REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra F odpowietrzanie układu hamulcowego
Opel Astra F odpowietrzanie układu hamulcowego

REKLAMA

REKLAMA

Zapowietrzony układ hamulcowy znacząco obniża sprawność hamulców. W poradniku tym pokażemy jak samemu odpowietrzyć układ hamulcowy w Oplu Astrze F.

Pierwszy krok to zakup płynu hamulcowego. Zalecamy wybrać oryginalny płyn, który można kupić w autoryzowanym serwisie. Występuje w butelkach 0.5L. Do odpowietrzania układu hamulcowego należy używać wyłącznie nowego płynu hamulcowego. Płyn z układu spuszczamy do pustego naczynia, które na końcu oddamy do punktu utylizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas pracy z płynem hamulcowym należy zachować szczególną ostrożność, ponieważ jest on bardzo trujący. Dlatego nie należy odciągać płynu poprzez wężyk za pomocą ust. Płyn hamulcowy jest również żrący. Bezpośredni kontakt z lakierem samochodowym może doprowadzić do jego uszkodzenia. W przypadku rozlania płynu należy zetrzeć go i zmyć powierzchnie dużą ilością wody.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

Zalecamy zacząć od krótkiego przeglądu układu hamulcowego, który wykaże w jakim stanie jest układ hamulcowy w naszym aucie. Zaczynamy od sprawdzenia przewodów hamulcowych. Ewentualne nieszczelności powoduję, że dalsze działania są praktycznie niepotrzebne. Mamy wyciek i to właśnie na tym należy się skoncentrować. Do przeprowadzenia tego testu będzie nam potrzebna platforma warsztatowa lub kanał. Działanie z pozycji tradycyjnego lewarka razem z podstawkami jest dosyć ryzykowne jednak możliwe do wykonania.

REKLAMA

Po uniesieniu samochodu myjemy dokładnie przewody hamulcowe. Pamiętajmy, że są pokryte warstwą tworzywa sztucznego, które pełni rolę ochronną. Właśnie dlatego niedopuszczalne jest czyszczenie ich za pomocą szczotki drucianej lub papieru ściernego. W tym momencie warto posłużyć się mocną lampą lub latarką. Sprawdzamy dokładnie połączenia od pompy hamulcowej. Znajduje się ona pod zbiorniczkiem płynu hamulcowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pamiętajmy, że sztywne przewody nie powinny być pogięte ani całkowicie zgniecione. Jeżeli widzimy wszelkiego rodzaju otarcia lub ślady korozji to nie trzeba czekać z wymianą. Podmieniamy uszkodzony odcinek aż do miejsca łączenia. Miejscami narażonymi na uszkodzenia są również miejsca połączeń sztywnych przewodów z giętkimi. Są one bardzo wytrzymałe jednak z biegiem czasu potrafią spęcznieć.  W celu kontroli wystarczy je przegiąć kilka razy.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Na końcu obracamy kilkakrotnie kierownicą i sprawdzamy czy nie występują żadne kolizje z innymi elementami podwozia. Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń to opuszczamy samochód. W tym momencie możemy przejść do odpowietrzenia układu mając informację o braku jakichkolwiek uszkodzeń na kontrolowanych przewodach.

Zapowietrzenie układu powstaje w przypadku nieszczelności lub przy otwarciu instalacji hamulcowej. W celu odpowietrzenia układu będzie nam potrzebna pomoc drugiej osoby, która będzie naciskać pedał hamulca. Kolejność odpowietrzania jest następująca:

  • Prawy tył
  • Lewy tył
  • Prawy przód
  • Lewy przód

W samochodach, które są wyposażone w system kontroli ubytku płynu hamulcowego należy zwrócić uwagę, żeby tulejka prowadząca w korku zbiorniczka wyrównawczego była całkowicie opróżniona. W autach z zamontowanym korektorem siły hamowania (tylna oś) w trakcie odpowietrzania hamulców tylnych należy mocno docisnąć dźwignię korektora w stronę zawieszenia tylnego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Teraz zdejmujemy kapturek z odpowietrznika przy zacisku hamulca po czym dokładnie go czyścimy. Zakładamy na odpowietrznik przewód elastyczny i zanurzamy go w naczyniu wypełnionym do połowy płynem hamulcowym. Druga osoba zaczyna pompować hamulcem do momentu aż wytworzy się ciśnienie w układzie – wzrost oporu na pedale hamulca. Po osiągnięciu wyraźnego oporu należy przytrzymać pedał hamulca w danym położeniu.

Odkręcamy za pomocą klucza oczkowego odpowietrznik przy zacisku hamulca o pół obrotu i zbieramy do naczynia spływający płyn hamulcowy. Należy pilnować, żeby przewód był zanurzony w naczyniu. Po opadnięciu ciśnienia zakręcamy odpowietrznik. Czynność tą powtarzamy do momentu aż wypływający płyn będzie pozbawiony pęcherzyków powietrza. Po skończonym odpowietrzaniu zdejmujemy przewód elastyczny z odpowietrznika i zakładamy kapturek.

W taki sam sposób postępujemy z pozostałymi zaciskami. Podczas wykonywania tej pracy należy kontrolować poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. W razie potrzeby należy dolać odpowiednią ilość. Nie można doprowadzić do całkowitego opróżnienia zbiorniczka, doprowadzi to do zapowietrzenia pompy hamulcowej.

Na końcu nie zapominamy o oddaniu zlanego wcześniej płynu hamulcowego do punktu utylizacji. Pod żadnym pozorem nie wolno go

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA