kwotę w elektronicznym druku?

    Rozliczenie roczne w usłudze "Twój e-PIT" jest naprawdę proste. Wystarczy zalogować się na rządowej stronie. Tylko czy można rozliczyć w elektronicznym PIT ulgę rehabilitacyjną za samochód, koszty dojazdy do pracy i podatek od sprzedaży auta? Można. Oto instrukcja.

    REKLAMA

    Prognozy dla globalnego handlu i logistyki na 2024 rok wiszą na włosku
    Stacje wodorowe w Polsce. Orlen zbuduje 17 ogólnodostępnych punktów

    Orlen idzie w wodorową rewolucję. Koncern paliwowy w najbliższym czasie chce postawić w Polsce 17 stacji wodorowych. Lokalizacje zostały już wybrane. Kiedy ruszy realizacja projektu?

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Gesty w białych rękawiczkach [video]

    Co pokazuje policjant kierujący ruchem? Co oznaczają gesty umundurowanego funkcjonariusz w białych rękawiczkach, który wychodzi na środek skrzyżowania? Zobacz nagranie video!

    Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio traci prawo jazdy w 2024 r.?

    Polskie przepisy przewidują taki środek karny, jak dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów. Co więcej, w przypadku niektórych przestępstw jest on obligatoryjny. Kiedy nietrzeźwy kierowca dożywotnio pożegna się z prawem jazdy?

    REKLAMA

    Paliwo HVO100. Czym jest ekologiczny "olej napędowy"?

    W Europie pojawił się właśnie olej napędowy, który tak naprawdę oleju napędowego nie zawiera. A to dopiero połowa informacji. Nowe paliwo ON o oznaczeniu HVO100 ma pochodzenie roślinne i pozwala na obniżenie emisji CO2 aż o 90 proc. Czy można nim tankować każdego diesla?

    Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 30 km/h w mieście. Propozycja nowych przepisów

    Włodarze unijni biorą się za kierowców przekraczających prędkość w mieście. Chcą wprowadzenia przepisów, które pozwolą na odebranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h na obszarze zabudowanym. Kiedy pojawią się nowe regulacje?

    REKLAMA