Naprawa tylnego zacisku hamulcowego Renault Laguna II
REKLAMA
REKLAMA
Mniejsza siła hamowania, przy takim samym nacisku na pedał lub hamowanie tylko z jednego kół i do tego brak hamulca ręcznego to jedne z najczęściej występujących objawów zatartego zacisku hamulcowego w Renault Lagunie II.
REKLAMA
W przypadku uszkodzenia najczęściej musimy wybrać pomiędzy zakupem nowych elementów, zacisków używanych lub regeneracją uszkodzonego. Zaciski używane mogą być w znacznie gorszym stanie niż te, które chcemy wymienić. Nowe zaciski hamulcowe do Renault Laguny II odstraszają swoją ceną, natomiast regeneracja zazwyczaj również nie jest tania. Dlatego wielu właścicielom Renault Laguny II pozostaje naprawa zacisku hamulcowego we własnym zakresie.
Zobacz też: Jak naprawić niedziałający hamulec ręczny?
Co będzie nam potrzebne do naprawy zacisku hamulcowego w Renault Lagunie II?
- podnośnik
- klucz do kół
- reperaturka zacisku zacisku – zamiennik D-4612 (dostępny w hurtowniach i sklepach moto)
- smar w sprayu
- pędzel
- benzyna ekstrakcyjna
- cienki wybijak
- pusty pojemnik
- papier ścierny
- pędzel
- preparat do czyszczenia hamulców
- szmatki
- młotek mały i duży
- śrubokręty małe i duże
Zobacz też: Regeneracja rozrusznika - czy warto?
Pierwszy krok przy naprawie zacisku hamulcowego to uniesienie tyłu pojazdu. Samochód podnosimy tradycyjnym lewarkiem i podkładamy drewniany klocek. Pod przednie koła wsuwamy kliny, tak, żeby zabezpieczyć się w razie zsunięcia auta. Odkręcamy śruby mocujące koło i zdejmujemy je. Kiedy mamy przed sobą tarczę, demontujemy drut zabezpieczający z zacisku. Sam zacisk zamocowany jest za pomocą dwóch śrub imbusowych 7. Odkręcamy je i ściągamy linkę hamulca ręcznego, żeby można było go odsunąć po wykręceniu.
Po zdemontowaniu zacisku należy odkręcić od niego przewód hamulcowy za pomocą klucza 11. Zabieramy zacisk do naszego domowego warsztatu i przystępujemy do naprawy.
Zdejmujemy gumową osłonę tłoczka i wykręcamy go. W tym przypadku można skorzystać z narzędzia do wyciskania tłoczków hamulcowych. Po wykręceniu tłoczka przechodzimy do rozłożenia go. W jego skład wchodzi cylinder łożyska, podkładka i sprężynka.
Zobacz też: Czy przez Internet można wymienić opony?
REKLAMA
Kolejny krok to wyjęcie śruby, po której realizowany jest ruch całego tłoczka. Jest ona zabezpieczona koszykiem, pod którym znajduje się podkładka razem ze sprężyną. Elementy te są odpowiedzialne za działanie hamulca ręcznego. Koszyk wyjmujemy za pomocą małego śrubokręta. Po wyjęciu tych elementów możemy zdemontować śrubę.
Ponownie zaglądamy wewnątrz zacisku i poza dużą warstwą zanieczyszczenia zobaczymy metalową część. Obracamy zacisk i uderzamy nim kilkakrotnie do momentu aż nie wypadnie metalowa blaszka odpowiedzialna za ruch śruby – ślimaka. Następnie demontujemy sprężynę na górze zacisku, która jest odpowiedzialna za odbijanie hamulca ręcznego po czym wybijamy ogranicznik.
Zobacz też: Legendarne silniki cześć I: LS3, VR38DETT i B16A2
Po wybiciu ogranicznika wyjmujemy dźwignię hamulca ręcznego. Teraz podważamy podkładkę, w której jest metalowy pierścień. Zaglądając do wnętrza zacisku zobaczymy jak bardzo jest zanieczyszczony. Jeśli mamy taklą możliwość to zalecamy zostawić zacisk na ok. 12 godzin w pojemniku z benzyną ekstrakcyjną. Po tym czasie przechodzimy do dokładnego czyszczenia zacisku i jego elementów.
Cylinderek i wszystkie podkładki czyścimy dokładnie papierem ściernym o gradacji 600 a następnie 800. Podczas czyszczenia cylinderka należy zwrócić uwagę na dokładność. Cylinderek się obraca a guma pozostaje w miejscu, jeśli będzie jakaś zadra to guma szybko ulegnie uszkodzeniu i zbiorą się tam zanieczyszczenia.
Zacisk i sprężynę najlepiej czyścić za pomocą szczotki drucianej.
Zobacz też: Silniki typu boxer - rodzaje
Na końcu czyścimy wszystkie elementy za pomocą pędzla i benzyny ekstrakcyjnej. W zacisku są dwa łożyska należy sprawdzić czy dobrze się obracają. Tutaj również bardzo ważne jest jak je wyczyścimy. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektu należy powtórzyć tą czynność kilka razy. Do czyszczenia łożysk polecamy pędzlem z twardym włosem.
Etap drugi: Zakładamy zacisk Renault Laguny II
REKLAMA
Za pomocą małego pędzelka smarujemy dokładnie łożyska w zacisku następnie wsadzamy uszczelkę i zakładamy podkładkę z kołnierzem. Uszczelkę również smarujemy. Kolejny krok to posmarowanie trzpienia hamulca ręcznego i nałożenie na niego uszczelki kołnierzem do góry. Wsadzamy ogranicznik ręcznego i przybijamy go młotkiem.
Teraz do środka zacisku wkładamy kawałek metalowej blaszki, którą wcześniej wybijaliśmy uderzając zaciskiem do dołu. Blaszka ta ma swoje miejsce więc nie będzie problemu z umiejscowieniem jej. Zakładamy na śrubę (ślimak) najmniejszą uszczelkę w zestawie i wkładamy ślimak do środka. Będzie wyczuwalny delikatny opór z racji na nową uszczelkę. Śruba powinna dać się wciskać bez żadnych oporów.
Zobacz też: Uwaga na zimowy płyn do spryskiwaczy! Możesz nawet stracić wzrok
Jeśli wyczujemy jakieś zacięcia to najprawdopodobniej pozostały opiłki. W celu łatwiejszego montażu może nałożyć delikatną warstwę smaru na uszczelkę ślimaka.
Kolejny krok to zamontowanie koszyczka razem ze sprężyną. Jeśli robimy to po raz pierwszy to możemy poświecić temu bardzo dużo czasu. Najpierw montujemy łożysko następnie podkładkę i sprężynę szerszym końcem do góry i wciskamy ją, dociskając na rancie po każdej ze stron.
Następnie zakładamy koszyczek ze sprężyną do wyciskania ręcznego. Największy problem jest z włożeniem koszyczka, który zaczepiony jest o rant w środku zacisku. Problem polega na jednoczesnym założeniu koszyczka, ściskając go i wciskając ze sprężyną na swoje miejsce. W tym przypadku będzie nam potrzebny gwint z rozbitej oprawki na bezpiecznik oraz nakrętka od baterii łazienkowej.
Zobacz też: Regeneracja alternatora - czy warto?
Gwint bardzo dobrze zaciska koszyczek przez co idealnie wpasuje się w swoje miejsce. Nakrętkę najlepiej wbić w kawałek rury PCV. Teraz wpychamy koszyczek ze sprężyną w gwint oprawki i w nakrętkę. W ten sposób zbudowaliśmy specjalne narzędzie do montażu koszyczka. Za pomocą śrubokręta dociskamy całość do końca a drugim wyciskamy koszyczek tak, żeby wszedł na swoje miejsce.
Kontrolujemy czy zacisk ręcznego pracuje prawidłowo. Powinien być wyczuwalny opór, ale powinien odbijać. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zakładamy największą uszczelkę do środka zacisku. Wsadzamy tłoczek do środka, wkręcamy go i zakładamy sprężynę. Pamiętajmy, że guma osłaniająca tłoczek ma w środku metalowy pierścień, który musi wskoczyć na swoje miejsce. Na końcu pozostaje nam wkręcić odpowietrznik.
Następnie wracamy do Renault Laguny i montujemy zacisk. Dokręcamy przewód hamulcowy i wkręcamy prowadnice.
Zobacz też: Przegląd cen usług w stacjach szybkiej obsługi
Przy takiej operacji należy odpowietrzyć układ hamulcowy i dobrze jest wymienić płyn hamulcowy w Renault Laguna II.
W tym celu należy przygotować pusty pojemniczek na płyn hamulcowy. Za pomocą strzykawki odciągamy płyn ze zbiorniczka hamulcowego.
Przy wspomnianych czynnościach przyda się pomoc drugiej osoby, która będzie pompować pedałem hamulca podczas odpowietrzania. Dolewamy świeży płyn do zbiorniczka hamulcowego do poziomu „max” i zaczynamy odpowietrzanie w kolejności:
- prawy tył
- lewy tył
- prawy przód
- lewy przód
Zobacz też: Używany Opel Insignia - z jakością na bakier!
Do wymiany płynu wraz z odpowietrzaniem będzie potrzebny około 1 litr płynu hamulcowego.
W przypadku kiedy mamy do regeneracji dwa zaciski hamulcowe to przeprowadzamy te same czynności przy drugim zacisku. Jeśli wszystko wykonamy dokładnie i prawidłowo to zaciski będą nam służyć długi czas.
Koszt wykonania tej naprawy – regeneracja 2 zacisków + wymiana płynu hamulcowego, nie powinien przekroczyć 120zł.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.