REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra F odpowietrzanie układu hamulcowego
Opel Astra F odpowietrzanie układu hamulcowego

REKLAMA

REKLAMA

Zapowietrzony układ hamulcowy znacząco obniża sprawność hamulców. W poradniku tym pokażemy jak samemu odpowietrzyć układ hamulcowy w Oplu Astrze F.

Pierwszy krok to zakup płynu hamulcowego. Zalecamy wybrać oryginalny płyn, który można kupić w autoryzowanym serwisie. Występuje w butelkach 0.5L. Do odpowietrzania układu hamulcowego należy używać wyłącznie nowego płynu hamulcowego. Płyn z układu spuszczamy do pustego naczynia, które na końcu oddamy do punktu utylizacji.

REKLAMA

Podczas pracy z płynem hamulcowym należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ jest on bardzo trujący. Dlatego nie należy odciągać płynu poprzez wężyk za pomocą ust. Płyn hamulcowy jest również żrący. Bezpośredni kontakt z lakierem samochodowym może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku rozlania płynu należy zetrzeć go i zmyć powierzchnie dużą ilością wody.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

Zalecamy zacząć od krótkiego przeglądu układu hamulcowego, który wykaże w jakim stanie jest układ hamulcowy w naszym aucie. Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.

Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie połączenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć.  W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. W tym momencie możemy przejść do odpowietrzenia układu mając informację o braku jakichkolwiek uszkodzeń na kontrolowanych przewodach.

Zapowietrzenie układu powstaje w przypadku nieszczelności lub przy otwarciu instalacji hamulcowej. W celu odpowietrzenia układu będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która będzie naciskać pedał hamulca. Kolejność odpowietrzania jest następująca:

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

W samochodach, które są wyposażone w system kontroli ubytku płynu hamulcowego należy zwrócić uwagę, żeby tulejka prowadząca w korku zbiorniczka wyrównawczego była całkowicie opróżniona. W autach z zamontowanym korektorem siły hamowania (tylna oś) w trakcie odpowietrzania hamulców tylnych należy mocno docisnąć dźwignię korektora w stronę zawieszenia tylnego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Teraz zdejmujemy kapturek z odpowietrznika przy zacisku hamulca po czym dokładnie go czyścimy. Zakładamy na odpowietrznik przewód elastyczny i zanurzamy go w naczyniu wypełnionym do połowy płynem hamulcowym. Druga osoba zaczyna pompować hamulcem do momentu aż wytworzy się ciśnienie w układzie – wzrost oporu na pedale hamulca. Po osiągnięciu wyraźnego oporu należy przytrzymać pedał hamulca w danym położeniu.

Odkręcamy za pomocą klucza oczkowego odpowietrznik przy zacisku hamulca o pół obrotu i zbieramy do naczynia spływający płyn hamulcowy. Należy pilnować, żeby przewód był zanurzony w naczyniu. Po opadnięciu ciśnienia zakręcamy odpowietrznik. Czynność tą powtarzamy do momentu aż wypływający płyn będzie pozbawiony pęcherzyków powietrza. Po skończonym odpowietrzaniu zdejmujemy przewód elastyczny z odpowietrznika i zakładamy kapturek.

W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami. Podczas wykonywania tej pracy należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. W razie potrzeby należy dolać odpowiednią ilość. Nie można doprowadzić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka, doprowadzi to do zapowietrzenia pompy hamulcowej.

Na końcu nie zapominamy o oddaniu zlanego wcześniej płynu hamulcowego do punktu utylizacji. Pod żadnym pozorem nie wolno go

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Kondycja branży motoryzacyjnej. Kto będzie budować samochody przyszłości?

    Branżę motoryzacyjną czeka szereg wyzwań. Wraca do normalności po okresie pandemii, a do tego stoi u progu transformacji. I w tym punkcie warto spojrzeć na nią, ale od strony HR-u. Jak wygląda dostępność wykwalifikowanej kadry w tym sektorze?

    Jak odpalić silnik z kabli? Kierowca musi pamiętać o kolejności

    Jak odpalić silnik z kabli? To pytanie, które jest szczególnie aktualne o tej porze roku. A odpowiedź dotyczy kolejności podłączania przewodów do obydwu akumulatorów. Ta jest najważniejsza.

    MAN TGE po liftingu. Model 2024 otrzyma jakby luksusowe wnętrze

    MAN TGE przechodzi właśnie drobny lifting. I ten w stu procentach skupi się na kabinie pasażerskiej. Unowocześni multimedia, ale i systemy bezpieczeństwa. Stąd nazwa Next Level. Co konkretnie się zmieni po modernizacji?

    Paliwo E10. Wyszukiwarka z szeregiem błędów. Pozwala nawet na tankowanie benzyną... diesla

    W sieci pojawiła się rządowa wyszukiwarka, w której można sprawdzić, czy twój pojazd jest kompatybilny z paliwem E10. A lista jest naprawdę ciekawa! Czasami silnik 1,6 FSI znosi nowy typ benzyny, a czasami nie. Program zaleca nawet stosowanie benzyny E10 w... dieslu. A to nie koniec błędów.

    REKLAMA

    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    REKLAMA