REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opel Astra G/Zafira A: przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych

Robert Kuśpiel

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym opiszemy czynności, jakie powinniśmy wykonać podczas sprawdzania szczelności skrzyni biegów w Astrze G i Zafirze A. Sprawdzimy poziom oleju w przekładni mechanicznej i automatycznej a na koniec skontrolujemy półosie napędowe.

Opisany niżej przegląd skrzyni biegów i półosi napędowych w Oplach Astra G i Zafirach A należy wykonać co roku. Do wykonania tej pracy nie są potrzebne specjalne narzędzia. Zaczniemy od sprawdzenia półosi napędowych. Do tego wystarczy nam zwyczajny podnośnik razem z podstawkami. Jeżeli mamy dostęp do platformy warsztatowej lub kanału najazdowego zalecamy skorzystanie z takiej opcji. Będzie nam znacznie łatwiej.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: kontrola przedniego zawieszenia i układu kierowniczego

REKLAMA

Pierwszy krok to sprawdzenie osłon gumowych. Najlepiej zrobić to za pomocą dobrej latarki lub lampy warsztatowej. Guma nie może mieć żadnych pęknięć ani porowatości. Jeżeli stwierdzimy pewne nieprawidłowości nie należy czekać z wymianą osłony. W przypadku namierzenia śladów smaru możemy podejrzewać, że występują nieszczelności. Dlatego zalecamy skontrolowanie opasek zaciskowych.

Po takim wstępnym przeglądzie przechodzimy do sprawdzenia skrzyni biegów. Na początku musimy sprawdzić szczelność całej przekładni. W tym celu również potrzeba unieść auto. Jeżeli skrzynia jest sucha to nie należy wykonywać następnych kroków. W przypadku znalezienia śladów oleju musimy zlokalizować źródło wycieków. W tym celu myjemy całą skrzynię środkiem do mycia na zimno. Dostępny w hipermarketach za około 20 złotych.

Następnie sprawdzamy wzrokowo czy nie pojawiły się jakieś pierwsze ślady. Najbardziej narażone miejsca na wycieki to polaczenie silnika ze skrzynią biegów, korek wlewu oleju oraz półosie w miejscu łączenia ze skrzynią. Jeżeli nie ma żadnych śladów to nanosimy na podejrzane miejsca kredę i opuszczamy samochód. Udajemy się na jazdę próbną na dystans około 20 kilometrów. Olej w skrzyni musi się dobrze rozgrzać.

REKLAMA

Po powrocie unosimy samochód i sprawdzamy czy są widoczne ślady. Jeżeli mamy już określony stan wycieków przystępujemy do kontroli oleju w skrzyni biegów. W poradniku tym zademonstrujemy jak to zrobić na przykładzie mechanicznej i automatycznej przekładni. Zaczniemy od automatu. Na samym początku warto nadmienić, że ta skrzynia jest bardzo wrażliwa na nieprawidłowy stan oleju.

Kontroli dokonujemy poprzez bagnet znajdujący się pod przednią maską. Na początku musimy ostawić samochód na równej powierzchni. Ma to duże znaczenie na prawidłowy odczyt poziomu oleju. Teraz zaciągamy hamulec ręczny i przełączamy dźwignie na wszystkie możliwe tryby pracy. Podczas tej operacji silnik musi non stop pracować. Na koniec ustawiamy w pozycję „P” i nie wyłączamy silnika.

W celu kontroli nie musimy nagrzewać skrzyni. Na bagnecie znajdują się dwie skale. Jedna odpowiada temperaturze 20 stopni natomiast druga 80 stopni. Oczywiście podczas sprawdzania silnik musi non stop pracować.  Kiedy skrzynia jest zimna to wyjmujemy bagnet po około minucie od momentu ustawienia dźwigni w pozycję „P”. Wyjmujemy bagnet, wycieramy go szmatką niepozostawiającą włókien i ponownie zanurzamy.

Prawidłowy poziom jest wtedy gdy olej znajduje się w pobliżu oznaczenia „Max” na skali oznaczonej „+20˚C”. Jeżeli skrzynia biegów jest rozgrzana to po wyjęciu bagnetu prawidłowy poziom powinien znajdować się pomiędzy znakiem „Min” a „Max”. Jeżeli w obu przypadkach stan jest poniżej danych wytycznych to koniecznie należy dolać oleju. Robimy to przez otwór, w którym znajduje się bagnet. Najlepiej robić to przez lejek. Zalecamy używanie oleju dedykowanego przez GM. Nie należy przelewać powyżej górnego poziomu. Doprowadzi do zakłóceń podczas pracy przekładni.

Po zakończonej pracy ustawiamy dźwignię w każdy możliwy tryb pracy i na końcu w pozycję „P”. Teraz wykonujemy jazdę próbną i po powrocie dokonujemy kolejnej kontroli.

Przechodzimy do manualnej przekładni. Tutaj jest brak bagnetu do sprawdzenia oleju w skrzyni. W celu wykonania tej czynności musimy podnieść samochód. Możemy skorzystać z tradycyjnego podnośnika wraz z podstawkami. Jednak pamiętajmy o zachowaniu bezpieczeństwa. Jeśli mamy możliwość skorzystania z kanału lub podnośnika warsztatowego to warto się zdecydować. Praca stanie się bardziej bezpieczna i łatwa.

Teraz odkręcamy korek kontrolny. W silnikach 1.2, 1.4, 1.7 i 1.8 znajduje się one z lewej strony z tyłu skrzyni biegów. W jednostce 2.0 umiejscowiony po przeciwnej, prawej stronie. Prawidłowy stan oleju powinien sięgać dolnej krawędzi otworu. Jeżeli nie wyczuwamy go palcem to należy wsadzić do niego zagięty drut i ocenić na jakim poziomie się znajduje. Jeżeli chcemy dolać brakującą ilość musimy odkręcić śrubę odpowietrzającą.

Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: sprawdzanie ciśnienia sprężania

Znajduje się ona na pokrywie mechanizmu zmiany biegów. W niektórych modelach znajduje się specjalna osłona, którą należy zdemontować. Olej wlewamy powoli w pewnych odstępach. Należy stale kontrolować poziom oleju. Pamiętajmy, że mija trochę czasu zanim znajdzie się na samym dole. Tutaj również zalecamy oryginalny olej przekładniowy rekomendowany przez GM.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    REKLAMA

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA

    Punkty karne na rok. Od 17 września 2023 r. ważne zmiany dla kierowców

    Punkty karne na rok? Dokładnie. Wykroczenia popełnione przez kierowców od 17 września 2023 r. będą związane krótszym terminem przedawnienia punktów karnych. Tyle że to nadal dopiero połowa informacji. Bo nadal kluczowy jest bieg naliczania przedawnienia.

    Kurs redukujący 6 punktów karnych. Trwają zapisy, ale tanio nie jest

    Kurs redukujący 6 punktów karnych po rocznej przerwie teoretycznie wrócił do WORD-ów 17 września 2023 r. Teoretycznie, bo praktycznie szkolenia są dopiero przygotowywane. Wiadomo, ile będzie kosztował udział w szkoleniu. Stawka jest naprawdę wysoka.

    REKLAMA