REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych w silniku benzynowym jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe w Oplu Astra F.

Producent zaleca wymianę świec zapłonowych w Oplu Astrze F co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina o tej wymianie pokonując znacznie większe przebiegi. Jeśli zależy nam na dobrym stanie auta, powinniśmy stosować się do wytycznych producenta. Zanim przejdziemy do wymiany należy zakupić odpowiedni komplet świec zapłonowych. Zazwyczaj po wykręceniu świec jest problem ze znalezieniem takich samych. Producenci często wycofują dany model. wprowadzając go na rynek pod zupełnie inną sygnaturą. Dlatego zalecamy podać sprzedawcy rok produkcji, wszystkie dane silnika oraz numer nadwozia. Na podstawie tych danych dobierze nam odpowiedni zestaw dla naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Do wymiany będzie nam potrzebny specjalny klucz, który jest do kupienia w każdym sklepie motoryzacyjnym i serwisie aukcyjnym. Do silników OHC, które były montowane do sierpnia 1994 roku jest potrzebny klucz o rozwartości 20.8mm. Natomiast do silników montowanych od września 1994 oraz wszystkich silników DOHC, jest potrzebny klucz do świec o rozwartości 16mm.

Silniki OHC w Oplu Astrze F

Zaczynamy od silników OHC. Otwieramy przednią maskę i odłączamy przewody zapłonowe od świec. Ciągniemy tylko i wyłącznie za nasadkę świecy, nie można ciągnąć za przewód. Zalecamy oznaczyć kolejność przewodów. Podczas montażu nie należy zmieniać ich kolejności. Teraz czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec, tak jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  •  stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  •  jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone - przerwy w pracy danej świecy. albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić, sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra F: odkręcenie przedniego zderzaka

Przechodzimy do montażu. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Zakładamy klucz i dokręcamy je. Należy zwrócić uwagę na zamocowanie klucza - nie może być prowadzony ukośnie. Po zamontowaniu wszystkich świec podłączamy nasadki z przewodami według naniesionej wcześniej kolejności. Na końcu chwytamy za nasadki i poruszamy na boki w celu sprawdzenia poprawności osadzenia.

Silniki DOHC w Oplu Astrze F

Na początku odkręcamy pokrywę nad świecami zapłonowymi. Następnie przechodzimy do demontażu nasadek ze świec. Do tego będziemy potrzebować specjalnego uchwytu, który znajduje się na jednej z nasadek. W tym momencie przechodzimy do demontażu świec zapłonowych. Na początku czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  • stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  • jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone- przerwy w pracy danej świecy albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Wkładamy świece i dokręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Następnie dokręcamy je kluczem dynamometrycznym momentem 25Nm. Zwracamy uwagę, żeby klucz był prosto prowadzony. Zakładamy na świece nasadki razem z przewodami. Na końcu przykręcamy pokrywę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA