REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana tylnych tarcz i klocków hamulcowych jest również bezproblemowa jak w przypadku przednich hamulców. Poniżej znajduje się opis wymiany tylnych klocków i tarcz hamulcowych w Oplu Vectra A.

Pierwszy krok to wybór odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Polecamy materiały eksploatacyjne sprawdzonych producentów. Warto przejrzeć oferty gotowych zestawów (klocki + tarcze). Zazwyczaj są ciekawe promocje na serwisach aukcyjnych.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy go na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy je. Pamiętajmy, że wymianę należy przeprowadzić po obydwu stronach. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej ze stron.

Za pomocą przebijaka wybijamy z korpusu zacisku sworznie od zewnętrznej strony. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadała sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy tą sprężynę i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Blaszki najlepiej wyjąć za pomocą szczypiec lub śrubokrętem. Po wyjęciu klocków nie naciskamy pedału hamulca, można doprowadzić do całkowitego wysunięcia tłoka z gniazda zacisku.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsca montaż klocków. Najlepiej zarobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy to miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Unikamy ostrych narzędzi i rozpuszczalników.  Zanim zamontujemy nowe klocki warto sprawdzić w jakim stanie jest tarcza hamulcowa. Jeśli ma zbyt duży rant to kwalifikuje się do wymiany lub przetoczenia. W celu wykonania tych czynności wymagany jest demontaż. Proces wymiany tarczy został przedstawiony na końcu tego poradnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

REKLAMA

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem uszkodzeń. Jeśli są popękane to nie należy czekać z wymianą. Zanieczyszczenia szybko przedostaną się do wewnątrz i przyczynią się do rozszczelnienia się tłoka w zacisku. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zaczynamy wciskać tłok do zacisku. Robimy to za pomocą twardego kawałka drewna. Zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem.

Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu hamulcowego będzie się podnosił. Należy ciągle kontrolować jego stan w zbiorniczku. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Bierzemy nowe wkładki i sprawdzamy czy dają się swobodnie poruszać w prowadzeniach. Instalujemy w zacisk nowe klocki hamulcowe z blaszkami pośrednimi.

Teraz wkładamy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana również nie jest skomplikowana. Na początku polecamy dokonać oględzin lub pomiaru tarczy. Jeżeli jest wyczuwalny wysoki rant to nie należy czekać z wymianą tym bardziej, że w zamiarze mamy montaż nowych klocków.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Luzujemy śruby koła i unosimy tył samochodu. Teraz demontujemy klocki hamulcowe w sposób opisany powyżej i odkręcamy zacisk hamulcowy. Najlepiej podwiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby zacisk nie wisiał na przewodach. Nie należy odkręcać przewodu od zacisku ponieważ będzie konieczne odpowietrzenie całego układu. Odkręcamy śrubę mocującą tarczę i zdejmujemy ją.

Przechodzimy do montażu. Zanim przykręcimy nowa lub przetoczoną tarczę hamulcową należy wyczyścić dokładnie miejsce montażu. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Należy pamiętać, że wszelkie nierówności wpływają na pracę tarczy. Jeżeli powierzchnia przylegania będzie źle wyczyszczona, po zamontowaniu nowej sztuki może się okazać, że będą bardzo duże bicia.

Nową tarczę czyścimy dokładnie za pomocą rozpuszczalnika i zakładamy na piastę. Dokręcamy śrubę ustalającą i montujemy zacisk. Następnie instalujemy nowe klocki hamulcowe w opisany powyżej sposób. Montujemy koło i przykręcamy wszystkie śruby mocujące. Opuszczamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy opór.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Klocki hamulcowe dosuną się do tarczy i zajmą swoje odpowiednie położenie. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku płynu hamulcowego. Prawidłowy stan jest wtedy gdy poziom płynu sięga oznaczenia MAX. Płyn, który odessaliśmy do butelki należy oddać do najbliższego punktu utylizacji. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki hamulcowe muszą się „ułożyć” do tarcz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA