REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Opel Vectra A: wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

Robert Kuśpiel
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych
Opel Vectra A wymiana tylnych klocków i tarcz hamulcowych

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana tylnych tarcz i klocków hamulcowych jest również bezproblemowa jak w przypadku przednich hamulców. Poniżej znajduje się opis wymiany tylnych klocków i tarcz hamulcowych w Oplu Vectra A.

Pierwszy krok to wybór odpowiednich klocków i tarcz hamulcowych. Polecamy materiały eksploatacyjne sprawdzonych producentów. Warto przejrzeć oferty gotowych zestawów (klocki + tarcze). Zazwyczaj są ciekawe promocje na serwisach aukcyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Opel Vectra A: regulacja hamulca ręcznego

Pierwszy krok to poluzowanie śrub mocujących koła. Następnie unosimy tył auta za pomocą tradycyjnego lewarka i podpieramy go na podstawkach. Odkręcamy do końca śruby koła i zdejmujemy je. Pamiętajmy, że wymianę należy przeprowadzić po obydwu stronach. Nie dopuszczalna jest wymiana tylko i wyłącznie po jednej ze stron.

Za pomocą przebijaka wybijamy z korpusu zacisku sworznie od zewnętrznej strony. Należy wykonywać to bardzo ostrożnie, żeby nie wypadała sprężyna dociskająca klocki hamulcowe. Wyjmujemy tą sprężynę i demontujemy klocki hamulcowe razem z blaszkami pośrednimi. Blaszki najlepiej wyjąć za pomocą szczypiec lub śrubokrętem. Po wyjęciu klocków nie naciskamy pedału hamulca, można doprowadzić do całkowitego wysunięcia tłoka z gniazda zacisku.

REKLAMA

Przechodzimy do montażu. Na początku czyścimy dokładnie miejsca montaż klocków. Najlepiej zarobić to za pomocą miękkiej szczotki drucianej. Na końcu przecieramy to miejsce szmatką nasączoną w spirytusie. Unikamy ostrych narzędzi i rozpuszczalników.  Zanim zamontujemy nowe klocki warto sprawdzić w jakim stanie jest tarcza hamulcowa. Jeśli ma zbyt duży rant to kwalifikuje się do wymiany lub przetoczenia. W celu wykonania tych czynności wymagany jest demontaż. Proces wymiany tarczy został przedstawiony na końcu tego poradnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana alternatora

Kontrolujemy osłony przeciwpyłowe pod względem uszkodzeń. Jeśli są popękane to nie należy czekać z wymianą. Zanieczyszczenia szybko przedostaną się do wewnątrz i przyczynią się do rozszczelnienia się tłoka w zacisku. Jeśli nie mamy zastrzeżeń to zaczynamy wciskać tłok do zacisku. Robimy to za pomocą twardego kawałka drewna. Zwracamy uwagę, żeby nie wciskać go pod kątem.

Podczas wykonywania tej czynności poziom płynu hamulcowego będzie się podnosił. Należy ciągle kontrolować jego stan w zbiorniczku. Nadmiar odciągamy za pomocą strzykawki i zlewamy do pustego naczynia. Bierzemy nowe wkładki i sprawdzamy czy dają się swobodnie poruszać w prowadzeniach. Instalujemy w zacisk nowe klocki hamulcowe z blaszkami pośrednimi.

Teraz wkładamy w zacisk sprężynę dociskową i wbijamy od środka na zewnątrz sworznie jednocześnie dociskając sprężynę za pomocą śrubokręta.

W przypadku tarcz hamulcowych wymiana również nie jest skomplikowana. Na początku polecamy dokonać oględzin lub pomiaru tarczy. Jeżeli jest wyczuwalny wysoki rant to nie należy czekać z wymianą tym bardziej, że w zamiarze mamy montaż nowych klocków.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana szczęk hamulca ręcznego

Początek jest taki sam jak w przypadku wymiany klocków hamulcowych. Luzujemy śruby koła i unosimy tył samochodu. Teraz demontujemy klocki hamulcowe w sposób opisany powyżej i odkręcamy zacisk hamulcowy. Najlepiej podwiesić go do nadwozia za pomocą drutu tak, żeby zacisk nie wisiał na przewodach. Nie należy odkręcać przewodu od zacisku ponieważ będzie konieczne odpowietrzenie całego układu. Odkręcamy śrubę mocującą tarczę i zdejmujemy ją.

Przechodzimy do montażu. Zanim przykręcimy nowa lub przetoczoną tarczę hamulcową należy wyczyścić dokładnie miejsce montażu. Robimy to za pomocą szczotki drucianej. Należy pamiętać, że wszelkie nierówności wpływają na pracę tarczy. Jeżeli powierzchnia przylegania będzie źle wyczyszczona, po zamontowaniu nowej sztuki może się okazać, że będą bardzo duże bicia.

Nową tarczę czyścimy dokładnie za pomocą rozpuszczalnika i zakładamy na piastę. Dokręcamy śrubę ustalającą i montujemy zacisk. Następnie instalujemy nowe klocki hamulcowe w opisany powyżej sposób. Montujemy koło i przykręcamy wszystkie śruby mocujące. Opuszczamy samochód i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca do momentu aż wyczujemy opór.

Zobacz też: Opel Vectra A: wymiana bębnów i szczęk hamulcowych

Klocki hamulcowe dosuną się do tarczy i zajmą swoje odpowiednie położenie. Na koniec sprawdzamy poziom płynu w zbiorniczku płynu hamulcowego. Prawidłowy stan jest wtedy gdy poziom płynu sięga oznaczenia MAX. Płyn, który odessaliśmy do butelki należy oddać do najbliższego punktu utylizacji. Przez pierwsze 300 kilometrów unikamy gwałtownego hamowania. Klocki hamulcowe muszą się „ułożyć” do tarcz.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA