REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna II: wymiana tylnych tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylne klocki i tarcze hamulcowe zużywają się znacznie dłużej niż przednie. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę tylnych tarcz i klocków hamulcowych.

Wymiana tylnych klocków i tarcz nie jest skomplikowana i można ją przeprowadzić samemu. Tradycyjnie zaczynamy od wyboru materiałów eksploatacyjnych. W przypadku Renault Laguny II zalecamy zakup oryginalnych tarcz, klocki hamulcowe mogą być zamiennikami. W serwisach internetowych można znaleźć ciekawe oferty w zestawach (klocki + tarcze).

REKLAMA

REKLAMA

Oryginalne tarcze hamulcowe są wyposażone w łożysko piasty i pierścień magnetyczny ABS. Jeśli zdecydujemy się na zakup zamienników w większości przypadków będziemy musieli przełożyć łożysko i pierścień. Jednak można znaleźć zestawy, które mają te elementy podobnie jak część oryginalna.

Do wymiany będzie nam potrzebny lewarek z „kobyłkami”. Jeżeli mamy możliwość skorzystać z platformy warsztatowej to zdecydowanie ułatwimy sobie całą pracę. Na początku luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy również o podłożeniu klinów zabezpieczających pod przednie koła.

Zobacz też: Renault Laguna II: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- klucz płaski 18

- klucz nimbusowy 7

- śrubokręty płaskie

- klucz nasadowy 36

- klucz do kół 19

- klucz 13

- młotek

- szczotka druciana

- komplet do wkręcania tłoka zacisku

- smar miedziowy

Po zdjęciu koła demontujemy sprężynę zacisku, wystarczy podważyć ją delikatnie za pomocą śrubokręta. Kolejny krok to odłączenie linek hamulca ręcznego. W tym celu należy przechylić mocno zaczep w kierunku linki i ją wysunąć. Jeśli nie uda się zdemontować linki, wtedy należy przejść do mocowania linek w kokpicie i w tym miejscu je poluzować. Idziemy do środka auta i zaglądamy do schowka pomiędzy siedzeniami. Regulacja ta znajduje się pod klapką schowka.

Zobacz też: Wymiana filtra powietrza i filtra kabinowego Renault Laguna II

Po podważeniu jej zobaczymy nakrętkę regulacyjną na klucz 13. Poluzowanie tej nakrętki jest dość kłopotliwe. Jest ona samo kontrująca i kręci się stosunkowo opornie. Jeżeli podczas zakładania linki na zaczep zacisku linka nam spadnie z mocowania to również będziemy musieli zajrzeć pod tą klapkę, żeby ją założyć.

Kolejny krok to wykręcenie śrub mocujących zacisk za pomocą klucza imbusowego 7. Znajdują się one pod plastikowymi zaślepkami, które należy podważyć. Wyjmujemy śruby i demontujemy zacisk razem z tłokiem, najlepiej wysunąć go do tyłu.

Czynność ta może być trochę problematyczna jeśli tarcze są nierównomiernie zużyte i mają rant. W taki przypadku należy poruszać nim w obie strony podważając jednocześnie śrubokrętem. Po wyjęciu klocków przywiązujemy zacisk hamulcowy do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych np. do amortyzatora.

Teraz odkręcamy jarzmo od zwrotnicy, które jest przykręcone za pomocą dwóch śrub 18. W przypadku górnej śruby dojście jest bardzo dobre. Dolna śruba wymaga już od nas więcej cierpliwości. Najlepiej odkręcać ją za pomocą klucza płaskiego. Dla ułatwienia zadania warto polać ją odrdzewiaczem i poczekać kilka minut.

Kolejny krok to odkręcenia nakrętki tylnej piasty. W tym celu podważamy dekielek ochronny za pomocą ostrego śrubokręta i odkręcamy nakrętkę. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 36. Po wykręceniu nakrętki możemy już zdjąć tarczę hamulcową.

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce mocowania tarczy oraz wszystkie śruby i nakrętki. Zacisk i zwrotnicę czyścimy dokładnie z błota. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Należy uważać na przewód czujnika ABS, można go łatwo uszkodzić. Zakładamy tarczę i dokręcamy nakrętkę piasty.

Zobacz też: Renault Laguna II: wymiana świec zapłonowych

W tym momencie należy wcisnąć tłoczek w zacisk. Można próbować różnych metod, ważne, żeby jednocześnie kręcić w prawo i wpychać tłoczek. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie zestawu do wkręcania tłoczków hamulcowych. Dokręcamy jarzmo do zwrotnicy i odwiązujemy zacisk od nadwozia. Zakładamy nowe klocki (jeśli montujemy nowe tarcze koniecznie muszą być też użyte nowe klocki!) i montujemy cały zacisk.

Kolejny krok to wkręcenie śrub mocujących zacisk. Pamiętajmy o nałożeniu smaru miedziowego. Wkładamy pancerz w zacisk, a na końcu linkę na dźwignię i wkładamy linkę. Po wkręceniu prowadników zaślepiamy otwory koreczkami. Podobnie robimy z nakrętką piasty. Należy ją dobrze zaślepić za pomocą dekielka. Jeśli został wygięty podczas demontażu to należy go wyprostować. Na końcu zakładamy sprężynę zacisku.

Pozostaje nam założyć koło i opuścić samochód. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Wymianę klocków i tarcz wykonujemy tylko i wyłącznie parami. Po skończonej wymianie udajemy się na jazdę próbną. Na początku wciskamy kilkakrotnie hamulec w celu odpowiedniego ułożenia klocków. Przez ok. 200 – 300 kilometrów powinniśmy unikać gwałtownego hamowania. Klocki muszą się dotrzeć z nowymi tarczami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA