REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych
Opel Astra F wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Sprawne hamulce to podstawa w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić tylne hamulce w Oplu Astra F.

W Oplu Astra F występują dwa rodzaje tylnych hamulców: tarczowe i bębnowe. Poradnik ten jest poświęcony pierwszemu wariantowi. Podobnie jak w przypadku przednich hamulców zalecamy wybór sprawdzonych materiałów eksploatacyjnych. Pamiętajmy, że od sprawności hamulców zależy nasze bezpieczeństwo na drodze. Po wyborze odpowiednich części przystępujemy do wymiany.

REKLAMA

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył samochodu i podkładamy podstawki. Powoli opuszczamy podnośnik do momentu aż auto oprze się na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby mocujące i zdejmujemy koła. Pamiętajmy, że wymianę prowadzimy zawsze po obu stronach osi. Niedopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej stronie.

Wybijamy sworznie z korpusu zacisku. Robimy to od zewnętrznej strony za pomocą przebijaka lub odpowiednio cienkiego trzpienia o średnicy około 3mm. Należy robić to bardzo ostrożnie, aby nie wyskoczyła sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy ją i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. W przypadku blaszek zalecamy użyć szczypiec lub śrubokręta. Po wyjęciu klocków nie należy naciskać pedału hamulca, ponieważ można doprowadzić do wypadnięcia tłoka z zacisku.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych amortyzatorów i sprężyn

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku należy oczyścić dokładnie miejsce montażu za pomocą szczotki drucianej. Następnie nasączamy szmatkę spirytusem i dokładnie przecieramy. Pamiętajmy, żeby nie używać rozpuszczalników ani ostrych narzędzi. Teraz kontrolujemy osłony przeciwpyłowe, nie mogą być popękane. Jeżeli osłona jest uszkodzona to należy ją jak najszybciej wymienić. Zanieczyszczenia doprowadzą do powstania nieszczelności tłoka w zacisku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wciśnięcia tłoczka. W specjalistycznych warsztatach stosowane jest specjalne narzędzie. My skorzystamy z drewnianego trzonka młotka. Podczas wykonywania tej czynności należy zwrócić uwagę, żeby nie przekrzywić i uszkodzić tłoka oraz, żeby nie uszkodzić osłony. Pamiętajmy, ze podczas wciskania tłoka podnosi się w zbiorniczku poziom płynu hamulcowego.

Zalecamy obserwować poziom płynu w zbiorniczku i ewentualny nadmiar odessać. Do zbierania płynu należy przygotować puste naczynie i strzykawkę. Pod żadnym pozorem nie należy odsysać płynu ustami. Jest on bardzo trujący i może poważnie zagrozić naszemu życiu lub zdrowiu. Po wymianie klocków, poziom płynu nie może być powyżej poziomu MAX. Pamiętajmy, żeby podczas wymiany klocków nie obracać tłoczków ponieważ doprowadzi to do zmiany ich położenia.

W celu zapobiegnięcia piszczeniu klocków hamulcowych należy nanieść odpowiedni smar na boczne krawędzie prowadzące. Smar nie może dostać się na powierzchnie cierną klocka. Nie należy stosować uniwersalnego smaru, koniecznie musi być do klocków hamulcowych. Teraz wkładamy w zacisk klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Następnie instalujemy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie, jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Przykręcamy koło i przechodzimy na druga stronę auta. Sposób postępowania pozostaje bez zmian. Bezpośrednio po wymianie wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli jest zbyt niski to należy uzupełnić go do oznaczenia MAX. Nowe klocki docieramy przez około 300 kilometrów. W tym czasie unikamy gwałtownego hamowania.

Wymiana tarczy hamulcowej

W przypadku wymiany tylnych tarcz hamulcowych początek jest taki sam jak przy wymianie klocków hamulcowych. Luzujemy śruby kół i podnosimy tył samochodu. Następnie opieramy go na podstawkach i odkręcamy do końca śruby. Zdejmujemy koła i przechodzimy do wymontowania klocków hamulcowych. Postępujemy zgodnie z opisem znajdującym się powyżej.

Teraz podwieszamy do nadwozia zacisk hamulcowy. Najlepiej wykorzystać do tego kawałek druta. Zwracamy uwagę, żeby przewód nie był zbyt mocno napięty lub skręcony. Nie należy również odczepiać samego przewodu ponieważ będzie konieczność odpowietrzenia całego układu.

Obracamy tarczę hamulcową do momentu aż otwór w tarczy znajdzie się na wysokości regulatora ustawienia szczęk hamulca ręcznego. Wkładamy śrubokręt w otwór i obracamy kółko regulatora do góry do momentu, aż poczujemy wyraźny opór. W tym momencie wykręcamy śrubę mocującą tarczę hamulcową do piasty i zdejmujemy tarczę.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Przechodzimy do montażu. Czyścimy dokładnie za pomocą szczotki drucianej miejsce montażu tarczy. Powierzchnia powinna być idealnie równa. Teraz odtłuszczamy tarczę i przykręcamy na swoje miejsce. Montujemy klocki hamulcowe zgodnie z opisem na początku poradnika i przykręcamy koło. Po drugiej stronie postępujemy w ten sam sposób. Po montażu wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. W przypadku niskiego stanu, uzupełniamy świeżym olejem do oznaczenia MAX.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA