REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Robert Kuśpiel
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych w silniku benzynowym jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe w Oplu Astra F.

Producent zaleca wymianę świec zapłonowych w Oplu Astrze F co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina o tej wymianie pokonując znacznie większe przebiegi. Jeśli zależy nam na dobrym stanie auta, powinniśmy stosować się do wytycznych producenta. Zanim przejdziemy do wymiany należy zakupić odpowiedni komplet świec zapłonowych. Zazwyczaj po wykręceniu świec jest problem ze znalezieniem takich samych. Producenci często wycofują dany model. wprowadzając go na rynek pod zupełnie inną sygnaturą. Dlatego zalecamy podać sprzedawcy rok produkcji, wszystkie dane silnika oraz numer nadwozia. Na podstawie tych danych dobierze nam odpowiedni zestaw dla naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Do wymiany będzie nam potrzebny specjalny klucz, który jest do kupienia w każdym sklepie motoryzacyjnym i serwisie aukcyjnym. Do silników OHC, które były montowane do sierpnia 1994 roku jest potrzebny klucz o rozwartości 20.8mm. Natomiast do silników montowanych od września 1994 oraz wszystkich silników DOHC, jest potrzebny klucz do świec o rozwartości 16mm.

Silniki OHC w Oplu Astrze F

Zaczynamy od silników OHC. Otwieramy przednią maskę i odłączamy przewody zapłonowe od świec. Ciągniemy tylko i wyłącznie za nasadkę świecy, nie można ciągnąć za przewód. Zalecamy oznaczyć kolejność przewodów. Podczas montażu nie należy zmieniać ich kolejności. Teraz czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec, tak jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  •  stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  •  jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone - przerwy w pracy danej świecy. albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić, sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra F: odkręcenie przedniego zderzaka

Przechodzimy do montażu. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Zakładamy klucz i dokręcamy je. Należy zwrócić uwagę na zamocowanie klucza - nie może być prowadzony ukośnie. Po zamontowaniu wszystkich świec podłączamy nasadki z przewodami według naniesionej wcześniej kolejności. Na końcu chwytamy za nasadki i poruszamy na boki w celu sprawdzenia poprawności osadzenia.

Silniki DOHC w Oplu Astrze F

Na początku odkręcamy pokrywę nad świecami zapłonowymi. Następnie przechodzimy do demontażu nasadek ze świec. Do tego będziemy potrzebować specjalnego uchwytu, który znajduje się na jednej z nasadek. W tym momencie przechodzimy do demontażu świec zapłonowych. Na początku czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  • stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  • jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone- przerwy w pracy danej świecy albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Wkładamy świece i dokręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Następnie dokręcamy je kluczem dynamometrycznym momentem 25Nm. Zwracamy uwagę, żeby klucz był prosto prowadzony. Zakładamy na świece nasadki razem z przewodami. Na końcu przykręcamy pokrywę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

Polacy jeżdżą starymi autami. Czy można je ubezpieczyć?

Średnia wieku samochodu w Polsce wynosi 15,9 lat. Na takie samochody trudno wykupić polisę Auto Casco. Na szczęście niektóre towarzystwa ubezpieczają nawet 20-letnie pojazdy.

REKLAMA

Tylko 0,5 promila wystarczy, żeby stracić samochód. Zmienią się przepisy dotyczące pijanych kierowców

Do Sejmu trafi projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zmianę przepisów dotyczących konfiskaty pojazdów pijanym kierowcom. Czy to w końcu pomoże zatrzymać falę nieodpowiedzialnych kierowców na polskich drogach?

Od 1 lipca 2024 r. zmiany w opłatach drogowych! Polacy także to odczują, mimo że wzrost cen dotyczy naszych sąsiadów

Od 1 lipca 2024 r. zmieniły się opłaty drogowe w Niemczech. Opłaty dotyczą głównie branży transportu drogowego, czyli kierowców ciężarowych. Nowe stawki opłat najbardziej odczują przewoźnicy z Polski i Litwy.

Ceny paliw w Polsce. Ile zapłacimy za benzynę, olej napędowy czy gaz?

Portal e-petrol.pl prognozuje, że ceny hurtowe paliw wkrótce zaczną spadać. To może oznaczać, że na stacjach nie będzie większych zmian w cenach.

Nowe zasady przeglądu samochodu. Od 1 czerwca 2024 r. Każdy kierowca powinien to wiedzieć. Co z podwyżką opłat?

Przegląd techniczny pojazdu po nowemu. Każdy kierowca powinien wiedzieć o zmianach z 2024 r. Choć nie weszły jeszcze w życie wszystkie nowe zasady, które były zapowiadane, to jednak od 1 czerwca diagnosta działa inaczej.

REKLAMA

1500 zł mandatu i utrata prawa jazdy. Dodatkowo 13 punktów karnych. To kara za przegapienie tylko jednego znaku

Rozkojarzenie za kierownicą jest niewskazane, a kara za przegapienie tego jednego znaku może być surowa. 13 punktów karnych i 1500 zł mandatu. Lepiej uważać. 

Noga z gazu. Posypią się mandaty. Policja szykuje akcję na weekend

Mazowiecka policja ogłosiła, że w najbliższą sobotę na drogach Mazowsza przeprowadzi akcję "Kaskadowy pomiar prędkości". W ramach tej inicjatywy policjanci będą korzystać zarówno z oznakowanych, jak i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w wideorejestratory oraz ręczne mierniki prędkości.

REKLAMA