REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych
Opel Astra F wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Sprawne hamulce to podstawa w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić tylne hamulce w Oplu Astra F.

W Oplu Astra F występują dwa rodzaje tylnych hamulców: tarczowe i bębnowe. Poradnik ten jest poświęcony pierwszemu wariantowi. Podobnie jak w przypadku przednich hamulców zalecamy wybór sprawdzonych materiałów eksploatacyjnych. Pamiętajmy, że od sprawności hamulców zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Po wyborze odpowiednich części przystępujemy do wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył samochodu i podkładamy podstawki. Powoli opuszczamy podnośnik do momentu aż auto oprze się na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Pamiętajmy, że wymianę prowadzimy zawsze po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej stronie.

Wybijamy sworznie z korpusu zacisku. Robimy to od zewnętrznej strony za pomocą przebijaka lub odpowiednio cienkiego trzpienia o średnicy około 3mm. Należy robić to bardzo ostrożnie, aby nie wyskoczyła sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy ją i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. W przypadku blaszek zalecamy użyć szczypiec lub śrubokręta. Po wyjęciu klocków nie należy naciskać pedału hamulca, ponieważ można doprowadzić do wypadnięcia tłoka z zacisku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wciśnięcia tłoczka. W specjalistycznych warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX. Pamiętajmy, żeby podczas wymiany klocków nie obracać tłoczków ponieważ doprowadzi to do zmiany ich położenia.

W celu zapobiegnięcia piszczeniu klocków hamulcowych należy nanieść odpowiedni smar na boczne krawędzie prowadzące. Smar nie może dostać się na powierzchnie cierną klocka. Nie należy stosować uniwersalnego smaru, koniecznie musi być do klocków hamulcowych. Teraz wkładamy w zacisk klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Następnie instalujemy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie, jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Przykręcamy koło i przechodzimy na druga stronę auta. Sposób postępowania pozostaje bez zmian. Bezpośrednio po wymianie wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli jest zbyt niski to należy uzupełnić go do oznaczenia MAX. Nowe klocki docieramy przez około 300 kilometrów. W tym czasie unikamy gwałtownego hamowania.

Wymiana tarczy hamulcowej

W przypadku wymiany tylnych tarcz hamulcowych początek jest taki sam jak przy wymianie klocków hamulcowych. Luzujemy śruby kół i podnosimy tył samochodu. Następnie opieramy go na podstawkach i odkręcamy do końca śruby. Zdejmujemy koła i przechodzimy do wymontowania klocków hamulcowych. Postępujemy zgodnie z opisem znajdującym się powyżej.

Teraz podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Najlepiej wykorzystać do tego kawałek druta. Zwracamy uwagę, żeby przewód nie był zbyt mocno napięty lub skręcony. Nie należy również odczepiać samego przewodu ponieważ będzie konieczność odpowietrzenia całego układu.

Obracamy tarczę hamulcową do momentu aż otwór w tarczy znajdzie się na wysokości regulatora ustawienia szczęk hamulca ręcznego. Wkładamy śrubokręt w otwór i obracamy kółko regulatora do góry do momentu, aż poczujemy wyraźny opór. W tym momencie wykręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie za pomocą szczotki drucianej miejsce montażu tarczy. Powierzchnia powinna być idealnie równa. Teraz odtłuszczamy tarczę i przykręcamy na swoje miejsce. Montujemy klocki hamulcowe zgodnie z opisem na początku poradnika i przykręcamy koło. Po drugiej stronie postępujemy w ten sam sposób. Po montażu wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. W przypadku niskiego stanu, uzupełniamy świeżym olejem do oznaczenia MAX.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Jedziesz na letnich oponach w warunkach zimowych? Ryzykujesz mandat do 3000 zł za jazdę i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

REKLAMA

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA