Opel Astra G/Zafira A: wymiana żarówek
REKLAMA
REKLAMA
Rzadko który kierowca posiada w samochodzie zestaw żarówek zapasowych. Jak da się zauważyć na naszych drogach często można spotkać auto bez jednego światła mijania lub stopu. Oczywiście w ciągu dnia nie jest to zbyt uciążliwe, problem zaczyna się w nocy. Komplet zapasowych żarówek można kupić za około 30 złotych. Produkty lepszych firm są znacznie droższe. Zestaw taki jest dostępny na stacjach benzynowych, hipermarketach czy sklepach samochodowych.
REKLAMA
Zobacz też: Opel – zestawienie żarówek w najpopularniejszych modelach
REKLAMA
Przed rozpoczęciem wymiany żarówek w Oplu Astra lub Oplu Zafira należy wyłączyć przełącznik świateł oraz wyjąć kluczyk ze stacyjki. Zaczniemy od wymiany oświetlenia w przedniej lampie. Standardowo pierwsze w kolejności będą światła mijania. Tutaj najczęściej żarówki ulegają przepaleniu. Pierwszy krok to otwarcie przedniej maski naszej Zafiry lub Astry. Teraz łapiemy za oprawkę żarówki za złącze i przekręcamy w lewo.
Wyjmujemy ją z reflektora i wypinamy żarówkę. Zdarzają się przypadki, że żarówka jest bardzo mocno zamocowana. W takim przypadku nie należy ciągnąć jej na siłę gdyż może się to skończyć uszkodzeniem bańki szklanej lub samego złącza. Wystarczy podważyć ją delikatnie po całym obwodzie za pomocą śrubokręta. Wsadzamy nową w ten sposób, żeby wszystkie wycięcia pasowały. Montujemy oprawkę w reflektorze i obracamy ją w prawo aż do wyczuwalnego oporu.
Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014
Przechodzimy do świateł drogowych. Tutaj znacznie rzadziej zdarza się usterka żarówki, jednak warto wiedzieć jak ją wymienić. Podstawa to uniesienie przedniej maski. Łapiemy oprawkę żarówki za złącze i przekręcamy w lewo. Następnie wyjmujemy ją z lampy, podnosimy zaczep i odpinamy złącze. Wymieniamy żarówkę i przechodzimy do montażu, który odbywa się w odwrotnej kolejności.
Kolejny krok to wymiana świateł mijania. Najpierw podnosimy przednią maskę i obracamy w lewo o oprawkę żarówki o kąt prosty (1/4 obrotu). Wyjmujemy oprawkę żarówki a następnie wypinamy z niej samą żarówkę. W jej miejsce montujemy nową i instalujemy oprawkę w reflektorze. Obracamy ją o taki sam kąt tylko w przeciwnym kierunku – czyli w lewo. Zajmiemy się teraz wymianą żarówki kierunkowskazu przedniego. W przypadku Astry G i Zafiry A nie jest to trudne.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec zapłonowych
REKLAMA
Standardowo unosimy przednią maskę silnika i obracamy w lewo oprawkę żarówki kierunkowskazu po czym ją wyjmujemy. Teraz wciskamy żarówkę w oprawkę i obracamy ją w lewo. Wyjmujemy ją i montujemy w jej miejsce nową i przekręcamy w prawo. Instalujemy oprawkę w reflektorze i przekręcamy ją w prawo. Przechodzimy do wymiany żarówki w reflektorze przeciwmgielnym.
Na początku należy zdjąć do dołu osłonę żarówki z tyłu lampy przeciwmgielnej. Następnie demontujemy spinkę sprężystą z zaczepów i odchylamy ją do dołu. Odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy żarówkę. Montujemy nową do oprawki, należy zwrócić uwagę na odpowiednie ułożenie. Przytrzymujemy palcami za trzonek żarówki i montujemy klamrę sprężystą. Podpinamy złącze i zakładamy dokładnie osłonę, żeby zachować szczelność.
Przechodzimy do wymiany żarówki w bocznym kierunkowskazie. Na początku przyciskamy go i przesuwamy w kierunku tyłu auta. Powinniśmy poradzić sobie palcami, w przypadku problemów można zastosować cienki element z tworzywa sztucznego w celu podważenia. Następnie obracamy oprawkę żarówki w lewo o ¼ obrotu i wyjmujemy ją. Zamieniamy na nową żarówkę i wsadzamy lampkę kierunkowskazu. Najpierw przednią część potem tylną. Zaczep musi wskoczyć na swoje miejsce.
W ten sposób zbliżyliśmy się do lampy tylnej. Zaczniemy od Opla Astry o nadwoziu hatchback, sedan i coupe. Budowa tylnej lampy jest identyczna w tych modelach. Pierwszy krok to uniesienie tylnej klapy. Po bokach bagażnika są specjalne zaślepki mocowane na zaczep sprężysty. Wciskamy go i zdejmujemy osłonę. Teraz odłączamy złącze od oprawki żarówek. Trzymamy za korpus lampy od zewnętrznej strony i odkręcamy dwie widoczne nakrętki.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania
W tym momencie możemy swobodnie wyjąć korpus lampy na zewnątrz auta. Wciskamy zaczepy mocujące i wyjmujemy oprawę żarówek. Zaczynając od góry: pierwsze jest światło przeciwmgielne, kierunkowskaz, światło cofania, światło pozycyjne, światło hamowania. Mając przed sobą taką tablicę z żarówkami łatwo zlokalizować uszkodzoną. Wciskamy ją w oprawkę i obracamy w lewo po czym wyjmujemy.
Instalujemy nową żarówkę zwracając uwagę, żeby była odpowiednio wsadzona. Pasuje w jednym położeniu. Wciskamy ją i obracamy delikatnie w prawo. Warto przeczyścić styki, są ona najczęściej zaśniedziałe. Mocujemy oprawkę w korpusie lampy a następnie wsadzamy go do auta. W tym celu wkręcamy dwie nakrętki, podpinamy złącze i instalujemy osłonę na swoje miejsce.
Teraz przedstawimy Opla Astra w nadwoziu kombi oraz model Zafira. Pierwszy krok to otwarcie klapy bagażnika. Po bokach znajdują się specjalne osłony, mocowane na specjalne pokrętła. Chwytamy za korpus lampy od zewnątrz i odkręcamy je. Następnie wyjmujemy korpus lampy do tyłu i odchylamy na zewnątrz zaczepy ustalające i wyjmujemy całą oprawę. Patrząc od góry mamy następujące światła: przeciwmgielne tylne, kierunkowskaz, światło cofania, światła pozycyjne, światło stopu.
Lokalizujemy przepaloną żarówkę, wciskamy ją i obracamy w lewo. Montujemy nową żarówkę poprzez wciśnięcie na swoje miejsce i obrócenie w prawo. Teraz możemy zamocować oprawę w korpusie. Zakładamy obudowę i przykręcamy nakrętki.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana świec żarowych
Nadal pozostajemy w tylnej części pojazdu i zajmiemy się podświetleniem tablicy rejestracyjnej.
Otwieramy klapę bagażnika i wsadzamy płaski śrubokręt przy kloszu i podważamy go. Najlepiej podłożyć kawałek szmatki, żeby nie doprowadzić do uszkodzenia lakieru. W modelu Coupe znajduje się specjalny otwór z boku lampki do podważania. W sedanie podnosimy klosz od strony bagażnika. W przypadku problemów można go docisnąć z prawej strony a z lewej podważyć śrubokrętem.
Po wyjęciu wciskamy zaczep w celu rozpołowienia lampki. Następnie dociskamy żarówkę i obracamy ją w lewo, po czym wyjmujemy z oprawki. Montujemy nową i składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Przechodzimy do pozostałych wersji Astry oraz Zafiry. Początek taki sam czyli otwieramy tylną klapę. Teraz odkręcamy lampę oświetlenia tablicy rejestracyjnej od uchwytu do podnoszenia klapy.
Wyjmujemy cały klosz i przechodzimy do wymiany żarówki. Wciskamy ją w kierunku złącza, które jest sprężynujące i wyjmujemy. Montujemy nową żarówkę, po czym instalujemy całą lampkę na swoje miejsce i dokręcamy. W temacie oświetlenia zewnętrznego pozostała nam trzecia lampa stopu. Zaczniemy od Astry o nadwoziu typu hatchback. Pierwszy krok to demontaż pokrycia tylnej klapy.
Na początku odkręcamy mocowanie przy uchwycie wewnętrznym klapy, dokładnie przy górnej krawędzi. Na końcu odczepiamy poszycie przy samej szybie. Teraz zdejmujemy obudowę oraz odczepiamy złącze elektryczne. Następnie odblokowujemy i wyjmujemy oprawkę żarówki. Robimy to poprzez wciśnięcie dwóch czarnych zatrzasków. Odpinamy kabel od mocowań i wymieniamy żarówkę. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
Zobacz też: Opel Astra H i Zafira B: kontrola skrzyni biegów
Przechodzimy do modelu nadwozia Astry typu sedan. Na początku demontujemy i wyjmujemy z samochodu wewnętrzne poszycie przy trzecim świetle stopu. Następnie odblokowujemy i odpinamy oprawkę żarówki od poszycia. W tym przypadku musimy wcisnąć trzy czarne zatrzaski. Wyjmujemy żarówkę o wymieniamy na nową. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.
W Astrze kombi i Zafirze wykonujemy tą wymianę w podobny sposób. Na początku zdejmujemy poszycie tylnej klapy. W kombi musimy wyczepić poszycie oraz rozłączyć kabel od dodatkowej lampy stopu. Następnie odczepiamy poszycie bezpośrednio przy tylnej szybie i odłączamy środkowe światło stopu. W Zafirze, poszycie składa również z dwóch części, które demontujemy w podobny sposób.
Przechodzimy do wymiany żarówek wewnątrz Astry i Zafiry. Zanim podejmiemy konkretne kroki co do wymiany możemy przemyśleć opcję montażu diod do naszego auta. Oświetlenie LED jest bardzo popularne na naszym rynku. Oczywiście ma swoich zwolenników i przeciwników. Jak każde rozwiązanie posiada również pewne plusy i minusy. Na rynku jest bardzo duży wybór takiego typu oświetlenia.
Zazwyczaj przyjmują one kształt żarówek i nie ma problemu z montażem. Jeżeli mądrze i umiejętnie je dobierzemy to możemy zyskać dobre oświetlenie w naszym aucie. Zaczniemy od wymiany oświetlenia w głównej lampce przedniej. Na początku zamykamy drzwi tak, żeby nie było możliwe podświetlanie. Następnie podważamy klosz za pomocą płaskiego śrubokręta i wyjmujemy go.
Przyciskamy żarówkę w kierunku sprężystego złącza i wyjmujemy. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Przechodzimy do wymiany żarówki lampy tylnej. Na początku wyłączamy lampkę do czytania i odchylamy uchwyt do doły. Najlepiej zrobić to małym śrubokrętem. Miejsce na podważenie znajduje się po drugiej stronie wyłącznika. Odbezpieczamy o odpinamy złącze. Przyciskamy żarówkę do złącza sprężystego i wyjmujemy żarówkę. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności.
Zajmiemy się teraz wymianą żarówki oświetlenia bagażnika. W przypadku problemów z lokalizacją – znajduje się ona po lewej stronie ścianki bagażnika. Na początku podważamy ją delikatnie za pomocą śrubokręta i wyjmujemy. Następnie odłączamy złącze wtykowe i wymieniamy żarówkę. Teraz podpinamy złącze i wciskamy lampkę na swoje miejsce. W modelu kombi żarówka znajduje się w podsufitce.
Zobacz też: Opel Astra G/ Zafira A: wymiana tylnych klocków i tarcz
Sposób demontażu jest taki sam, podważamy śrubokrętem, odpinamy złącze i wymieniamy żarówkę. Montaż w odwrotnej kolejności. Na końcu została żarówka odpowiedzialna za podświetlenie schowka. Podważamy lampkę za pomocą śrubokręta i wyjmujemy ze schowka. Teraz odpinamy złącze elektryczne i wyjmujemy żarówkę. Pozostaje nam podpiąć złącze i zamontować lampkę na swoje miejsce.
W ten oto sposób wymieniliśmy żarówki na zewnątrz jak i wewnątrz modelu Astra G i Zafira A.
REKLAMA
REKLAMA