REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Astra G/Zafira A: przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Astra Fot. Mototarget
Opel Astra Fot. Mototarget

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym opiszemy czynności, jakie powinniśmy wykonać podczas sprawdzania szczelności skrzyni biegów w Astrze G i Zafirze A. Sprawdzimy poziom oleju w przekładni mechanicznej i automatycznej a na koniec skontrolujemy półosie napędowe.

Opisany niżej przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych w Oplach Astra G i Zafirach A należy wykonać co roku. Do wykonania tej pracy nie są potrzebne specjalne narzędzia. Zaczniemy od sprawdzenia półosi napędowych. Do tego wystarczy nam zwyczajny podnośnik razem z podstawkami. Jeżeli mamy dostęp do platformy warsztatowej lub kanału najazdowego zalecamy skorzystanie z takiej opcji. Będzie nam znacznie łatwiej.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: kontrola przedniego zawieszenia i układu kierowniczego

REKLAMA

Pierwszy krok to sprawdzenie osłon gumowych. Najlepiej zrobić to za pomocą dobrej latarki lub lampy warsztatowej. Guma nie może mieć żadnych pęknięć ani porowatości. Jeżeli stwierdzimy pewne nieprawidłowości nie należy czekać z wymianą osłony. W przypadku namierzenia śladów smaru możemy podejrzewać, że występują nieszczelności. Dlatego zalecamy skontrolowanie opasek zaciskowych.

Po takim wstępnym przeglądzie przechodzimy do sprawdzenia skrzyni biegów. Na początku musimy sprawdzić szczelność całej przekładni. W tym celu również potrzeba unieść auto. Jeżeli skrzynia jest sucha to nie należy wykonywać następnych kroków. W przypadku znalezienia śladów oleju musimy zlokalizować źródło wycieków. W tym celu myjemy całą skrzynię środkiem do mycia na zimno. Dostępny w hipermarketach za około 20 złotych.

Następnie sprawdzamy wzrokowo czy nie pojawiły się jakieś pierwsze ślady. Najbardziej narażone miejsca na wycieki to polaczenie silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju oraz półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Jeżeli nie ma żadnych śladów to nanosimy na podejrzane miejsca kredę i opuszczamy samochód. Udajemy się na jazdę próbną na dystans około 20 kilometrów. Olej w skrzyni musi się dobrze rozgrzać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Po powrocie unosimy samochód i sprawdzamy czy są widoczne ślady. Jeżeli mamy już określony stan wycieków przystępujemy do kontroli oleju w skrzyni biegów. W poradniku tym zademonstrujemy jak to zrobić na przykładzie mechanicznej i automatycznej przekładni. Zaczniemy od automatu. Na samym początku warto nadmienić, że ta skrzynia jest bardzo wrażliwa na nieprawidłowy stan oleju.

Kontroli dokonujemy poprzez bagnet znajdujący się pod przednią maską. Na początku musimy ostawić samochód na równej powierzchni. Ma to duże znaczenie na prawidłowy odczyt poziomu oleju. Teraz zaciągamy hamulec ręczny i przełączamy dźwignie na wszystkie możliwe tryby pracy. Podczas tej operacji silnik musi non stop pracować. Na koniec ustawiamy w pozycję „P” i nie wyłączamy silnika.

W celu kontroli nie musimy nagrzewać skrzyni. Na bagnecie znajdują się dwie skale. Jedna odpowiada temperaturze 20 stopni natomiast druga 80 stopni. Oczywiście podczas sprawdzania silnik musi non stop pracować.  Kiedy skrzynia jest zimna to wyjmujemy bagnet po około minucie od momentu ustawienia dźwigni w pozycję „P”. Wyjmujemy bagnet, wycieramy go szmatką niepozostawiającą włókien i ponownie zanurzamy.

Prawidłowy poziom jest wtedy gdy olej znajduje się w pobliżu oznaczenia „Max” na skali oznaczonej „+20˚C”. Jeżeli skrzynia biegów jest rozgrzana to po wyjęciu bagnetu prawidłowy poziom powinien znajdować się pomiędzy znakiem „Min” a „Max”. Jeżeli w obu przypadkach stan jest poniżej danych wytycznych to koniecznie należy dolać oleju. Robimy to przez otwór, w którym znajduje się bagnet. Najlepiej robić to przez lejek. Zalecamy używanie oleju dedykowanego przez GM. Nie należy przelewać powyżej górnego poziomu. Doprowadzi do zakłóceń podczas pracy przekładni.

Po zakończonej pracy ustawiamy dźwignię w każdy możliwy tryb pracy i na końcu w pozycję „P”. Teraz wykonujemy jazdę próbną i po powrocie dokonujemy kolejnej kontroli.

Przechodzimy do manualnej przekładni. Tutaj jest brak bagnetu do sprawdzenia oleju w skrzyni. W celu wykonania tej czynności musimy podnieść samochód. Możemy skorzystać z tradycyjnego podnośnika wraz z podstawkami. Jednak pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa. Jeśli mamy możliwość skorzystania z kanału lub podnośnika warsztatowego to warto się zdecydować. Praca stanie się bardziej bezpieczna i łatwa.

Teraz odkręcamy korek kontrolny. W silnikach 1.2, 1.4, 1.7 i 1.8 znajduje się one z lewej strony z tyłu skrzyni biegów. W jednostce 2.0 umiejscowiony po przeciwnej, prawej stronie. Prawidłowy stan oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. Jeżeli nie wyczuwamy go palcem to należy wsadzić do niego zagięty drut i ocenić na jakim poziomie się znajduje. Jeżeli chcemy dolać brakującą ilość musimy odkręcić śrubę odpowietrzającą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Znajduje się ona na pokrywie mechanizmu zmiany biegów. W niektórych modelach znajduje się specjalna osłona, którą należy zdemontować. Olej wlewamy powoli w pewnych odstępach. Należy stale kontrolować poziom oleju. Pamiętajmy, że mija trochę czasu zanim znajdzie się na samym dole. Tutaj również zalecamy oryginalny olej przekładniowy rekomendowany przez GM.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA