REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa tylnego zacisku hamulcowego Renault Laguna II

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
hamulce, tarcze, klocki, zaciski Fot. Fotolia
hamulce, tarcze, klocki, zaciski Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony zacisk hamulcowy to częsty problem właścicieli Renault Laguna II. W poradniku tym pokażemy jak samemu zregenerować zatarty zacisk w Renault.

Mniejsza siła hamowania, przy takim samym nacisku na pedał lub hamowanie tylko z jednego kół i do tego brak hamulca ręcznego to jedne z najczęściej występujących objawów zatartego zacisku hamulcowego w Renault Lagunie II.

REKLAMA

W przypadku uszkodzenia najczęściej musimy wybrać pomiędzy zakupem nowych elementów, zacisków używanych lub regeneracją uszkodzonego. Zaciski używane mogą być w znacznie gorszym stanie niż te, które chcemy wymienić. Nowe zaciski hamulcowe do Renault Laguny II odstraszają swoją ceną, natomiast regeneracja zazwyczaj również nie jest tania. Dlatego wielu właścicielom Renault Laguny II pozostaje naprawa zacisku hamulcowego we własnym zakresie.

Zobacz też: Jak naprawić niedziałający hamulec ręczny?

Co będzie nam potrzebne do naprawy zacisku hamulcowego w Renault Lagunie II?

- podnośnik

- klucz do kół

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- reperaturka zacisku zacisku – zamiennik D-4612 (dostępny w hurtowniach i sklepach moto)

- smar w sprayu

- pędzel

- benzyna ekstrakcyjna

- cienki wybijak

- pusty pojemnik

- papier ścierny

- pędzel

- preparat do czyszczenia hamulców

- szmatki

- młotek mały i duży

- śrubokręty małe i duże

Zobacz też: Regeneracja rozrusznika - czy warto?

Pierwszy krok przy naprawie zacisku hamulcowego to uniesienie tyłu pojazdu. Samochód podnosimy tradycyjnym lewarkiem i podkładamy drewniany klocek. Pod przednie koła wsuwamy kliny, tak, żeby zabezpieczyć się w razie zsunięcia auta. Odkręcamy śruby mocujące koło i zdejmujemy je. Kiedy mamy przed sobą tarczę, demontujemy drut zabezpieczający z zacisku. Sam zacisk zamocowany jest za pomocą dwóch śrub imbusowych 7. Odkręcamy je i ściągamy linkę hamulca ręcznego, żeby można było go odsunąć po wykręceniu.

Po zdemontowaniu zacisku należy odkręcić od niego przewód hamulcowy za pomocą klucza 11. Zabieramy zacisk do naszego domowego warsztatu i przystępujemy do naprawy.

Zdejmujemy gumową osłonę tłoczka i wykręcamy go. W tym przypadku można skorzystać z narzędzia do wyciskania tłoczków hamulcowych. Po wykręceniu tłoczka przechodzimy do rozłożenia go. W jego skład wchodzi cylinder łożyska, podkładka i sprężynka.

Zobacz też: Czy przez Internet można wymienić opony?

REKLAMA

Kolejny krok to wyjęcie śruby, po której realizowany jest ruch całego tłoczka. Jest ona zabezpieczona koszykiem, pod którym znajduje się podkładka razem ze sprężyną. Elementy te są odpowiedzialne za działanie hamulca ręcznego. Koszyk wyjmujemy za pomocą małego śrubokręta. Po wyjęciu tych elementów możemy zdemontować śrubę.

Ponownie zaglądamy wewnątrz zacisku i poza dużą warstwą zanieczyszczenia zobaczymy metalową część. Obracamy zacisk i uderzamy nim kilkakrotnie do momentu aż nie wypadnie metalowa blaszka odpowiedzialna za ruch śruby – ślimaka. Następnie demontujemy sprężynę na górze zacisku, która jest odpowiedzialna za odbijanie hamulca ręcznego po czym wybijamy ogranicznik.

Zobacz też: Legendarne silniki cześć I: LS3, VR38DETT i B16A2

Po wybiciu ogranicznika wyjmujemy dźwignię hamulca ręcznego. Teraz podważamy podkładkę, w której jest metalowy pierścień. Zaglądając do wnętrza zacisku zobaczymy jak bardzo jest zanieczyszczony. Jeśli mamy taklą możliwość to zalecamy zostawić zacisk na ok. 12 godzin w pojemniku z benzyną ekstrakcyjną. Po tym czasie przechodzimy do dokładnego czyszczenia zacisku i jego elementów.

Cylinderek i wszystkie podkładki czyścimy dokładnie papierem ściernym o gradacji 600 a następnie 800. Podczas czyszczenia cylinderka należy zwrócić uwagę na dokładność. Cylinderek się obraca a guma pozostaje w miejscu, jeśli będzie jakaś zadra to guma szybko ulegnie uszkodzeniu i zbiorą się tam zanieczyszczenia.

Zacisk i sprężynę najlepiej czyścić za pomocą szczotki drucianej.

