REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F obsługa korektora siły hamowania
Opel Astra F obsługa korektora siły hamowania

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak sprawdzić działanie regulatora siły hamowania oraz dokonać jego wymiany. Całą operację można wykonać we własnym zakresie.

Korektory siły hamowania można podzielić na dwa typy.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy z nich dotyczy aut o nadwoziu typu sedan, dysponujących mocą do 90KM. Układ hamulcowy w tym wariancie ma na wyposażeniu dwa korektory siły hamowania: są dwa obwody. Korektory są odpowiedzialne za wolniejsze narastanie ciśnienie płynu hamulcowego w tylnych hamulcach niż w przednich. Powoduje to brak blokowania tylnych kół podczas hamowania. Regulatory zamontowane są pod pompą hamulcową lub pod podwoziem, bezpośrednio nad tylną osią. Uzależnione jest to od rodzaju układu hamulcowego.

W modelach powyżej 90 km (wszystkie typy nadwozia) zastosowany został korektor siły hamowania sterowany obciążeniem osi tylnej. Działanie takiego regulatora zależne jest od obciążenia samochodu. W zależności od niego dobierane jest odpowiednie ciśnienie płynu hamulcowego. W taki sposób zapobiega się blokowaniu kół i zapewnia się utrzymanie toru hamowania. Korektor znajduje się nad tylną osią i jest sterowany za pomocą sprężyny.

Zobacz też: Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego

REKLAMA

Przystępujemy do sprawdzenia działania korektora siły hamowania. Test taki wykonujemy jak samochód stoi na kołach. Nie może być obciążony. Do wykonania tej czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby, która będzie obserwować korektor siły hamowania. Wciskamy mocno pedał hamulca i szybko puszczamy. Ruch dźwigni korektora musi być natychmiastowy. Jeśli jest inaczej to należy wymienić regulator.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Demontaż

W tej części poradnika przedstawimy demontaż korektora siły hamowania. Na początku odkręcamy korek od zbiorniczka i wlewamy świeży płyn aż do krawędzi otworu wlewowego. Teraz zakręcamy korek i zaklejamy taśmą klejącą otwór odpowietrzający. Jest to warunek konieczny, ponieważ nie można dopuścić do wycieku płynu hamulcowego. Następnie odkręcamy wspornik sprężyny przy tylnej osi.

Odłączamy sprężynę od korektora a następnie wykręcamy nakrętkę mocującą osłonę korektora. Czyścimy dokładnie złącza przewodów i luzujemy nakrętki kołpakowe przewodów hamulcowych (nie odkręcamy ich całkowicie). Odkręcamy dwie śruby mocujące korektor i wyjmujemy go.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

Montaż

Pierwszy krok to odkręcenie nakrętek przewodów hamulcowych i przykręcenie do nowego korektora. Tą czynność wykonujemy bardzo szybko tak, ażeby zminimalizować ilość wycieku.  Dokręcamy śruby mocujące korektor i wkręcamy nakrętki kołpakowe przewodów hamulcowych. Do wykonania tej czynności sprawdza się odpowiednio rozcięty klucz oczkowy. Zakładamy osłonę korektora i dokręcamy ją. Na końcu podłączamy sprężynę do dźwigni korektora oraz do tylnej osi. Pozostaje nam wyregulować korektor.

Regulacja korektora

Regulację korektora można przeprowadzić na dwa sposoby.

Stosując się do pierwszego sposobu należy docisnąć dźwignię do końca (w kierunku jazdy). Pamiętajmy, że sprężyna nie może być wtedy rozciągnięta. Jej końce muszą się znajdować w plastikowych wkładkach i nie powinny być zamontowane luźno. Jeżeli jest inaczej to należy poluzować śrubę mocującą wspornik i przesunąć do momentu aż sprężyna będzie spoczywać bez naprężenia, jaki nadmiernego luzu. Na końcu dokręcamy śrubę.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Przechodzimy do drugiej wersji. Sprężyna nie może być rozciągnięta. Natomiast jej końce muszą znajdować się (bez luzu) w plastikowych wkładkach. Jeśli jest inaczej to należy poluzować śrubę mocującą i przesunąć do momentu, aż sprężyna będzie spoczywać bez nadmiernego naprężenia i luzu. Dokręcamy śrubę mocującą i odsłaniamy otwór odpowietrzający w zbiorniczku wyrównawczym.

Na końcu odpowietrzamy układ hamulcowy. Kolejność odpowietrzania jest następująca:

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

Dokładny opis odpowietrzania układu hamulcowego znajduje się w odrębnym poradniku. Podczas pracy z płynem hamulcowym należy zachować szczególną ostrożność ponieważ jest on bardzo trujący. Dlatego nie należy odciągać płynu poprzez wężyk za pomocą ust. Płyn hamulcowy jest również żrący. Bezpośredni kontakt z lakierem samochodowym może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku rozlania płynu należy zetrzeć go i zmyć powierzchnie dużą ilością wody.

Płyn, który zebraliśmy podczas całej naprawy należy oddać do punktu utylizacji. Nie należy wylewać go w dowolne miejsce.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA