Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Astra G/Zafira A: wymiana żarówek

Robert Kuśpiel
W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić wszystkie żarówki wewnętrzne jak i zewnętrzne w Oplu Astra G i Zafira A.

Rzadko który kierowca posiada w samochodzie zestaw żarówek zapasowych. Jak da się zauważyć na naszych drogach często można spotkać auto bez jednego światła mijania lub stopu. Oczywiście w ciągu dnia nie jest to zbyt uciążliwe, problem zaczyna się w nocy. Komplet zapasowych żarówek można kupić za około 30 złotych. Produkty lepszych firm są znacznie droższe. Zestaw taki jest dostępny na stacjach benzynowych, hipermarketach czy sklepach samochodowych.

Zobacz też: Opel – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach

Przed rozpoczęciem wymiany żarówek w Oplu Astra lub Oplu Zafira należy wyłączyć przełącznik świateł oraz wyjąć kluczyk ze stacyjki. Zaczniemy od wymiany oświetlenia w przedniej lampie. Standardowo pierwsze w kolejności będą światła mijania. Tutaj najczęściej żarówki ulegają przepaleniu. Pierwszy krok to otwarcie przedniej maski naszej Zafiry lub Astry. Teraz łapiemy za oprawkę żarówki za złącze i przekręcamy w lewo.

Wyjmujemy ją z reflektora i wypinamy żarówkę. Zdarzają się przypadki, że żarówka jest bardzo mocno zamocowana. W takim przypadku nie należy ciągnąć jej na siłę gdyż może się to skończyć uszkodzeniem bańki szklanej lub samego złącza. Wystarczy podważyć ją delikatnie po całym obwodzie za pomocą śrubokręta. Wsadzamy nową w ten sposób, żeby wszystkie wycięcia pasowały. Montujemy oprawkę w reflektorze i obracamy ją w prawo aż do wyczuwalnego oporu.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Przechodzimy do świateł drogowych. Tutaj znacznie rzadziej zdarza się usterka żarówki, jednak warto wiedzieć jak ją wymienić. Podstawa to uniesienie przedniej maski. Łapiemy oprawkę żarówki za złącze i przekręcamy w lewo. Następnie wyjmujemy ją z lampy, podnosimy zaczep i odpinamy złącze. Wymieniamy żarówkę i przechodzimy do montażu, który odbywa się w odwrotnej kolejności.

Kolejny krok to wymiana świateł mijania. Najpierw podnosimy przednią maskę i obracamy w lewo o oprawkę żarówki o kąt prosty (1/4 obrotu). Wyjmujemy oprawkę żarówki a następnie wypinamy z niej samą żarówkę. W jej miejsce montujemy nową i instalujemy oprawkę w reflektorze. Obracamy ją o taki sam kąt tylko w przeciwnym kierunku – czyli w lewo. Zajmiemy się teraz wymianą żarówki kierunkowskazu przedniego. W przypadku Astry G i Zafiry A nie jest to trudne.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec zapłonowych

Standardowo unosimy przednią maskę silnika i obracamy w lewo oprawkę żarówki kierunkowskazu po czym ją wyjmujemy. Teraz wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. Wyjmujemy ją i montujemy w jej miejsce nową i przekręcamy w prawo. Instalujemy oprawkę w reflektorze i przekręcamy ją w prawo. Przechodzimy do wymiany żarówki w reflektorze przeciwmgielnym.

Na początku należy zdjąć do dołu osłonę żarówki z tyłu lampy przeciwmgielnej. Następnie demontujemy spinkę sprężystą z zaczepów i odchylamy ją do dołu. Odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy żarówkę. Montujemy nową do oprawki, należy zwrócić uwagę na odpowiednie ułożenie. Przytrzymujemy palcami za trzonek żarówki i montujemy klamrę sprężystą. Podpinamy złącze i zakładamy dokładnie osłonę, żeby zachować szczelność.

Przechodzimy do wymiany żarówki w bocznym kierunkowskazie. Na początku przyciskamy go i przesuwamy w kierunku tyłu auta. Powinniśmy poradzić sobie palcami, w przypadku problemów można zastosować cienki element z tworzywa sztucznego w celu podważenia. Następnie obracamy oprawkę żarówki w lewo o ¼ obrotu i wyjmujemy ją. Zamieniamy na nową żarówkę i wsadzamy lampkę kierunkowskazu. Najpierw przednią część potem tylną. Zaczep musi wskoczyć na swoje miejsce.

W ten sposób zbliżyliśmy się do lampy tylnej. Zaczniemy od Opla Astry o nadwoziu hatchback, sedan i coupe. Budowa tylnej lampy jest identyczna w tych modelach. Pierwszy krok to uniesienie tylnej klapy. Po bokach bagażnika są specjalne zaślepki mocowane na zaczep sprężysty. Wciskamy go i zdejmujemy osłonę. Teraz odłączamy złącze od oprawki żarówek. Trzymamy za korpus lampy od zewnętrznej strony i odkręcamy dwie widoczne nakrętki.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

W tym momencie możemy swobodnie wyjąć korpus lampy na zewnątrz auta. Wciskamy zaczepy mocujące i wyjmujemy oprawę żarówek. Zaczynając od góry: pierwsze jest światło przeciwmgielne, kierunkowskaz, światło cofania, światło pozycyjne, światło hamowania. Mając przed sobą taką tablicę z żarówkami łatwo zlokalizować uszkodzoną. Wciskamy ją w oprawkę i obracamy w lewo po czym wyjmujemy.

Instalujemy nową żarówkę zwracając uwagę, żeby była odpowiednio wsadzona. Pasuje w jednym położeniu. Wciskamy ją i obracamy delikatnie w prawo. Warto przeczyścić styki, są ona najczęściej zaśniedziałe. Mocujemy oprawkę w korpusie lampy a następnie wsadzamy go do auta. W tym celu wkręcamy dwie nakrętki, podpinamy złącze i instalujemy osłonę na swoje miejsce.

Teraz przedstawimy Opla Astra w nadwoziu kombi oraz model Zafira. Pierwszy krok to otwarcie klapy bagażnika. Po bokach znajdują się specjalne osłony, mocowane na specjalne pokrętła. Chwytamy za korpus lampy od zewnątrz i odkręcamy je. Następnie wyjmujemy korpus lampy do tyłu i odchylamy na zewnątrz zaczepy ustalające i wyjmujemy całą oprawę. Patrząc od góry mamy następujące światła: przeciwmgielne tylne, kierunkowskaz, światło cofania, światła pozycyjne, światło stopu.

Lokalizujemy przepaloną żarówkę, wciskamy ją i obracamy w lewo. Montujemy nową żarówkę poprzez wciśnięcie na swoje miejsce i obrócenie w prawo. Teraz możemy zamocować oprawę w korpusie. Zakładamy obudowę i przykręcamy nakrętki.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec żarowych

Nadal pozostajemy w tylnej części pojazdu i zajmiemy się podświetleniem tablicy rejestracyjnej.

Otwieramy klapę bagażnika i wsadzamy płaski śrubokręt przy kloszu i podważamy go. Najlepiej podłożyć kawałek szmatki, żeby nie doprowadzić do uszkodzenia lakieru. W modelu Coupe znajduje się specjalny otwór z boku lampki do podważania. W sedanie podnosimy klosz od strony bagażnika. W przypadku problemów można go docisnąć z prawej strony a z lewej podważyć śrubokrętem.

Po wyjęciu wciskamy zaczep w celu rozpołowienia lampki. Następnie dociskamy żarówkę i obracamy ją w lewo, po czym wyjmujemy z oprawki. Montujemy nową i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Przechodzimy do pozostałych wersji Astry oraz Zafiry. Początek taki sam czyli otwieramy tylną klapę. Teraz odkręcamy lampę oświetlenia tablicy rejestracyjnej od uchwytu do podnoszenia klapy.

Wyjmujemy cały klosz i przechodzimy do wymiany żarówki. Wciskamy ją w kierunku złącza, które jest sprężynujące i wyjmujemy. Montujemy nową żarówkę, po czym instalujemy całą lampkę na swoje miejsce i dokręcamy. W temacie oświetlenia zewnętrznego pozostała nam trzecia lampa stopu. Zaczniemy od Astry o nadwoziu typu hatchback. Pierwszy krok to demontaż pokrycia tylnej klapy.

Na początku odkręcamy mocowanie przy uchwycie wewnętrznym klapy, dokładnie przy górnej krawędzi. Na końcu odczepiamy poszycie przy samej szybie. Teraz zdejmujemy obudowę oraz odczepiamy złącze elektryczne. Następnie odblokowujemy i wyjmujemy oprawkę żarówki. Robimy to poprzez wciśnięcie dwóch czarnych zatrzasków. Odpinamy kabel od mocowań i wymieniamy żarówkę. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola skrzyni biegów

Przechodzimy do modelu nadwozia Astry typu sedan. Na początku demontujemy i wyjmujemy z samochodu wewnętrzne poszycie przy trzecim świetle stopu. Następnie odblokowujemy i odpinamy oprawkę żarówki od poszycia. W tym przypadku musimy wcisnąć trzy czarne zatrzaski. Wyjmujemy żarówkę o wymieniamy na nową. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

W Astrze kombi i Zafirze wykonujemy tą wymianę w podobny sposób. Na początku zdejmujemy poszycie tylnej klapy. W kombi musimy wyczepić poszycie oraz rozłączyć kabel od dodatkowej lampy stopu. Następnie odczepiamy poszycie bezpośrednio przy tylnej szybie i odłączamy środkowe światło stopu. W Zafirze, poszycie składa również z dwóch części, które demontujemy w podobny sposób.

Przechodzimy do wymiany żarówek wewnątrz Astry i Zafiry. Zanim podejmiemy konkretne kroki co do wymiany możemy przemyśleć opcję montażu diod do naszego auta. Oświetlenie LED jest bardzo popularne na naszym rynku. Oczywiście ma swoich zwolenników i przeciwników. Jak każde rozwiązanie posiada również pewne plusy i minusy. Na rynku jest bardzo duży wybór takiego typu oświetlenia.

Zazwyczaj przyjmują one kształt żarówek i nie ma problemu z montażem. Jeżeli mądrze i umiejętnie je dobierzemy to możemy zyskać dobre oświetlenie w naszym aucie. Zaczniemy od wymiany oświetlenia w głównej lampce przedniej. Na początku zamykamy drzwi tak, żeby nie było możliwe podświetlanie. Następnie podważamy klosz za pomocą płaskiego śrubokręta i wyjmujemy go.

Przyciskamy żarówkę w kierunku sprężystego złącza i wyjmujemy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Przechodzimy do wymiany żarówki lampy tylnej. Na początku wyłączamy lampkę do czytania i odchylamy uchwyt do doły. Najlepiej zrobić to małym śrubokrętem. Miejsce na podważenie znajduje się po drugiej stronie wyłącznika. Odbezpieczamy o odpinamy złącze. Przyciskamy żarówkę do złącza sprężystego i wyjmujemy żarówkę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.

Zajmiemy się teraz wymianą żarówki oświetlenia bagażnika. W przypadku problemów z lokalizacją – znajduje się ona po lewej stronie ścianki bagażnika. Na początku podważamy ją delikatnie za pomocą śrubokręta i wyjmujemy. Następnie odłączamy złącze wtykowe i wymieniamy żarówkę. Teraz podpinamy złącze i wciskamy lampkę na swoje miejsce. W modelu kombi żarówka znajduje się w podsufitce.

Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz

Sposób demontażu jest taki sam, podważamy śrubokrętem, odpinamy złącze i wymieniamy żarówkę. Montaż w odwrotnej kolejności. Na końcu została żarówka odpowiedzialna za podświetlenie schowka. Podważamy lampkę za pomocą śrubokręta i wyjmujemy ze schowka. Teraz odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy żarówkę. Pozostaje nam podpiąć złącze i zamontować lampkę na swoje miejsce.

W ten oto sposób wymieniliśmy żarówki na zewnątrz jak i wewnątrz modelu Astra G i Zafira A.

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid w wersji S. Amerykańskiego stylu mu nie brakuje!

    Jeep Compass 1.5 e-Hybrid jest napędzany 130-konnym benzyniakiem i 20-konnym elektrykiem. A do tego naprawdę dobrze wygląda. Iście amerykańsko! Zobaczcie sami.

    Używane Audi A3 8V (2013 - 2020). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A3 8V to model chętnie wybierany przez polskich kierowców. Tak, cztery koła na grillu i bardziej luksusowy charakter z pewnością stanowią afrodyzjak. A jak wypada awaryjność tego auta? Sprawdźmy to.

    Przejście sugerowane: co to jest, jak wygląda, przepisy

    Pieszy może tu legalnie przejść przez jezdnię, ale punkt ten tak właściwie przejściem dla pieszych nie jest. Przejście sugerowane to dziwna konstrukcja, która nakłada na przechodzącego przez jezdnię nowe obowiązki.

    70 lat temu zbudowano polski samochód Pionier

    70 lat temu powstał prototyp samochodu Pionier. Po wojnie była to jedna z pierwszych prób stworzenia auta rodzimej konstrukcji.

    Na wakacje samochodem po Europie. Gdzie jest najwięcej fotoradarów?

    Wyjazd autem na wakacje za granicę jest coraz bardziej popularny. Polscy kierowcy mogą jednak przeżyć szok w poszczególnych państwach UE. Wszystko za sprawą fotoradarów, których jest znacznie więcej niż w Polsce.

    Jakich samochodów elektrycznych szukają Polacy?

    Dziś mamy listę 20 najbardziej poszukiwanych aut elektrycznych. I choć kluczowym warunkiem zakupu jest uzyskanie dotacji, nabywcy aut elektrycznych mają trudny wybór. Czasami bowiem warunki programu "Mój elektryk" wykluczają mocniejszą baterię.

    Biurowa sieć ładowania aut elektrycznych. Zachęta do zakupu elektryka?

    Budowa biurowej sieci ładowania aut elektrycznych może się stać zachętą do zakupu elektryka, ale i pozapłacowym benefitem dla pracownika. Firmowe sieci ładowania pojazdów elektrycznych natomiast warto planować perspektywicznie. To ogranicza koszty.

    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?