Zobacz też: Silniki typu boxer - rodzaje

Na końcu czyścimy wszystkie elementy za pomocą pędzla i benzyny ekstrakcyjnej. W zacisku są dwa łożyska należy sprawdzić czy dobrze się obracają. Tutaj również bardzo ważne jest jak je wyczyścimy. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektu należy powtórzyć tą czynność kilka razy. Do czyszczenia łożysk polecamy pędzlem z twardym włosem.

Etap drugi: Zakładamy zacisk Renault Laguny II

REKLAMA

Za pomocą małego pędzelka smarujemy dokładnie łożyska w zacisku następnie wsadzamy uszczelkę i zakładamy podkładkę z kołnierzem. Uszczelkę również smarujemy. Kolejny krok to posmarowanie trzpienia hamulca ręcznego i nałożenie na niego uszczelki kołnierzem do góry. Wsadzamy ogranicznik ręcznego i przybijamy go młotkiem.

Teraz do środka zacisku wkładamy kawałek metalowej blaszki, którą wcześniej wybijaliśmy uderzając zaciskiem do dołu. Blaszka ta ma swoje miejsce więc nie będzie problemu z umiejscowieniem jej. Zakładamy na śrubę (ślimak) najmniejszą uszczelkę w zestawie i wkładamy ślimak do środka. Będzie wyczuwalny delikatny opór z racji na nową uszczelkę. Śruba powinna dać się wciskać bez żadnych oporów.

Zobacz też: Uwaga na zimowy płyn do spryskiwaczy! Możesz nawet stracić wzrok

Jeśli wyczujemy jakieś zacięcia to najprawdopodobniej pozostały opiłki. W celu łatwiejszego montażu może nałożyć delikatną warstwę smaru na uszczelkę ślimaka.

Kolejny krok to zamontowanie koszyczka razem ze sprężyną. Jeśli robimy to po raz pierwszy to możemy poświecić temu bardzo dużo czasu. Najpierw montujemy łożysko następnie podkładkę i sprężynę szerszym końcem do góry i wciskamy ją, dociskając na rancie po każdej ze stron.

Następnie zakładamy koszyczek ze sprężyną do wyciskania ręcznego. Największy problem jest z włożeniem koszyczka, który zaczepiony jest o rant w środku zacisku. Problem polega na jednoczesnym założeniu koszyczka, ściskając go i wciskając ze sprężyną na swoje miejsce. W tym przypadku będzie nam potrzebny gwint z rozbitej oprawki na bezpiecznik oraz nakrętka od baterii łazienkowej.

Zobacz też: Regeneracja alternatora - czy warto?

Gwint bardzo dobrze zaciska koszyczek przez co idealnie wpasuje się w swoje miejsce. Nakrętkę najlepiej wbić w kawałek rury PCV. Teraz wpychamy koszyczek ze sprężyną w gwint oprawki i w nakrętkę. W ten sposób zbudowaliśmy specjalne narzędzie do montażu koszyczka. Za pomocą śrubokręta dociskamy całość do końca a drugim wyciskamy koszyczek tak, żeby wszedł na swoje miejsce.

Kontrolujemy czy zacisk ręcznego pracuje prawidłowo. Powinien być wyczuwalny opór, ale powinien odbijać. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zakładamy największą uszczelkę do środka zacisku. Wsadzamy tłoczek do środka, wkręcamy go i zakładamy sprężynę. Pamiętajmy, że guma osłaniająca tłoczek ma w środku metalowy pierścień, który musi wskoczyć na swoje miejsce. Na końcu pozostaje nam wkręcić odpowietrznik.

Następnie wracamy do Renault Laguny i montujemy zacisk. Dokręcamy przewód hamulcowy i wkręcamy prowadnice.

Zobacz też: Przegląd cen usług w stacjach szybkiej obsługi

Przy takiej operacji należy odpowietrzyć układ hamulcowy i dobrze jest wymienić płyn hamulcowy w Renault Laguna II. 

W tym celu należy przygotować pusty pojemniczek na płyn hamulcowy. Za pomocą strzykawki odciągamy płyn ze zbiorniczka hamulcowego.

Przy wspomnianych czynnościach przyda się pomoc drugiej osoby, która będzie pompować pedałem hamulca podczas odpowietrzania. Dolewamy świeży płyn do zbiorniczka hamulcowego do poziomu „max” i zaczynamy odpowietrzanie w kolejności:

- prawy tył

- lewy tył

- prawy przód

- lewy przód

Zobacz też: Używany Opel Insignia - z jakością na bakier!

Do wymiany płynu wraz z odpowietrzaniem będzie potrzebny około 1 litr płynu hamulcowego.

W przypadku kiedy mamy do regeneracji dwa zaciski hamulcowe to przeprowadzamy te same czynności przy drugim zacisku. Jeśli wszystko wykonamy dokładnie i prawidłowo to zaciski będą nam służyć długi czas.

Koszt wykonania tej naprawy – regeneracja 2 zacisków + wymiana płynu hamulcowego, nie powinien przekroczyć 120zł.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

REKLAMA