REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Naprawa tylnego zacisku hamulcowego Renault Laguna II

Robert Kuśpiel
hamulce, tarcze, klocki, zaciski Fot. Fotolia
hamulce, tarcze, klocki, zaciski Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Uszkodzony zacisk hamulcowy to częsty problem właścicieli Renault Laguna II. W poradniku tym pokażemy jak samemu zregenerować zatarty zacisk w Renault.

Mniejsza siła hamowania, przy takim samym nacisku na pedał lub hamowanie tylko z jednego kół i do tego brak hamulca ręcznego to jedne z najczęściej występujących objawów zatartego zacisku hamulcowego w Renault Lagunie II.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku uszkodzenia najczęściej musimy wybrać pomiędzy zakupem nowych elementów, zacisków używanych lub regeneracją uszkodzonego. Zaciski używane mogą być w znacznie gorszym stanie niż te, które chcemy wymienić. Nowe zaciski hamulcowe do Renault Laguny II odstraszają swoją ceną, natomiast regeneracja zazwyczaj również nie jest tania. Dlatego wielu właścicielom Renault Laguny II pozostaje naprawa zacisku hamulcowego we własnym zakresie.

Zobacz też: Jak naprawić niedziałający hamulec ręczny?

Co będzie nam potrzebne do naprawy zacisku hamulcowego w Renault Lagunie II?

- podnośnik

REKLAMA

- klucz do kół

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- reperaturka zacisku zacisku – zamiennik D-4612 (dostępny w hurtowniach i sklepach moto)

- smar w sprayu

- pędzel

- benzyna ekstrakcyjna

- cienki wybijak

- pusty pojemnik

- papier ścierny

- pędzel

- preparat do czyszczenia hamulców

- szmatki

- młotek mały i duży

- śrubokręty małe i duże

Zobacz też: Regeneracja rozrusznika - czy warto?

Pierwszy krok przy naprawie zacisku hamulcowego to uniesienie tyłu pojazdu. Samochód podnosimy tradycyjnym lewarkiem i podkładamy drewniany klocek. Pod przednie koła wsuwamy kliny, tak, żeby zabezpieczyć się w razie zsunięcia auta. Odkręcamy śruby mocujące koło i zdejmujemy je. Kiedy mamy przed sobą tarczę, demontujemy drut zabezpieczający z zacisku. Sam zacisk zamocowany jest za pomocą dwóch śrub imbusowych 7. Odkręcamy je i ściągamy linkę hamulca ręcznego, żeby można było go odsunąć po wykręceniu.

Po zdemontowaniu zacisku należy odkręcić od niego przewód hamulcowy za pomocą klucza 11. Zabieramy zacisk do naszego domowego warsztatu i przystępujemy do naprawy.

Zdejmujemy gumową osłonę tłoczka i wykręcamy go. W tym przypadku można skorzystać z narzędzia do wyciskania tłoczków hamulcowych. Po wykręceniu tłoczka przechodzimy do rozłożenia go. W jego skład wchodzi cylinder łożyska, podkładka i sprężynka.

Zobacz też: Czy przez Internet można wymienić opony?

Kolejny krok to wyjęcie śruby, po której realizowany jest ruch całego tłoczka. Jest ona zabezpieczona koszykiem, pod którym znajduje się podkładka razem ze sprężyną. Elementy te są odpowiedzialne za działanie hamulca ręcznego. Koszyk wyjmujemy za pomocą małego śrubokręta. Po wyjęciu tych elementów możemy zdemontować śrubę.

Ponownie zaglądamy wewnątrz zacisku i poza dużą warstwą zanieczyszczenia zobaczymy metalową część. Obracamy zacisk i uderzamy nim kilkakrotnie do momentu aż nie wypadnie metalowa blaszka odpowiedzialna za ruch śruby – ślimaka. Następnie demontujemy sprężynę na górze zacisku, która jest odpowiedzialna za odbijanie hamulca ręcznego po czym wybijamy ogranicznik.

Zobacz też: Legendarne silniki cześć I: LS3, VR38DETT i B16A2

Po wybiciu ogranicznika wyjmujemy dźwignię hamulca ręcznego. Teraz podważamy podkładkę, w której jest metalowy pierścień. Zaglądając do wnętrza zacisku zobaczymy jak bardzo jest zanieczyszczony. Jeśli mamy taklą możliwość to zalecamy zostawić zacisk na ok. 12 godzin w pojemniku z benzyną ekstrakcyjną. Po tym czasie przechodzimy do dokładnego czyszczenia zacisku i jego elementów.

Cylinderek i wszystkie podkładki czyścimy dokładnie papierem ściernym o gradacji 600 a następnie 800. Podczas czyszczenia cylinderka należy zwrócić uwagę na dokładność. Cylinderek się obraca a guma pozostaje w miejscu, jeśli będzie jakaś zadra to guma szybko ulegnie uszkodzeniu i zbiorą się tam zanieczyszczenia.

Zacisk i sprężynę najlepiej czyścić za pomocą szczotki drucianej.

Zobacz też: Silniki typu boxer - rodzaje

Na końcu czyścimy wszystkie elementy za pomocą pędzla i benzyny ekstrakcyjnej. W zacisku są dwa łożyska należy sprawdzić czy dobrze się obracają. Tutaj również bardzo ważne jest jak je wyczyścimy. Jeśli nie jesteśmy zadowoleni z efektu należy powtórzyć tą czynność kilka razy. Do czyszczenia łożysk polecamy pędzlem z twardym włosem.

Etap drugi: Zakładamy zacisk Renault Laguny II

Za pomocą małego pędzelka smarujemy dokładnie łożyska w zacisku następnie wsadzamy uszczelkę i zakładamy podkładkę z kołnierzem. Uszczelkę również smarujemy. Kolejny krok to posmarowanie trzpienia hamulca ręcznego i nałożenie na niego uszczelki kołnierzem do góry. Wsadzamy ogranicznik ręcznego i przybijamy go młotkiem.

Teraz do środka zacisku wkładamy kawałek metalowej blaszki, którą wcześniej wybijaliśmy uderzając zaciskiem do dołu. Blaszka ta ma swoje miejsce więc nie będzie problemu z umiejscowieniem jej. Zakładamy na śrubę (ślimak) najmniejszą uszczelkę w zestawie i wkładamy ślimak do środka. Będzie wyczuwalny delikatny opór z racji na nową uszczelkę. Śruba powinna dać się wciskać bez żadnych oporów.

Zobacz też: Uwaga na zimowy płyn do spryskiwaczy! Możesz nawet stracić wzrok

Jeśli wyczujemy jakieś zacięcia to najprawdopodobniej pozostały opiłki. W celu łatwiejszego montażu może nałożyć delikatną warstwę smaru na uszczelkę ślimaka.

Kolejny krok to zamontowanie koszyczka razem ze sprężyną. Jeśli robimy to po raz pierwszy to możemy poświecić temu bardzo dużo czasu. Najpierw montujemy łożysko następnie podkładkę i sprężynę szerszym końcem do góry i wciskamy ją, dociskając na rancie po każdej ze stron.

Następnie zakładamy koszyczek ze sprężyną do wyciskania ręcznego. Największy problem jest z włożeniem koszyczka, który zaczepiony jest o rant w środku zacisku. Problem polega na jednoczesnym założeniu koszyczka, ściskając go i wciskając ze sprężyną na swoje miejsce. W tym przypadku będzie nam potrzebny gwint z rozbitej oprawki na bezpiecznik oraz nakrętka od baterii łazienkowej.

Zobacz też: Regeneracja alternatora - czy warto?

Gwint bardzo dobrze zaciska koszyczek przez co idealnie wpasuje się w swoje miejsce. Nakrętkę najlepiej wbić w kawałek rury PCV. Teraz wpychamy koszyczek ze sprężyną w gwint oprawki i w nakrętkę. W ten sposób zbudowaliśmy specjalne narzędzie do montażu koszyczka. Za pomocą śrubokręta dociskamy całość do końca a drugim wyciskamy koszyczek tak, żeby wszedł na swoje miejsce.

Kontrolujemy czy zacisk ręcznego pracuje prawidłowo. Powinien być wyczuwalny opór, ale powinien odbijać. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zakładamy największą uszczelkę do środka zacisku. Wsadzamy tłoczek do środka, wkręcamy go i zakładamy sprężynę. Pamiętajmy, że guma osłaniająca tłoczek ma w środku metalowy pierścień, który musi wskoczyć na swoje miejsce. Na końcu pozostaje nam wkręcić odpowietrznik.

Następnie wracamy do Renault Laguny i montujemy zacisk. Dokręcamy przewód hamulcowy i wkręcamy prowadnice.

Zobacz też: Przegląd cen usług w stacjach szybkiej obsługi

Przy takiej operacji należy odpowietrzyć układ hamulcowy i dobrze jest wymienić płyn hamulcowy w Renault Laguna II. 

W tym celu należy przygotować pusty pojemniczek na płyn hamulcowy. Za pomocą strzykawki odciągamy płyn ze zbiorniczka hamulcowego.

Przy wspomnianych czynnościach przyda się pomoc drugiej osoby, która będzie pompować pedałem hamulca podczas odpowietrzania. Dolewamy świeży płyn do zbiorniczka hamulcowego do poziomu „max” i zaczynamy odpowietrzanie w kolejności:

- prawy tył

- lewy tył

- prawy przód

- lewy przód

Zobacz też: Używany Opel Insignia - z jakością na bakier!

Do wymiany płynu wraz z odpowietrzaniem będzie potrzebny około 1 litr płynu hamulcowego.

W przypadku kiedy mamy do regeneracji dwa zaciski hamulcowe to przeprowadzamy te same czynności przy drugim zacisku. Jeśli wszystko wykonamy dokładnie i prawidłowo to zaciski będą nam służyć długi czas.

Koszt wykonania tej naprawy – regeneracja 2 zacisków + wymiana płynu hamulcowego, nie powinien przekroczyć 120zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA