REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana tylnych tarcz i klocków hamulcowych jest również bezproblemowa jak w przypadku przednich hamulców. Poniżej znajduje się opis wymiany tylnych klocków i tarcz hamulcowych w Oplu Vectra A.

Pierwszy krok to wybór odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Polecamy materiały eksploatacyjne sprawdzonych producentów. Warto przejrzeć oferty gotowych zestawów (klocki + tarcze). Zazwyczaj są ciekawe promocje na serwisach aukcyjnych.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy go na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy je. Pamiętajmy, że wymianę należy przeprowadzić po obydwu stronach. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej ze stron.

Za pomocą przebijaka wybijamy z korpusu zacisku sworznie od zewnętrznej strony. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadała sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy tą sprężynę i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Blaszki najlepiej wyjąć za pomocą szczypiec lub śrubokrętem. Po wyjęciu klocków nie naciskamy pedału hamulca, można doprowadzić do całkowitego wysunięcia tłoka z gniazda zacisku.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsca montaż klocków. Najlepiej zarobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy to miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Unikamy ostrych narzędzi i rozpuszczalników.  Zanim zamontujemy nowe klocki warto sprawdzić w jakim stanie jest tarcza hamulcowa. Jeśli ma zbyt duży rant to kwalifikuje się do wymiany lub przetoczenia. W celu wykonania tych czynności wymagany jest demontaż. Proces wymiany tarczy został przedstawiony na końcu tego poradnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

REKLAMA

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem uszkodzeń. Jeśli są popękane to nie należy czekać z wymianą. Zanieczyszczenia szybko przedostaną się do wewnątrz i przyczynią się do rozszczelnienia się tłoka w zacisku. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zaczynamy wciskać tłok do zacisku. Robimy to za pomocą twardego kawałka drewna. Zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem.

Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu hamulcowego będzie się podnosił. Należy ciągle kontrolować jego stan w zbiorniczku. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Bierzemy nowe wkładki i sprawdzamy czy dają się swobodnie poruszać w prowadzeniach. Instalujemy w zacisk nowe klocki hamulcowe z blaszkami pośrednimi.

Teraz wkładamy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana również nie jest skomplikowana. Na początku polecamy dokonać oględzin lub pomiaru tarczy. Jeżeli jest wyczuwalny wysoki rant to nie należy czekać z wymianą tym bardziej, że w zamiarze mamy montaż nowych klocków.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Luzujemy śruby koła i unosimy tył samochodu. Teraz demontujemy klocki hamulcowe w sposób opisany powyżej i odkręcamy zacisk hamulcowy. Najlepiej podwiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby zacisk nie wisiał na przewodach. Nie należy odkręcać przewodu od zacisku ponieważ będzie konieczne odpowietrzenie całego układu. Odkręcamy śrubę mocującą tarczę i zdejmujemy ją.

Przechodzimy do montażu. Zanim przykręcimy nowa lub przetoczoną tarczę hamulcową należy wyczyścić dokładnie miejsce montażu. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Należy pamiętać, że wszelkie nierówności wpływają na pracę tarczy. Jeżeli powierzchnia przylegania będzie źle wyczyszczona, po zamontowaniu nowej sztuki może się okazać, że będą bardzo duże bicia.

Nową tarczę czyścimy dokładnie za pomocą rozpuszczalnika i zakładamy na piastę. Dokręcamy śrubę ustalającą i montujemy zacisk. Następnie instalujemy nowe klocki hamulcowe w opisany powyżej sposób. Montujemy koło i przykręcamy wszystkie śruby mocujące. Opuszczamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy opór.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Klocki hamulcowe dosuną się do tarczy i zajmą swoje odpowiednie położenie. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku płynu hamulcowego. Prawidłowy stan jest wtedy gdy poziom płynu sięga oznaczenia MAX. Płyn, który odessaliśmy do butelki należy oddać do najbliższego punktu utylizacji. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki hamulcowe muszą się „ułożyć” do tarcz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BMW ulubioną marką młodych kierowców, ale OC potrafi zaskoczyć ceną

BMW serii 3, szczególnie w wersji sprzed niemal dwóch dekad, to dziś najczęściej wybierany samochód wśród kierowców w wieku 18–25 lat. Jak wynika z danych Rankomat.pl, młodzi użytkownicy dróg zdecydowanie preferują pojazdy dynamiczne, z mocniejszym silnikiem i sportowym charakterem. Jednak ten wybór ma swoją cenę – i to niemałą.

SEAT Arona: ekologia w nieznanym wymiarze. Ryż zamiast na wysypiska trafia na taśmę montażową

SEAT rozpoczyna produkcję modelu SEAT Arona z dwoma elementami wykonanymi z oryzytu – odnawialnego materiału pochodzenia naturalnego, powstającego z produktów ubocznych ryżu. Każdy egzemplarz zawiera 60 gramów ryżu, co przekłada się na roczne zużycie 5 ton surowca, który w innym przypadku trafiłby na wysypiska.

Co Polacy sądzą o Strefach Czystego Transportu?

Zdania na temat SCT są podzielone. Z danych raportu "Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwój". wynika, że chociaż ponad 50 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza przyczynią się do poprawy zdrowia mieszkańców dużych aglomeracji, to 63 proc. obawia się ich negatywnego wpływu na lokalną gospodarkę.

Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

REKLAMA

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

REKLAMA

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA