REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna II: wymiana tylnych tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylne klocki i tarcze hamulcowe zużywają się znacznie dłużej niż przednie. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę tylnych tarcz i klocków hamulcowych.

Wymiana tylnych klocków i tarcz nie jest skomplikowana i można ją przeprowadzić samemu. Tradycyjnie zaczynamy od wyboru materiałów eksploatacyjnych. W przypadku Renault Laguny II zalecamy zakup oryginalnych tarcz, klocki hamulcowe mogą być zamiennikami. W serwisach internetowych można znaleźć ciekawe oferty w zestawach (klocki + tarcze).

REKLAMA

REKLAMA

Oryginalne tarcze hamulcowe są wyposażone w łożysko piasty i pierścień magnetyczny ABS. Jeśli zdecydujemy się na zakup zamienników w większości przypadków będziemy musieli przełożyć łożysko i pierścień. Jednak można znaleźć zestawy, które mają te elementy podobnie jak część oryginalna.

Do wymiany będzie nam potrzebny lewarek z „kobyłkami”. Jeżeli mamy możliwość skorzystać z platformy warsztatowej to zdecydowanie ułatwimy sobie całą pracę. Na początku luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy również o podłożeniu klinów zabezpieczających pod przednie koła.

Zobacz też: Renault Laguna II: demontaż pompy paliwa

Co będzie nam potrzebne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- klucz płaski 18

- klucz nimbusowy 7

- śrubokręty płaskie

- klucz nasadowy 36

- klucz do kół 19

- klucz 13

- młotek

- szczotka druciana

- komplet do wkręcania tłoka zacisku

- smar miedziowy

Po zdjęciu koła demontujemy sprężynę zacisku, wystarczy podważyć ją delikatnie za pomocą śrubokręta. Kolejny krok to odłączenie linek hamulca ręcznego. W tym celu należy przechylić mocno zaczep w kierunku linki i ją wysunąć. Jeśli nie uda się zdemontować linki, wtedy należy przejść do mocowania linek w kokpicie i w tym miejscu je poluzować. Idziemy do środka auta i zaglądamy do schowka pomiędzy siedzeniami. Regulacja ta znajduje się pod klapką schowka.

Zobacz też: Wymiana filtra powietrza i filtra kabinowego Renault Laguna II

REKLAMA

Po podważeniu jej zobaczymy nakrętkę regulacyjną na klucz 13. Poluzowanie tej nakrętki jest dość kłopotliwe. Jest ona samo kontrująca i kręci się stosunkowo opornie. Jeżeli podczas zakładania linki na zaczep zacisku linka nam spadnie z mocowania to również będziemy musieli zajrzeć pod tą klapkę, żeby ją założyć.

Kolejny krok to wykręcenie śrub mocujących zacisk za pomocą klucza imbusowego 7. Znajdują się one pod plastikowymi zaślepkami, które należy podważyć. Wyjmujemy śruby i demontujemy zacisk razem z tłokiem, najlepiej wysunąć go do tyłu.

Czynność ta może być trochę problematyczna jeśli tarcze są nierównomiernie zużyte i mają rant. W taki przypadku należy poruszać nim w obie strony podważając jednocześnie śrubokrętem. Po wyjęciu klocków przywiązujemy zacisk hamulcowy do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych np. do amortyzatora.

Teraz odkręcamy jarzmo od zwrotnicy, które jest przykręcone za pomocą dwóch śrub 18. W przypadku górnej śruby dojście jest bardzo dobre. Dolna śruba wymaga już od nas więcej cierpliwości. Najlepiej odkręcać ją za pomocą klucza płaskiego. Dla ułatwienia zadania warto polać ją odrdzewiaczem i poczekać kilka minut.

Kolejny krok to odkręcenia nakrętki tylnej piasty. W tym celu podważamy dekielek ochronny za pomocą ostrego śrubokręta i odkręcamy nakrętkę. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 36. Po wykręceniu nakrętki możemy już zdjąć tarczę hamulcową.

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce mocowania tarczy oraz wszystkie śruby i nakrętki. Zacisk i zwrotnicę czyścimy dokładnie z błota. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Należy uważać na przewód czujnika ABS, można go łatwo uszkodzić. Zakładamy tarczę i dokręcamy nakrętkę piasty.

Zobacz też: Renault Laguna II: wymiana świec zapłonowych

W tym momencie należy wcisnąć tłoczek w zacisk. Można próbować różnych metod, ważne, żeby jednocześnie kręcić w prawo i wpychać tłoczek. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie zestawu do wkręcania tłoczków hamulcowych. Dokręcamy jarzmo do zwrotnicy i odwiązujemy zacisk od nadwozia. Zakładamy nowe klocki (jeśli montujemy nowe tarcze koniecznie muszą być też użyte nowe klocki!) i montujemy cały zacisk.

Kolejny krok to wkręcenie śrub mocujących zacisk. Pamiętajmy o nałożeniu smaru miedziowego. Wkładamy pancerz w zacisk, a na końcu linkę na dźwignię i wkładamy linkę. Po wkręceniu prowadników zaślepiamy otwory koreczkami. Podobnie robimy z nakrętką piasty. Należy ją dobrze zaślepić za pomocą dekielka. Jeśli został wygięty podczas demontażu to należy go wyprostować. Na końcu zakładamy sprężynę zacisku.

Pozostaje nam założyć koło i opuścić samochód. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Wymianę klocków i tarcz wykonujemy tylko i wyłącznie parami. Po skończonej wymianie udajemy się na jazdę próbną. Na początku wciskamy kilkakrotnie hamulec w celu odpowiedniego ułożenia klocków. Przez ok. 200 – 300 kilometrów powinniśmy unikać gwałtownego hamowania. Klocki muszą się dotrzeć z nowymi tarczami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA