REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna II: wymiana tylnych tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia
Jeśli wymieniamy tarcze hamulcowe na nowe, pamiętajmy o nowych klockach hamulcowych. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Tylne klocki i tarcze hamulcowe zużywają się znacznie dłużej niż przednie. W poradniku tym przeprowadzimy wymianę tylnych tarcz i klocków hamulcowych.

Wymiana tylnych klocków i tarcz nie jest skomplikowana i można ją przeprowadzić samemu. Tradycyjnie zaczynamy od wyboru materiałów eksploatacyjnych. W przypadku Renault Laguny II zalecamy zakup oryginalnych tarcz, klocki hamulcowe mogą być zamiennikami. W serwisach internetowych można znaleźć ciekawe oferty w zestawach (klocki + tarcze).

REKLAMA

REKLAMA

Oryginalne tarcze hamulcowe są wyposażone w łożysko piasty i pierścień magnetyczny ABS. Jeśli zdecydujemy się na zakup zamienników w większości przypadków będziemy musieli przełożyć łożysko i pierścień. Jednak można znaleźć zestawy, które mają te elementy podobnie jak część oryginalna.

Do wymiany będzie nam potrzebny lewarek z „kobyłkami”. Jeżeli mamy możliwość skorzystać z platformy warsztatowej to zdecydowanie ułatwimy sobie całą pracę. Na początku luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy również o podłożeniu klinów zabezpieczających pod przednie koła.

Zobacz też: Renault Laguna II: demontaż pompy paliwa

REKLAMA

Co będzie nam potrzebne?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- klucz płaski 18

- klucz nimbusowy 7

- śrubokręty płaskie

- klucz nasadowy 36

- klucz do kół 19

- klucz 13

- młotek

- szczotka druciana

- komplet do wkręcania tłoka zacisku

- smar miedziowy

Po zdjęciu koła demontujemy sprężynę zacisku, wystarczy podważyć ją delikatnie za pomocą śrubokręta. Kolejny krok to odłączenie linek hamulca ręcznego. W tym celu należy przechylić mocno zaczep w kierunku linki i ją wysunąć. Jeśli nie uda się zdemontować linki, wtedy należy przejść do mocowania linek w kokpicie i w tym miejscu je poluzować. Idziemy do środka auta i zaglądamy do schowka pomiędzy siedzeniami. Regulacja ta znajduje się pod klapką schowka.

Zobacz też: Wymiana filtra powietrza i filtra kabinowego Renault Laguna II

Po podważeniu jej zobaczymy nakrętkę regulacyjną na klucz 13. Poluzowanie tej nakrętki jest dość kłopotliwe. Jest ona samo kontrująca i kręci się stosunkowo opornie. Jeżeli podczas zakładania linki na zaczep zacisku linka nam spadnie z mocowania to również będziemy musieli zajrzeć pod tą klapkę, żeby ją założyć.

Kolejny krok to wykręcenie śrub mocujących zacisk za pomocą klucza imbusowego 7. Znajdują się one pod plastikowymi zaślepkami, które należy podważyć. Wyjmujemy śruby i demontujemy zacisk razem z tłokiem, najlepiej wysunąć go do tyłu.

Czynność ta może być trochę problematyczna jeśli tarcze są nierównomiernie zużyte i mają rant. W taki przypadku należy poruszać nim w obie strony podważając jednocześnie śrubokrętem. Po wyjęciu klocków przywiązujemy zacisk hamulcowy do nadwozia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych np. do amortyzatora.

Teraz odkręcamy jarzmo od zwrotnicy, które jest przykręcone za pomocą dwóch śrub 18. W przypadku górnej śruby dojście jest bardzo dobre. Dolna śruba wymaga już od nas więcej cierpliwości. Najlepiej odkręcać ją za pomocą klucza płaskiego. Dla ułatwienia zadania warto polać ją odrdzewiaczem i poczekać kilka minut.

Kolejny krok to odkręcenia nakrętki tylnej piasty. W tym celu podważamy dekielek ochronny za pomocą ostrego śrubokręta i odkręcamy nakrętkę. Będzie nam do tego potrzebny klucz nasadowy 36. Po wykręceniu nakrętki możemy już zdjąć tarczę hamulcową.

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie miejsce mocowania tarczy oraz wszystkie śruby i nakrętki. Zacisk i zwrotnicę czyścimy dokładnie z błota. Najlepiej zrobić to za pomocą szczotki drucianej. Należy uważać na przewód czujnika ABS, można go łatwo uszkodzić. Zakładamy tarczę i dokręcamy nakrętkę piasty.

Zobacz też: Renault Laguna II: wymiana świec zapłonowych

W tym momencie należy wcisnąć tłoczek w zacisk. Można próbować różnych metod, ważne, żeby jednocześnie kręcić w prawo i wpychać tłoczek. Najlepszym rozwiązaniem będzie użycie zestawu do wkręcania tłoczków hamulcowych. Dokręcamy jarzmo do zwrotnicy i odwiązujemy zacisk od nadwozia. Zakładamy nowe klocki (jeśli montujemy nowe tarcze koniecznie muszą być też użyte nowe klocki!) i montujemy cały zacisk.

Kolejny krok to wkręcenie śrub mocujących zacisk. Pamiętajmy o nałożeniu smaru miedziowego. Wkładamy pancerz w zacisk, a na końcu linkę na dźwignię i wkładamy linkę. Po wkręceniu prowadników zaślepiamy otwory koreczkami. Podobnie robimy z nakrętką piasty. Należy ją dobrze zaślepić za pomocą dekielka. Jeśli został wygięty podczas demontażu to należy go wyprostować. Na końcu zakładamy sprężynę zacisku.

Pozostaje nam założyć koło i opuścić samochód. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób. Wymianę klocków i tarcz wykonujemy tylko i wyłącznie parami. Po skończonej wymianie udajemy się na jazdę próbną. Na początku wciskamy kilkakrotnie hamulec w celu odpowiedniego ułożenia klocków. Przez ok. 200 – 300 kilometrów powinniśmy unikać gwałtownego hamowania. Klocki muszą się dotrzeć z nowymi tarczami.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

REKLAMA

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

REKLAMA

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

REKLAMA