REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana tylnych tarcz i klocków hamulcowych jest również bezproblemowa jak w przypadku przednich hamulców. Poniżej znajduje się opis wymiany tylnych klocków i tarcz hamulcowych w Oplu Vectra A.

Pierwszy krok to wybór odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Polecamy materiały eksploatacyjne sprawdzonych producentów. Warto przejrzeć oferty gotowych zestawów (klocki + tarcze). Zazwyczaj są ciekawe promocje na serwisach aukcyjnych.

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

REKLAMA

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy go na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy je. Pamiętajmy, że wymianę należy przeprowadzić po obydwu stronach. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej ze stron.

Za pomocą przebijaka wybijamy z korpusu zacisku sworznie od zewnętrznej strony. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadała sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy tą sprężynę i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Blaszki najlepiej wyjąć za pomocą szczypiec lub śrubokrętem. Po wyjęciu klocków nie naciskamy pedału hamulca, można doprowadzić do całkowitego wysunięcia tłoka z gniazda zacisku.

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsca montaż klocków. Najlepiej zarobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy to miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Unikamy ostrych narzędzi i rozpuszczalników.  Zanim zamontujemy nowe klocki warto sprawdzić w jakim stanie jest tarcza hamulcowa. Jeśli ma zbyt duży rant to kwalifikuje się do wymiany lub przetoczenia. W celu wykonania tych czynności wymagany jest demontaż. Proces wymiany tarczy został przedstawiony na końcu tego poradnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

REKLAMA

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem uszkodzeń. Jeśli są popękane to nie należy czekać z wymianą. Zanieczyszczenia szybko przedostaną się do wewnątrz i przyczynią się do rozszczelnienia się tłoka w zacisku. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zaczynamy wciskać tłok do zacisku. Robimy to za pomocą twardego kawałka drewna. Zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem.

Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu hamulcowego będzie się podnosił. Należy ciągle kontrolować jego stan w zbiorniczku. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Bierzemy nowe wkładki i sprawdzamy czy dają się swobodnie poruszać w prowadzeniach. Instalujemy w zacisk nowe klocki hamulcowe z blaszkami pośrednimi.

Teraz wkładamy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana również nie jest skomplikowana. Na początku polecamy dokonać oględzin lub pomiaru tarczy. Jeżeli jest wyczuwalny wysoki rant to nie należy czekać z wymianą tym bardziej, że w zamiarze mamy montaż nowych klocków.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Luzujemy śruby koła i unosimy tył samochodu. Teraz demontujemy klocki hamulcowe w sposób opisany powyżej i odkręcamy zacisk hamulcowy. Najlepiej podwiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby zacisk nie wisiał na przewodach. Nie należy odkręcać przewodu od zacisku ponieważ będzie konieczne odpowietrzenie całego układu. Odkręcamy śrubę mocującą tarczę i zdejmujemy ją.

Przechodzimy do montażu. Zanim przykręcimy nowa lub przetoczoną tarczę hamulcową należy wyczyścić dokładnie miejsce montażu. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Należy pamiętać, że wszelkie nierówności wpływają na pracę tarczy. Jeżeli powierzchnia przylegania będzie źle wyczyszczona, po zamontowaniu nowej sztuki może się okazać, że będą bardzo duże bicia.

Nową tarczę czyścimy dokładnie za pomocą rozpuszczalnika i zakładamy na piastę. Dokręcamy śrubę ustalającą i montujemy zacisk. Następnie instalujemy nowe klocki hamulcowe w opisany powyżej sposób. Montujemy koło i przykręcamy wszystkie śruby mocujące. Opuszczamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy opór.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Klocki hamulcowe dosuną się do tarczy i zajmą swoje odpowiednie położenie. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku płynu hamulcowego. Prawidłowy stan jest wtedy gdy poziom płynu sięga oznaczenia MAX. Płyn, który odessaliśmy do butelki należy oddać do najbliższego punktu utylizacji. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki hamulcowe muszą się „ułożyć” do tarcz.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA