REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Opel Astra F wymiana oleju silnikowego Fot. Moto.wieszjak
Opel Astra F wymiana oleju silnikowego Fot. Moto.wieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Regularna wymiana oleju silnikowego jest bardzo ważna nie tylko w Oplu Astrze F, ale i w każdym aucie. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Oplu Astra F.

Wymianę oleju zalecamy przeprowadzać raz do roku lub co 15 000 kilometrów. Regularna wymiana zapewni nam długą, bezawaryjną pracę naszego silnika. Cała operacja nie jest skomplikowana i bez problemu poradzimy sobie we własnym zakresie. Zalecamy zakupić ten sam olej jaki był użyty wcześniej. Zbyt częste zmiany rodzaju oleju a nawet producenta potrafią negatywnie wpłynąć na kondycję silnika. Jeśli chodzi o filtr oleju to ceny zaczynają się od 20 złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Do przeprowadzenia wymiany należy zebrać kilka potrzebnych narzędzi. Przede wszystkim potrzebujemy specjalnego klucz do odkręcenia filtra. Jest to klucz łańcuchowy lub taśmowy. W przypadku braku takiego klucza można przebić obudowę filtru za pomocą śrubokręta gwiazdkowego. Będzie nam również potrzebny klucz nasadowy do odkręcenia korka spustowego oleju. Dodatkowo potrzebujemy również pustego naczynia o pojemności około 6 litrów.

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

REKLAMA

Z materiałów eksploatacyjnych musimy zakupić uszczelkę aluminiową lub miedzianą pod korek spustu oleju. Należy kupić odpowiedni filtr oleju, najlepiej jakby był to produkt sprawdzonej firmy. Jeśli chodzi o olej to potrzebujemy od 3.5 do 5.5 litra oleju. Wszystko uzależnione jest od wersji silnikowej. Poniżej przedstawiamy zestawienie wszystkich wersji silnikowych wraz z potrzebną ilością oleju silnikowego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 1.4 – 3.5L
  • 1.6 – 3.5L
  • 1.8 – 4.0L
  • 1.8 115KM od lutego 1996 do maja 1997 – 4.5L
  • 1.8 115KM od czerwca 1997 – 5.0L
  • 2.0 – 4L
  • 2.0 136KM – 4.5L
  • 2.0 150KM – 4.5L
  • 2.0 136KM od czerwca 1997 – 5.0L
  • 1.7TD 82KM do sierpnia 1995 – 4.5L
  • 1.7D 68KM od września 1997 – 5.5L
  • Pozostałe silniki Diesla – 5.0L

Zobacz też: Opel Vectra A: przegląd układu hamulcowego

Całą operację zalecamy wykonywać z pozycji kanału najazdowego lub platformy warsztatowej. W ostateczności możemy skorzystać z tradycyjnego lewarka i podstawek jednak należy zachować szczególną ostrożność podczas pracy pod samochodem.

Przystępujemy do wymiany oleju w Oplu Astra F. Na początku sprawdzamy szczelność silnika. Unosimy samochód lub wjeżdżamy na kanał najazdowy i prowadzimy wstępne oględziny. Jeśli dolna część silnika jest zabrudzona olejem to znak, że mamy wyciek. W takim przypadku należy jak najszybciej go zlokalizować. W tym celu czyścimy dokładnie silnik za pomocą preparatów do mycia na zimno. Udajemy się na jazdę próbną i kontynuujemy ją do momentu aż silnik osiągnie temperaturę roboczą. Po powrocie ustawiamy samochód na kanale lub podnosimy na platformie. Wszelkie źródła wycieków powinny być doskonale widoczne.

Zobacz też: Opel Omega B/B FL: kontrola automatycznej skrzyni biegów

Jeżeli nie mamy żadnych zastrzeżeń (brak wycieków) to przystępujemy do wymiany. Na początku należy zlać przepracowany olej silnikowy. Odłączamy ujemną klemę akumulatora i luzujemy śruby mocujące przednie prawe koło. Po jego zdjęciu mamy znacznie łatwiejszy dostęp do filtra oleju. Teraz podstawiamy pod miskę olejową puste naczynie i zlewamy stary olej. W tym celu wykręcamy z miski olejowej korek spustowy za pomocą klucza nasadowego. Podczas wykonywania tej czynności należy zachować szczególną ostrożność. Na początku olej wypływa z dużym ciśnieniem i istnieje ryzyko poparzenia.

Czekamy aż spłynie cały olej i oceniamy jego stan. Jeżeli znajduje się w nim duża ilość opiłków metalowych to świadczy to o usterce silnika. W takim przypadku czeka nas naprawa, po której muszą zostać oczyszczone wszystkie kanały i przewody olejowe w silniku. Wkręcamy korek spustowy używając nowej uszczelki miedzianej lub aluminiowej. Teraz podstawiamy naczynie pod filtr oleju i zaczynamy wykręcać filtr.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Do wykonania tej czynności będzie nam potrzebny specjalny klucz łańcuchowy lub taśmowy. Niestety nie każdy w sowim warsztacie ma takie narzędzie. W takim przypadku pozostaje nam tradycyjny śrubokręt gwiazdkowy. Wbijamy go z boku filtra i przekręcamy tak, żeby można było wyjąć filtr. Podczas wykręcania filtra należy poczekać aż spłynie z niego cały olej.

Teraz czyścimy dokładnie gniazdo mocowania filtra i zdejmujemy pozostałości po starej uszczelce. Następnie smarujemy delikatnie olejem silnikowym uszczelkę gumową na nowym filtrze. Przykręcamy go ręcznie do momentu aż uszczelka dotknie kadłuba silnika. Potem obracamy go jeszcze o ½ obrotu. Przechodzimy do zalania silnika świeżym olejem. Wlewamy go poprzez otwór w pokrywie głowicy lub obudowie wałka rozrządu.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana oleju silnikowego

Na początku wlewamy około ½ nominalnej objętości. Wlanie zbyt dużej ilości oleju wiąże się z koniecznością wyssania nadmiaru. Znacznie łatwiej dolać brakującą ilość niż odsysać nadmiar. Teraz dokręcamy przednie prawe koło i opuszczamy samochód. Opuszczamy samochód i podłączamy ujemną klemę akumulatora. Uruchamiamy silnik i czekamy aż zgaśnie kontrolka silnika. Po około 2 minutach gasimy silnik i sprawdzamy stan oleju. Dolewamy brakującą ilość i udajemy się na jazdę próbną.

Po powrocie sprawdzamy poziom oleju i wykonujemy ewentualne dolewki.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA