REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana oleju silnikowego Fot. Moto.wieszjak
Opel Astra F wymiana oleju silnikowego Fot. Moto.wieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna nie tylko w Oplu Astrze F, ale i w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Oplu Astra F.

Wymianę oleju zalecamy przeprowadzać raz do roku lub co 15 000 kilometrów. Regularna wymiana zapewni nam długą, bezawaryjną pracę naszego silnika. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zalecamy zakupić ten sam olej jaki był użyty wcześniej. Zbyt częste zmiany rodzaju oleju a nawet producenta potrafią negatywnie wpłynąć na kondycję silnika. Jeśli chodzi o filtr oleju to ceny zaczynają się od 20 złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Do przeprowadzenia wymiany należy zebrać kilka potrzebnych narzędzi. Przede wszystkim potrzebujemy specjalnego klucz do odkręcenia filtra. Jest to klucz łańcuchowy lub taśmowy. W przypadku braku takiego klucza można przebić obudowę filtru za pomocą śrubokręta gwiazdkowego. Będzie nam również potrzebny klucz nasadowy do odkręcenia korka spustowego oleju. Dodatkowo potrzebujemy również pustego naczynia o pojemności około 6 litrów.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Z materiałów eksploatacyjnych musimy zakupić uszczelkę aluminiową lub miedzianą pod korek spustu oleju. Należy kupić odpowiedni filtr oleju, najlepiej jakby był to produkt sprawdzonej firmy. Jeśli chodzi o olej to potrzebujemy od 3.5 do 5.5 litra oleju. Wszystko uzależnione jest od wersji silnikowej. Poniżej przedstawiamy zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju silnikowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 1.4 – 3.5L
  • 1.6 – 3.5L
  • 1.8 – 4.0L
  • 1.8 115KM od lutego 1996 do maja 1997 – 4.5L
  • 1.8 115KM od czerwca 1997 – 5.0L
  • 2.0 – 4L
  • 2.0 136KM – 4.5L
  • 2.0 150KM – 4.5L
  • 2.0 136KM od czerwca 1997 – 5.0L
  • 1.7TD 82KM do sierpnia 1995 – 4.5L
  • 1.7D 68KM od września 1997 – 5.5L
  • Pozostałe silniki Diesla – 5.0L

Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu hamulcowego

Całą operację zalecamy wykonywać z pozycji kanału najazdowego lub platformy warsztatowej. W ostateczności możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek jednak należy zachować szczególną ostrożność podczas pracy pod samochodem.

Przystępujemy do wymiany oleju w Oplu Astra F. Na początku sprawdzamy szczelność silnika. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał najazdowy i prowadzimy wstępne oględziny. Jeśli dolna część silnika jest zabrudzona olejem to znak, że mamy wyciek. W takim przypadku należy jak najszybciej go zlokalizować. W tym celu czyścimy dokładnie silnik za pomocą preparatów do mycia na zimno. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Po powrocie ustawiamy samochód na kanale lub podnosimy na platformie. Wszelkie źródła wycieków powinny być doskonale widoczne.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń (brak wycieków) to przystępujemy do wymiany. Na początku należy zlać przepracowany olej silnikowy. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i luzujemy śruby mocujące przednie prawe koło. Po jego zdjęciu mamy znacznie łatwiejszy dostęp do filtra oleju. Teraz podstawiamy pod miskę olejową puste naczynie i zlewamy stary olej. W tym celu wykręcamy z miski olejowej korek spustowy za pomocą klucza nasadowego. Podczas wykonywania tej czynności należy zachować szczególną ostrożność. Na początku olej wypływa z dużym ciśnieniem i istnieje ryzyko poparzenia.

Czekamy aż spłynie cały olej i oceniamy jego stan. Jeżeli znajduje się w nim duża ilość opiłków metalowych to świadczy to o usterce silnika. W takim przypadku czeka nas naprawa, po której muszą zostać oczyszczone wszystkie kanały i przewody olejowe w silniku. Wkręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki miedzianej lub aluminiowej. Teraz podstawiamy naczynie pod filtr oleju i zaczynamy wykręcać filtr.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebny specjalny klucz łańcuchowy lub taśmowy. Niestety nie każdy w sowim warsztacie ma takie narzędzie. W takim przypadku pozostaje nam tradycyjny śrubokręt gwiazdkowy. Wbijamy go z boku filtra i przekręcamy tak, żeby można było wyjąć filtr. Podczas wykręcania filtra należy poczekać aż spłynie z niego cały olej.

Teraz czyścimy dokładnie gniazdo mocowania filtra i zdejmujemy pozostałości po starej uszczelce. Następnie smarujemy delikatnie olejem silnikowym uszczelkę gumową na nowym filtrze. Przykręcamy go ręcznie do momentu aż uszczelka dotknie kadłuba silnika. Potem obracamy go jeszcze o ½ obrotu. Przechodzimy do zalania silnika świeżym olejem. Wlewamy go poprzez otwór w pokrywie głowicy lub obudowie wałka rozrządu.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego

Na początku wlewamy około ½ nominalnej objętości. Wlanie zbyt dużej ilości oleju wiąże się z koniecznością wyssania nadmiaru. Znacznie łatwiej dolać brakującą ilość niż odsysać nadmiar. Teraz dokręcamy przednie prawe koło i opuszczamy samochód. Opuszczamy samochód i podłączamy ujemną klemę akumulatora. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka silnika. Po około 2 minutach gasimy silnik i sprawdzamy stan oleju. Dolewamy brakującą ilość i udajemy się na jazdę próbną.

Po powrocie sprawdzamy poziom oleju i wykonujemy ewentualne dolewki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA