Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania
REKLAMA
REKLAMA
Korektory siły hamowania można podzielić na dwa typy.
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy z nich dotyczy aut o nadwoziu typu sedan, dysponujących mocą do 90KM. Układ hamulcowy w tym wariancie ma na wyposażeniu dwa korektory siły hamowania: są dwa obwody. Korektory są odpowiedzialne za wolniejsze narastanie ciśnienie płynu hamulcowego w tylnych hamulcach niż w przednich. Powoduje to brak blokowania tylnych kół podczas hamowania. Regulatory zamontowane są pod pompą hamulcową lub pod podwoziem, bezpośrednio nad tylną osią. Uzależnione jest to od rodzaju układu hamulcowego.
W modelach powyżej 90 km (wszystkie typy nadwozia) zastosowany został korektor siły hamowania sterowany obciążeniem osi tylnej. Działanie takiego regulatora zależne jest od obciążenia samochodu. W zależności od niego dobierane jest odpowiednie ciśnienie płynu hamulcowego. W taki sposób zapobiega się blokowaniu kół i zapewnia się utrzymanie toru hamowania. Korektor znajduje się nad tylną osią i jest sterowany za pomocą sprężyny.
Zobacz też: Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego
Przystępujemy do sprawdzenia działania korektora siły hamowania. Test taki wykonujemy jak samochód stoi na kołach. Nie może być obciążony. Do wykonania tej czynności przyda nam się pomoc drugiej osoby, która będzie obserwować korektor siły hamowania. Wciskamy mocno pedał hamulca i szybko puszczamy. Ruch dźwigni korektora musi być natychmiastowy. Jeśli jest inaczej to należy wymienić regulator.
Demontaż
REKLAMA
W tej części poradnika przedstawimy demontaż korektora siły hamowania. Na początku odkręcamy korek od zbiorniczka i wlewamy świeży płyn aż do krawędzi otworu wlewowego. Teraz zakręcamy korek i zaklejamy taśmą klejącą otwór odpowietrzający. Jest to warunek konieczny, ponieważ nie można dopuścić do wycieku płynu hamulcowego. Następnie odkręcamy wspornik sprężyny przy tylnej osi.
Odłączamy sprężynę od korektora a następnie wykręcamy nakrętkę mocującą osłonę korektora. Czyścimy dokładnie złącza przewodów i luzujemy nakrętki kołpakowe przewodów hamulcowych (nie odkręcamy ich całkowicie). Odkręcamy dwie śruby mocujące korektor i wyjmujemy go.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych
Montaż
Pierwszy krok to odkręcenie nakrętek przewodów hamulcowych i przykręcenie do nowego korektora. Tą czynność wykonujemy bardzo szybko tak, ażeby zminimalizować ilość wycieku. Dokręcamy śruby mocujące korektor i wkręcamy nakrętki kołpakowe przewodów hamulcowych. Do wykonania tej czynności sprawdza się odpowiednio rozcięty klucz oczkowy. Zakładamy osłonę korektora i dokręcamy ją. Na końcu podłączamy sprężynę do dźwigni korektora oraz do tylnej osi. Pozostaje nam wyregulować korektor.
Regulacja korektora
Regulację korektora można przeprowadzić na dwa sposoby.
Stosując się do pierwszego sposobu należy docisnąć dźwignię do końca (w kierunku jazdy). Pamiętajmy, że sprężyna nie może być wtedy rozciągnięta. Jej końce muszą się znajdować w plastikowych wkładkach i nie powinny być zamontowane luźno. Jeżeli jest inaczej to należy poluzować śrubę mocującą wspornik i przesunąć do momentu aż sprężyna będzie spoczywać bez naprężenia, jaki nadmiernego luzu. Na końcu dokręcamy śrubę.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych
Przechodzimy do drugiej wersji. Sprężyna nie może być rozciągnięta. Natomiast jej końce muszą znajdować się (bez luzu) w plastikowych wkładkach. Jeśli jest inaczej to należy poluzować śrubę mocującą i przesunąć do momentu, aż sprężyna będzie spoczywać bez nadmiernego naprężenia i luzu. Dokręcamy śrubę mocującą i odsłaniamy otwór odpowietrzający w zbiorniczku wyrównawczym.
Na końcu odpowietrzamy układ hamulcowy. Kolejność odpowietrzania jest następująca:
- Prawy tył
- Lewy tył
- Prawy przód
- Lewy przód
Dokładny opis odpowietrzania układu hamulcowego znajduje się w odrębnym poradniku. Podczas pracy z płynem hamulcowym należy zachować szczególną ostrożność ponieważ jest on bardzo trujący. Dlatego nie należy odciągać płynu poprzez wężyk za pomocą ust. Płyn hamulcowy jest również żrący. Bezpośredni kontakt z lakierem samochodowym może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku rozlania płynu należy zetrzeć go i zmyć powierzchnie dużą ilością wody.
Płyn, który zebraliśmy podczas całej naprawy należy oddać do punktu utylizacji. Nie należy wylewać go w dowolne miejsce.
REKLAMA
REKLAMA