Opel Astra G/Zafira A: kontrola układu wydechowego
REKLAMA
REKLAMA
Układ wydechowy , nie tylko w Oplu Astrze G i Oplu Zafirze A ma za zadanie, wyprowadzenie spalin z silnika i wyciszenie jego pracy. Od sprawności poszczególnych elementów zależy prawidłowa praca całego układu wydechowego i jednostki napędowej. Wystarczy minimalna usterka w każdym z nich a w sumie tworzy się z tego poważny problem. Dlatego zalecamy wykonywać taki przegląd bezpośrednio po okresie zimowym. To właśnie po zimie pojawia się najwięcej usterek.
REKLAMA
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: wymiana oleju silnikowego
REKLAMA
Głównym problemem wszystkich układów wydechowych jest korozja. W czasie spalania paliwa powstaje woda, jest ona powodem pojawiania się rdzy po wewnętrznej stronie układu. Powstawanie korozji umacnia się wraz z malejącą temperaturą spalin. Największa temperatura panuje w katalizatorze i przedniej rurze wydechowej. Auta wyposażone w instalację gazową są bardziej narażone na szybsze pojawianie się rdzy. W takim samochodzie wydech służy dwa razy krócej niż w silnikach zasilanych tradycyjnym paliwem.
Przy końcowym odcinku temperatura jest znacznie mniejsza niż na starcie, wynosi około 150 do 300 stopni. To właśnie w tłumiku końcowym gromadzi się najwięcej wody. Mieszając się z pozostałościami po spalaniu tworzą bardzo silne kwasy, które niszczą blachę od wewnątrz. Jak da się łatwo zauważyć to właśnie tłumiki końcowe najczęściej podlegają wymianą.
Do przeprowadzenia całej kontroli najlepiej skorzystać z podnośnika warsztatowego. Zapewniamy sobie wtedy wygodne dojście do wszystkich elementów. Zaczynamy od sprawdzenia gumowych wieszaków. To właśnie na nich podwieszony jest cały układ wydechowy. Sprawdzamy dokładnie czy nie są uszkodzone lub pęknięte. Jeżeli stwierdzimy, że są zbyt wyciągnięte można je wymienić, cena nie powinna przekroczyć kilku złotych za sztukę. Wszelkie polaczenia śrubowe muszą być dobrze dokręcone.
Kolejny krok to sprawdzenie szczelności układu. Można dokonać tego w łatwy sposób. Zatykamy na chwilę tłumik końcowy i obserwujemy reakcję silnika. Jeżeli nadal pracuje i słychać syczenie z układu wydechowego to znak, że jest nieszczelność. Wówczas należy sprawdzić wszystkie połączenia. Podobny, lecz bardziej głuchy dźwięk może świadczyć o przerdzewiałym układzie wydechowym.
Zobacz też: Opel Astra G/Zafira A: kontrola układu chłodzenia
Na korozję najbardziej narażone są miejsca spawów. Najlepiej opukać je młotkiem. Jeśli wytrzymają taką próbę, to nie wymagają wymiany. Niewielkie ubytki można zalepić specjalną masą do tłumików jednak jest to krótkotrwałe rozwiązanie.
REKLAMA
REKLAMA