REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: kontrola przedniego zawieszenia i układu kierowniczego

Robert Kuśpiel
Opel Astra Sports Tourer fot. moto.wieszjak
Opel Astra Sports Tourer fot. moto.wieszjak

REKLAMA

REKLAMA

Regularny przegląd zawieszenia przedniego i układu kierowniczego pozwala zapobiec poważnym awariom. W poradniku tym dowiesz się jak to zrobić w modelu Zafira A i Astra G.

Wykonanie przeglądu zawieszenia i układu kierowniczego w Oplu astrze G i Zafirze A zaleca się raz do roku lub co 20 000 kilometrów. Podczas przeprowadzania takiej kontroli nie będą nam potrzebne żadne specjalne narzędzie. Podstawa to podnośnik lub kanał oraz dobre oświetlenie. Pierwszy test możemy wykonać w dowolnym miejscu. Jest to kontrola amortyzatorów. Po ugięciu narożnika auta powinno powrócić do nominalnego położenia. Wszelkie bujanie oraz pochylenia są niedopuszczalne.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: kontrola układu hamulcowego

Teraz wjeżdżamy na kanał lub podnosimy samochód za pomocą lewarka i ustawiamy go na podstawkach. Za pomocą łyżki metalowej sprawdzamy elementy metalowo – gumowe zawieszenia. Wystarczy je lekko odgiąć aby sprawdzić ich stan.

REKLAMA

Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie drążków kierowniczych. W tym celu łapiemy oburącz za koło i poruszamy nim. Jakikolwiek luz może sugerować wybicie drążków kierowniczych. W efekcie musimy liczyć się z ich wymianą. Jeżeli całą prace wykonujemy z pozycji kanału to możemy poprosić drugą osobę, żeby zaczęła kręcić kierownicą w jedną i w drugą stronę. Mamy wtedy okazję sprawdzić jak pracują elementy naszego zawieszenia.

Kolejnym krokiem jest kontrola układu kierowniczego. Zaczynamy od sprawdzenia poziomu oleju w układzie wspomagania. Jeżeli stan w zbiorniczku jest poniżej oznaczenia MIN to musimy koniecznie wykonać dolewkę. Zalecamy oryginalny olej GM dostępny w ASO Opla.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz przechodzimy do sprawdzenia luzu w układzie kierowniczym. Obracamy kierownicą i oceniamy wstępnie jaki może być stan. Jeśli wyczuwamy nadmierny luz powodów może być kilka. Mogą to być łożyska piast kół przednich, przeguby napędowe lub tuleje dolnych wahaczy.

Na końcu pozostawiamy kontrolę osłon drążków kierowniczych oraz przegubów wahaczy Sprawdzamy dokładnie każdą osłonę. Nie mogą być, pęknięte, przerwane lub rozczepione. Należy pamiętać, że każde zabrudzenie pogarsza smarowanie i prowadzi do bardzo szybkiego zużycia danego elementu.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Warto sprawdzić czy nie ma wycieków w okolicy gumowych osłon ochronnych przekładni kierowniczej. Powodem takiego stanu jest uszkodzenie jej uszczelek. Jej również warto się przyjrzeć niewielkie „pocenie się” nie wymaga natychmiastowej naprawy. W razie awarii warto przemyśleć regenerację. Często ciężko jest ocenić stan używanej przekładni, która zazwyczaj jest tańsza od regeneracji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

REKLAMA

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

REKLAMA

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

Stacje ładowania elektryków w Polsce co 3,3 km (średnio). Maksymalnie 76 km. Mapa zagęszczenia. Kierowcy elektryków czy spalinówek – kto ma lepiej?

Tylko 3,3 km dzieli średnio w Polsce najbliżej sąsiadujące ze sobą stacje ładowania aut elektrycznych – wynika z analizy Powerdot Data Center. Pomimo, że odległość ta jest zdumiewająco mała, to na mapie Polski wciąż jest kilka białych plam ze słabo rozwiniętą infrastrukturą. 

REKLAMA