Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego
REKLAMA
REKLAMA
Pierwszy krok to zakup płynu hamulcowego. Zalecamy wybrać oryginalny płyn, który można kupić w autoryzowanym serwisie. Występuje w butelkach 0.5L. Do odpowietrzania układu hamulcowego należy używać wyłącznie nowego płynu hamulcowego. Płyn z układu spuszczamy do pustego naczynia, które na końcu oddamy do punktu utylizacji.
REKLAMA
Podczas pracy z płynem hamulcowym należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ jest on bardzo trujący. Dlatego nie należy odciągać płynu poprzez wężyk za pomocą ust. Płyn hamulcowy jest również żrący. Bezpośredni kontakt z lakierem samochodowym może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku rozlania płynu należy zetrzeć go i zmyć powierzchnie dużą ilością wody.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych
REKLAMA
Zalecamy zacząć od krótkiego przeglądu układu hamulcowego, który wykaże w jakim stanie jest układ hamulcowy w naszym aucie. Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.
Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie połączenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.
Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć. W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych
REKLAMA
Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. W tym momencie możemy przejść do odpowietrzenia układu mając informację o braku jakichkolwiek uszkodzeń na kontrolowanych przewodach.
Zapowietrzenie układu powstaje w przypadku nieszczelności lub przy otwarciu instalacji hamulcowej. W celu odpowietrzenia układu będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która będzie naciskać pedał hamulca. Kolejność odpowietrzania jest następująca:
- Prawy tył
- Lewy tył
- Prawy przód
- Lewy przód
W samochodach, które są wyposażone w system kontroli ubytku płynu hamulcowego należy zwrócić uwagę, żeby tulejka prowadząca w korku zbiorniczka wyrównawczego była całkowicie opróżniona. W autach z zamontowanym korektorem siły hamowania (tylna oś) w trakcie odpowietrzania hamulców tylnych należy mocno docisnąć dźwignię korektora w stronę zawieszenia tylnego.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych
Teraz zdejmujemy kapturek z odpowietrznika przy zacisku hamulca po czym dokładnie go czyścimy. Zakładamy na odpowietrznik przewód elastyczny i zanurzamy go w naczyniu wypełnionym do połowy płynem hamulcowym. Druga osoba zaczyna pompować hamulcem do momentu aż wytworzy się ciśnienie w układzie – wzrost oporu na pedale hamulca. Po osiągnięciu wyraźnego oporu należy przytrzymać pedał hamulca w danym położeniu.
Odkręcamy za pomocą klucza oczkowego odpowietrznik przy zacisku hamulca o pół obrotu i zbieramy do naczynia spływający płyn hamulcowy. Należy pilnować, żeby przewód był zanurzony w naczyniu. Po opadnięciu ciśnienia zakręcamy odpowietrznik. Czynność tą powtarzamy do momentu aż wypływający płyn będzie pozbawiony pęcherzyków powietrza. Po skończonym odpowietrzaniu zdejmujemy przewód elastyczny z odpowietrznika i zakładamy kapturek.
W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami. Podczas wykonywania tej pracy należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. W razie potrzeby należy dolać odpowiednią ilość. Nie można doprowadzić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka, doprowadzi to do zapowietrzenia pompy hamulcowej.
Na końcu nie zapominamy o oddaniu zlanego wcześniej płynu hamulcowego do punktu utylizacji. Pod żadnym pozorem nie wolno go
REKLAMA
REKLAMA