REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana oleju silnikowego Fot. Moto.wieszjak
Opel Astra F wymiana oleju silnikowego Fot. Moto.wieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna nie tylko w Oplu Astrze F, ale i w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Oplu Astra F.

Wymianę oleju zalecamy przeprowadzać raz do roku lub co 15 000 kilometrów. Regularna wymiana zapewni nam długą, bezawaryjną pracę naszego silnika. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zalecamy zakupić ten sam olej jaki był użyty wcześniej. Zbyt częste zmiany rodzaju oleju a nawet producenta potrafią negatywnie wpłynąć na kondycję silnika. Jeśli chodzi o filtr oleju to ceny zaczynają się od 20 złotych.

REKLAMA

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Do przeprowadzenia wymiany należy zebrać kilka potrzebnych narzędzi. Przede wszystkim potrzebujemy specjalnego klucz do odkręcenia filtra. Jest to klucz łańcuchowy lub taśmowy. W przypadku braku takiego klucza można przebić obudowę filtru za pomocą śrubokręta gwiazdkowego. Będzie nam również potrzebny klucz nasadowy do odkręcenia korka spustowego oleju. Dodatkowo potrzebujemy również pustego naczynia o pojemności około 6 litrów.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Z materiałów eksploatacyjnych musimy zakupić uszczelkę aluminiową lub miedzianą pod korek spustu oleju. Należy kupić odpowiedni filtr oleju, najlepiej jakby był to produkt sprawdzonej firmy. Jeśli chodzi o olej to potrzebujemy od 3.5 do 5.5 litra oleju. Wszystko uzależnione jest od wersji silnikowej. Poniżej przedstawiamy zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju silnikowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 1.4 – 3.5L
  • 1.6 – 3.5L
  • 1.8 – 4.0L
  • 1.8 115KM od lutego 1996 do maja 1997 – 4.5L
  • 1.8 115KM od czerwca 1997 – 5.0L
  • 2.0 – 4L
  • 2.0 136KM – 4.5L
  • 2.0 150KM – 4.5L
  • 2.0 136KM od czerwca 1997 – 5.0L
  • 1.7TD 82KM do sierpnia 1995 – 4.5L
  • 1.7D 68KM od września 1997 – 5.5L
  • Pozostałe silniki Diesla – 5.0L

Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu hamulcowego

Całą operację zalecamy wykonywać z pozycji kanału najazdowego lub platformy warsztatowej. W ostateczności możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek jednak należy zachować szczególną ostrożność podczas pracy pod samochodem.

Przystępujemy do wymiany oleju w Oplu Astra F. Na początku sprawdzamy szczelność silnika. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał najazdowy i prowadzimy wstępne oględziny. Jeśli dolna część silnika jest zabrudzona olejem to znak, że mamy wyciek. W takim przypadku należy jak najszybciej go zlokalizować. W tym celu czyścimy dokładnie silnik za pomocą preparatów do mycia na zimno. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Po powrocie ustawiamy samochód na kanale lub podnosimy na platformie. Wszelkie źródła wycieków powinny być doskonale widoczne.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń (brak wycieków) to przystępujemy do wymiany. Na początku należy zlać przepracowany olej silnikowy. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i luzujemy śruby mocujące przednie prawe koło. Po jego zdjęciu mamy znacznie łatwiejszy dostęp do filtra oleju. Teraz podstawiamy pod miskę olejową puste naczynie i zlewamy stary olej. W tym celu wykręcamy z miski olejowej korek spustowy za pomocą klucza nasadowego. Podczas wykonywania tej czynności należy zachować szczególną ostrożność. Na początku olej wypływa z dużym ciśnieniem i istnieje ryzyko poparzenia.

Czekamy aż spłynie cały olej i oceniamy jego stan. Jeżeli znajduje się w nim duża ilość opiłków metalowych to świadczy to o usterce silnika. W takim przypadku czeka nas naprawa, po której muszą zostać oczyszczone wszystkie kanały i przewody olejowe w silniku. Wkręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki miedzianej lub aluminiowej. Teraz podstawiamy naczynie pod filtr oleju i zaczynamy wykręcać filtr.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebny specjalny klucz łańcuchowy lub taśmowy. Niestety nie każdy w sowim warsztacie ma takie narzędzie. W takim przypadku pozostaje nam tradycyjny śrubokręt gwiazdkowy. Wbijamy go z boku filtra i przekręcamy tak, żeby można było wyjąć filtr. Podczas wykręcania filtra należy poczekać aż spłynie z niego cały olej.

Teraz czyścimy dokładnie gniazdo mocowania filtra i zdejmujemy pozostałości po starej uszczelce. Następnie smarujemy delikatnie olejem silnikowym uszczelkę gumową na nowym filtrze. Przykręcamy go ręcznie do momentu aż uszczelka dotknie kadłuba silnika. Potem obracamy go jeszcze o ½ obrotu. Przechodzimy do zalania silnika świeżym olejem. Wlewamy go poprzez otwór w pokrywie głowicy lub obudowie wałka rozrządu.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego

Na początku wlewamy około ½ nominalnej objętości. Wlanie zbyt dużej ilości oleju wiąże się z koniecznością wyssania nadmiaru. Znacznie łatwiej dolać brakującą ilość niż odsysać nadmiar. Teraz dokręcamy przednie prawe koło i opuszczamy samochód. Opuszczamy samochód i podłączamy ujemną klemę akumulatora. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka silnika. Po około 2 minutach gasimy silnik i sprawdzamy stan oleju. Dolewamy brakującą ilość i udajemy się na jazdę próbną.

Po powrocie sprawdzamy poziom oleju i wykonujemy ewentualne dolewki.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA