REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna II: wymiana tylnych tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylne klocki i tarcze hamulcowe zużywają się znacznie dłużej niż przednie. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę tylnych tarcz i klocków hamulcowych.

Wymiana tylnych klocków i tarcz nie jest skomplikowana i można ją przeprowadzić samemu. Tradycyjnie zaczynamy od wyboru materiałów eksploatacyjnych. W przypadku Renault Laguny II zalecamy zakup oryginalnych tarcz, klocki hamulcowe mogą być zamiennikami. W serwisach internetowych można znaleźć ciekawe oferty w zestawach (klocki + tarcze).

REKLAMA

REKLAMA

Oryginalne tarcze hamulcowe są wyposażone w łożysko piasty i pierścień magnetyczny ABS. Jeśli zdecydujemy się na zakup zamienników w większości przypadków będziemy musieli przełożyć łożysko i pierścień. Jednak można znaleźć zestawy, które mają te elementy podobnie jak część oryginalna.

Do wymiany będzie nam potrzebny lewarek z „kobyłkami”. Jeżeli mamy możliwość skorzystać z platformy warsztatowej to zdecydowanie ułatwimy sobie całą pracę. Na początku luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy również o podłożeniu klinów zabezpieczających pod przednie koła.

Zobacz też: Renault Laguna II: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- klucz płaski 18

- klucz nimbusowy 7

- śrubokręty płaskie

- klucz nasadowy 36

- klucz do kół 19

- klucz 13

- młotek

- szczotka druciana

- komplet do wkręcania tłoka zacisku

- smar miedziowy

Po zdjęciu koła demontujemy sprężynę zacisku, wystarczy podważyć ją delikatnie za pomocą śrubokręta. Kolejny krok to odłączenie linek hamulca ręcznego. W tym celu należy przechylić mocno zaczep w kierunku linki i ją wysunąć. Jeśli nie uda się zdemontować linki, wtedy należy przejść do mocowania linek w kokpicie i w tym miejscu je poluzować. Idziemy do środka auta i zaglądamy do schowka pomiędzy siedzeniami. Regulacja ta znajduje się pod klapką schowka.

Zobacz też: Wymiana filtra powietrza i filtra kabinowego Renault Laguna II

Po podważeniu jej zobaczymy nakrętkę regulacyjną na klucz 13. Poluzowanie tej nakrętki jest dość kłopotliwe. Jest ona samo kontrująca i kręci się stosunkowo opornie. Jeżeli podczas zakładania linki na zaczep zacisku linka nam spadnie z mocowania to również będziemy musieli zajrzeć pod tą klapkę, żeby ją założyć.

Kolejny krok to wykręcenie śrub mocujących zacisk za pomocą klucza imbusowego 7. Znajdują się one pod plastikowymi zaślepkami, które należy podważyć. Wyjmujemy śruby i demontujemy zacisk razem z tłokiem, najlepiej wysunąć go do tyłu.

Czynność ta może być trochę problematyczna jeśli tarcze są nierównomiernie zużyte i mają rant. W taki przypadku należy poruszać nim w obie strony podważając jednocześnie śrubokrętem. Po wyjęciu klocków przywiązujemy zacisk hamulcowy do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych np. do amortyzatora.

Teraz odkręcamy jarzmo od zwrotnicy, które jest przykręcone za pomocą dwóch śrub 18. W przypadku górnej śruby dojście jest bardzo dobre. Dolna śruba wymaga już od nas więcej cierpliwości. Najlepiej odkręcać ją za pomocą klucza płaskiego. Dla ułatwienia zadania warto polać ją odrdzewiaczem i poczekać kilka minut.

Kolejny krok to odkręcenia nakrętki tylnej piasty. W tym celu podważamy dekielek ochronny za pomocą ostrego śrubokręta i odkręcamy nakrętkę. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 36. Po wykręceniu nakrętki możemy już zdjąć tarczę hamulcową.

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce mocowania tarczy oraz wszystkie śruby i nakrętki. Zacisk i zwrotnicę czyścimy dokładnie z błota. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Należy uważać na przewód czujnika ABS, można go łatwo uszkodzić. Zakładamy tarczę i dokręcamy nakrętkę piasty.

Zobacz też: Renault Laguna II: wymiana świec zapłonowych

W tym momencie należy wcisnąć tłoczek w zacisk. Można próbować różnych metod, ważne, żeby jednocześnie kręcić w prawo i wpychać tłoczek. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie zestawu do wkręcania tłoczków hamulcowych. Dokręcamy jarzmo do zwrotnicy i odwiązujemy zacisk od nadwozia. Zakładamy nowe klocki (jeśli montujemy nowe tarcze koniecznie muszą być też użyte nowe klocki!) i montujemy cały zacisk.

Kolejny krok to wkręcenie śrub mocujących zacisk. Pamiętajmy o nałożeniu smaru miedziowego. Wkładamy pancerz w zacisk, a na końcu linkę na dźwignię i wkładamy linkę. Po wkręceniu prowadników zaślepiamy otwory koreczkami. Podobnie robimy z nakrętką piasty. Należy ją dobrze zaślepić za pomocą dekielka. Jeśli został wygięty podczas demontażu to należy go wyprostować. Na końcu zakładamy sprężynę zacisku.

Pozostaje nam założyć koło i opuścić samochód. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Wymianę klocków i tarcz wykonujemy tylko i wyłącznie parami. Po skończonej wymianie udajemy się na jazdę próbną. Na początku wciskamy kilkakrotnie hamulec w celu odpowiedniego ułożenia klocków. Przez ok. 200 – 300 kilometrów powinniśmy unikać gwałtownego hamowania. Klocki muszą się dotrzeć z nowymi tarczami.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA