REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra F: wymiana świec zapłonowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.
Wielu kierowców zapomina o wymianie według zaleceń producenta, pokonując znacznie większe przebiegi.

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana świec zapłonowych w silniku benzynowym jest bardzo ważna. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić świece zapłonowe w Oplu Astra F.

Producent zaleca wymianę świec zapłonowych w Oplu Astrze F co 4 lata lub co 60 000 kilometrów. Wielu kierowców zapomina o tej wymianie pokonując znacznie większe przebiegi. Jeśli zależy nam na dobrym stanie auta, powinniśmy stosować się do wytycznych producenta. Zanim przejdziemy do wymiany należy zakupić odpowiedni komplet świec zapłonowych. Zazwyczaj po wykręceniu świec jest problem ze znalezieniem takich samych. Producenci często wycofują dany model. wprowadzając go na rynek pod zupełnie inną sygnaturą. Dlatego zalecamy podać sprzedawcy rok produkcji, wszystkie dane silnika oraz numer nadwozia. Na podstawie tych danych dobierze nam odpowiedni zestaw dla naszego auta.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra F: wymiana oleju silnikowego

Do wymiany będzie nam potrzebny specjalny klucz, który jest do kupienia w każdym sklepie motoryzacyjnym i serwisie aukcyjnym. Do silników OHC, które były montowane do sierpnia 1994 roku jest potrzebny klucz o rozwartości 20.8mm. Natomiast do silników montowanych od września 1994 oraz wszystkich silników DOHC, jest potrzebny klucz do świec o rozwartości 16mm.

Silniki OHC w Oplu Astrze F

Zaczynamy od silników OHC. Otwieramy przednią maskę i odłączamy przewody zapłonowe od świec. Ciągniemy tylko i wyłącznie za nasadkę świecy, nie można ciągnąć za przewód. Zalecamy oznaczyć kolejność przewodów. Podczas montażu nie należy zmieniać ich kolejności. Teraz czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Naprawa pompy wody w Oplu Astra F 1.4

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec, tak jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  •  stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  •  jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone - przerwy w pracy danej świecy. albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić, sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra F: odkręcenie przedniego zderzaka

Przechodzimy do montażu. Nowe świece wkręcamy ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Zakładamy klucz i dokręcamy je. Należy zwrócić uwagę na zamocowanie klucza - nie może być prowadzony ukośnie. Po zamontowaniu wszystkich świec podłączamy nasadki z przewodami według naniesionej wcześniej kolejności. Na końcu chwytamy za nasadki i poruszamy na boki w celu sprawdzenia poprawności osadzenia.

Silniki DOHC w Oplu Astrze F

Na początku odkręcamy pokrywę nad świecami zapłonowymi. Następnie przechodzimy do demontażu nasadek ze świec. Do tego będziemy potrzebować specjalnego uchwytu, który znajduje się na jednej z nasadek. W tym momencie przechodzimy do demontażu świec zapłonowych. Na początku czyścimy dokładnie gniazda świec zapłonowych. Potrzebujemy do tego sprężonego powietrza lub tradycyjnego odkurzacza. Nie można pozwolić na wprowadzenie zanieczyszczeń do otworów po świecach.

Zobacz też: Opel Astra F: kontrola układu wydechowego i obwodu recyrkulacji spalin

Przechodzimy do wykręcenia świec. Temperatura silnika powinna być na tyle niska, żebyśmy byli w stanie dotknąć go ręką. Jeśli silnik jest zbyt gorący to można podczas wykręcania uszkodzić gwint w głowicy. Zazwyczaj nie ma problemów z wykręceniem świec jak w przypadku silników wysokoprężnych. Należy zwrócić szczególną uwagę na zamocowanie klucza. Nie może być osadzony ukośnie. Przy odrobinie doświadczenia możemy dokonać pewnej analizy dotyczącej stanu silnika. Sugerujemy się następującymi barwami i stanem wykręconych świec:

  • stalowo – szare: to prawidłowe działanie świecy oraz właściwa regulacja gaźnika
  • czarne: zbyt bogata mieszanka
  • jasno – szare: zbyt uboga mieszanka
  • zaolejone- przerwy w pracy danej świecy albo niezdatne do dalszej pracy pierścienie tłokowe. Chcąc się upewnić sprawdzamy ciśnienie sprężania

Zobacz też: Opel Astra H/Zafira B: przegląd układu wydechowego

Wkładamy świece i dokręcamy je ręcznie do momentu aż oprą się o głowicę. Następnie dokręcamy je kluczem dynamometrycznym momentem 25Nm. Zwracamy uwagę, żeby klucz był prosto prowadzony. Zakładamy na świece nasadki razem z przewodami. Na końcu przykręcamy pokrywę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA