REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych
Opel Astra F wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Sprawne hamulce to podstawa w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić tylne hamulce w Oplu Astra F.

W Oplu Astra F występują dwa rodzaje tylnych hamulców: tarczowe i bębnowe. Poradnik ten jest poświęcony pierwszemu wariantowi. Podobnie jak w przypadku przednich hamulców zalecamy wybór sprawdzonych materiałów eksploatacyjnych. Pamiętajmy, że od sprawności hamulców zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Po wyborze odpowiednich części przystępujemy do wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył samochodu i podkładamy podstawki. Powoli opuszczamy podnośnik do momentu aż auto oprze się na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Pamiętajmy, że wymianę prowadzimy zawsze po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej stronie.

Wybijamy sworznie z korpusu zacisku. Robimy to od zewnętrznej strony za pomocą przebijaka lub odpowiednio cienkiego trzpienia o średnicy około 3mm. Należy robić to bardzo ostrożnie, aby nie wyskoczyła sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy ją i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. W przypadku blaszek zalecamy użyć szczypiec lub śrubokręta. Po wyjęciu klocków nie należy naciskać pedału hamulca, ponieważ można doprowadzić do wypadnięcia tłoka z zacisku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych amortyzatorów i sprężyn

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Przechodzimy do wciśnięcia tłoczka. W specjalistycznych warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX. Pamiętajmy, żeby podczas wymiany klocków nie obracać tłoczków ponieważ doprowadzi to do zmiany ich położenia.

W celu zapobiegnięcia piszczeniu klocków hamulcowych należy nanieść odpowiedni smar na boczne krawędzie prowadzące. Smar nie może dostać się na powierzchnie cierną klocka. Nie należy stosować uniwersalnego smaru, koniecznie musi być do klocków hamulcowych. Teraz wkładamy w zacisk klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Następnie instalujemy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie, jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Przykręcamy koło i przechodzimy na druga stronę auta. Sposób postępowania pozostaje bez zmian. Bezpośrednio po wymianie wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli jest zbyt niski to należy uzupełnić go do oznaczenia MAX. Nowe klocki docieramy przez około 300 kilometrów. W tym czasie unikamy gwałtownego hamowania.

Wymiana tarczy hamulcowej

W przypadku wymiany tylnych tarcz hamulcowych początek jest taki sam jak przy wymianie klocków hamulcowych. Luzujemy śruby kół i podnosimy tył samochodu. Następnie opieramy go na podstawkach i odkręcamy do końca śruby. Zdejmujemy koła i przechodzimy do wymontowania klocków hamulcowych. Postępujemy zgodnie z opisem znajdującym się powyżej.

Teraz podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Najlepiej wykorzystać do tego kawałek druta. Zwracamy uwagę, żeby przewód nie był zbyt mocno napięty lub skręcony. Nie należy również odczepiać samego przewodu ponieważ będzie konieczność odpowietrzenia całego układu.

Obracamy tarczę hamulcową do momentu aż otwór w tarczy znajdzie się na wysokości regulatora ustawienia szczęk hamulca ręcznego. Wkładamy śrubokręt w otwór i obracamy kółko regulatora do góry do momentu, aż poczujemy wyraźny opór. W tym momencie wykręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie za pomocą szczotki drucianej miejsce montażu tarczy. Powierzchnia powinna być idealnie równa. Teraz odtłuszczamy tarczę i przykręcamy na swoje miejsce. Montujemy klocki hamulcowe zgodnie z opisem na początku poradnika i przykręcamy koło. Po drugiej stronie postępujemy w ten sam sposób. Po montażu wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. W przypadku niskiego stanu, uzupełniamy świeżym olejem do oznaczenia MAX.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA