REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana tylnych tarcz i klocków hamulcowych jest również bezproblemowa jak w przypadku przednich hamulców. Poniżej znajduje się opis wymiany tylnych klocków i tarcz hamulcowych w Oplu Vectra A.

Pierwszy krok to wybór odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Polecamy materiały eksploatacyjne sprawdzonych producentów. Warto przejrzeć oferty gotowych zestawów (klocki + tarcze). Zazwyczaj są ciekawe promocje na serwisach aukcyjnych.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy go na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy je. Pamiętajmy, że wymianę należy przeprowadzić po obydwu stronach. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej ze stron.

Za pomocą przebijaka wybijamy z korpusu zacisku sworznie od zewnętrznej strony. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadała sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy tą sprężynę i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Blaszki najlepiej wyjąć za pomocą szczypiec lub śrubokrętem. Po wyjęciu klocków nie naciskamy pedału hamulca, można doprowadzić do całkowitego wysunięcia tłoka z gniazda zacisku.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsca montaż klocków. Najlepiej zarobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy to miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Unikamy ostrych narzędzi i rozpuszczalników.  Zanim zamontujemy nowe klocki warto sprawdzić w jakim stanie jest tarcza hamulcowa. Jeśli ma zbyt duży rant to kwalifikuje się do wymiany lub przetoczenia. W celu wykonania tych czynności wymagany jest demontaż. Proces wymiany tarczy został przedstawiony na końcu tego poradnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

REKLAMA

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem uszkodzeń. Jeśli są popękane to nie należy czekać z wymianą. Zanieczyszczenia szybko przedostaną się do wewnątrz i przyczynią się do rozszczelnienia się tłoka w zacisku. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zaczynamy wciskać tłok do zacisku. Robimy to za pomocą twardego kawałka drewna. Zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem.

Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu hamulcowego będzie się podnosił. Należy ciągle kontrolować jego stan w zbiorniczku. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Bierzemy nowe wkładki i sprawdzamy czy dają się swobodnie poruszać w prowadzeniach. Instalujemy w zacisk nowe klocki hamulcowe z blaszkami pośrednimi.

Teraz wkładamy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana również nie jest skomplikowana. Na początku polecamy dokonać oględzin lub pomiaru tarczy. Jeżeli jest wyczuwalny wysoki rant to nie należy czekać z wymianą tym bardziej, że w zamiarze mamy montaż nowych klocków.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Luzujemy śruby koła i unosimy tył samochodu. Teraz demontujemy klocki hamulcowe w sposób opisany powyżej i odkręcamy zacisk hamulcowy. Najlepiej podwiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby zacisk nie wisiał na przewodach. Nie należy odkręcać przewodu od zacisku ponieważ będzie konieczne odpowietrzenie całego układu. Odkręcamy śrubę mocującą tarczę i zdejmujemy ją.

Przechodzimy do montażu. Zanim przykręcimy nowa lub przetoczoną tarczę hamulcową należy wyczyścić dokładnie miejsce montażu. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Należy pamiętać, że wszelkie nierówności wpływają na pracę tarczy. Jeżeli powierzchnia przylegania będzie źle wyczyszczona, po zamontowaniu nowej sztuki może się okazać, że będą bardzo duże bicia.

Nową tarczę czyścimy dokładnie za pomocą rozpuszczalnika i zakładamy na piastę. Dokręcamy śrubę ustalającą i montujemy zacisk. Następnie instalujemy nowe klocki hamulcowe w opisany powyżej sposób. Montujemy koło i przykręcamy wszystkie śruby mocujące. Opuszczamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy opór.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Klocki hamulcowe dosuną się do tarczy i zajmą swoje odpowiednie położenie. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku płynu hamulcowego. Prawidłowy stan jest wtedy gdy poziom płynu sięga oznaczenia MAX. Płyn, który odessaliśmy do butelki należy oddać do najbliższego punktu utylizacji. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki hamulcowe muszą się „ułożyć” do tarcz.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA