REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych
Opel Astra F wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana bębnów i szczęk hamulcowych to jedna z podstawowych czynności, którą można wykonać samemu. W poradniku tym znajduje się opis wymiany bębnów i szczęk hamulcowych w Oplu Astra F.

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku bębnów hamulcowych możemy wybrać zakup nowego lub przetoczenie obecnego. Zdecydowanie polecamy zakup nowego, ponieważ ceny nie są wygórowane. Jeśli chodzi o szczęki hamulcowe to podobnie jak w przypadku klocków wybieramy tylko i wyłącznie sprawdzonych producentów.

REKLAMA

Na początku przedstawimy wymianę bębna hamulcowego, a w drugiej części poradnika dokonamy wymiany szczęk hamulcowych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył samochodu i podkładamy podstawki. Powoli opuszczamy samochód do momentu, aż się na nich oprze. Dla bezpieczeństwa należy podsunąć kliny pod przednie koła. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koła.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

Zwalniamy hamulec ręczny i odkręcamy śrubę mocującą bęben hamulca. Teraz staramy się zdjąć bęben, jeżeli są problemy to znak, że ma już próg na powierzchni tarcia. Uniemożliwia on swobodne zdjęcie bębna ponieważ zaczepia się o szczęki hamulcowe. W takim przypadku zaglądamy w tylną część bębna od strony tarczy nośnej. Znajduje się tam zaślepka w postaci korka, którą należy wyjąć.

Wkładamy śrubokręt w otwór i naciskamy na dźwignię hamulca ręcznego. W taki sposób umożliwimy cofnięcie się sprężyny ściągającej szczęki. Po takim zabiegu nie powinno być problemu ze zdjęciem bębna. W razie potrzeby należy poluzować linkę hamulca ręcznego przy zaczepie środkowym. To właśnie on jest odpowiedzialny za regulację długości linki. Zdarzają się przypadki, że bęben nie da się poruszyć z osadzenia piasty w takim przypadku należy go delikatnie opukać za pomocą młotka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Pamiętajmy, że bębny hamulcowe zawsze wymieniamy parami. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej stronie. Przy montażu nowych bębnów zalecamy wymienić szczęki hamulcowe. Odpowiedni opis znajduje się w drugiej części poradnika. Jeśli występuje rdza na kołnierzu bębna to należy ją usunąć. Czyścimy dokładnie otwór gwintowany pod śrubę mocującą bęben.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Zakładamy bęben na piastę tak, żeby pokryły się otwory pod śrubę mocującą. Dokręcamy śrubę i przykręcamy wstępnie koła. Przechodzimy na druga stronę i postępujemy w taki sam sposób. Na koniec opuszczamy samochód i dokręcamy do końca śruby kół. Przed rozpoczęciem jazy należy wcisnąć kilkakrotnie pedał hamulca. Spowoduje to dosunięcie szczęki hamulca do bębna. Zalecamy wcisnąć pedał około 20 razy. Na końcu sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i ewentualnie uzupełniamy stan.

Wymiana szczęk hamulcowych

REKLAMA

Szczęki podobnie jak bębny należy wymieniać po każdej stronie osi. Pierwszy krok to wymontowanie bębna hamulcowego według opisu znajdującego się powyżej. Najpierw wykonujemy wymianę po jednej stronie, druga będzie nam służyć za wzór podczas montażu. Po zdjęciu bębna odczepiamy górną sprężynę ściągającą. W warsztatach stosowane są specjalne szczypce do demontażu szczęk. My posłużymy się zwyczajnymi szczypcami. Należy się nastawić na to, że nie będzie to łatwe zadanie.

Za pomocą śrubokręta wyjmujemy z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej. Następnie usuwamy ze szczęki dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Odsuwamy delikatnie szczęki na zewnątrz i wyjmujemy rozpieracz regulatora. Demontujemy prowadnik przedniej szczęki. W tym celu należy wcisnąć szczypcami talerzyk sprężyny i obrócić o 90 stopni. Podczas wykonywania tej czynności należy przytrzymywać z tyłu prowadnik.

Wyjmujemy talerzyk, sprężynę i prowadnik. Do ściśnięcia sprężyny można zastosować szczypce uniwersalne w przypadku braku specjalnego narzędzia. W taki sam sposób demontujemy prowadnik tylnej szczęki hamulca. Usuwamy dolną sprężynę ściągającą i wyjmujemy szczęki hamulca. Podczas wykonywania tej czynności odłączamy od dźwigni linkę hamulca ręcznego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Przystępujemy do montażu. W zależności od tego jaki zestaw kupiliśmy, wymieniamy kompletne szczęki hamulca lub same okładziny. Zaczniemy od wymiany całych szczęk, na końcu poradnika przedstawimy wymianę samych okładzin.

Pierwszy krok to dokładne wyczyszczenie bębna hamulcowego i tarczy nośnej. Robimy to za pomocą pędzelka lub szmatki namoczonej w spirytusie. Pamiętajmy, żeby nie naciskać pedału hamulca kiedy szczęki są wymontowane. Doprowadzi to do wyskoczenia tłoczków z cylinderków. Jeśli są widoczne wycieki płynu hamulcowego przez cylinderek to należy go bezzwłocznie wymienić.

Czyścimy dokładnie gwint na rozpieracz szczęk i nakładamy cienką warstwę smaru. Następnie nakładamy smar grafitowe na tarczę nośną w miejscach gdzie styka się ze szczękami. Teraz kontrolujemy kółko i dźwignię regulatora. Jeśli obraca się z problemami to należy go rozebrać i dokładnie oczyścić. Nakładamy cienka warstwę smaru silikonowego na gwint w regulatorze.

Kolejny krok to cofnięcie kółka regulatora do wyczuwalnego oporu. Należy pamiętać, że rozpieracz szczęk do koła lewego ma inny kierunek gwintu niż do koła prawego i mają na sobie oznaczenie L – lewy, R – prawy. Nie należy zamieniać miejscami rozpieraczy. Dodatkowym zabezpieczeniem przed możliwością pomyłki jest zastosowanie specjalnych oznaczeń części. W kole lewym części oznaczone są kolorem czarnym, w kole prawym, srebrnym.

Zobacz też: Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego

Teraz zaczepiamy koniec linki hamulca ręcznego do dźwigni przy szczęce, zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie linki. Łączymy szczęki dolną sprężyną ściągającą i montujemy szczęki hamulca do tarczy nośnej. Do tej operacji należy wsunąć od tylu prowadniki. Na każdy z nich zakładamy sprężynę, którą ściskamy razem z talerzykiem. Przytrzymujemy prowadnik od tyłu i obracamy talerzyk o 90 stopni (zabezpieczony prowadnik).

Montujemy na górze regulator ustawienia szczęk, zwracając uwagę na położenie końca regulatora. Przy montażu nowych szczęk należy pamiętać o włożeniu sprężyny krążkowej dźwigni regulatora. Teraz montujemy na kołku rozprężnym dźwignię regulatora ze sprężyną. Zaczepiamy szczypcami o szczękę sprężynę odciągającą dźwigni regulatora. Wkładamy w kołek rozprężny koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej, natomiast drugi koniec zaczepu wciskamy w otwór w szczęce.

Teraz podłączamy do szczęki i do zaczepu górną sprężynę ściągającą i montujemy bęben hamulcowy. Po drugiej stronie postępujemy w taki sam sposób. Na końcu opuszczamy samochód i wciskamy około 20 razy pedał hamulca. Spowoduje to odpowiednie ustawienie się szczęk względem bębna hamulcowego.

Wymiana okładzin szczęk hamulca

Zobacz też: Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania

W Oplu Astra F o nadwoziu kombi od lutego 1996 mają przyklejane okładziny do szczęk hamulcowych. Od tego rocznika należy wymieniać tylko i wyłącznie kompletne szczęki. W pozostałych wersjach nadwozia, okładziny są nitowane i można wymieniać je osobno. Pierwszy krok to wymontowanie szczęk hamulcowych. Czynność tę wykonujemy zgodnie z opisem przedstawionym powyżej (wymiana szczęk hamulcowych).

Teraz rozwiercamy nity w szczekach i wybijamy nity za pomocą odpowiedniego trzpienia. Czyścimy dokładnie szczęki w miejscu styku z okładzinami. Nie należy używać kleju do zamocowania okładziny ze szczęką. Teraz przynitowujemy okładziny do szczęki. Możemy użyć do tego odpowiedniego trzpienia oraz punktaka do zagniecenia nitu.

Nity wkładamy z zewnątrz i zagniatamy na metalowej szczęce. Należy zwrócić uwagę na przyleganie główki nitu. Musi być płasko do okładziny. Okładzina musi idealnie przylegać do szczęki. Na końcu montujemy szczeki hamulca. Pozostaje nam założyć bęben i dokręcić koła.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

Od 17 czerwca 2024 roku polskie prawo jazdy - nowe przepisy dla kierowcy

Kierowcy muszą przygotować się na nowe przepisy, które wchodzą w życie już 17 czerwca 2024 roku. Od tej daty akceptowane będzie tylko polskie prawo jazdy. Jakie jeszcze zmiany będą obowiązywać?

Konfiskata samochodów nie odstraszyła kierowców. Na "podwójnym gazie" złapano w tym roku 34 tys. osób

Policja skonfiskowała już prawie 1,6 tys. samochodów od kierowców, którzy prowadzili pod wpływem alkoholu. Ta kara nie spowodowała jednak znaczącego spadku liczby pijanych kierowców na drogach - informuje "Rzeczpospolita".

REKLAMA

Znaczące spadki cen paliw. Ile zapłacimy za benzynę, olej czy gaz?

Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują, że w najbliższym tygodniu skala spadków cen paliw na stacjach może być znacząca. Przewidują, że litr benzyny 95 może średnio kosztować od 6,45 do 6,57 zł, a oleju napędowego - od 6,46 do 6,59 zł.

Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

REKLAMA