REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych
Opel Astra F wymiana tylnych szczęk i bębnów hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana bębnów i szczęk hamulcowych to jedna z podstawowych czynności, którą można wykonać samemu. W poradniku tym znajduje się opis wymiany bębnów i szczęk hamulcowych w Oplu Astra F.

Pierwszy krok to przygotowanie wszystkich materiałów eksploatacyjnych. W przypadku bębnów hamulcowych możemy wybrać zakup nowego lub przetoczenie obecnego. Zdecydowanie polecamy zakup nowego, ponieważ ceny nie są wygórowane. Jeśli chodzi o szczęki hamulcowe to podobnie jak w przypadku klocków wybieramy tylko i wyłącznie sprawdzonych producentów.

REKLAMA

Na początku przedstawimy wymianę bębna hamulcowego, a w drugiej części poradnika dokonamy wymiany szczęk hamulcowych. Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył samochodu i podkładamy podstawki. Powoli opuszczamy samochód do momentu, aż się na nich oprze. Dla bezpieczeństwa należy podsunąć kliny pod przednie koła. Odkręcamy do końca śruby i zdejmujemy koła.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana tylnych klocków i tarczy hamulcowych

REKLAMA

Zwalniamy hamulec ręczny i odkręcamy śrubę mocującą bęben hamulca. Teraz staramy się zdjąć bęben, jeżeli są problemy to znak, że ma już próg na powierzchni tarcia. Uniemożliwia on swobodne zdjęcie bębna ponieważ zaczepia się o szczęki hamulcowe. W takim przypadku zaglądamy w tylną część bębna od strony tarczy nośnej. Znajduje się tam zaślepka w postaci korka, którą należy wyjąć.

Wkładamy śrubokręt w otwór i naciskamy na dźwignię hamulca ręcznego. W taki sposób umożliwimy cofnięcie się sprężyny ściągającej szczęki. Po takim zabiegu nie powinno być problemu ze zdjęciem bębna. W razie potrzeby należy poluzować linkę hamulca ręcznego przy zaczepie środkowym. To właśnie on jest odpowiedzialny za regulację długości linki. Zdarzają się przypadki, że bęben nie da się poruszyć z osadzenia piasty w takim przypadku należy go delikatnie opukać za pomocą młotka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do montażu. Pamiętajmy, że bębny hamulcowe zawsze wymieniamy parami. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej stronie. Przy montażu nowych bębnów zalecamy wymienić szczęki hamulcowe. Odpowiedni opis znajduje się w drugiej części poradnika. Jeśli występuje rdza na kołnierzu bębna to należy ją usunąć. Czyścimy dokładnie otwór gwintowany pod śrubę mocującą bęben.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Zakładamy bęben na piastę tak, żeby pokryły się otwory pod śrubę mocującą. Dokręcamy śrubę i przykręcamy wstępnie koła. Przechodzimy na druga stronę i postępujemy w taki sam sposób. Na koniec opuszczamy samochód i dokręcamy do końca śruby kół. Przed rozpoczęciem jazy należy wcisnąć kilkakrotnie pedał hamulca. Spowoduje to dosunięcie szczęki hamulca do bębna. Zalecamy wcisnąć pedał około 20 razy. Na końcu sprawdzamy poziom płynu hamulcowego i ewentualnie uzupełniamy stan.

Wymiana szczęk hamulcowych

REKLAMA

Szczęki podobnie jak bębny należy wymieniać po każdej stronie osi. Pierwszy krok to wymontowanie bębna hamulcowego według opisu znajdującego się powyżej. Najpierw wykonujemy wymianę po jednej stronie, druga będzie nam służyć za wzór podczas montażu. Po zdjęciu bębna odczepiamy górną sprężynę ściągającą. W warsztatach stosowane są specjalne szczypce do demontażu szczęk. My posłużymy się zwyczajnymi szczypcami. Należy się nastawić na to, że nie będzie to łatwe zadanie.

Za pomocą śrubokręta wyjmujemy z otworu w szczęce zaczep sprężyny ściągającej. Następnie usuwamy ze szczęki dźwignię regulatora razem ze sprężyną odciągającą. Odsuwamy delikatnie szczęki na zewnątrz i wyjmujemy rozpieracz regulatora. Demontujemy prowadnik przedniej szczęki. W tym celu należy wcisnąć szczypcami talerzyk sprężyny i obrócić o 90 stopni. Podczas wykonywania tej czynności należy przytrzymywać z tyłu prowadnik.

Wyjmujemy talerzyk, sprężynę i prowadnik. Do ściśnięcia sprężyny można zastosować szczypce uniwersalne w przypadku braku specjalnego narzędzia. W taki sam sposób demontujemy prowadnik tylnej szczęki hamulca. Usuwamy dolną sprężynę ściągającą i wyjmujemy szczęki hamulca. Podczas wykonywania tej czynności odłączamy od dźwigni linkę hamulca ręcznego.

Zobacz też: Opel Astra F: wymontowanie pompy wspomagania

Przystępujemy do montażu. W zależności od tego jaki zestaw kupiliśmy, wymieniamy kompletne szczęki hamulca lub same okładziny. Zaczniemy od wymiany całych szczęk, na końcu poradnika przedstawimy wymianę samych okładzin.

Pierwszy krok to dokładne wyczyszczenie bębna hamulcowego i tarczy nośnej. Robimy to za pomocą pędzelka lub szmatki namoczonej w spirytusie. Pamiętajmy, żeby nie naciskać pedału hamulca kiedy szczęki są wymontowane. Doprowadzi to do wyskoczenia tłoczków z cylinderków. Jeśli są widoczne wycieki płynu hamulcowego przez cylinderek to należy go bezzwłocznie wymienić.

Czyścimy dokładnie gwint na rozpieracz szczęk i nakładamy cienką warstwę smaru. Następnie nakładamy smar grafitowe na tarczę nośną w miejscach gdzie styka się ze szczękami. Teraz kontrolujemy kółko i dźwignię regulatora. Jeśli obraca się z problemami to należy go rozebrać i dokładnie oczyścić. Nakładamy cienka warstwę smaru silikonowego na gwint w regulatorze.

Kolejny krok to cofnięcie kółka regulatora do wyczuwalnego oporu. Należy pamiętać, że rozpieracz szczęk do koła lewego ma inny kierunek gwintu niż do koła prawego i mają na sobie oznaczenie L – lewy, R – prawy. Nie należy zamieniać miejscami rozpieraczy. Dodatkowym zabezpieczeniem przed możliwością pomyłki jest zastosowanie specjalnych oznaczeń części. W kole lewym części oznaczone są kolorem czarnym, w kole prawym, srebrnym.

Zobacz też: Opel Astra F: odpowietrzanie układu hamulcowego

Teraz zaczepiamy koniec linki hamulca ręcznego do dźwigni przy szczęce, zwracając uwagę na prawidłowe ułożenie linki. Łączymy szczęki dolną sprężyną ściągającą i montujemy szczęki hamulca do tarczy nośnej. Do tej operacji należy wsunąć od tylu prowadniki. Na każdy z nich zakładamy sprężynę, którą ściskamy razem z talerzykiem. Przytrzymujemy prowadnik od tyłu i obracamy talerzyk o 90 stopni (zabezpieczony prowadnik).

Montujemy na górze regulator ustawienia szczęk, zwracając uwagę na położenie końca regulatora. Przy montażu nowych szczęk należy pamiętać o włożeniu sprężyny krążkowej dźwigni regulatora. Teraz montujemy na kołku rozprężnym dźwignię regulatora ze sprężyną. Zaczepiamy szczypcami o szczękę sprężynę odciągającą dźwigni regulatora. Wkładamy w kołek rozprężny koniec zaczepu górnej sprężyny ściągającej, natomiast drugi koniec zaczepu wciskamy w otwór w szczęce.

Teraz podłączamy do szczęki i do zaczepu górną sprężynę ściągającą i montujemy bęben hamulcowy. Po drugiej stronie postępujemy w taki sam sposób. Na końcu opuszczamy samochód i wciskamy około 20 razy pedał hamulca. Spowoduje to odpowiednie ustawienie się szczęk względem bębna hamulcowego.

Wymiana okładzin szczęk hamulca

Zobacz też: Opel Astra F: obsługa korektora siły hamowania

W Oplu Astra F o nadwoziu kombi od lutego 1996 mają przyklejane okładziny do szczęk hamulcowych. Od tego rocznika należy wymieniać tylko i wyłącznie kompletne szczęki. W pozostałych wersjach nadwozia, okładziny są nitowane i można wymieniać je osobno. Pierwszy krok to wymontowanie szczęk hamulcowych. Czynność tę wykonujemy zgodnie z opisem przedstawionym powyżej (wymiana szczęk hamulcowych).

Teraz rozwiercamy nity w szczekach i wybijamy nity za pomocą odpowiedniego trzpienia. Czyścimy dokładnie szczęki w miejscu styku z okładzinami. Nie należy używać kleju do zamocowania okładziny ze szczęką. Teraz przynitowujemy okładziny do szczęki. Możemy użyć do tego odpowiedniego trzpienia oraz punktaka do zagniecenia nitu.

Nity wkładamy z zewnątrz i zagniatamy na metalowej szczęce. Należy zwrócić uwagę na przyleganie główki nitu. Musi być płasko do okładziny. Okładzina musi idealnie przylegać do szczęki. Na końcu montujemy szczeki hamulca. Pozostaje nam założyć bęben i dokręcić koła.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA