Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę oleju zalecamy przeprowadzać raz do roku lub co 15 000 kilometrów. Regularna wymiana zapewni nam długą, bezawaryjną pracę naszego silnika. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zalecamy zakupić ten sam olej jaki był użyty wcześniej. Zbyt częste zmiany rodzaju oleju a nawet producenta potrafią negatywnie wpłynąć na kondycję silnika. Jeśli chodzi o filtr oleju to ceny zaczynają się od 20 złotych.
REKLAMA
Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4
Do przeprowadzenia wymiany należy zebrać kilka potrzebnych narzędzi. Przede wszystkim potrzebujemy specjalnego klucz do odkręcenia filtra. Jest to klucz łańcuchowy lub taśmowy. W przypadku braku takiego klucza można przebić obudowę filtru za pomocą śrubokręta gwiazdkowego. Będzie nam również potrzebny klucz nasadowy do odkręcenia korka spustowego oleju. Dodatkowo potrzebujemy również pustego naczynia o pojemności około 6 litrów.
Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych
Z materiałów eksploatacyjnych musimy zakupić uszczelkę aluminiową lub miedzianą pod korek spustu oleju. Należy kupić odpowiedni filtr oleju, najlepiej jakby był to produkt sprawdzonej firmy. Jeśli chodzi o olej to potrzebujemy od 3.5 do 5.5 litra oleju. Wszystko uzależnione jest od wersji silnikowej. Poniżej przedstawiamy zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju silnikowego:
- 1.4 – 3.5L
- 1.6 – 3.5L
- 1.8 – 4.0L
- 1.8 115KM od lutego 1996 do maja 1997 – 4.5L
- 1.8 115KM od czerwca 1997 – 5.0L
- 2.0 – 4L
- 2.0 136KM – 4.5L
- 2.0 150KM – 4.5L
- 2.0 136KM od czerwca 1997 – 5.0L
- 1.7TD 82KM do sierpnia 1995 – 4.5L
- 1.7D 68KM od września 1997 – 5.5L
- Pozostałe silniki Diesla – 5.0L
Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu hamulcowego
Całą operację zalecamy wykonywać z pozycji kanału najazdowego lub platformy warsztatowej. W ostateczności możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek jednak należy zachować szczególną ostrożność podczas pracy pod samochodem.
Przystępujemy do wymiany oleju w Oplu Astra F. Na początku sprawdzamy szczelność silnika. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał najazdowy i prowadzimy wstępne oględziny. Jeśli dolna część silnika jest zabrudzona olejem to znak, że mamy wyciek. W takim przypadku należy jak najszybciej go zlokalizować. W tym celu czyścimy dokładnie silnik za pomocą preparatów do mycia na zimno. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Po powrocie ustawiamy samochód na kanale lub podnosimy na platformie. Wszelkie źródła wycieków powinny być doskonale widoczne.
Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów
REKLAMA
Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń (brak wycieków) to przystępujemy do wymiany. Na początku należy zlać przepracowany olej silnikowy. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i luzujemy śruby mocujące przednie prawe koło. Po jego zdjęciu mamy znacznie łatwiejszy dostęp do filtra oleju. Teraz podstawiamy pod miskę olejową puste naczynie i zlewamy stary olej. W tym celu wykręcamy z miski olejowej korek spustowy za pomocą klucza nasadowego. Podczas wykonywania tej czynności należy zachować szczególną ostrożność. Na początku olej wypływa z dużym ciśnieniem i istnieje ryzyko poparzenia.
Czekamy aż spłynie cały olej i oceniamy jego stan. Jeżeli znajduje się w nim duża ilość opiłków metalowych to świadczy to o usterce silnika. W takim przypadku czeka nas naprawa, po której muszą zostać oczyszczone wszystkie kanały i przewody olejowe w silniku. Wkręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki miedzianej lub aluminiowej. Teraz podstawiamy naczynie pod filtr oleju i zaczynamy wykręcać filtr.
Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin
Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebny specjalny klucz łańcuchowy lub taśmowy. Niestety nie każdy w sowim warsztacie ma takie narzędzie. W takim przypadku pozostaje nam tradycyjny śrubokręt gwiazdkowy. Wbijamy go z boku filtra i przekręcamy tak, żeby można było wyjąć filtr. Podczas wykręcania filtra należy poczekać aż spłynie z niego cały olej.
Teraz czyścimy dokładnie gniazdo mocowania filtra i zdejmujemy pozostałości po starej uszczelce. Następnie smarujemy delikatnie olejem silnikowym uszczelkę gumową na nowym filtrze. Przykręcamy go ręcznie do momentu aż uszczelka dotknie kadłuba silnika. Potem obracamy go jeszcze o ½ obrotu. Przechodzimy do zalania silnika świeżym olejem. Wlewamy go poprzez otwór w pokrywie głowicy lub obudowie wałka rozrządu.
Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego
Na początku wlewamy około ½ nominalnej objętości. Wlanie zbyt dużej ilości oleju wiąże się z koniecznością wyssania nadmiaru. Znacznie łatwiej dolać brakującą ilość niż odsysać nadmiar. Teraz dokręcamy przednie prawe koło i opuszczamy samochód. Opuszczamy samochód i podłączamy ujemną klemę akumulatora. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka silnika. Po około 2 minutach gasimy silnik i sprawdzamy stan oleju. Dolewamy brakującą ilość i udajemy się na jazdę próbną.
Po powrocie sprawdzamy poziom oleju i wykonujemy ewentualne dolewki.
REKLAMA
REKLAMA